Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar Minst en karaktär är inte mänsklig med I den blinda världens djup av Jesmyn Ward.

Boken följer slavflickan Annis som arbetar på sin "pappas" plantage tillsammans med sin mamma. Mamman lär henne slåss och samla växter tills de skiljs åt. Annis tvingas ut på en lång och plågsam vandring tillsammans med andra kvinnor.

En viktig karaktär i boken är en ande som uppenbarar sig för Annis efter att hon skiljts från sin mamma och sedan följer henne.

En oerhört välskriven, tung historia som skildrar en mörk del av USA:s historia. Jag upplevde att den krävde lite jobb av sin läsare, inte den typ av bok man sugs in och där sidorna bara viner förbi. Men absolut läsvärd!

@Islandshästryttare, planerar du ett nytt bingo? :)

Jag råkade vara hemma hos min mamma och hälsa på när hästbokstråden startade, så det följde med en kasse av mina gamla hästböcker hem igen ;) Jag passade på nu att läsa om några, bland annat en av dem som nog var bland mina favoriter när jag var liten - Guldfuxen av Anna Sellberg. En Polluxbok, som handlar om Loa som önskar sig en egen häst. Hennes föräldrar har dock inte råd med det, men hon hittar en sköthäst som hon kan sköta om och rida. Men sen i det stallet dyker plötsligt Red Top ut - Loas drömhäst. Men elaka Isabelle köper Red Top.

IMG_20260629_091148233_HDR.webp

@Islandshästryttare, planerar du ett nytt bingo? :)

Ja jag täntkte att jag skulle lägga in en fråga i tråden om nytt bingo om ni vill ha ett av mig. Jag vill gärna göra det, även om jag är rätt sjuk så tror jag att jag orkar pyssla med det och det är skönt att ha något att göra. Börjar jag bara i tid så kan jag sitta korta stunder och det kommer det inte vara något problem att få ihop det. Har ju dessutom en ganska bra grundmall till det så det tar inte så mycket tid. Fick lite inspiration till en ny ruta häromdagen med! Kommer som vanligt bli en blandning av gamla favoritrutor, något nytt och lite säsongsbetonat.

Ja jag täntkte att jag skulle lägga in en fråga i tråden om nytt bingo om ni vill ha ett av mig. Jag vill gärna göra det, även om jag är rätt sjuk så tror jag att jag orkar pyssla med det och det är skönt att ha något att göra. Börjar jag bara i tid så kan jag sitta korta stunder och det kommer det inte vara något problem att få ihop det. Har ju dessutom en ganska bra grundmall till det så det tar inte så mycket tid. Fick lite inspiration till en ny ruta häromdagen med! Kommer som vanligt bli en blandning av gamla favoritrutor, något nytt och lite säsongsbetonat.
Åh, la inte ihop att du är sjuk!

Men om du vill och orkar så är jag peppad!!

Hojta till om du behöver hjälp 💕

Om någon har en önskeruta till nästa bingo som ni alltid saknat och gärna vill ha med skicka ett pm. Kan inte garantera att alla rutor kommer med om det blir många önskningar men kan alltid lägga på vänt till kommande bingon isåfall .🙂

Jag kryssar Boken utspelar sig i ett land du inte besökt med Det vi inte ser av Kristina McMorris. Där i alla fall en stor del utspelar sig i Holland, där jag inte varit. En lite annorlunda (kärleks)historia där vi får följa en karaktär från barn till ung vuxen och hur hon spelar en roll som civilist under delar av andra världskriget och ockupationerna i Europa.

En trevligt skriven bok som var både lite rolig, sorglig, spännande och gjorde mig nyfiken på fortsättningen. Summar summarum uppskattade jag den!

Kryssar också Nej den här vill jag inte fortsätta läsa med Spelet av Elle Kennedy. Jag har försökt läsa den två gånger nu och även om jag verkligen vill gilla den så kan jag inte förmå mig att fortsätta. Jag vet inte varför serien är så populär, kanske skulle jag förstå om jag gav den lite mer tid (läst ca 80 sidor) men jag kan inte. Jag stör mig på språket, jag stör mig på jargongen och jag ogillar karaktärerna trots att det faktiskt är böcker som i sig borde tilltala mig och som jag brukar uppskatta i all sin enkelhet. Nej, den är nog bara inte för mig!

Och @Islandshästryttare jag önskar gärna nytt bingo om du vill och orkar! 😊 och Krya Krya Krya!

Jag kryssar Plats eller ortsnamn i titel eller seriens namn med Juno Browne och döden på Dartmoor av Stephanie Austin, inläst av Sofia Berntson.

Boken är den sjätte i serien Döden i Devon. En journalist hittas mördad, och en massa hundar blir stulna. I vanlig ordning kan Juno inte låta bli att lägga sig i.

Välskriven och spännande. Jag gillar den här serien.

Även jag önskar gärna att @Islandshästryttare gör nästa bingo.

Jag kryssar bok om en kvinna som gjort avtryck i historien. Jag har läst "Den besvärliga Elin Wägner" av Ulrika Knutsson. Den här boken var både väldigt bra skriven med ett bra driv och superintressant för jag fick massor av kunskap om både Elin Wägner och om tidsperioden hon levde. Jag visste inte mycket om Elin sedan tidigare men jösses vilken imponerande kvinna.

Författare, reporter på tidningar, involverad i rörelsen för kvinnlig rösträtt, var med och startade Rädda barnen (och ville lägga ner det också), var med och startade Fogelstads kvinnliga folkhögskola och redaktör för veckotidningen Idun bland annat. Intressant också att hon redan 1940 var med och skrev pamfletten "Fred med jorden". Hon insåg redan då att vi behövde samarbeta med jorden istället för att arbeta mot den. Hon skrev om restaurering av vattendrag, att odla giftfritt och att utöva naturnära skogsbruk. Intressant att hon var så före sin tid. Även i romanen "Väckarklocka" tog hon upp tankar om miljön och ville se en lag mot kalhyggen.

En annan intressant sak jag lärde mig från boken är att Karin Boyes dikt som börjar med "Visst gör det ont när knoppar brister..." skrevs av Karin till Elin Wägners 50-årsdag som en dedikation. Dikten hette "Dedikation till Elin Wägner" från början men det verkar vara okänt idag. Karin Boye var den enda yngre författaren Elin umgicks med.

Kan varmt rekommendera boken om du har intresse för historia eller kvinnohistoria specifikt eller bara vill läsa om en väldigt spännande kvinna som gjort djupt avtryck på mig iallafall och även i vår historia. Väldigt välskriven bok och jag hade inte tråkigt en sekund.

Jättegärna om du orkar ❤️

Jag kryssar Utspelar sig i ett grannland med Brudar i svart av Sirpa Kähkönen, inläst av Irene Lindh.

Boken är den första i Kuopio-serien. Finland, 1930-tal. Anna flyttar från landsbygden in till staden Koupio, där hon får arbete som tjänsteflicka. Hon träffar Lassi, som är politiskt aktiv på den röda sidan, och det slutar inte bra.

Välskriven och intressant, med bra personskildringar.

IMG_0330.webp

Bingo igen!
Har läst Vita Bergens Barn av Per Anders Fogelström.
Kryssade Read on Location. Boken utspelar sig i Vita Bergen på Söder i Stockholm. Har förvisso inte varit just i Vita Bergen eller ens på Söder när jag läst, men bor i Stockholms-området så jag hoppas det räknas ändå 😊

Intressant bit svensk historia. En del kände jag till men långt ifrån allt.

Visa bifogad fil 187680
Bingo igen!
Har läst Vita Bergens Barn av Per Anders Fogelström.
Kryssade Read on Location. Boken utspelar sig i Vita Bergen på Söder i Stockholm. Har förvisso inte varit just i Vita Bergen eller ens på Söder när jag läst, men bor i Stockholms-området så jag hoppas det räknas ändå 😊

Intressant bit svensk historia. En del kände jag till men långt ifrån allt.

Att vara i samma stad som boken utspelar sig i är definitivt godkänt. :) Det var en bra påminnelse för mig också jag har funderat på att läsa denna men tappat bort det.

Jag kryssar Boken utspelar sig i land du inte besökt med Straffet av Yrsa Sigurðardottir, inläst av Gunilla Leining. Boken utspelar sig på Island.

Boken är den andra i serien Freyja och Huldar, om barnspykologen Freyja och polisen Huldar. Ett par avhuggna händer hittas i en trädgård, och undersökningen visar på en koppling till ett mord på en ung flicka som skett mer än tio år tidigare.

Välskriven och spännande, med lagom oväntad upplösning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka