Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

"Nej den här vill jag inte fortsätta läsa";

Dinghai Fusheng Records av Fei Tian Ye Xiang

Ganska typisk episk fantasy, i kinesisk setting. Mitt i bok 4 väljer författaren att slå till med två av de värsta tropes jag vet: låt huvudkaraktärerna resa tillbaka i tiden så de kan göra om allt utan att deras kompisar dör, och huvudkaraktärens romantiska partner förlorar så klart minnet av allt som hänt.

Jag hatar det. Hatar.

En bok jag fått rekommenderad:

The Ultimate Blue Seal av Priest
Rekommenderad av en vän på Bluesky. Dystopisk sci fi som utspelar sig i en nära framtid, tonen är en mix av Douglas Adams-humor, hjärtskärande trauma och bitande samhällskritik. Något ojämnt tempo, men det kändes ändå som att de 2700-nånting sidorna var över på nolltid.

Boken är översatt till engelska av en amatöröversättare och finns tillgänglig gratis online som mpub.

Visa bifogad fil 184836

Började läsa Small Things Like These av Claire Keegan och hann en bra bit, men med en växande känsla av att jag kände igen handlingen. Och mycket riktigt hade jag redan ett exemplar av den i bokhyllan🙄
Så jag kryssar ”vill jag inte fortsätta läsa”. Visserligen var den bra men inte så bra att jag vill läsa om den nu. Behöver nog ha lite bättre koll på vad jag har i bokhyllorna.
Jag har en lista på alla böcker jag läst, av bland annat den anledningen ;)

Sen funkar det ändå inte felfritt - jag tog med "Dolken av Tunis" av Agatha Christie till när jag skulle operera ett diskbråck, och det kanske skulle bli lite väntan inför. Jag kände inte igen titeln, så jag tog med den från bokhyllan hemifrån. Men när jag satt i väntrummet och läst igenom typ sida ett tyckte jag att jag kände igen mig. Och jag hade läst den, men på engelska (där titeln är "The Murder of Roger Ackroyd"). Och Agatha Christie är ju inte lika intressant när man kommer ihåg vem som var mördaren :p

Utspelar sig före 1900:

Thousand Autumns, av Meng Xi Chi.
Startar år 575, i det historiska kina. Välskriven och filosofisk, bitvis ganska stabbig läsning om man inte redan är bekant med kinesisk politisk historia 😅 Huvudkaraktären är uppvuxen i en isolerad daoistisk sekt och vi får följa honom i hans ganska brutala möte med världen och männiksorna utanför, och hur det formar och förändrar hans världsåskådning.

Utomeuropeiskt orginalspråk: (mandarin)

Faraway Wanderers av Priest

Xianxia, med en liten twist; karaktärstyper som annars bara ses som antagonister får huvudrollerna här, och bjuder på en färgstark läsupplevelse. Återigen en bok som inte är utgiven på engelska, men översatt av skickliga amatörer och finns tillgänglig online alldeles gratis. Har även blivit dramatiserad och alla avsnitt finns på Youtube med engelsk text (Word of Honor). Boken är bättre ;)

Jag kryssar Baserat på en verklig historia med Händelserna på hästgården av Anna Bohlin och Ulrika Fåhraeus, inläst av Charlotta Jonsson.

Boken berättar om det våld och de sexuella övergrepp som skedde på en hästgård utanför Stockholm på 80- och 90-talen, berättad ur familjens perspektiv. En hemsk historia, men tyvärr med ett ganska taffligt språk. Att Jerry var en riktigt otrevlig typ visste jag redan innan, men hans sambo Anna gör verkligen ett bra jobb med att framställa sig själv som rätt otrevlig hon med. Det känns inte som om hon tar ansvar för någonting, även när hon påstår att hon gör det.

Baserad på verklig historia - Stinas jojk av Mats Jonsson. En grafisk bok som handlar om Stina och hennes syster, två samer som levde på 1800-talet. Stina var över 2 meter lång och visades upp runt om i Europa mot betalning.

Samma initialer - Sånger om längtan av Sara Dalengren. Del två i en serie - nutida romantik. Utspelar sig i Hjo och följer olika deltagare i en sånggrupp. Den här boken handlar om en mäklare som bryter med hennes tidigare sambo, delvis eftersom hon vill ha barn. Och en flera år yngre man som fortfarande inte kommit på vad han vill göra med livet. Jag har gillat båda böckerna i serien.

4 kryss - Tvålprinsessan av Kaari Utrio. Historisk romantik som utspelar sig på 1800-talet i Finland (när det tillhörde Ryssland). Handlar om en arvtagerska som haft en ganska udda uppväxt och nu blivit föräldralös, och familjen i Helsingfors som är släkt genom ingifte på väldigt långt håll, där hon ska bo och som ska hjälpa henne ut i societeten. Det är tredje boken av författaren som jag läser, och hittills har jag tyckt om alla.
1. Stad jag vill besöka (Helsingfors)
2. Blivit rekommenderad (det var bland annat någon här på Bukefalos som har rekommenderat mig att kolla upp Utrios böcker)
3. Land jag inte besökt (Finland)
4. Någon badar (vinterbad)
5. Översatt bok (från finska)
6. Inte 2000-tal (1800-talet)
7. Grannland (Finland)
8. Nordisk författare (Finland)
Troligtvis nämndes även frukt eller bär, men jag kommer inte ihåg exakt vilka maträtter som nämndes.

IMG_20260505_143852381.webp

IMG_0330.webp

Nästa kryss i rutan för bok som rekommenderats. Läst Ex-wife av Ursula Parrott på rekommendation i DN. Och den var verkligen läsvärd. Handlar om en ung kvinna i New York som lever i ett ”öppet” äktenskap. Trots det väljer hennes man att lämna henne när hon har varit otrogen. Boken handlar om hur hon tar sig igenom sorgen över att ha blivit lämnad och hittar ett nytt liv. Den är riktigt bra skriven.
Det mest fascinerande är att den är nästan 100 år gammal. Publicerades första gången 1929. Kunde varit skriven idag.

Jag kryssar Någon campar, bor i husvagn eller annan tillfällig bostad med När allt går sönder av Michaela Winglycke, inläst av Maria Lyckow.

Boken är den sjätte i serien Vimmerbymorden. Författaren Amanda kommer hem till Vimmerby efter att inte ha varit hemma på många år, och bor tillfälligt hos Laila som har någon sorts kvinnohärbärge. När Amanda signerar böcker i bokhandeln sker ett dödligt överfall i bokhandelns bakre del, och polisinspektör William leder utredningen.

Bra språk, och en snyggt uppbyggd historia, men med ett överdrivet dramatiskt slut.

Jag kryssar En bok jag fått rekommenderad med Imorgon och imorgon och imorgon av Gabrielle Zevin.

Handlar om Sadie och Sam som genom sitt datorspelsintresse blir vänner som barn. Vi får sedan följa dem genom livet, hur de så småning om blir kända och framgångsrika i spelvärden, samtidigt som deras personliga liv tar olika vägar och samhället förändras. Den beskrivs som en roman om kärlek men utan att vara en kärleksroman och det passar fint! Den har en fin kombination av närvaro och tempo. Alla karaktärer är lätta att älska utan att vara platta. Men jag hade högre förväntningar, som så ofta på hajpade booktokböcker.

Rekommendationerna om boken haglade i mitt instagramflöde under vintern!

Februari till juli 2026.webp

Jag kryssar "kvinnor i uniform" med The New Guys av Meredith Bagby.
Handlar om den första klassen amerikanska astronauter som inte enbart bestod av vita manliga testpiloter. De kallades the New Guys. I gruppen fanns de första kvinnorna, de första afro-amerikanska männen och de första som inte var piloter utan vetenskapspersoner m fl. Boken berättar också historien om rymdfärjorna som klassen utbildades i att bemanna och utspelar sig huvudsakligen från att klassen började träna 1978 till rymdfärjorna slutade flyga 2005.

Mycket bra och intressant bok. Jag tyckte först att det ibland blev lite väl tekniskt detaljerat men när jag kom till Challenger-olyckan förstod jag varför, det var så man skulle förstå vad som hände. Boken täcker utvecklingen av rymdfärjorna, Hubble-teleskopet och internationella rymdstationen samt olyckorna med Challenger och Columbia. Är man intresserad av rymdfärd är detta definitivt något att läsa.

Jag räknar astronauternas flight suit som uniform och hoppas det är ok.

IMG_0330.webp

Nästa kryss i rutan för favoritförfattares debutbok. Har läst The God of Small Things av Arundhati Roy - igen. Tror det är tredje gången jag läser den och ändå hade jag tämligen luddig uppfattning om berättelsen. Trots att jag tycker det är en av de bästa böcker jag läst. Så inte bara favoritförfattare utan även favoritbok.

Fantastisk berättelse och framförallt fantastisk komposition och språk. Rekommenderar den varmt!

Jag kryssar "Nej, den här vill jag inte fortsätta läsa" med Mrs Dalloway av Virginia Wolf.
Det var lite av en besvikelse av att jag inte läste ut den. Vet inte om det är dålig tajming eller vad som gör att jag inte för mitt liv kunde hänga med. Jag tappade tråden h-e-l-a tiden. Provade att både läsa den som vanlig bok och lyssna men det gjorde ingen skillnad.

Ska nog göra ett nytt försök vid tillfälle, det kändes som typen av bok man verkligen måste sitta ner och läsa långsamt under långa stunder.

Jag kryssar "Nej, den här vill jag inte fortsätta läsa" med Mrs Dalloway av Virginia Wolf.
Det var lite av en besvikelse av att jag inte läste ut den. Vet inte om det är dålig tajming eller vad som gör att jag inte för mitt liv kunde hänga med. Jag tappade tråden h-e-l-a tiden. Provade att både läsa den som vanlig bok och lyssna men det gjorde ingen skillnad.

Ska nog göra ett nytt försök vid tillfälle, det kändes som typen av bok man verkligen måste sitta ner och läsa långsamt under långa stunder.
Det kan också bero på vad man gillar för böcker. Jag gillar att läsa böcker, men vet av erfarenhet att jag inte är särskilt glad i många "klassiker" eller mer litterära böcker (eller vad man ska kalla det). Mrs Dalloway är ett exempel som jag tog mig igenom men inte precis uppskattade, även t.ex. Flugornas herre, Slakthus Fem, Svindlande höjder, The Catcher in the Rye, Mästaren och Margarita etc. Sen finns det andra böcker som jag uppskattar - Jane Austen, Jane Eyre, Charles Dickens, Elizabeth Gaskell, Jules Verne, Mark Twain, etc
Men gillar man normalt sett den typen av böcker kan det ju, som du föreslog, vara dålig tajming.

Det kan också bero på vad man gillar för böcker. Jag gillar att läsa böcker, men vet av erfarenhet att jag inte är särskilt glad i många "klassiker" eller mer litterära böcker (eller vad man ska kalla det). Mrs Dalloway är ett exempel som jag tog mig igenom men inte precis uppskattade, även t.ex. Flugornas herre, Slakthus Fem, Svindlande höjder, The Catcher in the Rye, Mästaren och Margarita etc. Sen finns det andra böcker som jag uppskattar - Jane Austen, Jane Eyre, Charles Dickens, Elizabeth Gaskell, Jules Verne, Mark Twain, etc
Men gillar man normalt sett den typen av böcker kan det ju, som du föreslog, vara dålig tajming.
Så kan det så klart också vara. Jag är något av en allätare och brukar gilla det mesta som någon med lite fallenhet har ansträngt sig för att skriva. Eller så blev det bara för flödande för mig :).

Jag kryssar Börjar inte i början av berättelsen med Det andra livet av Daniel Alfredson, inläst av Annika Hallin.

Det är 1982 och den slumrande DDR-agenten Helena väcks till liv när en sovjetisk ubåt tappar bort fyra av sina attackdykare, som Helena får i uppdrag att ta hand om tills dess att de kan evakueras säkert. Det går inte riktigt som planerat.

Oväntat välskriven debutroman, i en genre jag vanligtvis inte brukar lyssna på. Det enda jag inte gillade var slutet.

Platsnamn i titel - Två månader i Tanger av Gunnar Krantz. Grafisk bok som handlar om Gunnars pappa Göran och hans resa i Tanger på 50-talet. Kort och snabbläst, men var väl inte någon bok som jag tyckte superbra om.

Favoritförfattares debutbok - Blodets dotter av Anne Bishop. Likt många andra har jag inte en specifik favoritförfattare, utan jag tog en av författarna vars böcker jag tyckt mycket om tidigare (The Others serien) och där jag hittade en debutbok som jag var intresserad av att läsa (när jag googlade verkade det i alla fall som om det här var debutboken). När jag kommit en bit in blev jag dock påmind om att jag, när jag började läsa första The Others boken, tyckte den var lite mörk - den här var också mörkare än jag egentligen föredrar. Fantasy med romantiska inslag.

IMG_20260512_120156209.webp

Jag kryssar Någon badar med Bröllopet med litet b av Jill Mansell, inläst av Gunilla Leining.

En otrogen präst, en prästfru som hämnas, ett inställt bröllop och en gammal romans mellan Lottie och Max som vaknar till liv igen. Det är de som badar utomhus, efter det inställda bröllopet. I maj, dessutom. Lättsam och välskriven, men bitvis lite för fånig.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka