Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar "filmatiserad roman" med Inte utan min dotter av Betty Mahmoody. Några år efter revolutionen 1979 åker amerikanska Betty med man och dotter på besök till Iran, makens hemland. Hon tror de ska stanna i två veckor men maken har planerat att de ska flytta dit och enligt iransk lag har han all makt över fru och barn. Boken handlar om deras liv i Iran och hur de lyckades fly. Filmatiserad i början av 90-talet. Jag tyckte den var oväntat bra.

Kryssar också "en bok med noveller" med Kvinnornas jul - 24 berättelser i advent. Vissa tyckte jag om, andra var inte i min smak.

Det blev en bok till idag för jag kunde inte sluta läsa när jag börjat. Fick i julklapp Livet på Hundstallet av Carolina Setterwall. Man får följa hunden Max under hela hans tid på Hundstallet varvat med flera korta berättelser om andra hundar. Alla sanna historier. Läses med risk för tårar.
Rutan blir "valfri bok".
1000016927.webp

Här kommer två kryss till.
Jag kryssar Utomeuropeiskt originalspråk med Katten som räddade böcker av Sosuke Natsukawa, inläst av Simon Edenroth. Boken är ursprungligen skriven på japanska.

Rintaro har vuxit upp med sin morfar. När den gamle mannen dör lämnas han med ett antikvariat, som han inte riktigt vet vad han ska göra med, och då dyker en talande katt upp. Katten vill att han ska hjälpa till med att rädda försummade böcker. Vackert språk och en intressant historia. Dessutom en riktigt bra inläsning. Biblioteket har klassificerat den som Fantasy, en genre jag verkligen inte brukar tycka om, men jag uppskattade faktiskt den här boken väldigt mycket mer än jag trodde att jag skulle. Utan bokbingot hade jag aldrig valt att lyssna på den och då hade jag missat en bra bok.

Jag kryssar Nej, den här vill jag inte fortsätta läsa med Inblåst av Jessica Krabbe, inläst av Sofia Berntson.

Linda och kompisen Annika åker ut till Vinga för att bada och umgås. Väl där träffar de en man som erbjuder dem att följa med honom på hans båt över till danska Læsø, men mannen visar sig vara allt annat än trevlig. Annika dör men Linda klarar sig mot alla odds. Intressant bokidé, men språket är bedrövligt. Ytliga och orimliga personbeskrivningar, och alldeles för många namn. Inläsningen är bra, men det hjälper faktiskt inte.

Jag kryssar "bok som är publicerad postumt" med Dragon Teeth av Michael Crichton.
Utspelar sig på 1870-talet. Bortskämda unga William från Philadelphia slår vad med en annan collegestudent och följer med en professor på en resa västerut för att leta efter dinosuriefossil. Resan blir inte alls som han tänkt sig.

Jag trodde boken främst skulle handla om utgrävningar och fynd av dinosaurier, men det är faktiskt en western med alla klassiska ingredienser med prärien, indianer, pistoldueller m m. Egentligen inte min typ av bok men den var ändå ok. Välskriven och med många verkliga platser och personer.

Jag kryssar Snö finns i boken med Juno Browne och liket vid floden av Stephanie Austin, inläst av Sofia Berntson.

Boken är den tredje i serien Döden i Devon. Juno hittar en människoliknande docka i floden, och på dockan finns en lapp, som säger att det är byns blodtörstiga demon som varit framme. Polisen är måttligt intresserad av mysteriet, men Juno kan naturligtvis inte låta bli att försöka lösa det hela. Senare hittas ett riktigt lik, och då kommer saken i ett annat läge. Bra språk och intressanta personligheter. Jag gillar verkligen den här serien.

Bingo.
Jag kryssar Utspelar sig i en fantasivärld med Den stora verklighetsflykten av Lars Vasa Johansson, inläst av Johan Svensson.

Den besvärliga och misslyckade trollkarlen Anton är djupt avundsjuk på barndomsvännerna Sebastian och Charlotta, som också sysslar med trolleri. Efter att ha krockat med en soffa irrar sig Anton ut i Tivedens skogar för att leta efter hjälp. Där råkar han på ett oknytt, som han givetvis förolämpar, och som därför ger honom en dödsförbannelse. För att bli av med förbannelsen skickas han, ytterst motvilligt, ut på ett antal uppdrag. Underbart språk och en riktigt bra, absurd historia, med fantastisk inläsning. Jag gillade den här boken mycket mer än vad jag trodde att jag skulle.
September till februari 2025-2026.webp

Serie med minst 3 delar - Lucia är död av Katarina Wennstam. Jag är inte precis den första i bokbingot som läser denna boken, men det är ju tredje delen i serien som handlar om några olika kvinnor i Stockholm på 1890-talet. Helt okej enligt mig, men inte någon bok som jag tyckte var fantastisk (men det har jag nog inte tyckt om de andra heller, om jag minns rätt - bra, men inte fantastiska)

Första färdiga bingoraden, såg jag nu också (x2). Jag räknar med att läsa några till, men tror inte jag kommer göra färdig hela bingot (bland annat tror jag det kan vara svårt att få till t.ex. höststormen med någon bok som jag är intresserad av att läsa just nu ;) )

IMG_20260101_172722956.webp

Jag kryssar Snö finns i boken. Jag har läst "Svårmodets döttrar" av Anna Laestadius Larsson. vann denna i en tävling Anna hade innan jul och var en av de få böckerna av henne jag inte har läst så det var perfekt vinst!

Det är en bok om kvinnor i tre generationer. Mormor Ingeborg bor på nåder hos sin dotter Greta och hennes make polismästaren i Svårmodet i Norrlands inland. Den tredje generationen är Gretas dotter är sextonåriga Eva.

Snart ska den trettioåriga bröllopsdagen för Greta och hennes make firas , eller det trettioåriga kriget som Ingeborg kallar äktenskapet. Alla som betyder något i staden är inbjudna och det sparas inte på något vad gäller mat och dryck. Tidningen är där och förevigar det trettioåriga lyckliga äktenskapet.

Det här är en bok om mörka familjehemligheter som ligger under ytan och kvinnornas olika historier skildras. Dottern Eva råkar väldigt illa ut under en middag som Greta och hennes man har och det får fruktansvärda konsekvenser.

Greta kämpar för att dölja familjens mörka hemligheter utåt och behålla en smal midja och en perfekt fasad. Merparten av boken utspelar sig 1968.

En ganska tung bok att läsa men väldigt välskriven och med ett bra driv. Rekommenderar den!

Jag kanske lyckas fylla brickan, men precis som @__sofia__ vet jag inte hur jag ska få till höststormen. Så tar gärna tips om någon kryssat den.

Ser att det finns ett kryss på den tidigare i tråden (sorry för svår ruta)
Jag kryssar En höststorm i boken med Storm av Karl Eder, inläst av Martin Wallström.

Hösten 2001 ger sig Daniel ut på en segling över Atlanten tillsammans med folk han inte känner. Seglingen startar från Teneriffa, och två dagar innan de kastar loss är det storm. Den är inte riktigt över när de ger sig iväg, och det blir värre... På flera plan.

Jag kanske lyckas fylla brickan, men precis som @__sofia__ vet jag inte hur jag ska få till höststormen. Så tar gärna tips om någon kryssat den.
Jag gjorde en sökning på mitt bibliotek, och fick ytterligare förslag på böcker med höststormar.
  • Släcka liv av Pernilla Ericson
  • Blå gryning av Ann Cleeves
  • Moderspassion av Majgull Axelsson
  • Män i mörker av Ramona Ivener
  • Född ur kylan av Nora Roberts

Jag kryssar En höststorm i boken med När du försvann av Emma Olofsson, inläst av Katarina Ewerlöf.

Boken är den första i serien Brottsplats Blekinge. Hösten 1986 försvinner en treåring från sitt hem, mitt under en storm. Hon hittas aldrig. 36 år senare börjar en serie oerhört brutala rån i samma område, och poliserna Sonja och Matias utreder. Efter ett tag verkar det som om det finns ett samband. Mycket välskriven deckare, med intressanta personligheter och en snyggt uppbyggd historia.

Jag kryssar "utspelar sig på 1900-talet eller bakåt" med The Avenue of the Dead av Evelyn Anthony.

Del två om Davina Graham i den brittiska underrättelsetjänsten. En kvinna söker upp den brittiska ambassaden i Washington och påstår att hennes man är rysk spion och att han mördat sin första fru. Mannen jobbar i Vita huset nära presidenten. Kvinnan har alkoholproblem och det hon säger varierar från gång till gång. Davina gick i samma skola som kvinnan när de var yngre och hon skickas till Washington för att försöka ta reda på sanningen.
Boken utspelar sig på 1980-talet. Ok, men inte jättebra.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka