Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till våra bruna SD-vänner i tråden. :)

1663451676887.png
 
Fast det är ju inte SDs förtjänst, EU har ju redan medgett en tillfällig sänkning av drivmedelsskatten och det är väl snarare den gamla regeringens förtjänst, likaså har sossarna accepterat en utbyggnad av kärnkraften.

https://www.regeringen.se/rattsliga...reduktionsplikten-for-bensin-och-diesel-2023/

Ja av den enkla anledning att inte MP satt med i regeringen. Frågan är om dom hade kunnat genomföra det om den rödgröna sidan hade vunnit. Det tror inte jag eftersom dom hade varit tvungna att ha med MP i en ny regering.
 
Det finns ju en mycket rimlig förklaring att SD inte vill sitta i regeringen för då måste de ta ansvar för sin politik istället för att vara ett missnöjesparti. Jag gissar och hoppas att de kommer ha många missnöjda de här fyra åren när valfjäsket exploderar som en strandad val i ansiktet på dem.

Såklart dom vill sitta i regeringen. Dom inser givetvis oxå att det inte kommer bli ett stöd för en sådan regering därför kommer dom backa från det kravet. Vad för annat val har dom? En rödgrön regering?
 
Ja det var bättre för jmf idag. Ingen tvekan om det
90-talet var väl ingen höjdare ekonomiskt heller. Bankkrisen, fastighetskraschen och en marginalränta på 500%. Massarbetslöshet följde i dess spår. Dessutom hade vi en stor invandringsvåg med 100000 som flydde kriget i fd Jugoslavien. Det är den största migrationen sedan andra världskriget. Så lite märkligt att en invandringskritisk SD-väljare utser 90-talet som en betydligt bättre tid.
 
Nu verkar ju de konservativa redan vara på gång att sänka skatten på bensin och diesel, kan de sedan få bestämt att det skall byggas några kärnkraftverk också så tror jag det finns goda förutsättningar för fler mandatperioder. Men vi har ju den begynnande finanskrisen som en joker, vi får se om vi hunnit ur det värsta när nästa val börjar närma sig.
Ska bli intressant att se om de kan hålla vallöftet att sänka dieselpriset med 7 kr, både SD, KD och M har ju lovat det. Det är en betydligt större sänkning än vad EU lovat. Nuvarande sänkning går ut den sista september.
 
90-talet var väl ingen höjdare ekonomiskt heller. Bankkrisen, fastighetskraschen och en marginalränta på 500%. Massarbetslöshet följde i dess spår. Dessutom hade vi en stor invandringsvåg med 100000 som flydde kriget i fd Jugoslavien. Det är den största migrationen sedan andra världskriget. Så lite märkligt att en invandringskritisk SD-väljare utser 90-talet som en betydligt bättre tid.

Om det råkar vara ens barndom så är det väl ganska logiskt om en var ”infödd” med föräldrar som hade arbete 🤷‍♀️

(Dvs det beror på vilket perspektiv en tittar på 90-talet med).
 
Det är så jävla deprimerande att SD och KD inte anser att vi ska ha en planet att leva på. Tur att jag inte har barn.

https://www.dn.se/sverige/forskare-...T9ufH1W_t_5MaLgHpeY37mKQaU6-SYZnZQljwgiw1Ffuw
Mm, hade jag varit i barnalstrande ålder nu hade jag avstått från att bli förälder. Jag tittar på mina tonåringar och får ont i magen när jag tänker på hur klimatförändringarna kommer att påverka deras vuxenliv. Vi har fyra förlorade år framför oss i klimatavseende med tanke på valresultatet 😔
 
Det där eländet finns ju i olika former hela tiden. Min gissning att den brottslighet som märks nu är bland annat en ökning av till exempel skjutningar de senaste åren och det är det som folk refererar till när de tycker ”det var bättre förr”. Det är alltså en specifik brottslighet som ökat kraftigt. Har för mig att jag hörde på Sveriges radio för ett tag sedan att Sverige låg högst i antal skjutningar i Europa nu. Att jämföra med för 10 år sedan där vi låg i botten på den listan.

I dessa konflikter (som då alltså orsakat den ökade skjutningen) har redan flera oskyldiga dödats bland annat två barn.
Jag ser inte så mycket mening med att prata om att det var bättre förr, men visst kan man försöka dra lärdom av historien och de saker som möjligen var bättre förr, men jag tror det är rätt svårt att återskapa något från förr.

Sedan håller jag helt klart med om skjutningarna. Vad jag vet har brottsligheten i Sverige minskat, men sedan ökade väl först sprängningar och sedan skjutningar.
Sprängningarna har väl kanske minskat lite men skjutningarna är nu på extrema nivåer, jämfört med tidigare. Trenden verkar också vara att de ökar.

Att som några här försöka förminska det och kanske tycka att media inte borde rapportera om det känns lite konstigt.
 
När man tittar på brottsstatistik och jämför mellan åren får man inte glömma att definitionen på vissa brott har förändrats. Våldtäkt är det bästa exemplet då det genom åren har utökats med vilka handlingar som definieras som en våldtäkt. Det kan alltså se ut som att våldtäkter har ökat när det istället är vad som anses som en våldtäkt har ändrats.
 
Varför fokuseras det inte mer på skador i vården som leder till att folk dör? Det är 24 gånger fler som dör av vårdskador än av skjutningar.
Jo, det är lite konstigt att det inte varit mer om vården då den väl anses av väljarna vara den viktigaste valfrågan. Kanske det berodde på att (s) på riksnivå valde eller tvingades prata Lag och ordning samt energipriser.

Dock verkar det väl som att sjukvårdsfrågan var i fokus i Region Stockholm när väljarna valde att byta ut den tidigare majoriteten.
 
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/mQB3xp/snart-sager-de-oppet-att-vi-ar-folkets-fiender :) :heart

Jag tycker det blir allt viktigare att vara på sin vakt nu för demokrati, yttrandefrihet och lika rättigheter så vi inte får kristallnätter och bokbål där "fel" åsikter bränns. Inga järnrör ska få hota mitt Sverige, inga bruna ska få stjäla min flagga för att dra den i smutsen, inga journalister ska hotas i sina försök att säga sanningen, ingen Björn Söder som talman.
 
Jag ser inte så mycket mening med att prata om att det var bättre förr, men visst kan man försöka dra lärdom av historien och de saker som möjligen var bättre förr, men jag tror det är rätt svårt att återskapa något från förr.

Sedan håller jag helt klart med om skjutningarna. Vad jag vet har brottsligheten i Sverige minskat, men sedan ökade väl först sprängningar och sedan skjutningar.
Sprängningarna har väl kanske minskat lite men skjutningarna är nu på extrema nivåer, jämfört med tidigare. Trenden verkar också vara att de ökar.

Att som några här försöka förminska det och kanske tycka att media inte borde rapportera om det känns lite konstigt.

Vem har sagt det här? Det har väl snarare påpekats att det rapporteras orimligt mycket om vissa specifika saker så att en hel massa glömts bort. Något som @Wille pekar på nedan tex:

Varför fokuseras det inte mer på skador i vården som leder till att folk dör? Det är 24 gånger fler som dör av vårdskador än av skjutningar.

Eller undersökningen som visade på att när det var nyheter om förorten så var nästan alla om brott och en väldigt stor del om gängkriminalitet. Det är ju faktiskt att förmedla en vinklad bild som media vilket ökar på motsättningarna.

Jag vet dock inte vad som är en relevant balans, tar gärna emot lästips om någon ha!
 
Jag har iofs syskonbarn men är glad att jag inte har någon direkt avkomma själv som kommer förbanna mitt namn om en generation eller två. Alla kommer att fråga varför den här och förra generationen (möjligtvis nästa också) var så fruktansvärt själviska och konsumtionshetsande att vi skövlade jorden. Jorden kommer överleva vilken den alltid gjort. Vissa arter kommer att utrotas och den civilisation vi har idag kommer falla i ruiner. Jaja, vi klarade oss ändå relativt länge. Egypten hade ändå 3000 år, maya 3000 år, Kinas kejsardöme 4000, romarna 1000 år, sedan har det gått lite snabbare. Skillnaden är att de tidigare civilisationerna inte var globala och gav upphov till en bråkdel av de klimatförändringar som dagens och morgondagens generationer kommer att orsaka.

Ironiskt nog är det, de länder och människor som bidragit mest till klimatförändringarna, som kommer vara de sista att falla. Men det tänker nog inte SD väljare på. Naturligtvis kommer SD, KD och M att skylla allt på sossarna och MP. Men SD missnöjesväljare kommer definitivt inte att vinna på valet. Det sociala skyddsnätet urholkas sakta men säkert och många av dem, som behöver det mest kommer att förlora.

Fattiga kommuner med hög arbetslöshet och där en majoritet är etniskt svenska män är inte direkt de ställen riskkapitalisterna kommer vilja öppna privata sjukhus och VC.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
9
· Visningar
384
Senast: em76
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
82 83 84
Svar
1 675
· Visningar
54 968
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
637
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 567
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp