Bukefalos bokbingo 1 april till 31 augusti 2025

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin som En med en trädgård i boken. Huvudpersonens successivt framväxande trädgårdsintresse spelar ganska stor roll i boken och likaså en separat rosenträdgård. Det är svårt att beskriva den här boken eftersom den har så många lager, så jag nöjer mig med att säga: Läs den! Karaktärerna är fantastiska, historien är fantastisk och språket är mer än fantastiskt. Det enda jag ångrar är att det tagit mig såhär lång tid att göra slag i saken och faktiskt läsa denna mycket speciella bok.

Bokbingo sommar 130725.webp

Jag kryssar Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin som En med en trädgård i boken. Huvudpersonens successivt framväxande trädgårdsintresse spelar ganska stor roll i boken och likaså en separat rosenträdgård. Det är svårt att beskriva den här boken eftersom den har så många lager, så jag nöjer mig med att säga: Läs den! Karaktärerna är fantastiska, historien är fantastisk och språket är mer än fantastiskt. Det enda jag ångrar är att det tagit mig såhär lång tid att göra slag i saken och faktiskt läsa denna mycket speciella bok.
Sånt här tycker jag är jätteintressant - det blir så tydligt hur olika smak man har! När jag läste den för ett år (?) sedan tyckte jag själv att den var tråkig, tyckte inte om den särskilt mycket alls, och var flera gånger på väg att lägga ifrån mig den och sluta läsa. Och du verkade tycka att den var fantastisk! Så olika man kan vara :D (och så bra att det finns så många böcker, så att alla kan hitta det man själv gillar :D )

(jag har fått lära mig den "hårda" vägen att det inte riktigt är någon idé för mig att börja läsa böcker som är mer "literära" :cautious::p)

Sånt här tycker jag är jätteintressant - det blir så tydligt hur olika smak man har! När jag läste den för ett år (?) sedan tyckte jag själv att den var tråkig, tyckte inte om den särskilt mycket alls, och var flera gånger på väg att lägga ifrån mig den och sluta läsa. Och du verkade tycka att den var fantastisk! Så olika man kan vara :D (och så bra att det finns så många böcker, så att alla kan hitta det man själv gillar :D )

(jag har fått lära mig den "hårda" vägen att det inte riktigt är någon idé för mig att börja läsa böcker som är mer "literära" :cautious::p)
Ja, och lite extra lustigt blir det att jag gick in med inställningen att tycka exakt likadant som du! Jag var mycket skeptisk och hyfsat övertygad om att jag skulle tycka att den var för konstig, långsam och "svår" (för fransk :o), och det är därför det har tagit mig såhär lång tid att faktiskt läsa den. Nu fick jag en spark i baken tack vare att min kompis valde den som bok till vår bokklubb, och jag blev ju då väldigt positivt överraskad. Hade svårt att lägga den ifrån mig emellanåt!

För mig är den lite som Fredrik Backmans böcker, även om de såklart skiljer sig på en massa punkter. Hans böcker brukar ju också var en sådan grej som folk antingen älskar eller inte alls ser charmen i, och jag tror att Perrin engagerade mig av ungefär samma anledningar som Backman gör. Många fina observationer, klockrena formuleringar och karaktärer som är så intressanta att handlingen nästan blir sekundär, det är liksom inte själva storyn som är behållningen. Men ja, då bygger det ju på att man faktiskt uppskattar sättet boken är skriven på, annars blir det lite uppförsbacke :p

Några kryss till klara nu, och första bingoraden - vilket är lite fascinerande att det dröjer till bok 25 (om jag räknat rätt) innan jag får någon bingorad :p

Utomeuropeiskt originalspråk - Pretty Guardian Sailor Moon Volume 1 av Naoko Takeuchi. Jag började läsa en annan bok (Welcome to the Hyunam-Dong Bookshop), men kom fram till att det inte var en bok för mig, och allmänt nu den senaste tiden har jag känt mig mer sugen på lättare böcker. Så när jag funderade lite kom jag ju på att det finns massa manga, vilket jag aldrig testat läsa. Så, jag lånade hem första Sailor Moon boken, eftersom jag gillade den serien som barn. Okej, men jag blev påmind om att jag egentligen tyckte att just Sailor Moon kunde vara lite irriterande:p

Frukt/bär nämns (blåbär) - The Tenfold Tenants av E.V. Belknap. Jag hade aldrig hört talas om författaren (belgisk) eller boken innan jag råkade stöta på den, men det lät som ett intressant koncept, så jag köpte den till en av läsplattorna. Boken handlar om Corbin, som gick i skola för att bli magisk superskurk, men där livet efteråt inte riktigt blev som tänkt. Han har istället, de senaste åren, haft ett "temporärt" jobb och tagit hand om ett hus med olika magiska hyresgäster. Men, senaste gästen kanske är människa - så han får se till att det inte längre är några skelett som går omkring i korridorerna, inga fler eldbollar som kastas runt och så vidare, tills de kommer på vad hon är för något.

Går i naturen - Death at a Highland Wedding av Kelley Armstrong. Bok 4 i serien om polisen Mallory som färdats tillbaka i tiden till 1800-talets Skottland, där hon nu är assistent till begravningsentreprenören (och "detektiven") Dr Gray, och även hjälper honom och polisdetektiven McCreadie att lösa mordfall. De hälsar på och ska fira McCreadies systers bröllop, men ett mord sker någon dag innan bröllopet. Jag tycker mycket om denna serien.

IMG_20250715_073600511.webp

Jag kryssar Höna, tupp eller kyckling förekommer med Good girl av Mary Kubica, inläst av Angela Kovacs. Vid ett tillfälle äter huvudpersonen nudelsoppa med kyckling.

Mia är dotter till en framgångsrik domare i Chicago. Colin har blivit lejd att kidnappa henne, och lämna över henne så att hon kan användas i en utpressningshärva. Han ångrar sig, och bestämmer sig för att behålla henne själv, men det blir inte riktigt som någon av dem hade tänkt sig.

Välskriven och spännande, men bitvis väldigt amerikansk i sin moralpanik. Inte riktigt lika bra som andra Kubica-böcker jag lyssnat på.

Jag kryssar "slutet överraskande dig" med Fågelfångarens son av Richard Hobert. Jag valde boken för att det var en av få jag kunde hitta som utspelar sig på Färöarna där jag är nu. Fokus i boken är mest på annat men viss beskrivning av naturen och livet här kring förra sekelskiftet finns med.

Boken börjar med att Esmar och Johanna får sin tredje dotter och därmed riskerar förlora sitt hem. Det kan enligt lagen bara ärvas av en son och får de ingen inom ett år kommer deras arrende inte förlängas. Boken handlar sedan om vad de gör för att försöka lösa detta och de följder det får. Ok bok men inte min stil, hade inte läst klart om den inte varit kort.
Screenshot_20250706_201500_Gallery.webp

Jag kryssar En konsert finns i boken med Festivalmordet i Cornwall av Fiona Leitch, inläst av Kajsa Linderholm. Ett band spelar under festivalen.

Boken är den andra i serien Mat och mord i Cornwall, och är någon sorts smålustig pusseldeckare. Före detta polisen Jodie, som numera driver cateringfirma i Cornwall har fått i uppdrag att laga mat till den årliga kulturfestivalen. Tyvärr hittas hedersgästen mördad.

Lättsam och lite smårolig, men bitvis mest fånig.

Jag kryssar "slutet överraskande dig" med Fågelfångarens son av Richard Hobert. Jag valde boken för att det var en av få jag kunde hitta som utspelar sig på Färöarna där jag är nu. Fokus i boken är mest på annat men viss beskrivning av naturen och livet här kring förra sekelskiftet finns med.

Boken börjar med att Esmar och Johanna får sin tredje dotter och därmed riskerar förlora sitt hem. Det kan enligt lagen bara ärvas av en son och får de ingen inom ett år kommer deras arrende inte förlängas. Boken handlar sedan om vad de gör för att försöka lösa detta och de följder det får. Ok bok men inte min stil, hade inte läst klart om den inte varit kort.
Visa bifogad fil 171054
Idag tog faktiskt guiden upp den här boken. Den baserar sig tydligen på en sann historia och ättlingarna bor kvar på Färöarna. Och det finns en film, självklart regisserad av Richard Hobert. Vi besökte två byar som är med i filmen idag.

Jag kryssar Något påminner om midsommar med Den yttersta dagen av Pia Kask och Yin Ling, inläst av Fredde Granberg. Vid ett tillfälle diskuteras midsommarväder.

Boken är den tredje delen i serien Kalmardåden. Två människor hittas döda på en gravhäll från 1500-talet. Spåren leder tillbaka till någonting som hände för många år sedan.

Välskriven, men historien är inte lika bra som i tidigare delar. Tyvärr.

Jag kryssar Nordiskt originalspråk med Mänskliga kvarlevor av Lars Kjædegaard, inläst av Kerstin Andersson. Boken är skriven på danska.

Boken är den femte i serien om mordutredaren Agnes Hillstrøm. Ett par ungdomar hittar förmultnade kvarlevor av en människa på en ö i en sjö. Hur kom de dit? Är det ett mord? Agnes blir inblandad genom sin partner, patologen Gerda Eberlein.

Jag kryssar "en uteservering är med i boken" med Vita skuggor av Rebecka Edgren Alden. Senaste boken om sjöräddaren Annika. Lika bra och spännande som de tidigare och berättas ur flera personers perspektiv.
Lila ska gifta sig, men är allt verkligen ok med blivande maken? Sofie, Annikas syster, ska vara hennes brudtärna och har samtidigt stora problem med en kriminell f d chef. Lilas mamma Karin oroar sig både för bröllopet och att inte längre vara den viktigaste i Lilas liv, samtidigt som händelser i det förflutna gör sig påminda. Allt kulminerar på bröllopsdagen.
Möhippan äger rum på en uteservering.
1000012996.webp

Jag kryssar Någon har picknick med På en ny nivå av Carin Hjulström, inläst av Gunilla Leining. Vid ett tillfälle åker huvudpersonerna till Versailles för en picknick.

Boken är den femte i serien om journalisten Frida Fors. Frida tar tjänstledigt från jobbet på radiostationen och åker till pojkvännen Chance i Paris. Det går inte riktigt som hon tänkt sig, och hon åker hem igen och får ett tillfälligt jobb som presschef på Svenska Mässan under EU-toppmötet 2017. Porträttet av Trump och hans åsikter känns kusligt aktuella, trots att det var åtta år sedan.

Blomma i titeln - The Lily of Ludgate Hill av Mimi Matthews. Del tre i en historisk romantisk serie som utspelar sig i slutet av 1800-talet i England. Jag tycker om serien, och har även gillat de få andra böcker av henne som jag läst, och de är lite mer verklighetstrogna än mycket historisk romantik som kommit de senaste åren (framförallt med fokus på 1800-talets England). Jag håller nu på med fjärde och sista boken i serien. Slowburn snarare än spicy.

IMG_20250722_082717550.webp

Jag kryssar Börjar inte i början av berättelsen med Syndens snara av Andreas Karlsson, inläst av Fredde Granberg.

Boken är den fjärde i serien om 1600-talets Varberg. Ett hospitalshjon skjuts ihjäl. Var det en olycka, eller med avsikt? David klockare utreder.

Välskriven bok som ger en intressant beskrivning av 1600-talets Varberg, som då tillhörde Danmark. Jag har verkligen uppskattat tidigare böcker i serien, och så även den här.

Blomma i titeln - The Lily of Ludgate Hill av Mimi Matthews. Del tre i en historisk romantisk serie som utspelar sig i slutet av 1800-talet i England. Jag tycker om serien, och har även gillat de få andra böcker av henne som jag läst, och de är lite mer verklighetstrogna än mycket historisk romantik som kommit de senaste åren (framförallt med fokus på 1800-talets England). Jag håller nu på med fjärde och sista boken i serien. Slowburn snarare än spicy.

Visa bifogad fil 171390

Blir alltid lika glad av att se din fina bricka med målningar till alla rutor :love:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad ska min son betala?
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur