Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Bukefalos 30 år!

IMG_0294.webp

Kryssar ”utspelar sig på sjön” för The Raging Storm av Ann Cleeves (Matthew Venn-serien). Ytterligare en deckare av en av mina favoriter i genren. Men den här var inte bra. Upplösningen kändes helt uppåt väggarna dum och osannolik. Man kanske inte ska ha för stora krav på verklighetsanknytning inom deckar-genren, men nån måtta på osannolika förbrytare får det f-n vara 😆

Karaktär i luften - Ingen väg tillbaka av Joakim och Jesper Ersgård. Tredje och sista delen i sci-fi serien Svart stjärna (samma som Himmel i lågor som jag nyss kryssade).

Debut 2025 - Det andra livet av Daniel Alfredsson. Det är tidigt 80-tal, och Helena har spenderat de senaste tio åren som en normal mamma och fru. Men, kopplat till en ubåtsincident så dyker det upp en person från hennes förflutna, från när hon var uppgiftslämnare åt Östtyskland (vilket hennes man inte har någon aning om). Som nu vill att hon ska gömma fyra sovjetiska ubåtsmatroser - samtidigt som alla letar efter ubåtarna.

IMG_20251214_202246061.webp

Nu kryssar jag En bok med noveller med Jag ser allt du gör med Annika Norlin. Älskar den! Tror att jag och Annika är funtade precis likadant, förutom att hon är (otroligt) begåvad! Hade jag någonsin skrivit något och det hade varit bra, hade det varit det här :rofl: .

Bok som är publicerad postumt med Mary Ventura och det nionde riket av Sylvia Plath. Har inte läst Plath tidigare så det får jag tacka krysset för. I övrigt så fattar jag inte. Den gick mig helt över huvudet. Trots det så tyckte jag om den, den var fin och trivsam :).

Bokbingo.webp

Jag kryssar Författarens förnamn börjar på P med Mitt rätta jag av Pernilla Glaser, inläst av Magnus Krepper.

Nicke har varit otrogen en gång för mycket, och hans fru hämnas genom att förstöra hans samling med leksaksbilar. Det är ett hårt slag för honom, men ändå bara början på riktigt elände. Bra språk, men en huvudperson som det är helt omöjligt att tycka om. Han är verkligen fruktansvärt osympatisk.

Jag gör mitt nästa kryss: ett ord i titeln med Sara Strömberg's Sot.

Fjärde boken i serien om jämtländska reportern Vera Bergström. Jag tyckte den var riktigt bra. En bra story, spännande och i vanlig ordning så gillar jag verkligen hur Sara skriver. Uppskattar hennes lite mer "ärliga och lite råare" sätt att skriva, beskriva och skapa karaktärer. Karaktärerna känns mer äkta och deras känslor får ta plats på ett fint sätt. Tycker alla böcker har varit väldigt bra och denna var nog en utav de bästa för min del.

Jag kryssar Läs om en favoritbok med Självtäkt av Tove Klackenberg, inläst av Maria Lyckow.

Boken är den andra i serien om åklagaren Svea Lundström Duval. Svea blir tilldelad ett temporärt åtagande i Sveg, för att vara delaktig i en utredning om omfattande sabotage. Ett antal oförklarliga olyckor/dödsfall förekommer också. Bra språk och intressanta personligheter.

Min nästa kryss får bli Passar in på minst 4 rutor med Vilseledaren av Viveca Sten.

Kärlek i luften: huvudkaraktären har en relativt ny relation samtidigt som det finns en annan man av intresse, en utav kollegorna på polisstationen har också en relation och brottas med sina känslor för partnern och att våga berätta för sina nära om sin partner.
Snö finns i boken: Utspelar sig i januari i Åre. Mycket snö och det är stort fokus på väder, snö, kyla och skidor i boken
Ett ord i titeln: Vilseledaren
Från serie med minst tre delar: detta är det fyra i Viveca Stens serie Åremorden

Summa summarum en helt ok bok. Inte en av hennes bästa. Jag tyckte den bitvis kändes ja jag vet inte lite krystad och upplösningen kunde varit mer intressant. Uppskattar dock balansen mellan att följa poliskollegorna och deras privata liv och fallet, utredningen och polisarbetet. Känns alltid mysigt att läsa om snö och kyla inför jul, speciellt när man bor i Göteborgs-trakten och har grått, regn, storm, grått, regn, storm osv...

IMG_0294.webp

Kryss i rutan för baserad på sann historia. Läst For the Love of Julie av Ann Ming.
Författaren berättar om mordet på hennes dotter och om polisens arrogans och genomusla arbete som i förlängningen leder till att mördaren frikänns. Samt om familjens mångåriga kamp för att frikännandet ska ogiltigförklaras och rättegången ska tas om.
En ganska jobbig bok att läsa. Dels för att i sig historien är fruktansvärd, men oxå för att hon är så genomförbannad (av förklarliga skäl). Vilket lyser igenom i berättelsen och i språket. Hon skriver i en rasande takt och är rasande. Jag blir nästan andfådd av att läsa boken 😥

Jag kryssar "en biografi" med En Qvinna läkare!, en bok om Sveriges första kvinnliga läkare Karolina Widerström. Den är skriven av flera författare som tar upp olika aspekter av hennes liv. Dels hennes privatliv och livet som läkare men också hennes engagemang i olika frågor. Som kvinnors rätt till högre ämbeten, sexualupplysning och kvinnlig rösträtt. Boken var bra men det blev lite upprepningar då det i olika kapitel inte helt går att skilja på hennes olika gärningar.

Jag har fått boken i present och det var faktiskt trevligt att läsa en ny, fin, inbunden bok med skyddspapper och vidhängande bokmärke. Det blir mest e-böcker, pocket eller lite slitna biblioteksböcker i vanliga fall.
1000017422.webp

Jag kryssar "en biografi" med En Qvinna läkare!, en bok om Sveriges första kvinnliga läkare Karolina Widerström. Den är skriven av flera författare som tar upp olika aspekter av hennes liv. Dels hennes privatliv och livet som läkare men också hennes engagemang i olika frågor. Som kvinnors rätt till högre ämbeten, sexualupplysning och kvinnlig rösträtt. Boken var bra men det blev lite upprepningar då det i olika kapitel inte helt går att skilja på hennes olika gärningar.

Jag har fått boken i present och det var faktiskt trevligt att läsa en ny, fin, inbunden bok med skyddspapper och vidhängande bokmärke. Det blir mest e-böcker, pocket eller lite slitna biblioteksböcker i vanliga fall.Visa bifogad fil 178592

Har helt missat att det finns en bok om henne. Den sätter jag på läslistan! 🙂

Jag kryssar Filmatiserad roman med Pythians anvisningar av Erik Axl Sund, inläst av Lo Kauppi.

Boken är den sista delen i trilogin Kråkflickan, som legat till grund för den brittiska tv-serien The Crow Girl. Polisen Jeanette och psykologen Sofia blir mer och mer indragna med varandra, samtidigt som de två parallella mordutredningarna fortsätter. Dock är Sofia inte alls den som hon utgett sig för att vara... Välskriven och otroligt kuslig, men med ett onödigt rörigt slut.

Jag kryssar "julfirande i annat land än där du befinner dig" med Alla hjärtans jul av Catherine Walsh.
En klassisk feelgood med jultema. Molly och Andrew brukar flyga hem till Irland från Chicago tillsammans varje år. Det började med att de av en slump hamnade på samma flyg och sedan började de planera det. Nu är det tioårsjubileum och flyget blir inställt. Men de måste ju hem, så det blir via en omväg och en del strul.
Trevligt tidsfördriv och bra skriven.
1000016927.webp

Jag kryssar Från en serie med minst tre delar med Lucia är död av Katarina Wennstam.

Läsvärd men för långsam för min smak. Denna gången tog de historiska skildringarna över och spänningshistorien försvann helt. Tyckte nog att de historiska anekdoterna blev väl många, det blev lite spretigt och kändes krystat. Med det sagt så läste jag fortfarande med stor behållning, jag hade bara höga förväntningar :).

Jag kryssar Utspelar sig på plats du besökt med Skymningsdåd av Marie-Louise Fritzén, inläst av Fredde Granberg.

Boken är den första i serien Lejonet och kronan om Göteborg på slutet av 1700-talet. En man hittas död på scenen på teatern, och polisbetjänten Christian blir därför indragen i sitt livs första mordutredning. Välskriven och både historiskt intressant och lagom spännande. Dessutom en riktigt bra inläsning.

Jag kryssar En biografi med Repris av Johan Kling, inläst av Björn Bengtsson.

Boken är en självbiografi om en uppväxt i 1970-talets Stockholm, som son till en ensamstående adlig mor, vars släkt sedan länge blivit av med alla pengar. Och en frånvarande pappa, som inte var det minsta intresserad av sin son. Välskriven men en smula deprimerande.

Nordisk författare - Isabella av Kaari Utrio. Historisk fiktion med lite äventyr och romantik. Utspelar sig på 1300-talet (ca 1350-1370) i Finland, som då var svenskt - men Sverige var inte precis något stabilt land vid den tiden. Mäktiga storbonden och riddaren Simon de Graham, av skotsk påbrå, har bara ett barn - Isabella, som han avgudar, och som kommer ärva hela förmögenheten när han dör. Vilket gör henne till ett eftertraktat byte för giftermål. Det är inte en tid som jag brukar läsa böcker från, vilket gjorde det lite extra intressant (och utan att ha någon koll egentligen kändes det som om hon ändå försökt vara trogen till tiden i det hon skriver), och det var en typ av bok jag gillar (historisk, med lite romantik men inte i huvudfokus hela storyn). Jag har läst en bok av henne tidigare, och räknar med att jag kommer läsa fler.

8 rutor - Balettsällskapet av Angelica Jackson-Skarenstedt. Tvillingparet Alice och Estelle bor i Göteborg 1916 där de dansar balett på gatan för att få in pengar, tills någon upptäcker dem och ger dem möjligheten att dansa mer ordentligt i Paris. Okej, men fastnade inte riktigt i den, och blev inte supertaggad på att läsa fler av författaren - jag får se.
  1. Romantik i luften
  2. Inte 2000-tal (1910-tal)
  3. Plats jag besökt (Göteborg och Paris)
  4. Ett ord i titeln
  5. Utspelar sig på sjön delvis (några resor över bl.a. Atlanten, där väldigt kort får följa via brev etc.)
  6. Snö finns i boken - någon gång i boken var det lite snö/snöflingor
  7. Julklapp - en av tvillingarna ger en julklapp till sin älskare vid ett tillfälle
  8. Utspelar sig i en stad jag vill besöka (jag hade gärna besökt Paris igen, och något kapitel/del av kapitel utspelade sig i New York, som jag också gärna besökt (om USA allmänt hade kunnat bli lite trevligare först...)
  9. Nyårsfest hålls - dock får vi inte följa med dit, ena tvillingen är på festen, men vi får följa andra tvillingen, som istället bestämmer sig att fira nyår med sin älskare.

IMG_20251225_111927103.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka