Bukefalos bokbingo 1 april till 31 augusti 2025

Bukefalos 30 år!

Åh ja, den tyckte jag väldigt mycket om! Lustigt nog har jag fortfarande inte tagit tag i att läsa The Beekeper så jag tackar för påminnelsen :)

Kan rekommendera Awais Khan och Corban Addison om du vill ha tips på andra författare som skriver lite liknande böcker.
Tack för tips😊
Har redan läst en av Awais Khan som jag tyckte var sådär. Men har en till som väntar på nattuksbordet.
Men jag gillar Sheila Ó Flanagan så jag tänkte skaffa Woman on the Bridge, om jag inte redan har den. Och även Amy Harmon som @__sofia__ tipsade om.

Bingo. Jag kryssar Huvudpersonen är bonde eller boken utspelar sig på ett jordbruk Meningen med landet av David Jonstad, författarinläsning.

Boken är självbiografisk och faktiskt oväntat bra. David med familj flyttar ut på landet och startar igång ett mindre jordbruk. Det blir inte riktigt så vackert och harmoniskt som han tänkt sig, även om han är övertygad om att han valt rätt. Sista delen av boken är lite för filosofisk för min smak, och drar ner helhetsbetyget.

Bra språk, och riktigt bra inläsning.
Skärmbild 2025-03-29 211605.webp

Jag kryssar Med ett fängelse eller någon är inlåst med En mördare i släkten av Andreas Karlsson, inläst av Anton Körberg. Den som är inlåst, i fängelse dessutom, är förstås mördaren.

Studenten Kristian ertappas med att ha fuskat i en uppsats. Som straff får han i uppgift att släktforska och skriva en uppsats om sin egen släkt, och där hittar han en mördare. Eller? Är mördaren verkligen skyldig till det han anklagas för?

Bra språk och underbar inläsning.

Jag har läst Europas mödrar de senaste 43 000 åren av Karin Bojs. Här diskuterar hon könsroller och folkvandringar utifrån de senaste rönen inom arkeologi kombinerat med andra vetenskaper, inte minst möjligheten som DNA-tester gett. Det är lite snårigt för mig som inte är särskilt välinsatt i förhistorisk tid, men jag tycker hon löser det snyggt med relativt korta och kärnfulla kapitel, där hon varvar det som vetenskapen ”vet” och det vetenskapen fått revidera eller där forsksre helt enkelt inte är ense.

IMG_6750.webp

Jag kryssar rutan utspelar sig i annan tid än 2000-talet.

IMG_0274.webp

Vad gör man inte för att kryssa full rad 😬
Läser Kackel i Grönsakslandet av Sven Nordqvist och kryssar för rutan med ordet grön i titeln. Hoppas det är ok.
Findus & Pettson-böckerna är en av toppfavoriterna bland barnböcker. Både jag och ungarna älskade dom när dom var små.

Jag kryssar Någon går ute i naturen med Rika svin av Lars Kjædegaard, inläst av Lars Winclair. En äldre man blir bestulen i sitt sommarhus, och i jakten på tjuvarna smyger han runt i naturen.

Boken är den första i serien om poliserna Hvid och Belling, och om man jämför den här serien med den om Agnes Hillstrøm så är den klart mycket sämre. Personerna är inte lika intressanta, men mest beror det nog på inläsningen som är riktigt dålig. Jag kommer inte fortsätta följa den här serien.

Hej bokbingokompisar!
Som ni kanske märkt har jag inte levererat några kryss på ett tag. Saknar både kreativ lust och fokus för att läsa något varierat. Tar mig med nöd och näppe igenom lite ordinära deckare med olika grad av uppmärksamhet och minne för vad som händer i storyn.
Så det är ingen mening att relatera dem till någon bingobricka för tillfället, eller att skriva om läsningen.
Men jag kollar fortfarande tråden och fyller på en potentiell läslista för framtiden. Även om det också är på nivån skumma och glömma hälften ibland.
Tänkte bara skriva en hälsning så ni vet att jag inte försvunnit helt. :)

Jag kryssar Glass finns med i boken med Filmmordet i Cornwall av Fiona Leitch, inläst av Kajsa Linderholm. En av skådespelarna äter glass med chokladsås.

Boken är den tredje i serien Mat och mord i Cornwall. Fd polisen Jodie Parkers cateringfirma drar inte in tillräckligt med pengar, så hon ställer upp som statist i en filminspelning. Där händer det en hel del underliga saker, och förstås även ett mord.

Lättsam, smårolig och inte alls lika fånig som den andra boken i serien.

Tro det eller ej men jag har hunnit läsa en bok under min semester :) Glömde naturligtvis att stoppa ner den jag håller på med här hemma i väskan så jag gick till pocketshop i Malmö och köpte en. Perfekt när man är trött på sitt eget manus att läsa något annat :D

Jag har läst "Med liv och lust" av Karin Wahlberg. Detta är den fjärde delen i lasarettsserien och minst lika bra som de tidigare böckerna. Nu är det 1963 och det har skett en stor utveckling i samhället. Vi får följa med personerna på lasarettet i Ekstad och några tidigare patienter. Läkarfrun Nancy är numera reporter på Ekstadtidningen och man får följa rapporteringen om de många bränder som drabbar Ekstad. Syster Greta står inför pensionen, sextonåriga Marianne ska ta realen men har en hemsk styvmor hemma som ställer till det för henne. Syster Ella-Kristin är kvar på akuten, Stina jobbar som barnmorska och man får möta en lång rad andra personer i livet runt lasarettet.

Själv läste jag ut denna på fyra dagar, rekommenderar boken, är historiskt trovärdig och väl researchad av Karin Wahlberg som är läkare i grunden. Ett bra driv framåt har den också hela tiden och trots att den var över 350 sidor blev den aldrig seg eller tråkig.

Just det så ska jag kryssa en ruta också :) Det får bli rutan Någon cyklar då flera olika karaktärer i boken cyklar vid olika tillfällen.

För er som är nyfikna är det det nya bokbingot nästan klart!:) Men det kommer inte upp än, jag kom hem från Malmö igår och åker till Stockholm i morgon bitti för lite research för min eget manus. Där blir jag till torsdag. Men är ju några veckor kvar till nytt bokbingo så det löser sig fint! :)

Jag har läst Tre män funna mördade i Klippan av Max Hebert & Steve Nyberg. Det är något så ovanligt som ett seriealbum om ett riktigt brott, om trippelmordet i Klippan 1999. Fokus ligger på de döda och deras anhöriga som berättar historien. Även om den som dömdes för (och senare också erkände) morden får komma till tals, så målas en bredare bild upp. Bokstavligen.

1999 upptog Malexandermorden mitt fokus, då det var nära på ett helt annat sätt. Jag hade därför dålig koll på det som hände i Klippan och jag är inte heller så intresserad av true crime att jag kommit i kontakt med det i nutid. Jag tycker att serieformatet fungerar oväntat bra, kanske att jag har svårt att hålla isär mer perifiera karaktärer men det har jag även när jag ser på film. Det är skickligt berättat, det är fyra personers liv som skildras tills de möts förhållandevis slumpmässigt. Tre dör, men så himla många fler får sin tillvaro sönderslagen.

IMG_6789.webp

Jag kryssar rutan en konsert finns med i boken, då mannen som utför morden är manager åt några olika band och är med och ordnar festivaler, stadsfester och liknande. Några stycken konserter skildras i samband med det.

Jag har läst Tre män funna mördade i Klippan av Max Hebert & Steve Nyberg. Det är något så ovanligt som ett seriealbum om ett riktigt brott, om trippelmordet i Klippan 1999. Fokus ligger på de döda och deras anhöriga som berättar historien. Även om den som dömdes för (och senare också erkände) morden får komma till tals, så målas en bredare bild upp. Bokstavligen.

1999 upptog Malexandermorden mitt fokus, då det var nära på ett helt annat sätt. Jag hade därför dålig koll på det som hände i Klippan och jag är inte heller så intresserad av true crime att jag kommit i kontakt med det i nutid. Jag tycker att serieformatet fungerar oväntat bra, kanske att jag har svårt att hålla isär mer perifiera karaktärer men det har jag även när jag ser på film. Det är skickligt berättat, det är fyra personers liv som skildras tills de möts förhållandevis slumpmässigt. Tre dör, men så himla många fler får sin tillvaro sönderslagen.

Jag kryssar rutan en konsert finns med i boken, då mannen som utför morden är manager åt några olika band och är med och ordnar festivaler, stadsfester och liknande. Några stycken konserter skildras i samband med det.
Jag är uppväxt i Skåne, nära Klippan, och var tillräckligt gammal 1999 för att ändå ha koll på de största sakerna som hände då (tänker jag i alla fall nu i efterhand :p ) - men jag har aldrig hört talas om Klippanmorden, varken som barn eller vuxen. Däremot hade jag hört talas om Malexandermorden långt innan jag flyttade hit. Så du är inte ensam om det ;)

Jag var tvungen att fråga min mamma nu (som ju var vuxen då, och troligtvis hade bättre koll på nyheterna ;)), och hon kom inte heller ihåg något om det (och det ringde inga klockor när hon googlade)

Jag är uppväxt i Skåne, nära Klippan, och var tillräckligt gammal 1999 för att ändå ha koll på de största sakerna som hände då (tänker jag i alla fall nu i efterhand :p ) - men jag har aldrig hört talas om Klippanmorden, varken som barn eller vuxen. Däremot hade jag hört talas om Malexandermorden långt innan jag flyttade hit. Så du är inte ensam om det ;)

Jag var tvungen att fråga min mamma nu (som ju var vuxen då, och troligtvis hade bättre koll på nyheterna ;)), och hon kom inte heller ihåg något om det (och det ringde inga klockor när hon googlade)

Förvånar mig inte att du hade koll på Malexandermorden, de var ju oerhört omskrivna. Och under lång tid dessutom, det kändes som jakten på mördarna bara pågick.

Men spännande att ni som skåningar inte hade koll på morden i Klippan, jag trodde absolut att det var en lucka hos mig. :) Får rekommendera dig att läsa boken då! :D

Visa bifogad fil 172801

Oj visste inte att det fanns ett seriealbum om det. Minns det väldigt väl från sin tid det var en fruktansvärd händelse.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka