En resa spelar roll -
What the River Knows av Isabel Ibañez. Inez har växt upp i Argentina i slutet av 1800-talet, med rika föräldrar som bara är delvis närvarande - delar av året har de istället spenderat i Egypten vid arkeologiska utgrävningar, och lämnat Inez hemma hos släktingar även om hon bett om att få följa med. Men så meddelas hon att båda föräldrarna dött, och att hon ärvt deras förmögenhet. Hon vill dock få reda på vad som hänt, och bestämmer sig för att i hemlighet bege sig till hennes morbror i Egypten (som också är hennes nya förmyndare). Lite fantasyinslag, med vissa gamla föremål som är magiska, och det finns ett romantiskt intresse (men inget "hot/spicy"). Jag tyckte mycket om boken, och har börjat läsa nästa också - och jag tyckte även om den tidigare boken jag läst av Ibanez (Woven in Moonlight).
Utspelar sig på ett jordbruk -
Texas Glory av Lorraine Heath. Historisk romantik (slutet av 1800-talet) med westerntema. Dallas äger stora markområden i Texas och föder upp boskap, men är i konflikt med en granne som tycker att delar av marken är grannens. Grannen har dock en dotter i passande ålder, och går med på att Dallas gifter sig med henne i utbyte mot marken som de bråkar om. De har dock aldrig träffats innan själva bröllopet, men Dallas vill ha en son som kan ärva allt. Det här är andra boken i en trilogi, där jag läste första boken för många år sedan. Den här fungerade bra att lyssna på som ljudbok vid gräsklippning, målning etc hemma (dvs lätt att hänga med i, inte superlång, inte någon som jag blir uttråkad av etc.). Jag lyssnade även på den tredje, sista boken efter denna.
Grön i titeln -
Gröna villan av Sofia Rutbäck Eriksson. Ett hem för äldre hotas med nedläggning och att aktivitetspersonen ska sparkas. För att undvika detta försöker de äldre hitta på lösningar för att få in en massa pengar, för att rädda stället - och deras huvudlösning för att få in mycket pengar snabbt är inte precis det man väntar sig att äldre ska pyssla med. Okej bok, men inte någon där jag lade upp nästa bok på min "att läsa lista".
Valfri -
The Wingman av Natasha Anders. Nutida romantik. Daisy har två systrar som båda är väldigt populära i deras stad i Sydafrika, medan Daisy själv är lite överviktig, inte har något självförtroende, inte är intresserad av mode, aldrig haft någon pojkvän etc. Under ena systerns möhippa i en bar, så är det två bröder på plats - där ena brodern är väldigt intresserad av den tredje systern, och ber sin bror att distrahera Daisy en stund. Jag satte igång att läsa denna när jag åkte på en förkylning, och den var väldigt passande då för vad jag kände för att läsa. Jag har läst några av Anders böcker tidigare och tyckt de varit helt okej, och tyckte även denna var helt okej. Och jag läser nu bok två i trilogin (en bok per syster).
Gult på omslaget (ett gult/guldigt ägg) -
Svensk skola AB av Peter Letmark. Inte skönlitteratur, utan reportage om privatiseringen av den svenska skolan och hur det går och vad som är problemen med det.
Inte 2000-talet (minst 100-år fram i tiden, utifrån att de har flera mänskliga kolonier på olika planeter etc.) -
Rules of Redemption av T.A. White. Den serien jag just nu lyssnar på som ljudbok vid pyssel/fixande hemma (jag brukar rotera lite i genre, så innan i krysset var det ju serien med urban fantasy/paranormal mystery, efter det en regency romance (som jag inte använde till något kryss), efter det western romance, och nu sci-fi - för att det inte ska bli för lika serier direkt efter varandra). Kira växte upp som föräldralös som räddades från ett "forskningsställe" där de gjorde försök på barnen, och är en tidigare krigsveteran som nu, tillsammans med sin droid, jobbar som skrotsamlare från gamla rymdskepp. Men vid ett besök på en rymdstation, där hon räddar två små barn från ett skadat rymdskepp, så råkar träffar hon människoliknande varelser som säger att hon är en av dem, och vill att hon ska följa med tillbaka med dem. Det finns ett romantiskt intresse, men det är inte där fokus i serien är, och det är inte något hot/spicy (jag är på slutet av bok 2 nu, och de har som mest kyssts två gånger - jag föredrar den här varianten framför dagens "romantasy", så jag är väldigt nöjd). Jag håller som sagt på med bok två, och jag tycker hittills mycket om dem, och jag räknar med att fortsätta lyssna klart på de andra också (eller köpa dem som e-bok och läsa dem).