Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Jag kryssar Första delen i en serie med Silver Elite av Dani Francis.

En romantasy som egentligen känns lite som en copy paste då många av böckerna i genren har lite samma upplägg, tema och handling. Den är inte innovativ på något vis. Jag gillade den dock oförklarligt mycket trots det. Den är egentligen inte speciell men den fastnade och jag var väldigt sugen på att komma vidare. Med det sagt klassisk fantasy, enemies to lovers, lite spice och egentligen samma upplägg som i många liknande böcker, rätt förutsägbar. Något gjorde mig dock investerad. Det var trevlig läsning som jag uppskattade.

IMG_0997.webp

Jag börjar med att kryssa i rutan där minst en karaktär inte är mänsklig. Det blev Tove Janssons Det osynliga barnet. Jag älskar den här boken, en novellsamling om mumintrollvärlden. Så inte inte bara Mumintrollen utan faktiskt mer om hattifnattar och hermuler och andra väsen. Varje novell har en mening och underliggande budskap.

Den andra boken är baserad på en verklig historia men här tänker jag vara så oortodox och inte skriva ut namn eller författare. För mig är den intressant och till viss del igenkännbar men eftersom även jag som inte trodde det alls faktiskt triggades till negativa tankar vill jag inte att någon annan ska bli påverkad på något negativt vis. Som fullt frisk och välmående och utan bagage av det som boken handlar om tror jag dock att den är intressant, en ögonöppnare och så fullkomligt främmande att det är svårt att ta in.

IMG_0071.webp

Här är en bubblare igen, Slutstation rättspsyk av Sofia Åkerman och Therese Eriksson. Ligger på rutan En kvinna som gjort avtryck i historien. Det blev två.

Det är två författare som ska hedras för det extremt gedigna arbete som dom lagt ner på boken som sen blev en dokumentär också. Boken handlar om tjejer och kvinnor som vårdas på rättspsyk för deras självskadebeteende trots att dom inte begått något brott. Där sitter dom med mördare, pedofiler ich våldtäksmän.

Alla journaler dom gått igenom, alla dom pratat med, all kontakt med socialstyrelsen och media dom haft och dom har tagit på sig rollen att tala för dom som inte hörs, dom dom som samhället inte vet om.

Dom tjejerna med självskadebeteende har i boken fått stå i centrum, fått uppmärksamhet och tro på att kanske kan en förändring ske. Dom har fått stöd i att det dom utsatts för enligt FNs konvektion räknas som tortyr. Den skillnad Sofia och Therese gör i psykiatrin, hos socialstyrelsen, politiker går inte att missa. Kanske har ni inte hört deras röster än men jag är säker på att man i framtiden kommer se tillbaka på hur det tjejerna behandlas på rättspsyk är på samma sätt som lobotomi.

Visa bifogad fil 181088
Den andra boken är baserad på en verklig historia men här tänker jag vara så oortodox och inte skriva ut namn eller författare. För mig är den intressant och till viss del igenkännbar men eftersom även jag som inte trodde det alls faktiskt triggades till negativa tankar vill jag inte att någon annan ska bli påverkad på något negativt vis. Som fullt frisk och välmående och utan bagage av det som boken handlar om tror jag dock att den är intressant, en ögonöppnare och så fullkomligt främmande att det är svårt att ta in.
Kan du inte lägga bokens namn och författare i en spoiler? Så vi som vill kan se vilken det är, eftersom du beskriver den på ett sätt så att i alla fall jag vill veta mer.

Jag kryssar Minst en karaktär är inte mänsklig med Mord på en byfestival av Katie Gayle, inläst av Anna Maria Käll. Den icke-mänskliga karaktären är Julias labrador Jake.

Boken är den tredje i serien om Julia Bird. Som titeln anger sker det ett mord på byfestivalen, och naturligtvis är det Julia som hittar kroppen. Lika naturligtvis kan hon förstås inte låta bli att lägga sig i polisutredningen. Lättsam, med lagom oväntat slut.

Jag kryssar En fackbok med Överlevndshandbok för finlandssvenskar av Alfred Backa, författarinläsning. Boken är klassificerad som Mc, Etnografi, socialantropologi och etnologi på biblioteket.

Alla förutfattningar om finlandssvenskar som jag någonsin hört, plus några till, i en och samma bok. Naturligtvis inläst på finlandssvenska, tyvärr en smula stolpig. Bitvis rolig, bitvis mest fånig. Lyckligtvis var den ganska kort.

Första krysset i rutan för någon badar.
Läst The Killing Stones av Ann Cleeves. En fortsättning på hennes Shetland-serie men nu på Orkney-öarna.
En helt ok deckare. Lagom lättläst, lagom spännande och en hyfsat trovärdig upplösning. Även om det blev lite väl mycket Midsomer Murders-vibbar ett tag.
En av sido-karaktärerna ägnar sig åt ”wild swimmimg”.

IMG_0330.webp

Får se när jag faktiskt fyller i brickan, men två kryss klara (eller, ett kryss och sedan "nej"-krysset ;) ) så jag tänkte skriva det här i alla fall :)

8 rutor - Under en brinnande himmel, av Mark Sullivan. Andra världskriget i Italien, följer den verkliga berättelsen om Pino Lella, som var i slutet av tonåren under de sista krigsåren.
1. spårbunden trafik (tåg)
2. inte 2000-tal (1940-tal)
3. översatt (från engelska)
4. campar/tillfällig bostad (helt ute, i stuga en natt erc)
5. frukt (äpplen, päron etc.)
6. stad jag vill besöka (Milano)
7. fika (efterrätt, strudel)
8. fått rekommenderad (en kollega rekommenderade den)
9. baserat på verklig historia
Intressant, funkade mycket bra att läsa under många timmars kontroll efter att vattnet gick och sedan under igångsättningen vid förlossningen innan värkarna kommit igång ordentligt. Dvs tillräckligt intressant och bra för att fungera bra för sträckläsning, även med lite störningar ;)

Vill inte fortsätta läsa - Emily Wildes encyklopedi.... av Heather Fawcett. Jag har försökt läsa denna tidigare, men inte kommit mer än något enstaka kapitel. Jag plockade upp den igen nu och kom kanske till 20% - men det är något med den som gör att jag inte vill fortsätta läsa den, utan jag tog hellre fram en annan bok.

[/Boken heter Zebraflickan och författaren Sofia Åkerman. Boken brukar vara svår att få tag på. Intressant att följa tonårs Sofia med den Sofia som sen blev sjuksköterska, startade organisationen Shedo till hjälp för drabbade av ätstörningar och självskadebeteende, skrev boken Slutstation rättspsyk och är. ständigt aktiv för rätt vård inom psykiatrin]

Innehållet i boken rör ämnen som både är negativa som självskadebeteende och ätstörningar men jag gillar den mest för hur den visade vägen tillbaka till ett friskt liv. Men jag tycker verkligen att någon som själv har dom problemen eller precis kommit ut ur dom bör undvika at läsa för säkerhetsskull även om boken låter intressant för det är den men att ta ansvar för sin hälsa är viktigare och är man minsta påverkbar eller djupt inne i något rekommenderar jag att läsa något annat

Jag kryssar "passar in på minst åtta rutor" med Döden får spader av Sofia Rutbäck Eriksson. Nästa del om Herkules Persson på hans kryssning.
  1. Passar in på minst fyra rutor
  2. Fika i boken - det fikas med inplastade mackor och juice
  3. Något gult på omslaget - bokens titel är i gult
  4. Minst en karaktär är inte mänsklig - en ödla vid namn Den röde tsaren har blivit Herkules husdjur
  5. Utspelar sig i ett land du inte besökt - boken börjar i Montenegro
  6. Någon bor i tillfällig bostad - alla bor i hytter på kryssningsfartyget
  7. Någon badar - en misstänkt förhörs i en bassäng
  8. En karaktär befinner sig på vattnet - de är alla till största delen ombord på kryssningsfartyget
1000018349.webp

Jag kryssar "passar in på minst fyra rutor" med Den vackra döden av Veronica Sjöstrand. Senaste delen om Stella och Rodins auktionshus. Stella får i uppdrag att utreda förfalskade vinflaskor. Samtidigt ska auktionshuset snart ha en stor auktion. Då mördas också en person i Stellas närhet.
Boken är liksom de tidigare bra men lite osannolik. Men jag har läst ut den på en dag så måste rekommendera den och hela serien.
  1. Utspelar sig i en stad jag vill besöka - delar av boken utspelar sig i både Rom och Paris
  2. Boken utspelar sig i ett land jag inte besökt - utspelar sig delvis i Singapore
  3. Författarens efternamn börjar på S
  4. Börjar inte i början av berättelsen
  5. Med spårbunden trafik - två tågresor i boken

Jag kryssar Kvinna/kvinnor i uniform med Städerskan av Nita Prose. Jag är minst sagt förvirrad över hur hyllad denna bok/serie är. Boken handlar om Molly som arbetar som städerska på ett hotell. Hon hittar en av hotellgästerna död på sitt rum och därefter ska historien om vem som mördade gästen lösas upp. Jag har stora problem med boken av två orsaker. 1. Man vet 95% upplösningen halvvägs in i boken. Det är svårt att hålla uppe motivationen att läsa ut den då. 2. Mollys karaktär är uppenbart skriven som att hon har någon nyp av neuropsykiatrisk/kognotiv funktionsnedsättning. Det i sig är så klart inget problem men det som stör mig är att författaren verkar valt dessa egenskaper av bekvämlighetsskäl (för att få ihop en platt story) och att Mollys egenskaper och förmågor inte är konsekventa utan de beror på vad som passar handlingen i boken.

Därefter valde jag att läsa något av raka motsatsen med Pengar på fickan av Asta Olivia Nordenhof och kryssar därmed Första delen i en serie. Boken är första delen i en tänkt septologi (tror det finns två delar nu?). Boken handlar mycket om Kurt och Maggies brutala kärlekshistoria, lite grann om färjan Scandinavian Star som eldhärjades 1990 och ett stort antal av passagerarna dog. Som en halvt röd tråd går en kritik mot kapitalismen genom boken. Det är hårt, vackert och intressant. Finns några guldkorn med meningar som brinner till. Kanske i ambitiösaste laget för mig, men helt klart läsvärd.

Februari till juli 2026.webp

Jag kryssar Någon badar med Triss i vårkänslor av Joakim Hedin, inläst av Maria Lyckow.

Boken är den tredje i serien De fyra årstiderna. Två mycket omaka kvinnor (Hedvig och Louise) träffas under en sorgegrupp i Svenska kyrkans regi, och efter en brand i Louises hus flyttar hon motvilligt in hos Hedvig. Sen sker det naturligtvis en massa förvecklingar, och vid ett tillfälle badar de utomhus. Lättsam feelgood, tyvärr inte lika rolig som tidigare böcker i serien.

Jag kryssar Författare med samma initial som dig med Lucia är död av Katarina Wennstam, inläst av Katarina Ewerlöf.

Boken är den tredje i serien Sekelskiftesmorden. Det är år 1898 i Stockholm och en dalkulla hittas brutalt mördad. Fredrika, med sin detektivbyrå, kan inte låta bli att lägga sig i polisutredningen, samtidigt som väninnorna Edit och Hildur har sina egna bekymmer. Bra språk, och hyfsat oväntad upplösning.

Jag kryssar Nej, den här vill jag inte fortsätta läsa med Gränsen av Majvor Müller, inläst av Fredde Granberg.

Boken är den första i serien om journalisten Hanna Storm. En oidentifierat man hittas drunknad i Torne älv. Spåren leder till ett kriminellt nätverk från Östeuropa, som verkar på båda sidor om gränsen mellan svenska Norrbotten och finska Österbotten. En vidrig historia om trafficking, bra inläst, men med torftigt språk. Speciellt tycker jag att dialogerna i polisförhören känns fullständigt orimliga, och övriga dialoger är inte så himla mycket bättre. Nästa bok i serien börjar på P, men jag tror inte att jag kommer orka lyssna på den heller.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Att lära barn att slåss
  • Sparande till barnen

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Är rökarna utrotade?