Bukes bokcirkel nr 3

Bukefalos 30 år!

Vilka två böcker vill du läsa? Nedan hittar du info om varje bok.

• Antal omröstningsdeltagare
    12
Jag ger upp lyssnandet! :D :D
Men jag vill läsa boken så tänkte låna på biblioteket. Jag ser att de har tre exemplar inne på mitt närmsta bibliotek. Så ska försöka ta mig dit imorgon.

Men om någon annan vill börja diskutera så är det ju fritt fram nu! :D

Jag ger upp lyssnandet! :D :D
Men jag vill läsa boken så tänkte låna på biblioteket. Jag ser att de har tre exemplar inne på mitt närmsta bibliotek. Så ska försöka ta mig dit imorgon.

Men om någon annan vill börja diskutera så är det ju fritt fram nu! :D
Men så trist när uppläsaren är dålig. Jag ska precis läsa kapitel 6 nu.

Mina tankar så här halvvägs.

Som jag redan varit inne på hade boken vunnit på en bättre inläsning, men jag uppskattar språket och fascineras av obehaget som genomsyrar alltihop. I början hade jag svårt för att hålla isär huvudpersonerna, men det klarnade efterhand.

Hustrumisshandlaren är en riktig skitstövel, och jag hoppas verkligen att det är han som kommer dö, även om det sannolikt är någon annan.

Fd polisen med cancer är inte överdrivet sympatisk han heller, även om han blir okej jämförelsevis. Hittills gillar jag den fd kriminelle bäst, även om han också har sina sidor.

Mina tankar så här halvvägs.

Som jag redan varit inne på hade boken vunnit på en bättre inläsning, men jag uppskattar språket och fascineras av obehaget som genomsyrar alltihop. I början hade jag svårt för att hålla isär huvudpersonerna, men det klarnade efterhand.

Hustrumisshandlaren är en riktig skitstövel, och jag hoppas verkligen att det är han som kommer dö, även om det sannolikt är någon annan.

Fd polisen med cancer är inte överdrivet sympatisk han heller, även om han blir okej jämförelsevis. Hittills gillar jag den fd kriminelle bäst, även om han också har sina sidor.
Ja Bagheera är min favorit också. Jag gillar boken men tycker det är jobbigt att det döljer sig så mycket tragik bakom dörrarna hos alla karaktärerna. Alla har något som skaver rejält och ja vi får se vart det leder.

Nu har jag läst ikapp. Fy vad jag gråtit. Det är nåt med alla de tragiska ödena som verkligen går in i djupet på mig.

Mikael är ett riktigt jäkla svin, men fy vilken uppväxt. Frank är väl inte så bra han heller, men jag önskar ändå att han får leva.

Mai känns precis sådär blek i beskrivningen som många misshandlade kvinnor blir. Otroligt bra beskrivet av författaren.

Bagheera är favoriten, men usch vilket sorgligt öde där med.

Min önskan vore att Bagheera hade ihjäl Mikael, men samtidigt vill jag inte att han ska ha ett liv på sitt samvete. Nä usch, jag vet inte alls hur jag vill att det ska sluta, men jag hade inte alls förberett mig på en så bra skriven bok.

Ska lägga till författaren på min lista över författare att läsa mer av…

Mitt i all gråt är jag så tacksam över att @stjarnhimmel drog igång den här bokcirkeln! :heart

Jag är också genom halva boken nu!
Både strös av inläsaren och tycker han ändå passa rätt bra till karaktärerna som gestaltas. Håller med er om vilka sv karaktärerna som är lättare att tycka om. Men oj va vidrig Mikael är, och va hemskt med Bagheeras fru som fick en stroke :(

Tycker den är väldigt tung, så funderar på att pausa och ta något emellan, men kanske får bli nått poddavsnitt annars, för vill samtidigt veta hur det går - särskilt för Bagheera och Mai.

Det som glädjer mig mest i sista delen av boken är att det var rätt person som dog, och att det var rätt person som tog livet av honom. Frank var ju den som verkligen hade minst att förlora, om det iscensatta självmordet skulle avslöjats.

Det som glädjer mig mest i sista delen av boken är att det var rätt person som dog, och att det var rätt person som tog livet av honom. Frank var ju den som verkligen hade minst att förlora, om det iscensatta självmordet skulle avslöjats.
Det är ju en jättesvår situation men jag håller helt med dig, och så att Frank även fick löst att Mikaels mamma inte försvann från honom utan att hon blev dödad. Jag undrar dock hur Mikael reagerat om han fått veta det. Hade han förändrats som person när hans mamma inte övergett honom frivilligt?
Vilken mörk historia det var, fast en bra bok.

Det är ju en jättesvår situation men jag håller helt med dig, och så att Frank även fick löst att Mikaels mamma inte försvann från honom utan att hon blev dödad. Jag undrar dock hur Mikael reagerat om han fått veta det. Hade han förändrats som person när hans mamma inte övergett honom frivilligt?
Vilken mörk historia det var, fast en bra bok.
Det var en intressant fundering. Jag tror nog att Mikael förstod att hans mamma måste vara död, annars hade hon väl kommit tillbaka till honom sen när pappan dött? Åtminstone i vuxen ålder borde han ha fattat det, tycker jag.

Det var en intressant fundering. Jag tror nog att Mikael förstod att hans mamma måste vara död, annars hade hon väl kommit tillbaka till honom sen när pappan dött? Åtminstone i vuxen ålder borde han ha fattat det, tycker jag.
Samtidigt framgick det ju att han letat efter henne även i vuxen ålder..

Nu är jag också klar med boken. Tycker det är intressant hur man kan känna att boken slutade ”på bästa sätt ändå” när en person mördar en annan, men jag känner ändå så.

Mikaels bakgrund var ju verkligen fruktansvärd, men svårt att se det som en ursäkt för hans beteende.

I mitt huvud där personerna är verkliga så hoppas jag verkligen att Frank ändå fick någon form av försoning och fin tid med Jarl till slut.

Det kanske det gjorde. Det fastnade uppenbarligen inte i mitt huvud :)
Det var så jag uppfattade det i alla fall 🙈 att han googlat på hennes namn och hittat fem kvinnor med det namnet men att åldern inte stämde typ. Men det var ett väldigt kort insnitt, så lätt att missa eller missförstå 🙂

Det var så jag uppfattade det i alla fall 🙈 att han googlat på hennes namn och hittat fem kvinnor med det namnet men att åldern inte stämde typ. Men det var ett väldigt kort insnitt, så lätt att missa eller missförstå 🙂
Du har säkert rätt. Jag har en tendens att missa den sortens detaljer.

Liknande trådar

• Hästböcker ni minns
  • Bukes bokcirkel tråd nummer två!
  • Bukes bokcirkel!
  • Skuldebrev vs. testamente

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12