Bukes bokcirkel!

Bukefalos 30 år!

Vilken bok vill du läsa?

• ”Alla fyra” av Miranda July

Röster: 10 25,0%
  • "Artens överlevnad" av Lydia Sandgren

Röster: 7 17,5%
  • ”Bränn alla mina brev” av Alex Schulman

Röster: 3 7,5%
  • ”Den första boken” av Karolina Ramqvist

Röster: 5 12,5%
  • ”En bit av Bodil” av Sara Lövestam

Röster: 15 37,5%
  • "Gräshoppans år" av Terry Hayes

Röster: 5 12,5%
  • ”Jag som aldrig känt en man” av Jacqueline Harpman

Röster: 12 30,0%
  • "Vegetarianen" av Han Kang

Röster: 6 15,0%
  • ”Välkomna till vårt äktenskap” av Julia Dufvenius och Christopher Wollter

Röster: 1 2,5%
  • ”Yellowface” av R F Kuang

Röster: 17 42,5%
  • "En misstänkt liten kanelgiffel" av Karl-Johan Karlsson

Röster: 4 10,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    40
Gillade överlag boken, kanske lite mindre mot slutet. Reflekterade, liksom @Tiffany över bekräftelsebehovet kontra ensamheten.

Men det här med att hon åkte till den kinesisk-amerikanska sällskapsklubben, där blev det skämskudde för mig. Jag fattar verkligen inte varför hon envisades med att hänga kvar i den kontexten.

Jag gillade inte boken. När man kom till mitten så kändes det som det skulle börja hända lite saker. Men det gjorde det inte. Utan mer tuggade runt samma igen. Det här med att man trodde Athena skulle komma tillbaka, blev totalt platt fall.
Och att Athenas mammas roll i boken också blev som en platt fisk, utan händelser runt. Man hade kunnat skruva historien där med att hon satte käppar i hjulet för Juniper.

Får se om jag är med på En bit av Bodil. Har en annan bok hemma som jag är spänd på att läsa.

Det är ju en engagerande bok, på ett lite annorlunda sätt att en blir engagerad mot huvudpersonen istället för att känna med den. Iom att hon börjar ljuga och snurra in sig i halvsanningar redan från början och sen väjer gång på gång att inte försöka ta sig ut utan istället att fortsätta trots att det blir krångligare och krångligare. Sen tycker jag generellt att det känns orimligt att hon skrivit boken själv och allt blir liksom ett luftslott. Men hon har ju skapat sig försörjning för en lång tid framöver men frågan är om det gör henne lycklig? Hon famlar ju ändå efter bekräftelse.

Gillade överlag boken, kanske lite mindre mot slutet. Reflekterade, liksom @Tiffany över bekräftelsebehovet kontra ensamheten.

Men det här med att hon åkte till den kinesisk-amerikanska sällskapsklubben, där blev det skämskudde för mig. Jag fattar verkligen inte varför hon envisades med att hänga kvar i den kontexten.

Instämmer med skämskudden, den delen av boken var verkligen jobbig att ta sig igenom.

Jag gillade inte boken. När man kom till mitten så kändes det som det skulle börja hända lite saker. Men det gjorde det inte. Utan mer tuggade runt samma igen. Det här med att man trodde Athena skulle komma tillbaka, blev totalt platt fall.
Och att Athenas mammas roll i boken också blev som en platt fisk, utan händelser runt. Man hade kunnat skruva historien där med att hon satte käppar i hjulet för Juniper.

Får se om jag är med på En bit av Bodil. Har en annan bok hemma som jag är spänd på att läsa.

Ja, det var verkligen som att förväntan byggdes upp och sen bara. Inget. Flera gånger dessutom.

Var ett tag sedan jag läste boken så kommer kanske inte ihåg allt så bra, men här är några av mina tankar.

Jag tror att jag gillade boken, och tyckte June var en intressant men väldigt osympatisk karaktär. Hon känns väldigt drivande, aktiv och målmedveten i sitt handlande men ser ändå sig själv som ett offer.

Jag funderade på hur ärlig June är som berättare. I början av boken vill jag minnas att hon beskriver sig som social med vänner där Athena är den av dem som är udda och ensam. Vad som framgår senare är hur otroligt ensam hon är, hur hon verkar se ner på de flesta omkring henne och hur beroende hon är av extern bekräftelse. Det får mig att undra över händelsen där Athena dör, och June säger att hon nyligen läst om någon annan som dött på samma sätt. Var hon helt oskyldig, eller fanns det redan där en tanke om att hon kunde skapa sin framgång?

Jag tyckte att det ibland blev lite jobbigt med hur mycket ångest som genomsyrar boken och hoppades hela tiden att June skulle ta sitt förnuft till fånga, men istället börjar hon kompromissa mer och mer med sig själv för att behålla sin position. Även intressanta tankar om skapande och vem som kan berätta vilka berättelser.

Kan sluta med att säga att jag är glad att jag har läst boken och att jag är glad att den är slut så att jag inte behöver läsa mer. Dock sugen på att läsa mer av författaren.

Jag funderade på hur ärlig June är som berättare. I början av boken vill jag minnas att hon beskriver sig som social med vänner där Athena är den av dem som är udda och ensam. Vad som framgår senare är hur otroligt ensam hon är, hur hon verkar se ner på de flesta omkring henne och hur beroende hon är av extern bekräftelse. Det får mig att undra över händelsen där Athena dör, och June säger att hon nyligen läst om någon annan som dött på samma sätt. Var hon helt oskyldig, eller fanns det redan där en tanke om att hon kunde skapa sin framgång?

Just det här funderade jag också på. Men kanske mer i att hon i de första kapitlen beskriver så stark avsky för Athena, att de är så ytliga med varandra och att hennes död i princip inte påverkar June alls. Sen när man får tillbakablickar så verkar de genuint nära varandra i vänskapsrelationen, det går liksom inte ihop. Jag tolkar det som att June inte är särskilt pålitlig som berättare. Relationen har säkert sett olika ut genom åren, men just när boken börjar och Athena dör så är June helt förbittrad av avund.

Just det här funderade jag också på. Men kanske mer i att hon i de första kapitlen beskriver så stark avsky för Athena, att de är så ytliga med varandra och att hennes död i princip inte påverkar June alls. Sen när man får tillbakablickar så verkar de genuint nära varandra i vänskapsrelationen, det går liksom inte ihop. Jag tolkar det som att June inte är särskilt pålitlig som berättare. Relationen har säkert sett olika ut genom åren, men just när boken börjar och Athena dör så är June helt förbittrad av avund.
Ja avundsjukan mot Athena genomsyrar hela berättelsen. Men June försöker få alla att tro att de var bästisar. Men de kanske var det innan Athena slog igenom som författare?
Junes bekräftelsebehov är ju enormt och när enda (?) vännen blir berömd klarar hon inte det och blir bitter och avundsjuk.
Boken var jobbig läsning på ett sätt med så många negativa känslor.

Ja avundsjukan mot Athena genomsyrar hela berättelsen. Men June försöker få alla att tro att de var bästisar. Men de kanske var det innan Athena slog igenom som författare?
Junes bekräftelsebehov är ju enormt och när enda (?) vännen blir berömd klarar hon inte det och blir bitter och avundsjuk.
Boken var jobbig läsning på ett sätt med så många negativa känslor.

Bitvis jobbig ja, men ofta tolkade berättelsen som satir. Det är så många gånger som June rackar ner på Athenas sätt att skriva, som sen också överensstämmer med Kuangs sätt att skriva i andra böcker.

June försökte få alla utåt (i berättelsen) att tro att de var bästisar, men mot oss som läsare var hon otroligt hånfull mot Athena. Under där finns uppenbarligen ett lager till, som du säger så kanske det var innan Athena slog igenom som de kanske var vänner på riktigt.

Det här med Athenas mamma, varför agerade hon (inte) som hon gjorde tror ni? För visst förstod hon vad June hade gjort?

En tanke för nästa bok. Har inga problem med att första datumet är lite längre fram om folk önska det, för då kan man ju själv styra när man börjar läsa, men kanske att andra datumet ska komma lite tajtare inpå så man minns boken när diskussionerna kommer? 🙈 Bara en idé, så säg gärna emot om någon vill ha lång tid som denna gången :)

En tanke för nästa bok. Har inga problem med att första datumet är lite längre fram om folk önska det, för då kan man ju själv styra när man börjar läsa, men kanske att andra datumet ska komma lite tajtare inpå så man minns boken när diskussionerna kommer? 🙈 Bara en idé, så säg gärna emot om någon vill ha lång tid som denna gången :)
Jag väntade med att börja läsa just för att jag är hopplös på att komma ihåg i efterhand 😅

Egentligen gillade jag boken, typ 3/5 i betyg, men för mig var andra halvan betydligt sämre än första. Slutet brydde jag mig inte alls om och jag tror min avsmak för slutet färgar hur jag känner kring boken överlag nu. Det fanns mycket bra i den här historien, men jag önskar att det skruvats åt ett varv till och fått ännu lite mer riv och drag kanske? Det kändes som att jag väntade på att boken skulle greppa tag i mig, men den gjorde aldrig riktigt det.

Glad att jag läste den! Hade inte läst den på eget bevåg, så helt klart kul att läsa något oväntat :up:

Ja dags att börja fundera på nästa bok.
Jag funderar på om vi skulle köra kortare tid denna gång för att prova lite olika alternativ.
Typ 15 november kan man börja diskutera första halvan
samt 22 november hela boken. Då är det 1,5 vecka till första diskussionen och en vecka till för att diskutera hela boken.
Så provar vi lite olika alternativ.
Så tänker jag att vi efter det kan ta en ny omröstning och rösta fram två till böcker.
Eller om vi har kommit på att vi vill göra det på något nytt sätt.

Ja dags att börja fundera på nästa bok.
Jag funderar på om vi skulle köra kortare tid denna gång för att prova lite olika alternativ.
Typ 15 november kan man börja diskutera första halvan
samt 22 november hela boken. Då är det 1,5 vecka till första diskussionen och en vecka till för att diskutera hela boken.
Så provar vi lite olika alternativ.
Så tänker jag att vi efter det kan ta en ny omröstning och rösta fram två till böcker.
Eller om vi har kommit på att vi vill göra det på något nytt sätt.

Det låter bra tycker jag!

Kl. Nån som har den fysiska boken och kan säga vilket kapitel som blir halvvägs? Jag läser digitalt denna gång.

Liknande trådar

• Bukes bokcirkel nr 3
  • Bukes bokcirkel tråd nummer två!
  • Hästböcker ni minns
  • Bukefalos bokbingo 1 augusti 2026 till 31 januari 2027

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn