Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, mycket vill ha mer. Så det lär blir ytterligare 4 år men med mer SD mandat
Det finns ju en mycket rimlig förklaring att SD inte vill sitta i regeringen för då måste de ta ansvar för sin politik istället för att vara ett missnöjesparti. Jag gissar och hoppas att de kommer ha många missnöjda de här fyra åren när valfjäsket exploderar som en strandad val i ansiktet på dem.
 
Du kanske har glömt eller förträngt detta, men låt mig då upplysa om att det fanns grov brottslighet på den tiden också.

I avdelningen "icke kriminellt belastade offer för skjutningar" skulle jag hävda att Lasermannen ensam sköt fler sådana personer än som hittills kommit i vägen för gängkriminella under de senaste tio åren.
Vår statsminister var ett annat offer för gatuskjutning på "den bra tiden".
En tioårig flicka i Skåne blev offer för ett sadistiskt sexualmord, liksom en 26-årig prostituerad.
En annan prostituerad styckmördades i Stockholm och lämnades i sopsäckar.
En 16-årig flicka mördades på väg från bussen utanför Örnsköldsvik.

Det är några exempel på "Det bra Folkhemmet", med "goa tider". Fakta verkar inte som ditt största intresse, men om det är det för någon annan: https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/april/utvecklingen-av-dodligt-vald-sedan-1990/
Om jag har räknat rätt så har det varit 3 skjutningar i dag
 
Det finns ju en mycket rimlig förklaring att SD inte vill sitta i regeringen för då måste de ta ansvar för sin politik istället för att vara ett missnöjesparti. Jag gissar och hoppas att de kommer ha många missnöjda de här fyra åren när valfjäsket exploderar som en strandad val i ansiktet på dem.
Nu verkar ju de konservativa redan vara på gång att sänka skatten på bensin och diesel, kan de sedan få bestämt att det skall byggas några kärnkraftverk också så tror jag det finns goda förutsättningar för fler mandatperioder. Men vi har ju den begynnande finanskrisen som en joker, vi får se om vi hunnit ur det värsta när nästa val börjar närma sig.
 
Nu verkar ju de konservativa redan vara på gång att sänka skatten på bensin och diesel, kan de sedan få bestämt att det skall byggas några kärnkraftverk också så tror jag det finns goda förutsättningar för fler mandatperioder. Men vi har ju den begynnande finanskrisen som en joker, vi får se om vi hunnit ur det värsta när nästa val börjar närma sig.
Fast det är ju inte SDs förtjänst, EU har ju redan medgett en tillfällig sänkning av drivmedelsskatten och det är väl snarare den gamla regeringens förtjänst, likaså har sossarna accepterat en utbyggnad av kärnkraften.

https://www.regeringen.se/rattsliga...reduktionsplikten-for-bensin-och-diesel-2023/
 
Fast det är ju inte SDs förtjänst, EU har ju redan medgett en tillfällig sänkning av drivmedelsskatten och det är väl snarare den gamla regeringens förtjänst, likaså har sossarna accepterat en utbyggnad av kärnkraften.
Men det är ju de som genomför saker i ting som räknas.
 
Vem vet, de konservativa kanske hinner göra ännu mer åt både bränslepriserna och elpriserna under dessa fyra år. För att inte tala om allt annat de kan göra som folk kommer älska. Så jag tror vi har goda chanser till att få fler blågula mandatperioder, allt hänger väl på hur de där opålitliga liberalerna hanterar detta.
 
Jag fattar inte ens vad EU har med våra bränsleskatter att göra. Varför har vi satt oss i en situation där andra bestämmer sånt över våra huvuden? Jag förstår det inte.
 
Om jag har räknat rätt så har det varit 3 skjutningar i dag

Jag har inte räknat dem men det förändrar inte din faktaresistenta beskrivning "allt var så bra förr".

Jag kan lägga till några fall från dina "golden days" om det behövs:
En 14-årig pojke misshandlas till döds av nynazister.
En färgad man som gått av bussen och ställt en artig fråga till sina förövare knivhuggs till döds på grund av sin hudfärg.
En ung man som, i berusat tillstånd, stött på en annan ung man under en utekväll huggs till döds med 64 knivhugg.
Lägg till Flink och Stureplansmorden om du vill ha fler exempel på just skjutningar med icke kriminella offer.

Är det den världen du längtar tillbaka till som de "goa tiderna"?
 
Vem vet, de konservativa kanske hinner göra ännu mer åt både bränslepriserna och elpriserna under dessa fyra år. För att inte tala om allt annat de kan göra som folk kommer älska. Så jag tror vi har goda chanser till att få fler blågula mandatperioder, allt hänger väl på hur de där opålitliga liberalerna hanterar detta.
Jag hoppas de bajsbruna åker ut, vi behöver inte landsförrädare, quislingar, rysstroll och Trumpister i varken regeringen eller landet.
Jag fattar inte ens vad EU har med våra bränsleskatter att göra. Varför har vi satt oss i en situation där andra bestämmer sånt över våra huvuden? Jag förstår det inte.
För att vi valt att gå med i EU? *hint* *hint*
 
Jag har inte räknat dem men det förändrar inte din faktaresistenta beskrivning "allt var så bra förr".

Jag kan lägga till några fall från dina "golden days" om det behövs:
En 14-årig pojke misshandlas till döds av nynazister.
En färgad man som gått av bussen och ställt en artig fråga till sina förövare knivhuggs till döds på grund av sin hudfärg.
En ung man som, i berusat tillstånd, stött på en annan ung man under en utekväll huggs till döds med 64 knivhugg.
Lägg till Flink och Stureplansmorden om du vill ha fler exempel på just skjutningar med icke kriminella offer.

Är det den världen du längtar tillbaka till som de "goa tiderna"?
Ja det var bättre för jmf idag. Ingen tvekan om det
 
Jag hoppas de bajsbruna åker ut, vi behöver inte landsförrädare, quislingar, rysstroll och Trumpister i varken regeringen eller landet.
Jag tycker du håller ganska låg nivå på argumenten nu men man kan ju konstatera att folk tyckt att de rödgröna varit ännu värre än allt du räknar upp. Till och med Quislingar, rysstroll och Trumpister är bättre än de rödgröna. Det är ganska tankeväckande.
 
Jag tycker du håller ganska låg nivå på argumenten nu men man kan ju konstatera att folk tyckt att de rödgröna varit ännu värre än allt du räknar upp. Till och med Quislingar, rysstroll och Trumpister är bättre än de rödgröna. Det är ganska tankeväckande.
Ja, du har rätt. Jag ska inte sänka mig till de brunas nivå, jag har iaf inte gått runt med järnrör, mordhotat, åkt på träningsläger till Ryssland, håller Ungern runt ryggen och mässat att det är invandringens fel.
 
Du kanske har glömt eller förträngt detta, men låt mig då upplysa om att det fanns grov brottslighet på den tiden också.

I avdelningen "icke kriminellt belastade offer för skjutningar" skulle jag hävda att Lasermannen ensam sköt fler sådana personer än som hittills kommit i vägen för gängkriminella under de senaste tio åren.
Vår statsminister var ett annat offer för gatuskjutning på "den bra tiden".
En tioårig flicka i Skåne blev offer för ett sadistiskt sexualmord, liksom en 26-årig prostituerad.
En annan prostituerad styckmördades i Stockholm och lämnades i sopsäckar.
En 16-årig flicka mördades på väg från bussen utanför Örnsköldsvik.

Det är några exempel på "Det bra Folkhemmet", med "goa tider". Fakta verkar inte som ditt största intresse, men om det är det för någon annan: https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/april/utvecklingen-av-dodligt-vald-sedan-1990/
Det där eländet finns ju i olika former hela tiden. Min gissning att den brottslighet som märks nu är bland annat en ökning av till exempel skjutningar de senaste åren och det är det som folk refererar till när de tycker ”det var bättre förr”. Det är alltså en specifik brottslighet som ökat kraftigt. Har för mig att jag hörde på Sveriges radio för ett tag sedan att Sverige låg högst i antal skjutningar i Europa nu. Att jämföra med för 10 år sedan där vi låg i botten på den listan.

I dessa konflikter (som då alltså orsakat den ökade skjutningen) har redan flera oskyldiga dödats bland annat två barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 391
· Visningar
45 766
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
620
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 473
Senast: Sirap
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Bästa sms-appen
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp