Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
90-talet var väl ingen höjdare ekonomiskt heller. Bankkrisen, fastighetskraschen och en marginalränta på 500%. Massarbetslöshet följde i dess spår. Dessutom hade vi en stor invandringsvåg med 100000 som flydde kriget i fd Jugoslavien. Det är den största migrationen sedan andra världskriget. Så lite märkligt att en invandringskritisk SD-väljare utser 90-talet som en betydligt bättre tid.
Du vet, det fanns ju fina grejor som en våg av rasism som sköljde över årtiondet också ;)
 
Annars kan det istället bli en betydligt mer liberal regering istället för en extremt konservativ dylik. Det är liksom där skon klämmer.

Liberaler i Europa är inte särskilt imponerade över att den extrema konservatismen släpps fram MED stöd av liberala mandat. Så det är bra att det ifrågasätts.
Du hade fel. Brevet som Johan skickade mottogs mycket väl.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...alernas-svar-om-sd-liberalerna-kvar-i-gruppen
 
Fast… bara för att du upprepar något blir det inte sanning. Exakt vad var bättre, för vem, och vad innebär bättre? Vilka fakta har du som underbygger din bedömning i de olika aspekterna?
Jag vet att det är jobbigt att världen är komplex, men förnekelse ändrar inte på fakta.
Och exakt NÄR var förr?

(undrar hon som opererats för cancer - som man förr dog av. Med diabetes som man förr dog av. Samt njursvikt som man förr dog av)

Det är ungefär som fröfirmornas "mormorsblommor. Vems mormor?

Eller var "förr" Lubbe Nordströms lortsverige?
 
De var nöjda med skrivningen att SD är L:s huvudfiende.

Det är lustigt att man ska sätta sig i regering, eller som stöd till regering, tillsammans med sin huvudfiende.
Fast särskilt (L)ustigt eller (L)iberalt är det inte.
Kan det vara makten som gör att man dras till SD.
 
Sverige var bättre för 20-30 år sedan helt enkelt. Bättre skolresultat, bättre polis, färre brott, större trygghet mm.
Jag är uppvuxen i Malmö och ser en gigantisk skillnad nu mot förr.

Jag håller inte alls med. Helt enkelt. Antal brott har varit ganska stabilt sedan 1990, däremot är uppfattningen att antalet brott ökat ganska utbredd - vilket påverkar trygghetsundersökningar. Antal poliser per capita är större än för 20 år sedan, kriminalteknologin har revolutionerats enormt positivt. Vården satsas mycket mer på och erbjuds i mycket större omfattning.

Skolan har stora utmaningar, och nådde sin allra lägsta nivå för 10 år sedan i internationella mätningar. Sedan dess lite bättre för varje år.

Det handlar inte om förnekelse, det handlar om att förhålla sig till fakta och verkligheten.

Om man sedan tittar på andra områden som jämställdhet och människors frihet har vi tagit stora kliv framåt.

Jag ser med oro på framtiden dock; eftersom just fakta och kunskap är det som relativiseras fortast i en värld full av populism och repression.
 
Man undrar ju om de har kommit överens eller om diskussionerna fortfarande pågår. Vad tror ni tystnaden från högersidan innebär?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BWlvgG/nu-inleds-talmansrundorna-detta-kan-handa

Enligt Marmorstein (inrikespolitisk kommentator på SVT) så tyder det på att förhandlingar troligtvis går bra. Ingen läcker något för alla är måna om att förhandlingarna ska fortsätta utan problem. En läcka kan bli negativ för en själv. Det är väl när det börjar komma ut läckor som man kan misstänka att förhandlingarna inte går så bra.

Men vi får se. Det lär dröja innan vi får veta några detaljer om eventuellt avtal.
 
Jag håller inte alls med. Helt enkelt. Antal brott har varit ganska stabilt sedan 1990, däremot är uppfattningen att antalet brott ökat ganska utbredd - vilket påverkar trygghetsundersökningar. Antal poliser per capita är större än för 20 år sedan, kriminalteknologin har revolutionerats enormt positivt. Vården satsas mycket mer på och erbjuds i mycket större omfattning.

Skolan har stora utmaningar, och nådde sin allra lägsta nivå för 10 år sedan i internationella mätningar. Sedan dess lite bättre för varje år.

Det handlar inte om förnekelse, det handlar om att förhålla sig till fakta och verkligheten.

Om man sedan tittar på andra områden som jämställdhet och människors frihet har vi tagit stora kliv framåt.

Jag ser med oro på framtiden dock; eftersom just fakta och kunskap är det som relativiseras fortast i en värld full av populism och repression.
Jag skrev inte fler poliser, jag skrev bättre poliser.
Jag som är uppvuxen i en storstad och fortfarande besöker sagda stad frekvent samt att jag känner många som bor kvar i denna stad ser skillnaderna varje dag. Malmö är en stad i fritt fall. Så var det absolut inte när jag växte upp.
Att förneka hur mycket sämre samhället är nu är att vara blind. Den trygghet som fanns innan är borta och kommer aldrig att återkomma.
 
JÅ har varit hos talmannen. JÅ säger att man är inställd på att bryta 100år plus eller minus lite av sosse hegemoni i Sverige. Låter bra tycker jag 🙃
 
Jag skrev inte fler poliser, jag skrev bättre poliser.
Jag som är uppvuxen i en storstad och fortfarande besöker sagda stad frekvent samt att jag känner många som bor kvar i denna stad ser skillnaderna varje dag. Malmö är en stad i fritt fall. Så var det absolut inte när jag växte upp.
Att förneka hur mycket sämre samhället är nu är att vara blind. Den trygghet som fanns innan är borta och kommer aldrig att återkomma.

Jo, det är en egenskap som säkert både du och jag har ganska svårt att bedöma; men min uppfattning är att dagens poliser är betydligt bättre rustade att möta dagens utmaningar än vad poliser för 20-30 år sedan hade varit om de tidsrest hit. Metoder, bevisföring, kunskap, utveckling har ökat markant även för denna sektor. Poliser kan numer bemöta personer utifrån metoder som funkar vedertaget bra, istället för att bidra till våldsspiralen direkt.

Det finns svårigheter att få in tillräckligt antal sökanden till yrket och kanske kan de fortsatta och sedan ganska länge pågående satsningarna på polisen förbättra det.

Att påstå att samhället är sämre nu i någon generell mening är att vara blind för den fantastiska utveckling vi haft på så många områden de senaste 20-30 åren, tycker jag. Den trygghet som fanns innan verkar ligga på ungefär samma nivå idag - även om jag just tittade på en nationell undersökning och inte specifikt för Malmö. Som värst var det kring 2007-2008 och nu är vi tillbaka på den höga nivån när det gäller oro för kriminalitet.
 
Jag skrev inte fler poliser, jag skrev bättre poliser.
Jag som är uppvuxen i en storstad och fortfarande besöker sagda stad frekvent samt att jag känner många som bor kvar i denna stad ser skillnaderna varje dag. Malmö är en stad i fritt fall. Så var det absolut inte när jag växte upp.
Att förneka hur mycket sämre samhället är nu är att vara blind. Den trygghet som fanns innan är borta och kommer aldrig att återkomma.
Jag har då en helt annan uppfattning om Malmö än vad du har.
 
Jag skrev inte fler poliser, jag skrev bättre poliser.
Jag som är uppvuxen i en storstad och fortfarande besöker sagda stad frekvent samt att jag känner många som bor kvar i denna stad ser skillnaderna varje dag. Malmö är en stad i fritt fall. Så var det absolut inte när jag växte upp.
Att förneka hur mycket sämre samhället är nu är att vara blind. Den trygghet som fanns innan är borta och kommer aldrig att återkomma.

Att du säger att Malmo är i fritt fall är lika mycket anekdotisk bevisföring som att jag säger att jag känner mig trygg i stan och inte tycker det brinner i vart gathörn. Dvs fakta är det som gäller, faktan stödjer inte direkt din tes.
 
Sverige var bättre för 20-30 år sedan helt enkelt. Bättre skolresultat, bättre polis, färre brott, större trygghet mm.
Jag är uppvuxen i Malmö och ser en gigantisk skillnad nu mot förr.

Dvs, vill man att det skall bli "bra igen" ska man rösta på S. Det var inte SD som ledde Sverige då.

Skolan var då en av världens mest jämlika (ur en socio-ekonomisk synvinkel). Något som försämrats rejält sen dess med tanke på tex friskolor. Där är vi definitivt fortfarande på väg åt fel håll.

Vi bytte från LPO94 till LGR11 (genomfört av dåvarande Alliansen) vilket inte var baserat i forskning, och flera saker i LGR11 har ökat kraven och stressen hos elever (bla betyg i lägre ålder, betygsättning utifrån sämsta resultat, fokus på egenskaper som barn och unga helt enkelt inte har utvecklats tillräckligt för att ha och fler nationella prov)

Både PISA och TIMMS har gått upp de senaste åren. Dock mäter inte dessa alltid samma saker som vi lär ut (se kommentaren om fokus på egenskaper/förmågor som helt enkelt inte är utvecklade än).

(Sen får man aldrig blanda ihop resultat (betyg) med faktisk kunskapsihämtning. Dessa är vitt skilda och vi vet att betygen har gått upp mycket mer än vad kunskapen visar på).

Sen får man här också vara uppmärksam på att i höst har vi inplementerat LGR22 som modifierat LGR11. Om eleverna börjar må bättre och prestera bättre/lär sig mer så är det numer LGR22, designat och genomfört av de röd/gröna.
 
Enligt Marmorstein (inrikespolitisk kommentator på SVT) så tyder det på att förhandlingar troligtvis går bra. Ingen läcker något för alla är måna om att förhandlingarna ska fortsätta utan problem. En läcka kan bli negativ för en själv. Det är väl när det börjar komma ut läckor som man kan misstänka att förhandlingarna inte går så bra.

Men vi får se. Det lär dröja innan vi får veta några detaljer om eventuellt avtal.
JÅ är iaf väldigt nöjd så här långt 👍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
511
Senast: Enya
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
84 85 86
Svar
1 711
· Visningar
56 035
Senast: Krålus
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
648
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 584
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp