Bukefalos bokbingo 1 april till 31 augusti 2025

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar En konsert finns i boken med Irene Panik av Carin Hjulström, inläst av Gunilla Leining. Konserten kommer i sista delen av boken, och var en glad överraskning för mig, eftersom den ger mig möjligheten att kryssa ett lagom besvärligt kryss.

En mycket rolig bok om Irene, som säger upp sig från jobbet som familjens projektledare, och istället ger sig ut som föredragshållare i glesbygden. Fantastiskt språk, och underbara personskildringar.

1000007307.webp

Jag kryssar en konsert finns med i boken med "Balladen om sångfåglar och ormar" av Suzanne Collins. Den är den första prequelen till Hungerspelen. I den får man följa President Snow. I den här boken är han en 18 år gammal student och det 10e hungerspelet ska snart börja. De ska prova en ny taktik, låta studenter vara mentorer för spelarna. Snow väljs ut att vara mentor till en tjej från distrikt 12.

Jag såg filmen först och gillade den inte. Jag tyckte att den var platt och ologisk sett till vad man vet om hur Snow är när han är gammal. Boken är mycket bättre! Här får man följa hans tankegångar och det som målas upp är en person med mycket lite empati, begränsad förmåga att ha känslor för andra människor (även när han säger sig ha det så sätter han sig själv så mycket i första rummet att det stundtals är obehagligt empatilöst) och en mycket stor hunger efter berömmelse, rikedom och makt. Jag tycker därför att boken på ett logiskt sätt bygger upp till hur den 18-årige studenten blir den President Snow som man fick se i trilogin. Sen är det väldigt intressant att få veta mer om hur hungerspelen utvecklades och hur det startade. Bra bok! Inte lika bra som den andra prequelen "Sunrise on the reaping". Men den är bra! Mycket bättre än filmen!!!

Äntligen läst ut Fantastiska Rebeller av Andrea Wulf. En bok om en grupp filosofer, vetenskapsmän och författare i den tyska universitetsstaden Jena i slutet av 1700-talet. De första romantikerna kalkade dom sig. Den var riktigt bra. Hon lyckas verkligen berätta deras gemensamma historia på ett engagerande och intressant sätt. En riktig bladvändare faktiskt.
Kryssar passar in på minst fyra rutor
• finns ett slott i Jena, och även i grannstaden Weimar där Goethe bor mellan varven
• Schillers trädgård nämns flera gånger, och Goethe förestår en botanisk trädgård
• att promenera i naturen är en viktig del av den romantiska filosofin
• utspelar sig på 1700-talet
IMG_0274.webp

Jag passar på att kryssa två till. :)

Från en serie med minst tre delar med Genom eld av Lina Areklew. Femte boken i serien om jag minns rätt. Jag gillade den. Kanske inte riktigt lika mycket som de tidigare men den var ändå bra. Jag gillar hennes sett att skriva och bygga upp en bok. Lagom intensivt tempo och en trevlig deckare. Så allt som allt en bra bok.

Med ett fängelse eller någon är inlåst med Sanningens ögonblick av Kristin Hannah. Jag är en utav de som verkligen uppskattar Kristin Hannah och har gillat allt jag läst av henne och samma gällde denna. Inte min topp 3 med henne men jag uppskattade den. Uppskattade miljön, historien och beskrivningarna. Störde mig en del på en av huvudkaraktärerna men kunde se förbi det och gillade boken i sin helhet ändå.

Jag kryssar En blomma, ett bär eller en frukt i titeln med Liket i ljungen av Lars Kjædegaard, inläst av Kerstin Andersson.

En ung pojke hittas död, täckt med ljung, utanför Bejdrup på Jylland. Boken är en klassisk polisroman, och är den första i serien om mordutredaren Agnes Hillstrøm. Den påminner en del om Sjöwall-Wahlöös böcker, fastän den är mycket nyare och utspelar sig i nutid. Bra skriven, och lagom oväntad upplösning.

Jag kryssar Glass finns med i boken med De vilseledda av Michaela Winglycke, inläst av Maria Lyckow, för vid ett tillfälle äter huvudpersonen glass.

Boken är andra delen i Winglyckes serie Morden på Öland, och som vanligt när det gäller hennes böcker är språket fantastiskt. En författare utsätts för utpressning, och hans hustru hittas död på stranden. Finns det ett samband? Bra personskildringar, och lagom besvärligt att räkna ut vem som är skyldig.

Jag kryssar Höna, tupp eller kyckling förekommer i boken med Finns inte på kartan av Carin Hjulström, inläst av Gunilla Leining. En flock höns förekommer.

Journaliststudenten Frida Fors får praktikplats i en liten håla i Småland, och blir klart besviken. Väl där blir det faktiskt inte så illa som hon trott. Frida själv har en lagom frustrerande personlighet, men naturligtvis förbättras hon genom sin upplevelse i den lilla hålan. Lättsam och bra skriven.

Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 april så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad inom perioden, boken kan ha börjat läsas innan den 1 april men måste vara avslutad från den 1 april och framåt. Sista boken ska vara avslutad senast den 31 augusti 2025 för att få kryssas på denna brickan. Bonusrutor används efter du kryssat samtliga rutor på brickan det är helt valfria böcker.

För dig som eventuellt inte varit med förut här finns ingen prestige i att få flest bingorader eller kryssa flest rutor. Här är tanken att vi inspireras och utmanas i vårt läsande eller lyssnande av böcker. Kanske hittar du en ny favoritförfattare som du inte visste fanns eller återupptäcker någon författare du glömt bort.

Du väljer såklart format på boken själv, läs en gammal hederlig pappersbok, läsa en e-bok eller lyssna på en ljudbok. Allt är precis lika ok. Skriv gärna några rader om boken, det är inte obligatorisk men blir trevligare tråd att följa och man kan inspirera andra till att läsa just den boken.

Det har visat sig att vi har några storläsare bland oss som kryssar hela bingot ganska snabbt och för att dessa inte ska behöva lämna oss utan kunna inspirera oss med andra böcker så får man om man kryssat hela bingot använda sig av bonusrutorna och där kryssa upp till sex valfria böcker.

OBS ny regel för fyra- och åtta rutan. Det som var en ny kategori rutor i förra bingot att boken skulle passa in på fyra eller åtta rutor har fått en ny regel. Den bok som ska passa in på fyra eller åtta rutor i bingot får inte motiveras med rutan valfri bok, observera också att det är ett kryss på boken även för dessa rutor och rutan du kryssar räknas inte med. Motivering krävs såklart varför de passar in på de fyra eller åtta andra rutorna. Det spelar ingen roll om du redan har kryssat rutorna de passar in på eller inte, men du kryssar antingen den rutan som anger fyra eller åtta rutor, så det är endast ett kryss på den boken och inte fyra eller åtta rutor du kryssar.

I övrigt tror jag ni känner igen er och att de flesta rutorna är rätt självbeskrivande. Fråga gärna om något oklart!

Visa bifogad fil 164700

@Islandshästryttare - jag har frågor om två av kryssen, och hur du tänkt dig där.

Författarens efternamn börjar på V - är det V du tänker då, eller V/W? (ibland sorteras de ju separat, och ibland sorteras de ju på samma bokstav - dvs räknar du W som en egen bokstav, eller är det en variant av V?)

Och "Utspelar sig i en annan tid än 2000-talet (dåtid/framtid)" - hur långt in i framtiden ska det vara för att vara okej? 3000-talet? 2100-talet? När som helst i framtiden?

@Islandshästryttare - jag har frågor om två av kryssen, och hur du tänkt dig där.

Författarens efternamn börjar på V - är det V du tänker då, eller V/W? (ibland sorteras de ju separat, och ibland sorteras de ju på samma bokstav - dvs räknar du W som en egen bokstav, eller är det en variant av V?)

Och "Utspelar sig i en annan tid än 2000-talet (dåtid/framtid)" - hur långt in i framtiden ska det vara för att vara okej? 3000-talet? 2100-talet? När som helst i framtiden?

Angående V så är det just V som avses då jag tänkte V som i våren det började 1 april.,

Från 2100-talet och framåt eller 1999 och bakåt på den andra rutan

Jag kryssar "blomma i titeln" med Blåklockor som klingar om natten av Linda Rakka.
En knäpp men ändå ganska bra bok. John ska besöka en äldre släkting som visar sig avliden. Medan han undersöker vad som hänt bor han på ett pensionat med minst sagt speciella ägare. Och han har fått sällskap av en liftande tjej som verkar fly från något.
Jag gillar boken men lite makaber när ägaren älskar att välja ut sina offer och gärna inte missa dödsögonblicket, hu!

En resa spelar roll - What the River Knows av Isabel Ibañez. Inez har växt upp i Argentina i slutet av 1800-talet, med rika föräldrar som bara är delvis närvarande - delar av året har de istället spenderat i Egypten vid arkeologiska utgrävningar, och lämnat Inez hemma hos släktingar även om hon bett om att få följa med. Men så meddelas hon att båda föräldrarna dött, och att hon ärvt deras förmögenhet. Hon vill dock få reda på vad som hänt, och bestämmer sig för att i hemlighet bege sig till hennes morbror i Egypten (som också är hennes nya förmyndare). Lite fantasyinslag, med vissa gamla föremål som är magiska, och det finns ett romantiskt intresse (men inget "hot/spicy"). Jag tyckte mycket om boken, och har börjat läsa nästa också - och jag tyckte även om den tidigare boken jag läst av Ibanez (Woven in Moonlight).

Utspelar sig på ett jordbruk - Texas Glory av Lorraine Heath. Historisk romantik (slutet av 1800-talet) med westerntema. Dallas äger stora markområden i Texas och föder upp boskap, men är i konflikt med en granne som tycker att delar av marken är grannens. Grannen har dock en dotter i passande ålder, och går med på att Dallas gifter sig med henne i utbyte mot marken som de bråkar om. De har dock aldrig träffats innan själva bröllopet, men Dallas vill ha en son som kan ärva allt. Det här är andra boken i en trilogi, där jag läste första boken för många år sedan. Den här fungerade bra att lyssna på som ljudbok vid gräsklippning, målning etc hemma (dvs lätt att hänga med i, inte superlång, inte någon som jag blir uttråkad av etc.). Jag lyssnade även på den tredje, sista boken efter denna.

Grön i titeln - Gröna villan av Sofia Rutbäck Eriksson. Ett hem för äldre hotas med nedläggning och att aktivitetspersonen ska sparkas. För att undvika detta försöker de äldre hitta på lösningar för att få in en massa pengar, för att rädda stället - och deras huvudlösning för att få in mycket pengar snabbt är inte precis det man väntar sig att äldre ska pyssla med. Okej bok, men inte någon där jag lade upp nästa bok på min "att läsa lista".

Valfri - The Wingman av Natasha Anders. Nutida romantik. Daisy har två systrar som båda är väldigt populära i deras stad i Sydafrika, medan Daisy själv är lite överviktig, inte har något självförtroende, inte är intresserad av mode, aldrig haft någon pojkvän etc. Under ena systerns möhippa i en bar, så är det två bröder på plats - där ena brodern är väldigt intresserad av den tredje systern, och ber sin bror att distrahera Daisy en stund. Jag satte igång att läsa denna när jag åkte på en förkylning, och den var väldigt passande då för vad jag kände för att läsa. Jag har läst några av Anders böcker tidigare och tyckt de varit helt okej, och tyckte även denna var helt okej. Och jag läser nu bok två i trilogin (en bok per syster).

Gult på omslaget (ett gult/guldigt ägg) - Svensk skola AB av Peter Letmark. Inte skönlitteratur, utan reportage om privatiseringen av den svenska skolan och hur det går och vad som är problemen med det.

Inte 2000-talet (minst 100-år fram i tiden, utifrån att de har flera mänskliga kolonier på olika planeter etc.) - Rules of Redemption av T.A. White. Den serien jag just nu lyssnar på som ljudbok vid pyssel/fixande hemma (jag brukar rotera lite i genre, så innan i krysset var det ju serien med urban fantasy/paranormal mystery, efter det en regency romance (som jag inte använde till något kryss), efter det western romance, och nu sci-fi - för att det inte ska bli för lika serier direkt efter varandra). Kira växte upp som föräldralös som räddades från ett "forskningsställe" där de gjorde försök på barnen, och är en tidigare krigsveteran som nu, tillsammans med sin droid, jobbar som skrotsamlare från gamla rymdskepp. Men vid ett besök på en rymdstation, där hon räddar två små barn från ett skadat rymdskepp, så råkar träffar hon människoliknande varelser som säger att hon är en av dem, och vill att hon ska följa med tillbaka med dem. Det finns ett romantiskt intresse, men det är inte där fokus i serien är, och det är inte något hot/spicy (jag är på slutet av bok 2 nu, och de har som mest kyssts två gånger - jag föredrar den här varianten framför dagens "romantasy", så jag är väldigt nöjd). Jag håller som sagt på med bok två, och jag tycker hittills mycket om dem, och jag räknar med att fortsätta lyssna klart på de andra också (eller köpa dem som e-bok och läsa dem).

IMG_20250526_081913458.webp

Jag kryssar En trädgård i boken med Allt vi aldrig avslutade av Rebecca Yarros.

En bok jag gillade för vad den där. En romantisk och i mycket en ganska förutsägbar bok. Jag kände ändå en dragning i att läsa och att få veta hur det går. En oväntad vändning som jag inte räknat med och i övrigt en lättläst trevlig bok. Gillade kanske dåtids-delarna mer än nutids-delarna men som helhet en mysig bok!

IMG_0274.webp

Två nya kryss

Kryssar resa/semester har betydelse för Mjölkat av Sanna Samuelsson.
Tyckte absolut inte om den. Hade den inte varit så kort hade jag lagt bort den utan att läsa klart. Man får följa Ellen som av obskyra skäl åker hem till gården där hon växte upp. Dom nya ägarna är bortresta så hon bryter sig in och stannar några dar. Hela boken utspelar sig i hennes huvud, där tankarna flyter runt mellan nu och då och mittemellan, nästan som nån form av ”stream of consciousness”. Har svårt för det sättet att berätta. Så minuspoäng för den.

Nästa kryss blir för en gammal hästbok från min barndom. Full fart, Amigo av Diana Pullein-Thompson. Kryssar någon går i naturen. Typisk brittisk hästbok. Fattig flicka måste bo hos snobbig faster och dumma kusiner med dyra tävlingsponnies. Fattiga flickan köper egen ponny på osannolika vägar (som involverar promenad i natur) och vinner naturligtvis över dumma kusinerna i lokala ponnytävlingen. Superfånigt men stor igenkänningsfaktor från förr 😍

Jag kryssar Någon badar med Farfar var rasbiolog av Eva F Dahlgren, inläst av Cecilia Walton Agrell. Farfar åkte på en massa semestrar/vilohem på egen hand, och då brukade han bada utomhus.

Hur mycket rasbiolog författarens farfar var kan faktiskt diskuteras. Han verkar ha varit biolog i första hand, och mest fokuserad på växter. Boken är en ganska tjatig historia, men oändliga citat ut gamla brev, som visserligen ger en rätt bra inblick i farfars liv under 20-30-40-talen, men som inte säger så mycket om hans bidrag till "rasforskningen". Breven säger mer om hur illa han behandlade sin fru. Boken avslutas med en ungefär lika tjatig diskussion om fosterdiagnostik och gentester, som var ännu mindre intressant.

Kryssar "börjar inte i början av berättelsen"
Vad dina Ögon såg av Snezana Bozinovska. Boken börjar hur hon sitter på tåget på väg hem från jobbet och hör bakom sig om hur en man fångar hennes intresse med orden att han överlevde treblinka. Boken börjar alltså med hur hon fick kontakt med paret innan berättelsen om allt med kriget börjar.

Har inte direkt läst så mycket om förintelsen men denna bok läste jag nyligen som handlar om Ester och Leon Rytz som mirakulöst överlevde och levde till inte så länge sen 95 och 96 år gamla som berättar i boken om sina upplevelser. Leon till exempel som först hamnade i Treblinka och där de fick ställa sig på led och de räknade till 10 och var 10e sköts vilket han var näääära två gånger; som nummer 9 i ledet kunde han höra skottet bakom sig. När han, Kaufman som tog hand om Leon och en kille till lyckades fly i en godsvagn med lik och hoppa ut i natten så klarade de två sig, den tredje som var så nära friheten hoppade inte tillräckligt långt ut.... Andra fruktansvärda händelser var tex en mamma med en gråtande baby och ett skrikande barn pga rädsla för en schäfer en karl som styrde platsen hade...Han löste det med att skjuta ihjäl dem....Den mannen blev sedan stypt av Kaufmans händer. Ester fick bla bevittna hur en ung tjej smet ur ledet och sprang till en spann med mjölk och drack av törst och hunger och när hon tittade upp och bad om förlåtelse till soldaten sköts hon....En mycket stark och gripande bok med fruktansvärda händelser som aldrig någonsin borde skett💔.

1000017825.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka