Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar "favoritförfattares debutbok" med Sense and Sensibility av Jane Austen.

Jag gillar det gammaldags språket med sina långa meningar. De detaljerade beskrivningarna av allas karaktärer, både bra och dåligt, samt att din inkomst är något alla vet och pratar om. Och att det anses att vara fattig att bo i ett mindre hus med endast ett par tjänare.
1800-tals-feelgood helt enkelt.

Jag kryssar Utspelar sig i en stad du vill besöka med Stölden av ett liv av Pia Kask och Yin Ling, inläst av Fredde Granberg.

Boken är den sjätte i serien Kalmardåden, och jag vill fortfarande besöka Kalmar. En undersköterska hittas brutalt mördad på en sommarstängd avdelning på Kalmar sjukhus, och senare sker fler mord. Välskriven, snyggt uppbyggd historia med lagom oväntat slut.

Författarens efternamn börjar på S - Så tuktas en argbigga av William Shakespeare. Jag är väl inte någon som uppskattar att läsa hans verk så där supermycket - jag är allmänt ointresserad av bra språk i böcker, och har alltid haft svårt för poesi och liknande (det kan dock vara lite häftigt att det är över fyra hundra år gamla berättelser man läser, och som har haft så mycket påverkan på samhället). Men, jag har läst några pjäser tidigare för att ha bättre koll på vad de kända pjäserna handlar om, och det var även därför jag plockade upp den här. Det hänvisades till den här i en annan bok, och utifrån det lilla som stod där förstod jag först då att en av de ungdomsfilmerna som jag och min syster såg många gånger i tonåren var baserad på den här. Men jag hade ingen tidigare koll på vad den här handlade om, så jag tänkte att det var dags att läsa igenom den. För er som inte har koll - det handlar om en köpman som har två döttrar, en "argbigga" och en snäll och vacker yngre dotter. Och han tillåter ingen att gifta sig med den yngre förrän den äldre är gift - men ingen vill ju gifta sig med henne i och med hennes vassa tunga och humör. Så en av friarna till den yngre fixar någon som kan gifta sig med den äldre. (filmen var "10 orsaker att hata dig" från 1999, med bl.a. en ung Heath Ledger)

Översatt bok (från engelska) - Skogen där stjärnorna slocknar av Kristin Harmel. Andra världskriget, handlar om en ung kvinna som blir bortrövad från sina tyska föräldrar som litet barn och sedan uppfostras ensam i skogen av en äldre judisk kvinna. Och sedan under andra världskriget hjälper den här unga kvinnan judiska flyktingar att överleva i skogen, där de gömmer sig från tyskarna. Bra och intressant, och jag har även gillat de andra böckerna av henne som jag läst.

IMG_20260516_195812076 (1).webp

Det blir inga ritade bilder i detta krysset (i och med bebis, så kanske inte så mycket tid för sådant), men jag försöker att få till en ny färg/nyans per ruta. Jag började med ett mindre set blyertspennor jag hade som jag köpt nytt någon gång de senaste åren, och kör nu med ett större set blyertspennor som jag hittade i min mammas garage och som legat där oanvända i säkert tjugo år. Men kvaliteten på de här nya blyertspennorna är väldigt mycket bättre trots alla åren de legat ute i ett kallt och fuktigt garage. Vilket inte är förvånande när jag nu googlade på märket, och såg priset - runt en tusenlapp om man ska köpa dem nya, vilket är en skaplig skillnad från de andra billiga pennorna jag köpt nya i random butik för kanske en hundralapp :p

Jag kryssar Frukt eller bär i boken med Inneboende hos seriemördarparet av Ann Cusack och Kathleen Richards, inläst av Carina Ehrenholm. Både äpplen och bananer förekommer.

I slutet av 1970-talet bodde Kathleen inneboende hos Fred och Rose West under ungefär ett år, innan hon kände sig tvingad att fly därifrån. Hon blev vän med Shirley Robinson, som också bodde där, och som mördades av paret West 1978.

En intressant och skrämmande historia.

Jag kryssar Read on location med Bro, bro av Jerker Virdborg.

Eftersom jag bor i en håla där inte en enda bok utspelar sig gör jag en kreativ, men ändå ambitiös tolkning av Read on location. Jag vill inte gå in på detaljer men det finns väldigt många likheter med det samhället där boken utspelar sig och samhället där jag bor.

Boken utspelar sig under en dag i maj, då enstöringen Edvard bestämmer sig för att blockera gångbron som leder över ån i staden. Medan timmarna går och solen stiger så ökar insatserna, fler och fler människor vägras passera, trycket ökar och verklighet och fantasi glider ihop. Varför blockerar han egentligen bron och vad är det som föranlett denna dag?

Jag lockades av ploten. Men nja, den levde inte upp till mina förväntningar. Rekommenderas ej.

Bingo i alla fall!

Februari till juli 2026.webp

Bingo! Fyllt andra raden.
Kryssar rutan för ortsnamn i titeln. Läst A Day in the Life of Abed Salama: Anatomy of a Jerusalem Tragedy av Nathan Thrall.
Beskriver en verklig trafikolycka där ett antal palestinska barn dog eller blev mycket allvarligt skadade. Berättelsen fokuserar dels på några av föräldrarna som förlorade sina barn. Dels på själva händelseförloppet och vad som gick snett. Hjälpen dröjde alldeles för länge vilket bidrog till att olyckan fick ett så tragiskt förlopp.
Gripande och lärorik.

Bifogade filer

• IMG_0330.webp
    IMG_0330.webp
    284 KB · Visningar: 6
Jag kryssar En bok någon annan kryssat med Jag ser dig av Yrsa Sigurðardottir, inläst av Angela Kovacs. Tidigare kryssad av @Rumpnissen

Boken är den första i serien Svart is. På en avlägsen gård på västra Island hittas en familj brutalt mördade. Från början verkar det vara ett vanligt familjedrama, men snart blir det tydligt att det är mycket mer komplicerat än så.

Riktigt bra språk och ett intressant persongalleri. Jag kommer fortsätta följa den här serien. Mitt bibliotek har en till, och en tredje del ska släppas i november.

Jag kryssar "en för dig ny författare" med Pojkarna från Södra Möre av Henrik Hollbox.
En fjortonårig pojke hittas död på en flotte i en å. Det finns vissa likheter med en annan pojkes försvinnande för 30 år sedan vilket intresserar journalisten Nancy. Hon får kontakt med pappan till den döda pojken och de börjar undersöka.
Boken var okej men inte jättebra. Författaren försöker få in lite misstänkt övernaturliga inslag vilket blir lite konstigt, även om det får sin förklaring mot slutet. Jag fastnade inte riktigt och var aldrig riktigt nyfiken på upplösningen.
Screenshot_20260421_193633_Gallery.webp

Jag kryssar "en översatt bok" med Lotusskorna av Jane Yang.
Utspelar sig i Kina i slutet av 1800-talet. Lilla Blomman blir såld av sin mamma efter att pappan dött och försörjning saknas. Hon blir personlig slav till Linjing som är dotter i en rik familj. Man får följa deras liv ett antal år framöver. Titeln på boken hänvisar till seden att binda flickornas fötter för att de skulle förbli små.
Boken hamnar inte på min topplista men är klart läsvärd.

IMG_0330.webp

Nu börjar det att bli svårt att hitta kryssbara rutor. Men @Mineur har kryssat Dream Count av Chimamanda Ngozi Adiche som jag just läst ut. Så det fick bli kryss i rutan för bok någon annan kryssat (tack @Mineur - du räddade ett kryss åt mig 😬).

Intressant och läsvärd om fyra kvinnors öden i Nigeria, Guinea och USA. Men stundtals blev det lite för övertydligt. i

Jag kryssar En karaktär befinner sig på vatten med Offer i frack av Carin Hjulström, inläst av Gunilla Nyroos.

Boken är den sjätte i serien Säbyholms gröna fingrar. En man i frack hittas drunknad i Mälaren, och en förrymd mördare rör sig i trakterna kring Säbyholm. Poliserna Olle och Rita utreder, samtidigt som verksamheten fortsätter på plantskolan.

Lättsam, välskriven och lagom spännande.

Jag kryssar En karaktär befinner sig på vatten med Stöld av Ann-Helen Laestadius.

Som nioåring blir renskötardottern Elsa vittne till hur en man dödar hennes ren. Hon hotas till tystnad och blir smärtsamt medveten om att hennes ursprung väcker ett glödande hat. Boken följer sedan Elsa och hennes familj genom livet, spänningarna mellan samer och andra bybor och kampen för rättvisa.

Upplevde att första halvan var mycket karaktärs- och miljödriven för att på slutet snabbt bli handlingsdriven och då blev det lite platt. Dock; helt klart läsvärd!

(I boken kör de snöskoter på frusna sjöar).

Read on location - Pennskaft och pessar av Ann Gewecke. Historisk fiktion, 1920-talet i Sverige (och 30-talet?). Handlar om en ung kvinna som inte var särskilt sugen på att gifta sig och skaffa barn, utan ville ha en egen karriär. Men så träffar hon en man som hon blir förälskad i - men han är kanske inte riktigt den hon först tror att han är. Delar av boken utspelar sig i Östergötland (främst Ljungsbro trakten).

Ny författare - Ett hjärta fritt av Sara Ros. Historisk romantik, Gävle på 1800-talet. Boken handlar om en ung kvinna som kommer från en rik familj, men som utbildat sig till sjuksköterska och sedan fältskär och som nu har öppnat en egen mottagning. Och sedan en manlig läkare vars mor hade som krav i testamentet att han måste gifta sig inom två år för att han skulle få släktgården - som han behöver för att kunna sälja den och få pengar till en egen läkarmottagning.

Valfri - Aya: Livet i Yop city av Marguerite Abouet (och ritad av Clément Oubrerie). Grafisk bok. Utspelar sig på 70- och 80-talet i Elfenbenskusten, och handlar om Aya som vill bli läkare och hennes två vänner som är mer intresserade av att hitta män att gifta sig med, och sedan deras familjer. Jag gillade den mycket - både innehållet och tecknarstilen.

IMG_20260525_134026703.webp

Read on location - Pennskaft och pessar av Ann Gewecke. Historisk fiktion, 1920-talet i Sverige (och 30-talet?). Handlar om en ung kvinna som inte var särskilt sugen på att gifta sig och skaffa barn, utan ville ha en egen karriär. Men så träffar hon en man som hon blir förälskad i - men han är kanske inte riktigt den hon först tror att han är. Delar av boken utspelar sig i Östergötland (främst Ljungsbro trakten).

Ny författare - Ett hjärta fritt av Sara Ros. Historisk romantik, Gävle på 1800-talet. Boken handlar om en ung kvinna som kommer från en rik familj, men som utbildat sig till sjuksköterska och sedan fältskär och som nu har öppnat en egen mottagning. Och sedan en manlig läkare vars mor hade som krav i testamentet att han måste gifta sig inom två år för att han skulle få släktgården - som han behöver för att kunna sälja den och få pengar till en egen läkarmottagning.

Valfri - Aya: Livet i Yop city av Marguerite Abouet (och ritad av Clément Oubrerie). Grafisk bok. Utspelar sig på 70- och 80-talet i Elfenbenskusten, och handlar om Aya som vill bli läkare och hennes två vänner som är mer intresserade av att hitta män att gifta sig med, och sedan deras familjer. Jag gillade den mycket - både innehållet och tecknarstilen.

Visa bifogad fil 185733

Framsidan på den sista boken, som visar hur den är tecknad (den ser ut så inne i boken också) - mycket färg, men ändå enkelt och tydligt.
aya-livet-i-yop-city.webp

Kryssar Omslag värt att sätta på väggen med Om uträkning av omfång 2 av Solvej Balle. Det är andra delen i serien om Tara som fastnar i tiden. Varje dag och vaknar är det 18 november. Otrolig läsning, älskar serien! Sista kapitlet i boken är mindblowing. Så sugen på del tre men känner att jag behöver åthämta mig med lite lättsmält först ;).

f5cc5906-e1bf-4bba-9ea0-885465bde721.webp

Kryssar "en karaktär som befinner sig på vatten" Låt mig berätta av Caroline Säfstrand. En riktigt charmig och mysig bok med lite lagom gripande handling också. Författaren beskriver det så bra att det känns som man själv är med på ön och i den lilla stugan. Huvudpersonen åker båt över till ön Ven, därav valet av krysset. Den här gillade jag verkligen, vill läsa de andra också!

Bifogade filer

• 20260507_082729.webp
    20260507_082729.webp
    129,3 KB · Visningar: 4
Jag kryssar en för dig ny författare . Jag har läst Norrtullsligan av Elin Wägner. Den kom ut som bok 1908 men publicerades 1907 som följetong i Dagens Nyheter.

Intressant skildring av livet för fyra kontorister i början av förra sekelskiftet..De bor ihop i Stockholm och har långa arbetsdagar, låga löner och arbetsgivare som försöker ta sig friheter.

Det är mycket dialog i boken och ger en inblick i vad som var viktiga frågor då. En intressant reflektion tycker jag görs genom en scen där de ska och betala in skatt till staten. Kvinnorna diskuterar att de måste betala in skatt men får inte vara med och bestämma hur pengarna ska användas eftersom kvinnor inte har rösträtt . Intressant bok som ger inblick i ett helt annat liv än det vi har idag.

Jag kryssar "författaren har samma initial som dig" med The Poisoners Handbook av Deborah Blum.
Utspelar sig i mellankrigstiden i New York och beskriver utvecklingen av rättsmedicinen som vetenskap. Varje kapitel fokuserar på främst ett giftigt ämne med exempel i verkliga rättsfall.
Jag tyckte det var en mycket bra bok. Men man måste nog kunna lite grundläggande kemi eller vara intresserad av brottsfall/rättsmedicin för att gilla den då det är mycket vetenskap.
Screenshot_20260421_193633_Gallery.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka