Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Kryssar "valfri bok" Min barndoms jul med kända julberättelser av Astrid Lindgren blandat med recept, en mysig bok :)
1000073561.webp

Kryssar en biografi. Om Ulla Håkansson, så fin och intressant bok av vår stora dressyrikon med massa spännande jag inte visste om; att hon levde sina första år i Ljungsbro, Linköping och har än idag aktier i cloettafabriken (det fanns ett skåp med gömd nyckel till godiset där hemma och kexchoklad åts ofta till mellis men inte med omslaget- det tillhörde helgen), hon har ridit lektioner på Spanska ridskolan (!) Och roligt att läsa att vid en stor tävling var de tvungna att anlita hästskötare- hon ville helst sköta det själv- men att Johan Spetz, som sedan blev hyfsat känd i hoppvärlden från min trakt- visade sig sköta hennes häst exemplariskt. Om när hennes Ajax dog i famnen och mycket mer som att hon nu slutat tävla och "bara" rider en häst om dagen, hennes man, nu 92 år, slutade rida när hans gamla (båda deras gamla) hästar somnat in tidigare I år, en fin bok!
1000073553.webp

Jag kryssar "bok som du fått rekommenderad" med The People on Plattform 5 av Clare Pooley.
Det är en oskriven regel att man inte pratar med andra människor på pendeltåget. Men en ovanlig händelse gör att några personer lär känna varandra vilket leder till oväntade händelser.
En riktigt bra feelgood som rekommenderas.
1000016927.webp

Jag kryssar Debuterande författare 2025 med Sommar i mormors hus av Martin Ringh, inläst av Christoffer Svensson.

Alex befinner sig hos sin gamla mormor, för att hjälpa henne att röja i det hus hon bott i mycket länge. Mormor är inte så intresserad. Hon vill hellre prata om hur det var förr. Välskriven men sorglig.

Publicerad postumt - Sleeping Murder av Agatha Christie. En Miss Marple bok (vilket jag tänker inte behöver mer förklaring än så :p)

Valfri - Det svenska rikets födelse av Dick Harrison. En kortare bok om Sveriges historia, med fokus på fram till ca 1200-1300-talet. Inte det mest intressanta att lyssna på för mig, men den funkade bra att lyssna på under bussturer mellan jobbet och tåget, och liknande.

Baserad på sann historia - The Personal Librarian av Marie Benedict och Victoria Christopher Murray. Historisk skönlitterär bok som är baserad på historien om Belle da Costa Greene, som var en afroamerikansk kvinna på 1900-1910-talet som låtsades vara av portugisiskt ursprung istället, och som fick jobb som den personliga bibliotekarien till finansmannen J.P. Morgan för att hjälpa till att skapa en samling av viktiga historiska verk (idag The Morgan Library & Museum, i New York).

IMG_20251202_193307461.webp

Jag kryssar Utspelar sig i en fantasivärld med House of Flame and Shadow av Sarah J Maas.

Tredje och sista delen i serien. Jag har dragit mig lite för att starta den då dom är så förbaskat långa och jag har svårt att läsa mycket annat parallellt 😅
Jag tyckte andra delen i serien var helt okej men inte mer än så. Jag uppskattade verkligen 1:an men 2:an kändes mest: meh?!
Trean var dock för mig igen. Jag gillade den verkligen och jag var åter i: när har jag tid att lyssna nästa gång. Investerad. Gillade den verkligen. Kanske att jag hade önskat något lite mer/annat av slutet men det var bra. Mycket syddes ihop. Lite tvära kast och omvändningar vilka jag gillade. Så nu är jag glad att jag tog tag i att läsa klart serien. Det var nämligen inte helt självklart...

Jag kryssar debuterande författare 2025. "Operation rädda Danmark" av Marcus Törner. En facklitterär bok som avslöjar en plan som legat dold i hemliga arkiv tills denna författaren grävt i den . Sverige var snubblande nära att gå in i andra världskriget 1945 genom en plan att invadera Danmark för att befria dem från tyskarna och kom undan med en hårsmån. Allt var planerat och svenska armén hade till och med genomfört övningar för en landstigningsoperation i Danmark.

Har man det minsta intresse av historia rekommenderar jag denna boken starkt, det är en bok som är skriven på ett sätt som gjorde att jag hade svårt att lägga ifrån mig den och samtidigt en historia som ger mig kalla kårar. Jag lärde mig mycket om andra världskriget och upprustningen av försvaret under bokens gång.

Jag kryssar En bok du fått rekommenderad med En bit av Bodil av Sara Lövestam, inläst av Mirja Turestedt.

Bodil hade en symbol tatuerad i ljumsken, någonting som hennes son inte fick reda på förrän efter hennes död. Det är underligt, för han levde i tron att hon alltid varit negativt inställd till tatueringar. I sin jakt på tatueringens betydelse får han veta betydligt mycket mer om sin mor än han önskat.

Välskriven, med fantastiska personskildringar av lagom excentriska människor. Definitivt läsvärd.

IMG_0294.webp

Nytt kryss i rutan för hund spelar viktig roll. Läst The Book of Fire av Christy Lefteri.
Handlar om en skogsbrand på en av de grekiska öarna. Beskriver en liten familj - mor, far, dotter och deras hund. Hunden har en viktig del i en händelse som genomsyrar hela boken. Viktigt ämne (konsekvenser av klimatförändringarna) men jag blir inte lika gripen av boken som av hennes andra böcker (läst Songbirds och The Beekeeper of Aleppo). Det är något i tilltalet som skaver lite. Eller så är det ämnet i sig som gör den tung att läsa. Men den är absolut inte dålig!

Jag kryssar Från en serie med minst tre delar med Guldbroschen av Bengt Lundblad, inläst av Johan Svensson.

Boken är den femte i serien Mälarmord. Den kända skådespelerskan Louise Dahl hittas mördad i en bil utanför Eskilstuna stadsteater, och journalisten Henry börjar givetvis gräva i saken. Samma fascinerande språk som i tidigare böcker i serien, men den är ändå inte lika bra. Historien är lite för rörig.

Jag kryssar Med ett fängelse eller någon är inlåst med Fråga aldrig om Marianne av Carolina Neurath, författarinläsning.

Boken berättar historien om författarens farmors syster, och hennes rastlösa liv. Från barndomens Småland, via Stockholm och ett första äktenskap, till Paris, ett andra äktenskap och ett barn (Marianne) som dog. Den officiella versionen i släkten är att det var en mopedolycka, men det visar sig vara mycket, mycket värre, och farmorns syster tillbringar sju år i fängelse som resultat av vad hon gjort.

Det är en hyfsat intressant bok, men inläsningen drar ner betyget. Hon läspar, och det låter verkligen som om hon läser innantill. Eller så är det hennes dialekt jag har problem med, oavsett vilket så är hon väldigt jobbig att lyssna på.

Jag kände för något lättsamt och där hjärnan inte behöver arbeta så mycket efter min senaste fantasy-bok. Sagt och gjort, vad passar bättre än en förutsägbar feelgood-bok i julanda 😁

Kryssar därmed Julfirande i ett annat land än där du befinner dig med En nystart till jul av Sarah Morgan.

Förutsägbar, enkel, lite "fjantig" mellan varven men ändå rätt mysig. Den gav jul och familjestämning. Från början var jag inte så hooked men insåg ändå att jag ville veta hur det fortlöpte och tyckte nog ändå att den gav vad man kunde förvänta sig! Kanske att jag ibland upplevde språket som lite sådär. Skulle önska lite mer där!

Jag kryssar Skönlitterär bok där en hund spelar viktig roll med En hemlighet för mycket, av Jenny Fagerlund, inläst av Gunilla Leining.

Annas sambo dör plötsligt och istället för det stora arv hon förväntat sig får hon ingenting. Alla hans ägodelar var belånade för mer än de var värda, dessutom har han satt sprätt även på Annas pengar, och belånat hennes hem. Hon hamnar i en lokal som använts av ett hunddagis som gått i konkurs, och trots konkursen fortsätter hundarna att ramla in. Lättsam feelgood.

4 rutor (romantik, snö, julklapp och hund) - En jul av minnen av Gabriella P Kjeilen. Svensk romantik som utspelar sig i juletid. Huvudpersonen har inte åkt tillbaka hem på en massa år, men nu har pappan brutit benet och hon och systern åker då hem över jul. Och träffar bland annat hennes gamla pojkvän från innan hon flyttade.

Genre jag inte brukar läsa - Himmel i lågor av Joakim och Jesper Ersgård. Del två i "Svart stjärna" serien, en sci-fi serie (vilket inte är det vanligaste jag läser - framförallt när det, som här, inte är någon som helst romantik i böckerna ;) ). Funkade bra som ljudbok, och lyssnar på tredje (och sista) delen just nu. Del ett börjar med att ett plan plötsligt helt försvinner med alla passagerare, och följer främst två personer som får i uppgift att leta upp det (vilket tar dem till en annan värld).

Utspelar sig i fantasivärld - Mate av Ali Hazelwood. Urban fantasy/paranormal med romantik. Handlar om en varulvs/människohybrid - en av väldigt få som de vet om - i en värld som liknar vår men där befolkningen är delad i tre (människor, varulvar och vampyrer). Jag tycker generellt sett om Ali Hazelwoods böcker, och gillade även den här, även om den inte var fantastisk (enligt mig). Del två, i serien som börjar med "Bride".

IMG_20251210_195037849.webp

Jag kryssar Read on location med Den sjunde pojken av Johanna Bäckström Lerneby, inläst av Lo Kauppi.

Någonstans ute på landsbygden i Sjuhärad finns ett hem för tyska problempojkar, där det verkligen inte är som det verkar. En förvaltningschef i Göteborg har åstadkommit underverk i de utsatta stadsdelarna på Hisingen, men det är något skumt även där. Fd journalisten Hanna arbetar numera som civilutredare på polisen och börjar gräva. Spännande och välskriven, med mycket oväntat slut.

Jag kryssar ”Julfirande i ett annat land än där du befinner dig” med Brevbäraren i Lizzanello av Francesca Giannone. Välskrivet italienskt familjedrama, läsvärt men inget att skriva hem om.

Samt ”En riktig människa nämns i boken” med Svinen av John Ajvide Lindqvist. Bland det mest rubbade och vidriga jag läst. Genren ska vara ”Hillbilly horror” men det blir mest Hillbilly. Ändå kul, på ett pinsamt sätt. I boken nämns bl.a. Eva Remaeus.
IMG_6143.webp

Jag kryssar Ett ord i titeln med Sammanbrott av B.A. Paris, inläst av Kerstin Andersson.

Det är någonting som händer med Cass. Hon glömmer saker, som hon rimligen borde komma ihåg, och gör saker hon inte minns att hon gjort. Eller är det omvärlden som luras? Till att börja med känns hon någorlunda välbalanserad, men allt eftersom blir hon mer och mer hysterisk. Välskriven och obehaglig, och även om det gick att räkna ut hur det hängde ihop var slutet lagom oväntat.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hur parkerar ni?
Tillbaka