Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar En genre du inte brukar läsa med Kärlek på Hedgehog Hollow av Jessica Redland, inläst av Charlotta Jonsson. Boken är klassificerad som Romance av mitt bibliotek, och det är verkligen inte en genre jag brukar läsa. Efter att ha lyssnat på den här boken är jag ännu mer övertygad om att den här genren inte är för mig.

Samantha är snäll och söt och rar. Trots det så väljer hennes pojkvän, som hon är djupt förälskad i, att gifta sig med hennes kusin istället. På bröllopet drabbas kusinen av oresonlig svartsjuka och vänder nästan hela släkten mot Samantha, trots att hon inte gjort någonting. Samantha träffar en vresig och otrevlig äldre man, som naturligtvis tinar upp av hennes rara behandling och när han sedan dör har han testamenterat allt till henne, under förutsättning att hon startar ett räddningscenter för igelkottar, vilket hon såklart gör. Och så fortsätter den i samma stil.

Jag kryssar "read on location" med Trälens dotter av Bernt Wiede.
Utspelar sig i mina trakter men för ca 1000 år sedan under vikingatiden. En ok bok men inte jättebra. Lite ytlig historia och inte jättebra språk. Men lättläst, så kanske läser jag fortsättningen framöver.

Screenshot_20251201_141649_Gallery.webp

Jag kryssar Utspelar sig 1900-talet och bakåt med Galgfåglar av Marie-Louise Fritzén, inläst av Fredde Granberg. Boken är den andra i serien Lejonet och kronan.

Göteborg 1798. Ett huvud hittas flytande i kanalen bredvid Domkyrkan. Polisbetjänten Christian dras in i en ny utredning, med många förvecklingar. Välskriven och spännande, och en ren njutning att lyssna på, speciellt efter förra boken.

Fortsätter med En genre du inte brukar läsa med Samtidigt i New York som är en novellsamling. Läser väldigt sällan noveller. En novellantologi med ett antal berättelser som utspelar sig en decemberdag på Manhattan. Jag tyckte det var mysig läsning. Vissa delar/noveller var bättre än andra och tilltalade mig mer. Jag gillar tanken på att läsa om flera olika historier och liv som utspelar sig på samma plats parallellt med varandra. Olika livsöden och olika skeenden i livet. Uppskattade den!

Jag kryssar Valfri bok med Brandmannen av Ulf Kvensler, inläst av Alexander Salzberger.

Isaks pappa har varit frånvarande under större delen av hans uppväxt, och de har egentligen ingen relation till varandra. Nu är Isak vuxen, och har både sambo och jobb, och inget egentligt intresse av sin pappa, så när pappan plötsligt ringer är han inte intresserad av att svara, och det krävs ganska mycket övertalning från sambon för att han ska ringa tillbaka. Med facit i hand borde han inte ha gjort det.

Välskriven, snyggt uppbyggd historia med fantastisk inläsning.

Stad jag vill besöka - Bomullsfabrikens skugga av Ann-Christin Antell. Finland (Åbo) på slutet av 1800-talet. En ung änka lever med sin far, prosten, och försöker göra det hon kan för att de fattiga ska ha det bättre - bland annat försöka övertala ägaren till den närliggande bomullsfabriken att bygga bostäder till arbetarna. Historisk med lite romantik.

1 ord i titeln (lite gravidhjärna när jag började rita i krysset :p ) - Mandolinen av Merete Lien. Norge på slutet av 1800-talet, också historisk med lite romantik (tema för läsningen den senaste veckan, känns det som :p). Följer främst Mathilde, en ung kvinna som med sina två yngre systrar bor med sina föräldrar i Bergen. Mamman kom egentligen från en rik familj, men gifte sig mot faderns vilja med en musiker (eller vad det nu kallades) som kanske inte precis är bäst på att ha hand om pengar, eller se till så att familjen har det bra.

Båda var helt okej, och jag tror att jag kommer läsa klart serierna (i det första fallet handlar nästa bok om änkans adoptivdotter när hon blir vuxen, i andra fallet handlar nästa bok om de tre systrarna fortsatt, direkt efter denna slutar (antar jag). Jag börjar dock kanske inte med nästa bok direkt nu.

IMG_20260117_094447792.webp

Eftersom jag är bortrest nästa vecka har jag lagt upp det nya bokbingot från 1 februari till 31 juli redan nu. Som vanlig inget fusk ni ska ha avslutat boken från den 1 februari men får ha börjat läsa den innan. Så för er som gillar planera lite i förväg och kolla böcker finns det här:

https://www.bukefalos.se/threads/bukefalos-bokbingo-1-februari-till-31-juli-2026.1539114/

Hoppas att ni gillar rutorna som vanligt har jag försökt blanda lite gammalt och lite nytt., kanske finns det också några som är lite klurigare att hitta böcker till och en del är enklare. :) Huvudsaken är att vi inspirerar varandra och hittar läsglädjen oavsett om man kryssar en ruta eller hela bingobrickan en eller två gånger. :)

Kryssar ”Nej, den här vill jag inte fortsätta läsa” för 44 Scotland Street av Alexander McCall Smith.
Hoppas det är ok trots att jag faktiskt tvingade mig igenom boken. Jag har läst McCall Smith förr, och gillat hans böcker om The Ladies 1st Detective Agency. Dom är lite lagom feelgood och småputtriga. Men den här kändes bara rörig och lite ”nattstånden”. Hade problem med ett flertal av karaktärerna som var mer än lovligt stereotypa. Alla småpojkar älskar rugby och tåg. Mammor som tänker utanför könsstereotyper är ”pushy cows” och skadar sina barn. Unga män som bryr sig om sitt utseende är narcissister. Etc.
Och tämligen obegriplig handling med trådar som ledde absolut ingenstans.
Var bra nära att lägga den från mig och skänka tillbaka den till stället jag köpte den. Men plågade mig ändå genom den. Slutet var inte bättre 🙄
IMG_0294.webp

Eftersom jag är bortrest nästa vecka har jag lagt upp det nya bokbingot från 1 februari till 31 juli redan nu. Som vanlig inget fusk ni ska ha avslutat boken från den 1 februari men får ha börjat läsa den innan. Så för er som gillar planera lite i förväg och kolla böcker finns det här:

https://www.bukefalos.se/threads/bukefalos-bokbingo-1-februari-till-31-juli-2026.1539114/

Hoppas att ni gillar rutorna som vanligt har jag försökt blanda lite gammalt och lite nytt., kanske finns det också några som är lite klurigare att hitta böcker till och en del är enklare. :) Huvudsaken är att vi inspirerar varandra och hittar läsglädjen oavsett om man kryssar en ruta eller hela bingobrickan en eller två gånger. :)
Superbra kryss. Tack för insatsen 😊

Jag kryssar Filmatiserad roman med Slutet av sommaren av Anders De la motte.

Det var den sämsta boken i år. Totalt meningslös. Känns som om det är en parodi på hela spännings/thrillergenren. Karaktärerna är stereotypa och förutsägbara. Det saknas handling och ju mer jag läser hoppas jag att boken ska räddas av en smart och snygg upplösning. Dessvärre så blir det platt fall och det visar sig att det inte ens fanns något att lösa upp.

Bingo
Jag kryssar En nyårsfest hålls med Systrarna av Jonas Hassen Khemiri, inläst av Hamadi Khemiri. Boken börjar med just en sådan.

De tre systrarna Ina, Evelyn och Anastasia flyttar tillsammans med sin mamma in i samma område där Jonas bor med sina föräldrar och småbröder. Systrarna och Jonas förenas av att de alla är halvtunisier, men det går djupare än så. Det finns någon koppling mellan systrarnas mamma och Jonas pappa.

En släktsaga, som spänner över många år. Underbart språk, och mycket väl inläst.
September till februari 2025-2026.webp

Jag kryssar "utomeuropeiskt originalspråk" med Katt på recept av Syou Ishida. Originalspråk är japanska.
Boken börjar lite småtrevligt men mot slutet är den mest konstig. Dock lättläst och får en att fundera på att skaffa katt.

Screenshot_20251201_141649_Gallery.webp

Nu har jag bara ett kryss kvar och är först i kön på biblioteket, så bara den som har boken nu lämnar tillbaka den i tid kommer jag få till det också.

Jag gör troligen ett av mina sista kryss det här bingot med En filmatiserad roman med Hembiträdet av Freida McFadden.

Jag är lite kluven till den här boken. Jag fick både känslan av att den var förutsägbar men jag fick ändå ett par för mig oväntade händelser/twistar. Jag tyckte ibland att den kändes lite krystad i dialogerna och lite meh. Jag ville däremot inte lägga ner boken utan var väldigt investerad och ville läsa vidare.

Spännande och lite obehaglig men mest krypa under skinnet-läskig. Obehaglig. Summa summarum: jag gillade den tillräckligt för att ha nästa bok på min "att läsa lista".

På sjön - Our Darkest Night av Jennifer Robson. Italien under andra världskriget. En ung judisk kvinna, dotter till en läkare i Venedig, går med på att låtsas vara en ung mans fru ute på landsbygden för att skydda henne från tyskarna som är ute efter alla judar. När de beger sig från Venedig ut till landsbygden gör dem det sjövägen, via lagunen.

Höststorm - I ett land av mörker av Hanna Selin. Bok 2 i en svensk fantasy romance serie. Raewyn är en av få människor kvar i världen och är fängslad av en vampyr som är ute efter hennes blod. Vargskiftaren Kilian är skyldig en annan grupp vargskiftare en gentjänst, och de säger till honom att hämta människan från vampyren.
Det här är nog egentligen gränsfall om det är höststorm eller inte - det var kort en storm i boken, och utifrån beskrivningarna skulle jag säga att det är höst i början av boken och vinter senare i boken. Jag väljer att tolka det som att det var precis i övergången från höst till vinter som stormen skedde, men jag kanske hade tolkat det annorlunda om det här krysset inte hade funnits ;)

IMG_20260124_175953708~2.webp

Kryssar "utspelar sig på en plats du besökt" och det är tex vid Bergs slussar i Linköping. Snöänglar som flyger mot skymningen av Linda Rakka. Som vanligt, alltså de två böckerna före i serien, en spännande bok och så just de där detaljerna om hur Betsy ritar en sol i bokningsboken på pensionatet på en odåga att släcka livet på, som hon längtat....

Bifogade filer

• 20260121_142335.webp
    20260121_142335.webp
    94,8 KB · Visningar: 19

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat