Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Bukefalos 30 år!

Även jag kryssar romantik i luften för i hjärtat av Ådala (tack @Fjordfrälst för tips av författare) av Åsa Liabäck.

Handlar om Anna som i ett försök att läka sitt hjärta köper en kolonistuga och livet med grannarna på koloniområdet. Lättsam och trevlig. Kanske ingen storfavorit, men tillräckligt trevlig att läsa för att jag ändå känner att jag kan tänka mig fler i serien när man behöver något enkelt, lättläst och lite feel good-känsla.

Jag kryssar "utspelar sig på hösten" med Livet som skiljde dem åt av Hanna De La Croix.
En kvinna hittas död med uppskuren mage på en parkbänk i Göteborg. Hennes sambo blir snabbt misstänkt men det finns även andra spår.
En klassisk deckare. Spännande historia men det är något med hur den är skriven som gör att det känns hackigt att läsa den, det riktiga flytet i texten saknas. Men inte svårläst egentligen.

Någon är på resa - Floden sjunger ditt namn av Eleanor Shearer. 1800-talet, Rachel är en slav på ett sockerplantage på Barbados. England bestämmer att det inte längre är tillåtet med slaveri, men de gör bara om det till att kalla det "lärlings tjänster" istället. Rachel rymmer, och börjar leta efter alla de barn som tagits ifrån henne och sålts. Första kapitlen var jag osäker, men sen fastnade jag mer i den och gillade den.

Max tre ord i titeln - Villa Havsbris av Caroline Säfstrand. Sophie bor och jobbar i Berlin sedan många år, men tvingas tillbaka till sitt barndomshem när hennes mamma dör och hon ärver huset. För att kunna sälja det tar hon hjälp av tre främlingar som är villiga att hjälpa till att renovera det gamla kurhotellet mot kost och logi. Okej, men jag fastnade inte riktigt för huvudpersonen Sophie och jag föredrar böcker med mer handling, mindre personfokus (eller hur man ska förklara det).

Mindre än 100 sidor - Vitnos, det lilla russet av Marie Louise Rudolfsson. Jag tänker att den här inte behöver någon introduktion, i och med att det är ett hästforum ;) Jag hade den som högläsning för lillkillen några sidor i taget när han verkade vara på okej humör för det, även om jag nog var mer intresserad av innehållet och läsningen än han (vilket inte är så konstigt, eftersom han bara är sex månader och läsning är ju inte precis det roligaste som finns då :p)

IMG_20260822_172955285.webp

Jag har lyssnat på En stund är vi vackra på jorden av Ocean Vuong och kryssar rekommenderad (av mamma).

Boken är ett brev från författarens jag till hans icke läskunniga mamma, om hur han formats av att hon och hennes mor formats av kriget, av att inte höra till, av våld och ömhet. »Jag berättar inte så mycket en historia som ett skeppsbrott – spillrorna som flyter, äntligen läsbara«, skriver Vuong. Och just det här fragmenterade, drömska och flyktiga gillade jag mycket, samtidigt som det också gav min hjärntrötthet mycket utrymme och få hållpunkter så att jag är lite osäker på om jag vet vad jag läst egentligen, en effekt som jag tror kanske varit åtminstone delvis avsedd. Plus för att låt-citat sjöngs istället för lästes. Jag kände igen dem då, vilket jag inte är säker på att jag gjort annars.

Läsvärd! Men kanske borde lästs på engelska originalspråket även om översättningen var fin.

Jag kryssar Bok av en författare som vunnit pris med Mellan djävulen och havet av Maria Adolfsson, inläst av Angela Kovacs. Författaren fick priset Petrona Award 2022.

Boken är den tredje i serien Doggerland. Världsartisten Luna är tillbaka på Doggerland för att spela in en skiva för sin comeback, när hon plötsligt försvinner. Samtidigt pågår jakten efter den våldtäktsmän som härjar på öarna.

Välskriven och spännande. Jag gillar verkligen den här serien.

Jag kryssar "en smittsam sjukdom nämns" med En dag ska vi återvända av Carina Bergfeldt.
Ett svenskt par åker 1790 till kolonin Saint-Barthelemy där maken ska arbeta som jurist. Ett afrikanskt par anländer samtidigt på ett slavskepp. Deras vägar korsas.
Vid ett tillfälle ser en av huvudpersonerna ett antal spetälska som ska föras till en spetälskekoloni.

Boken har blivit mycket omskriven och först tyckte jag inte riktigt den levde upp till sina recensioner men den blev allt bättre. Rekommenderas verkligen.
Screenshot_20260720_105231_Chrome.webp

Jag kryssar "Min makes fru" i rutan bok som utspelar sig på hösten. Oj, så många twists! Den börjar med att Eden Fox som varit ute och joggat kommer hem och upptäcker att hennes dörrnyckel inte passar i ytterdörren. En annan kvinna (som liknar henne) öppnar dörren och säger sig vara Eden Fox. Den har många olika POV och jag var inte säker på vem de olika kapitel handlade om eller vad deras motiv var. Men det blev klart till slut. En spänningsroman.

Bifogade filer

• Screenshot_20260824_172220_Storytel.webp
    Screenshot_20260824_172220_Storytel.webp
    74,4 KB · Visningar: 1
IMG_0370.webp

Kryssar två olika tidsperioder för Qustion 7 av Richard Flanagan.

En biografi som rör sig mellan hans egna liv under andra delen av 1900-talet (han föddes 1960) och andra världskriget då hans far var krigsfånge i Japan. Mycket resonemang om hur små beslut, insikter och rena tillfälligheter leder till stora skeenden i världshistorien. Intressant.

Har läst någon eller några av hans romaner och inte riktigt fastnat för honom. Men jag gillade den här. Så jag ska nog ge hans romaner en andra chans.

Jag kryssar Snö i bokens titel med Snö kan brinna av Katarina Mazetti, inläst av Katarina Lundgren-Hugg.

Umeå, 1970-talet. Fyra ungdomar bor tillsammans i ett kollektiv, spelar folkmusik och har relationer.

Välskriven men sorglig. Väldigt långt från vad jag hade väntat mig, men absolut inte dålig. Bibliotekets klassificering som Humor känns däremot fullständigt galen.

Jag kryssar för mig ny författare med debutanten Ayanna Lloyd Banwos När vi var fåglar.

Boken beskrivs som
en spökberättelse, en kolonial thriller och en kärlekshistoria där Darwin och Yejide lär känna varandra på kyrkogården i Port Angeles, Trinidad. Båda har något som den andra behöver, och båda bär på familjehemligheter som de måste befria sig från. Darwin har vuxit upp som rastafari och har lärt sig att döden måste undvikas till varje pris, medan Yejide som alla kvinnor i sin släkt har ärvt förmågan att hjälpa döende själar till andra sidan. På den gamla mytomspunna kyrkogården tvingas de möta både det förflutna och framtiden samtidigt som staden håller på att explodera.

Jag gillade den även om jag hade svårare att hänga med i den ena personens tråd än den andras (den med lite övernaturliga inslag). Fint ihopvävd.

Jag kryssar bok med något rött på omslaget. Jag har läst "Livet som aldrig var mitt" av Nikola Scott. Tycker det här var en intressant bok med ett annorlunda upplägg på historien, starka karaktärer och bra framåtrörelse.
Boken utspelar sig på 1950-talet i London. Agnes studerar till läkare. Som kvinna behandlas hon illa av både överläkare och andra studenter. Dessutom bär hon på en hemlighet som aldrig får se dagens ljus. Hon är inte den som hon utger sig för att vara. Det gör att hon hela tiden måste anstränga sig för att spela en roll och aldrig försäga sig om vem som var hennes riktiga mor som dött under kriget. Rekommenderar boken starkt!

9789180504669_766

Jag kryssar "passar in på minst åtta rutor" med Smörblommor och sot av Karin Alfredsson.
Utspelar sig på 1910-talet i Stockholm. Ragnhild har fått ta hand om sin brors tre barn. De bor trångt och har inte mycket.
Lättläst bok men historien går inte riktigt på djupet. Uppenbart att det är tänkt att bli en serie då den inte har något riktigt slut. Men tillräckligt bra för att jag kommer läsa fortsättningen när den kommer.

Rutorna är:
  1. Passar in på minst fyra rutor
  2. Jul- eller nyårsfirande i boken
  3. Utspelar sig delvis på hösten
  4. Bok du fått rekommenderad - läst rekommendation på Facebook
  5. En vintersport i boken - några pojkar spelar bandy
  6. Max tre ord i titeln
  7. Bok av författare som fått ett pris - författaren har fått Svenska Deckarakademins debutantpris (för en annan bok)
  8. Romantik i luften

Jag kryssar "Författarens efternamn börjar på J" med Atmosfär av Taylor Jenkins Reid. Handlingen fokuserar på Joan Goodwin som får möjlighet att bli en av de första kvinnliga astronauterna på 80-talet. Man får följa henne och hennes vänner/kollegor genom utbildningen för att bli astronaut. Boken är dock framför allt en kärlekshistoria.

Trots en mycket lockande plot tyckte jag boken var dödstråkig fram till sista tjugo sidorna ungefär. Jag tycker inte alls författaren lyckas förmedla spänningen i astronautträningen, i uppdragen eller den starka kärlekshistorian. Det blir bara platt.

Dessutom pågår en sidohistoria med ett helt annat spår som jag tycker är jättemärklig och inte riktigt förstår varför den är med.

Jag kryssar Baserat på en sann historia med Drottninggatan av Åsa Erlandsson, inläst av Katarina Ewerlöf.

Välskriven och intressant men fruktansvärd reportagebok om terrordådet på Drottninggatan 7:e april 2017. Det framkommer många detaljer jag inte sett i media tidigare.
Den ska jag försöka läsa under pågående kryss! Känner på mig att jag säkert kommer tycka det är jobbig läsning men också något jag vill läsa.

Jag kryssar Romantik i luften med En gyllene sommar av Carley Fortune.

Egentligen är väl en stor andel av den här typen av böcker ganska förutsägbara och just en kärlekshistoria där det sak dras ut lite på, det ska finnas hinder på vägen och sen ska det ordna sig på ett eller annat vis. Men jag gillar verkligen sättet som Carley skriver på. Det är något som bara fångar mig. Sen älskar jag att den utspelar sig i Barrys Bay. Jag har saknat sjön och platsen. Den skänker så mycket mys och gos för mig. I hela kroppen :) även om platsen är densamma och det finns kopplingar till tidigare bok är historien fristående. Jag älskade den! Precis som jag älskade Alla somrar med dig.

IMG_0370.webp

Kryssar utspelar sig under hösten för Gloria, i rasismens skugga av Elisabeth Åsbrink.
En bok om Little Rock Nine, nio svarta ungdomar som hösten 1957 börjar i en helvit high school i Little Rock, Arkansas. En av dem är Gloria Ray Karlmark. Elisabeth Åsmark har intervjuat Gloria, andra som var där och då samt grävt i arkiv och skrivit en väldigt bra bok om ett fruktansvärt mörkt kapitel i USAs historia.

Den nivå av rasism, hat och vidrigheter som de utsätts för är obegriplig. Hur kan människor - vuxna såväl som barn - bygga upp ett sånt enormt hat mot medmänniskor, mot barn?
Alla borde läsa den här boken. Den borde vara obligatorisk för alla högstadieelever, och inte minst alla våra politiker!

Visa bifogad fil 190131

Kryssar utspelar sig under hösten för Gloria, i rasismens skugga av Elisabeth Åsbrink.
En bok om Little Rock Nine, nio svarta ungdomar som hösten 1957 börjar i en helvit high school i Little Rock, Arkansas. En av dem är Gloria Ray Karlmark. Elisabeth Åsmark har intervjuat Gloria, andra som var där och då samt grävt i arkiv och skrivit en väldigt bra bok om ett fruktansvärt mörkt kapitel i USAs historia.

Den nivå av rasism, hat och vidrigheter som de utsätts för är obegriplig. Hur kan människor - vuxna såväl som barn - bygga upp ett sånt enormt hat mot medmänniskor, mot barn?
Alla borde läsa den här boken. Den borde vara obligatorisk för alla högstadieelever, och inte minst alla våra politiker!
Svarar så jag kan kryssa med en boken senare! Hoppas den finns på biblioteket bara.

Jag kryssar "utspelar sig i ett angränsande landskap till där du bor" med Dy av Pia Hagmar.
Lovisa är nyligen skild och bosätter sig i sina morföräldrars gamla torp. Strax efter hittas en försvunnen man från trakten mördad.

Mordhistorien var spännande men jag gillade inte att majoriteten av parförhållanden och förhållande mellan föräldrar och barn beskrevs som någon slags maktkamp eller känslomässig utpressning.
Utspelar sig i Västergötland som gränsar till Småland där jag bor.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka