Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Bukefalos 30 år!

Islandshästryttare

Trådstartare
Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 augusti 2026 så att ni som vill kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad inom perioden, boken kan ha börjat läsas innan den 1 augusti men måste vara avslutad från den 1 augusti 2026 och senast den 31 januari 2027.

Bonusrutor används efter du kryssat samtliga rutor på brickan och det är helt valfria böcker.

För dig som eventuellt inte varit med förut här finns ingen prestige i att få flest bingorader eller kryssa flest rutor. En ruta per bok kan kryssas. Här är tanken att vi inspireras och utmanas i vårt läsande eller lyssnande av böcker. Kanske hittar du en ny favoritförfattare som du inte visste fanns eller återupptäcker någon författare du glömt bort.

Du väljer såklart format på boken själv, läs en gammal hederlig pappersbok, läs en e-bok eller lyssna på en ljudbok. Allt är precis lika ok. Skriv gärna några rader om boken, det är inte obligatorisk men blir trevligare tråd att följa och man kan inspirera andra till att läsa just den boken.

OBS regel för fyra- och åtta rutan. Den bok som ska passa in på fyra eller åtta rutor i bingot får inte motiveras med rutan valfri bok, observera också att det är ett kryss på boken även för dessa rutor och rutan du kryssar räknas inte med i de fyra eller åtta rutorna. Motivering krävs såklart varför de passar in på de fyra eller åtta andra rutorna. Det spelar ingen roll om du redan har kryssat rutorna de passar in på eller inte, men du kryssar antingen den rutan som anger fyra eller åtta rutor. Det är endast ett kryss på den boken och inte fyra eller åtta rutor du kryssar.

I övrigt tror jag ni känner igen er och att de flesta rutorna är rätt självbeskrivande! Fråga gärna om något oklart!

Önskar er mycket nöje!

Augusti 2026 till januari 2027.webp

Jag funderar över rutan Kryssats i inlägget före ett av dina inlägg. Hur är det tänkt att det ska fungera?

Om någon kryssar en bok jag vill läsa, kan jag då skriva ett inlägg precis efter med vilket innehåll som helst, och sen kryssa den rutan senare när jag läst boken?

Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 augusti 2026 så att ni som vill kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad inom perioden, boken kan ha börjat läsas innan den 1 augusti men måste vara avslutad från den 1 augusti 2026 och senast den 31 januari 2027.

Bonusrutor används efter du kryssat samtliga rutor på brickan och det är helt valfria böcker.

För dig som eventuellt inte varit med förut här finns ingen prestige i att få flest bingorader eller kryssa flest rutor. En ruta per bok kan kryssas. Här är tanken att vi inspireras och utmanas i vårt läsande eller lyssnande av böcker. Kanske hittar du en ny favoritförfattare som du inte visste fanns eller återupptäcker någon författare du glömt bort.

Du väljer såklart format på boken själv, läs en gammal hederlig pappersbok, läs en e-bok eller lyssna på en ljudbok. Allt är precis lika ok. Skriv gärna några rader om boken, det är inte obligatorisk men blir trevligare tråd att följa och man kan inspirera andra till att läsa just den boken.

OBS regel för fyra- och åtta rutan. Den bok som ska passa in på fyra eller åtta rutor i bingot får inte motiveras med rutan valfri bok, observera också att det är ett kryss på boken även för dessa rutor och rutan du kryssar räknas inte med i de fyra eller åtta rutorna. Motivering krävs såklart varför de passar in på de fyra eller åtta andra rutorna. Det spelar ingen roll om du redan har kryssat rutorna de passar in på eller inte, men du kryssar antingen den rutan som anger fyra eller åtta rutor. Det är endast ett kryss på den boken och inte fyra eller åtta rutor du kryssar.

I övrigt tror jag ni känner igen er och att de flesta rutorna är rätt självbeskrivande! Fråga gärna om något oklart!

Önskar er mycket nöje!

Visa bifogad fil 188375
Kul!!! Tack! 🤩

Lite sugen att vara med. Får man inkludera böcker man läst tidigare (håller på att läsa om en serie på engelska som jag tidigare läst på svenska)?

Så det måste inte vara nya för en hela tiden ?!? Har ett helt gäng böcker jag läst för länge sen men som jag aldrig haft med i bokbingot ju 😄
Nu får @Islandshästryttare rätta mig om jag har fel. Men det kan vara en bok som du har läst tidigare, men som du läser om - och när du läser om den så ska du läsa klart den någon gång mellan augusti och sista januari.

Lite sugen att vara med. Får man inkludera böcker man läst tidigare (håller på att läsa om en serie på engelska som jag tidigare läst på svenska)?

Det får man - det finns ju till och med en ruta som är just "Läs om en favoritbok!" ;)

Så det måste inte vara nya för en hela tiden ?!? Har ett helt gäng böcker jag läst för länge sen men som jag aldrig haft med i bokbingot ju 😄

Nu får @Islandshästryttare rätta mig om jag har fel. Men det kan vara en bok som du har läst tidigare, men som du läser om - och när du läser om den så ska du läsa klart den någon gång mellan augusti och sista januari.

Självklart får man läsa om böcker man läst tidigare. Precis som @_sofia_ skriver måste ändå boken vara utläst någon gpng mellan den 1 augusti i år och sista januari nästa år. Så det går alltså inte att kryssa en bok man läste ut för tidigare än första augusti bara för att man aldrig kryssat den i ett bokbingo tidigare.

Hoppas det var svar på frågorna!

Jag funderar över rutan Kryssats i inlägget före ett av dina inlägg. Hur är det tänkt att det ska fungera?

Om någon kryssar en bok jag vill läsa, kan jag då skriva ett inlägg precis efter med vilket innehåll som helst, och sen kryssa den rutan senare när jag läst boken?

Antingen låter man slumpen avgöra några månader in i bokbingot och kollar vilka böcker som kryssats i inläggen före ens egna och tar den boken man är mest sugen på. Kanske upptäcker man något nytt som man aldrig valt själv.

Vill man mer styra fär man exempelvis citera det sista inlägget i tråden med en bok man vill läsa och skriva att denna vill jag också läsa. Men då gäller det ju att vara snabb så att inlägget kommer direkt efter inlägget med boken man vill läsa för att krysset ska bli giltigt.

Antingen låter man slumpen avgöra några månader in i bokbingot och kollar vilka böcker som kryssats i inläggen före ens egna och tar den boken man är mest sugen på. Kanske upptäcker man något nytt som man aldrig valt själv.

Vill man mer styra fär man exempelvis citera det sista inlägget i tråden med en bok man vill läsa och skriva att denna vill jag också läsa. Men då gäller det ju att vara snabb så att inlägget kommer direkt efter inlägget med boken man vill läsa för att krysset ska bli giltigt.
Toppen! Jag fattar.

Självklart får man läsa om böcker man läst tidigare. Precis som @_sofia_ skriver måste ändå boken vara utläst någon gpng mellan den 1 augusti i år och sista januari nästa år. Så det går alltså inte att kryssa en bok man läste ut för tidigare än första augusti bara för att man aldrig kryssat den i ett bokbingo tidigare.

Hoppas det var svar på frågorna!

Toppen! Har ett gäng böcker i bokhyllan jag gärna läser om, har till de tidigare bokbingona bara jagat nya böcker förutom favoritbok-krysset då förstås.

Nu är det äntligen första augusti, så det går att börja med det här bokbingot.

Jag börjar med mitt favoritkryss och kryssar Passar in på minst åtta rutor med En våldsam natur av Alex Finlay, inläst av Simon Edenroth.
  1. Passar in på minst fyra rutor
  2. Något rött på omslaget (https://www.adlibris.com/sv/bok/en-valdsam-natur-9789189357532)
  3. En karaktär är på resa (till Mexico)
  4. Max tre ord i titeln
  5. En för dig ny författare
  6. Bok du länge tänkt läsa
  7. En bok med ett mord (flera stycken dessutom)
  8. Utspelar sig i två olika tidsepoker (före respektive efter familjens död I Mexico)
  9. Bok med oväntat slut
En familj med mamma, pappa och fyra barn. Äldste sonen är dömd till livstids fängelse för mordet på sin flickvän, men pappa och syster är övertygade om att han är oskyldigt dömd och lägger all energi på att bevisa hans oskuld. I sin jakt på ledtrådar åker familjen (förutom de två äldsta sönerna) till Mexico, där de sedan hittas döda under mystiska omständigheter.

Välskriven och spännande, med ett slut jag inte förväntade mig.

Mitt första kryss blir "utspelar sig i två olika tidsepoker" med Kalla mig syster av Malin Nordström.
Varierar mellan Josefin på 1880-talen och Amalia på 1910-talet.
Josefin är hemmadotter på ett gods i Skåne. Delvis för att slippa faders tjat om giftermål åker hon 1887 till London för att läsa på Florence Nightingales sjuksköterskeskola. Och finner oväntat sitt kall i livet.
1912 åker Amalia till Lund för att studera och ska då bo hos sin moster Josefin. Amalia har med sin vetgirighet alltid kännt sig lite utanför i hembygden och ser fram emot att få umgås med likasinnade. Men hon är ensam kvinna i sin klass och blir nästan ignorerad samtidigt som professorn tydligt visar att han är emot kvinnor på universitetet. Och även mostern är oväntat avståndstagande mot henne.

Bra och lättläst, men fångade mig inte helt, kan inte riktigt sätta fingret på varför.

Idag lyssnade jag klart på The Traveller av Joseph Eckert. Jag kryssar den på att det är en ny författare för mig.

En rätt speciell bok. Sci fi. Handlar om Scott som när han är 37 år gammal (gift och har en 7 år gammal son) börjar slängas framåt i tiden. Varje morgon kl 7.52 så slängs han framåt I tiden. Första gången 1 dag. Nästa gång 2 dagar, sen 4 dagar osv. För varje gång slängs han framåt dubbelt så långt som gången innan. På några dagar (för honom) så ser han sin son växa upp, bli gammal och dö. Den handlar mycket om Scott och hans son Lyle och deras relation och vad Lyle är beredd att göra för att rädda sin pappa. En filosofisk och ovanlig bok. Riktigt bra men inte som andra böcker jag läst! Fick mig att filosofera över livet, både mitt eget och livet på jorden och på universum.

Bifogade filer

• Screenshot_20260801_201653_Storytel.webp
    Screenshot_20260801_201653_Storytel.webp
    64,6 KB · Visningar: 41
Detta bingots första kryss blir ”En karaktär är på resa” med Korrespondensen av Virginia Evans.

Boken består av brev skrivna av och till huvudpersonen Sibyl. Sibyl börjar bli till åren och har under hela sitt stillsamma liv skrivit brev i stort sett dagligen. Under en tioårs-period för man följa Sibyls liv och så klart nystas något från hennes förflutna upp.

Bocken trender på sociala medier och i appar, vilket gjorde att jag trodde den skulle vara överskattad. Så fel jag hade! En av favoriterna i år och en perfekt bok att rekommendera då jag tror den passar många!

Karaktärerna i boken bor spridda över Europa och USA och några av dem besöker varandra.

IMG_6749.webp

Jag tänkte haka på det här bingot (tack @Islandshästryttare !) och har just lyssnat klart på Min hand i min av Atefeh Sebdani. Kryssar ej skönlitterär erftersom det är en självbiografi som med vackert (flera recensioner kallar det följsamt) språk och stort driv trots enormt mörka teman ger inblick i hur ett lands förtryck (även det från motståndsrörelser) kan följa efter barn över kontinenter och in i vad som borde varit ett tryggt flickrum i Göteborg. Jag gillade den stort även om vissa avsnitt mot slutet blev schablonmässiga sammanfattningar jämfört med resten av berättandet som verkligen är fångande och suggestivt.

Jag kryssar Passar in på minst fyra rutor med Råttlik av Kristina Emanuelsson, inläst av Gunilla Leining.
  1. En del i en serie
  2. Max tre ord i titeln
  3. Bok av en författare som vunnit pris (Selmapriset 2017 för debutromanen Viskskrik)
  4. En för dig ny författare
  5. En bok med ett mord
Boken är den första i serien om kriminologen Nina Wang. Nina har skrivit en bok som gjort henne persona non grata hos polisen. Det blir inte bättre av att hon hittar sin gifte älskare mördad.

Välskriven och spännande.

Jag kryssar "Of pixies and pekoe: owls, teashops and other magical nuisances" i rutan Del i en serie. Det är andra boken I serien. Det är en mysig fantasy. Lite cottage core. Om en pixie som ärver en tebutik/café som ligger i en liten stad där alla som bor där är magiska väsen. Väldigt mysig serie! Tredje boken kommer i slutet av augusti. Ser fram emot den! ❤️

Bifogade filer

• Screenshot_20260802_173323_Storytel.webp
    Screenshot_20260802_173323_Storytel.webp
    78,2 KB · Visningar: 45

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!