Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

IMG_0330.webp

Plockade fram en favorit från förra århundradet ur bokhyllan. Perfume av Patrick Süskind. Läste den när den var relativt ny och tyckte den var helt fantastisk då. Den håller fortfarande måttet.
En tämligen bisarr och stundtals otäck historia som handlar om dofter. Från ett stinkande Paris till överjordiskt underbara parfymer. Huvudpersonen Jean-Baptiste Grenouille, har ingen egen doft, men är försedd med ett helt fantastiskt doftsinne. Via arbete hos diverse olika parfymörer lär han sig hur man utvinner och konserverar dofter. Han börjar med blommor och slutar med unga flickor😱

Visa bifogad fil 188212

Plockade fram en favorit från förra århundradet ur bokhyllan. Perfume av Patrick Süskind. Läste den när den var relativt ny och tyckte den var helt fantastisk då. Den håller fortfarande måttet.
En tämligen bisarr och stundtals otäck historia som handlar om dofter. Från ett stinkande Paris till överjordiskt underbara parfymer. Huvudpersonen Jean-Baptiste Grenouille, har ingen egen doft, men är försedd med ett helt fantastiskt doftsinne. Via arbete hos diverse olika parfymörer lär han sig hur man utvinner och konserverar dofter. Han börjar med blommor och slutar med unga flickor😱
Åh, den är ju otrolig! Skulle kunna läsa den igen 😀.

Jag kryssar ”Utspelar sig år 1900 och bakåt eller 2100 och framåt” med Hamnet av Maggie O’Farrell.

Utspelar sig på 1500-talet när Hamnets tvillingsyster Judith blir sjuk i pesten. Hammet ger sig ut för att leta hjälp, och ingen anar att han själv kommer vara död inom elva dagar.

Otrolig, bästa på länge. Rekommenderas varmt!

Bifogade filer

• IMG_6696.webp
    IMG_6696.webp
    240,3 KB · Visningar: 4
Mitt tredje bonuskryss blir Okänd mor av Michael Tuveson, inläst av Björn Michalowski.

Boken handlar om Amanda, som föder som okänd mor i början av 1900-talet. Tyvärr lite platt språk, och med onödiga detaljer som inte behövs för historien. En sån där bok som kunde varit bra, för att ämnet var intressant, men som inte var det.

Jag kryssar valfri bok. "Krigets gentlemän" av Christina Walden. Det är den tredje delen i serien om polissystrarna Rut och Svea och utspelar sig i Visby 1944. Den kretsar kring försvunna finska krigsbarn, oegrntligheter i Lottakåren och en del andra trådar från tidigare böcker i serien knyts ihop.

Jag gillade den och kan rekommendera både denna och de två föregående böckerna i serien om man inte läst dem, Sedlighetsbyrån och Förbjuden ingång. Detta var den sista boken i serien.

Sista ordinarie krysset blir ”Valfri bok” med Hur fan ska vi ha det av Björn Ferry.

Dagboksform, Björns anteckningar från 2022-2023 om livet i allmänhet och hur han och Heidi försöker leva hållbart.

Blir lite provocerad av hur enkelspårig och mansspainande han är. Tyvärr har boken också hunnit blir ganska inaktuell men det rår ju inte Ferry för 😀.

IMG_0330.webp

Nytt kryss för Nordisk författare. Har läst A Fist or A Heart av Kristin Eiriksdottir.
Om den tyckte jag inte 😖
Det är två huvudpersoner i den, Elin och Ellen. Deras liv hänger delvis ihop.
Elin, en äldre kvinna, jobbar med att skapa rekvisita och proteser till teater och film.
Ellen, en ung kvinna, har just skrivit en pjäs som sätts upp av nån känd regissör.
Elin ska göra rekvisitan.
Jag tycker att det var svårt att hitta nån röd tråd. Elins och Ellens liv beskrivs i korta, nästan lite drömska, sekvenser. Elin får tre flyttlådor med prylar från sin mormors lägenhet. Och medan hon packar upp dom tappar hon greppet om verkligheten av, för mig, tämligen oklara skäl.
Ellen vill dra tillbaka sin pjäs. Vilket regissören vägrar gå med på.
Elin hittade Ellens döda pappa.
Det är så mycket som är osagt att det inte går att få grepp om handlingen.
Lite känsla av ”Jaha, och …?”

Bonusbok 1 - Den sista bokhandeln i London av Madeline Martin. Boken handlar om en ung kvinna som tillsammans med en väninna lämnar landet och flyttar till London. Men hon har inget rekommendationsbrev, och lyckas endast få jobb med hjälp av ägaren till huset de är inhyrda i - som biträde i en bokhandel, trots att hon aldrig läst en skönlitterär bok, och trots att ägaren egentligen inte letade efter någon anställd. Livet i London blir inte heller helt som de tänkt, då det är krigsförberedelser när de kommer dit i och med Hitlers agerande - och sen bryter ju kriget ut.
Historisk fiktion med fokus på hur det var att bo i London under andra världskriget (barn som skickades iväg, ransonering, Blitzen etc). Jag gillade boken och kommer nog läsa fler av författaren .

Första bonuskrysset blir Räddaren i nöden av J.D Salinger.

I boken får man följa Holden under några utsvävande dygn efter att han blivit relegerad från skolan. Den stora behållningen är att följa Holdens tankevärld och hans sätt att berätta… han är lite märklig och det berör…

Jag blev positivt överraskad och som vanligt är jag imponerad över böcker som håller i 75 år.

IMG_6696.webp

Kryssets andra bonus blir Namnen av Florence Knapp.

Poppis booktok-bok. Handlar om en familj där mannen utsätter hustrun/mamman för våld. När mamman, Cora, går för att registrera födelsen av deras andra barn velar hon vilket namn hon ska ge barnet. Genom boken får vi följa de olika öden som följer henne och resten av familjen beroende på vilket namn hon väljer.

En välskriven, drabbande bok. Rekommenderas varmt om ämnet funkar.

Mitt sista bonuskryss blir Felsteg av Maria Adolfsson, inläst av Angela Kovacs.

Boken är den första i serien Doggerland, och utspelar sig på de fiktiva Doggerska öarna. När Karens chefs exfru hittas brutalt mördad i sitt hem, blir det hon som får leda mordutredningen, eftersom chefen anses jävig. Eller till och med misstänkt? Riktigt bra språk, med intressanta personligheter och en bra historia.
Februari till juli 2026.webp

IMG_0330.webp

Ny bingorad med kryss i rutan för kvinnor i uniform.
Läst Long Way Home av Eva Dolan.
Innehåller referenser till flera WPCs (uniformerad kvinnlig polis) och även kvinnor i andra uniformerade yrkesgrupper - tex sjuksköterskor och anställda på supermarkets.
Har läst den förr men Eva Dolans böcker om the Hate Crime Unit är bland de bästa brittiska deckarna. Klassiska polisdeckare men med ett klart samhällsengagemang och (tror jag) hyfsat realistiska beskrivningar av hur kriminalitet ser ut i dagens samhälle. Just den här beskriver migrantarbetares förfärliga situation.

Bonuskryss 2 - Överlevaren av Nora Roberts. En av hennes spänningsromaner (dvs romantik och spänning, där du vet vem som är boven och du vet att det kommer sluta lyckligt). När Simone var 16 år var hon med om en masskjutning - tre unga män/pojkar gick in med vapen i en galleria och började skjuta. Simone var den som larmade först och som gjorde att polisen snabbt var där och kunde stoppa dem - alla tre dog. Även Reed, några år äldre, var där och räddade livet på en liten pojke. Åren går, Simone är en duktig konstnär/skulptör som ofta bor hos sin excentriska mormor, och Reed börjar jobba som polis. Men det visar sig att hjärnan bakom masskjutningen fortfarande lever - och vill se till så att de som överlevde dör.

Jag gillar Nora Roberts böcker, framförallt de här lite senare med mer spänning.

Sista krysset i det här bokbingot (troligen) och en ny bingorad.
Kryssade första delen i serie för A Great Deliverance av Elizabeth George.
Det är första boken om Kommissarien Lynley och DS Havers.
Och den bästa tycker jag. Läste den delvis för att kolla om hennes böcker fortfarande håller. Det gör dom, även om jag kunde önskat lite mindre av Tomas Lynleys sexliv och personliga hjärtesorger.

IMG_0330.webp

Nästan full bricka 😊

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat