Bukes bokcirkel!

Vilken bok vill du läsa?

• ”Alla fyra” av Miranda July

Röster: 10 25,0%
  • "Artens överlevnad" av Lydia Sandgren

Röster: 7 17,5%
  • ”Bränn alla mina brev” av Alex Schulman

Röster: 3 7,5%
  • ”Den första boken” av Karolina Ramqvist

Röster: 5 12,5%
  • ”En bit av Bodil” av Sara Lövestam

Röster: 15 37,5%
  • "Gräshoppans år" av Terry Hayes

Röster: 5 12,5%
  • ”Jag som aldrig känt en man” av Jacqueline Harpman

Röster: 12 30,0%
  • "Vegetarianen" av Han Kang

Röster: 6 15,0%
  • ”Välkomna till vårt äktenskap” av Julia Dufvenius och Christopher Wollter

Röster: 1 2,5%
  • ”Yellowface” av R F Kuang

Röster: 17 42,5%
  • "En misstänkt liten kanelgiffel" av Karl-Johan Karlsson

Röster: 4 10,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    40
Jag tånker att tre veckor kan vara lagom? Så tre veckor från dem 16 oktober blir torsdag 6 november om jag räknat rätt?

Jag stör mig på hur huvudpersonen och förlaget gör om syftet med boken och går från den historiska beskrivningen till mer ” utsmetad” romanform. Athena hade troligen blivit arg eftersom rasismen och utnyttjandet av arbetarna i kinesiska arbetarkåren ( heter det så på svenska? Läser på engelska) förminskas.
Och huvudpersonens Junis bekräftelsebehov som verkar omåttligt.

Till nästa bok kan vi ju ta två veckor dvs två veckor till att diskutera halva boken och sen två veckor till att diskutera hela boken. För då kan ju de som önskar välja att beställa den redan nu.
Jag tänkte att vi då kan ta boken som kom tvåa i omröstningen "En bit av Bodil” av Sara Lövestam.
Och sen efter det så kan vi ta en ny omröstning och rösta fram nya böcker.
Om folk vill fortsätta med bokcirkeln. :laugh: :D
Jag tycker detta var lite kul eftersom det kom bra förslag i omröstningen. Jag skulle kunna tänka mig att läsa alla böckerna som föreslogs.

Jag tycker att det är fascinerande med en bok där man inte känner med huvudpersonen. Ja, det framkom "förmildrande omständigheter", men hon gjorde ändå helt totalt fel. Inte ens i slutet valde hon rätt utan fortsatte ljuga så hon trodde sig själv.

Jag ångrar att jag köpte boken… Får ge bort den till nån som vill läsa den.

Jag hade hoppats att det skulle bli lite mer intressant längre in i boken, men det kändes som det bara var samma tugg några vändor till. Enda gången jag fick lite läsupplevelse var när hon skulle träffa ”Athena” och det så uppenbart var fejk. Jag blev lite arg på henne där, om hon nu ljugit så länge, varför släppa helt plötsligt för att hon fått för sig att det var Athena?

På ett sätt gillar jag iofs att hela boken egentligen är den bok hon berättar att hon skriver på slutet, den går liksom hela cirkeln runt. Men det är inte en bok jag kommer rekommendera eller läsa igen.

Ser fram emot nästa bok!

Jag tycker att det är fascinerande med en bok där man inte känner med huvudpersonen. Ja, det framkom "förmildrande omständigheter", men hon gjorde ändå helt totalt fel. Inte ens i slutet valde hon rätt utan fortsatte ljuga så hon trodde sig själv.
Håller med dig. Riktigt osympatisk huvudperson och helt besatt av ”gilla”markeringar på IG. En riktigt bra beskrivning av skärmberoende och beroende av andras bekräftelse. Men hon hade inte någon förankring eller några vänner bara systern det kanske ger större risk för att bli besatt av nätet för en så ensam människa?
Jag gillade boken det var många intressanta aspekter i den. Inte bara näthat även rasism och ”omvänd rasism” och hur förlaget och huvudpersonen ändrade i boken och slätade ut och la tillrätta det Athena skrivit för att sälja fler böcker.

Jag skulle säga att boken var ungefär som jag förväntade mig. Jag gillar ju böcker där jag på något sätt känner med huvudpersonen, men det gjorde jag verkligen inte här. Och det var väl meningen också, men alltså inte en bok för mig 😅 June är frustrerande att följa, i hennes resonemang med sig själv och hur hon inte har några problem att klättra över lik (bokstavligen) för att nå framgång. Hur hon utmålar sig själv till ett offer hela tiden.

Stör mig på huvudpersonen hela boken.
Väntade på att få sympatisera då det är det man är van att göra med huvudpersonen. Men blev bara allt mer störd.
Skapade en del funderingar runt att vissa författare har blivit anklagade för att någon annan har skrivit deras böcker osv. Men i övrigt får boken 2.5/5 av mig.

Jag gillade boken, tycker det var intressanta teman med rasism och kulturell appropriering och så. Lite oväntat att jag gillade denndock, för jag gör sällan (aldrig?) det med böcker där det inte finns någon karaktär som är sympatisk 😅 Men tycker ändå June var så pass intressant att boken med blev det av bara farten. Inget jag kommer läsa om dock, så bra var den inte.

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2025
  • Prostata

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Vintertid
Tillbaka