Jag har glömt att uppdatera här, så nu blev det visst en handfull kryss samtidigt
Någon cyklar -
Det första chiffret av Denise Rudberg. Första boken i Kontrahenterna-serien. Handlar om tre kvinnor i Sverige under andra världskriget - en ung societetskvinna som jobbat lite för militären men som visar lite starka åsikter ibland, en estnisk flykting med två små barn med sig och en bondkvinna som kommit till Stockholm för att hitta ett jobb. Första boken av Denise Rudberg som jag läser, och jag tror att jag kommer fortsätta även med de andra i serien.
Serie med minst 3 delar -
Slouch Witch av Helen Harper. Första boken i en paranormal mystery serie med romance-inslag, serien består av tre delar. Handlar om en häxa som blev utslängd från akademin för en del år sedan och nu kör taxi, men av misstag blir hon magiskt bunden som lärling/att hjälpa en "magisk detektiv" eller vad man nu kan kalla det (dvs utreder magiska brott) (egentligen skulle det varit hennes granne som skulle få rollen). Jag har läst två serier av Helen Harper tidigare och tyckte om båda, och den här är liknande. Fungerar bra för mig att ha på som ljudbok när jag håller på med saker (t.ex. klipper gräs, målar etc.), så jag antar att jag snart denna långhelgen även kommer vara klar med andra boken
Något som påminner om midsommar -
Gröna fingrar sökes av Annika Estassy. Handlar om två personer - en äldre dam i Norrland som har en kolonistuga som hon inte orkar ta hand om just då pga cancerbehandling etc., och en mamma från Stockholm som har en ung pojke och en våldsam make, som behövde komma bort ett tag under sommaren. I boken är det bland annat midsommarfirande. Okej, men inte någon bok där jag frestades att läsa nästa. Jag tänkte att det var en feelgood-bok innan jag började läsa boken, men det skulle jag inte kalla den.
Katt spelar viktig roll -
Holy Terrors av Margaret Owen. Tredje och sista boken i fantasyserien om Vanja. Vanja, som är guddotter till Död och Lycka/Förmögenhet (Fortune på engelska), har spenderat den senaste tiden med att försöka hjälpa andra på ett kanske inte helt lagligt sätt, via hennes "pseodonym" Pfennigeist. Men så mördar någon kejsarinnan, och andra adelspersoner, och lämnar Vanjas signaturpenny på kroppen - så Vanja misstänks, och prefekten Emeric Conrad har i uppdrag att reda ut det hela. I början av boken hittar Vanja en kattunge som hon behåller, och som även på något ställe har någon viktig del i handlingen. Jag har tyckt mycket om böckerna, även om jag nog tycker att tvåan, som jag läste nu för inte så länge sedan, var något lite bättre än den här sista boken.
Spårbunden trafik -
Rysslands militära fuckups av Mattis Bergwall, Per Wallin och Fredrik Hagelin (de som driver Krigshistoriepodden). Fackbok om Rysslands militärhistoria under de senaste ca 100 åren, humoristiskt skrivet. Trevlig och intressant. Järnväg diskuteras i boken, och hur järnvägens varande/icke varande påverkar.
Visa bifogad fil 166710