Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

  • V

    Röster: 73 18,4%
  • S

    Röster: 119 30,0%
  • MP

    Röster: 54 13,6%
  • C

    Röster: 57 14,4%
  • L

    Röster: 15 3,8%
  • KD

    Röster: 7 1,8%
  • M

    Röster: 44 11,1%
  • SD

    Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja man kan ju undra det för mig hade inte varit värt ens dubbla eller trippla lönen om de inför detta. Dessutom undrar jag hur de tänker med politisk aktivism ska man i samband med anställning uppge vilket eller vilka partier man sympatiserar med? Så de kan kartlägga ens politiska aktivism och straffa oliktänkande?
Antagligen eller så kanske man inför förbud mot röstning hos statsanställda samt förbud mot att organisera sig i några föreningar. Uffe har ju redan varit inne på att förbjuda vissa organisationer och är man inne på den tanken (hur lovvärt just det exemplet än var) så har man ju skapat ett prejudikat som man sedan kan jobba vidare ifrån.
 
Ja man kan ju undra det för mig hade inte varit värt ens dubbla eller trippla lönen om de inför detta. Dessutom undrar jag hur de tänker med politisk aktivism ska man i samband med anställning uppge vilket eller vilka partier man sympatiserar med? Så de kan kartlägga ens politiska aktivism och straffa oliktänkande?
Inte för mig heller. Jag har dessutom varit politiskt aktiv i omgångar ända sedan jag var tonåring.
Den "sidan av politiken" brukar ju betona att vi har yttrandefrihet i det här landet, hur ska det gå ihop med att personer anställda på vissa tjänster berövas den?
 
Men det är väl samma "tänk" som det där med folkräkning som de skriker om. Vad ska en sådan ge? De som inte hör hemma här lär ju inte knata in och säga "hej jag bor här också" utan man prickar ju bara av sina listor ur folkbokföringen.
Kontentan man har INTE tänkt utan bara skriker och så tycker korkade idioter att det låter bra utan den minsta lilla konsekvensanalys.
Ren populism.
 
Inte för mig heller. Jag har dessutom varit politiskt aktiv i omgångar ända sedan jag var tonåring.
Den "sidan av politiken" brukar ju betona att vi har yttrandefrihet i det här landet, hur ska det gå ihop med att personer anställda på vissa tjänster berövas den?


Äsch är man offentligt anställd tjänsteman så får man ju tåla lite kanske de tänker. :grin:
 
Så exakt samma som "vad hade du på dig?" till ett våldtäktsoffer:banghead:
Tror snarare att det var ett ”välkommen i klubben och gilla läget”. JÅ lär väl vara rätt van med att motta hot och otrevligheter. Iof så är det väl en sak som man hade hoppats skulle föda lite kollegial solidaritet. Men många människor som tycker att de själva fått stå ut med mycket blir istället lite kränkta när andra lyfter samma sak som ett stort problem.
 
Något jag gärna hade velat se, är Jimmie Åkesson säga att folk ska ge f*n i att hota andra partiledare m.m. Om han nu faktiskt vill göra Sverige bättre, vill få ordning på kriminalitet osv, varför då inte reagera stort när en partiledare får ta emot så allvarliga hot, som dessutom kommer från just högersidan? Att inte säga ett pip om det känns för mig som att han är ganska ok med allt ändå...
Självklart skall varken Annie Lööf eller någon annan partiledare behöva ta emot hot men jag misstänker att Jimmie Åkesson fått ta emot fler hot än de flesta andra. Han har ju haft livvakter med sig i ganska många år nu.
 
Tror snarare att det var ett ”välkommen i klubben och gilla läget”. JÅ lär väl vara rätt van med att motta hot och otrevligheter. Iof så är det väl en sak som man hade hoppats skulle föda lite kollegial solidaritet. Men många människor som tycker att de själva fått stå ut med mycket blir istället lite kränkta när andra lyfter samma sak som ett stort problem.
Jo, men har det kommit fram faktiska mordplaner mot JÅ?
 
Både SD och M var för utökat straffansvar för tjänstemän i staten innan valet iallafall. Den dagen de inför det så undrar jag vilka de har tänkt sig vill jobba i staten? Jag har själv en statlig tjänst och om det införs då blir jag hellre arbetslös än jobbar kvar. Jag och mina kollegor gör vårt bästa men stress gör ibland att man gör felaktigheter men aldrig med vilje. Ingen gör fel med vilje. Men den dagen jag dessutom riskerar att bli dragen till domstol för ringa fel har jag noll intresse av att jobba kvar.M vill att även ringa tjänstefel ska kunna straffas i domstol. Dessutom vill de straffa tjänstemän som agerar politiskt.

https://www.arbetsvarlden.se/ny-utr...vill-straffa-tjansteman-som-agerar-politiskt/

Förlåt lite nytt juristtugg så här på fredagskvällen men detta är ju "mina" expertområden så jag kan helt enkelt inte hejda mig. Detta är en av de SOUer jag kastat mig över så snart den kom och frossat i att få analysera inför vårt remissvar. :D Utredningen som nämns i artikeln presenterades alltså i februari i år, dagens boktips!

https://www.regeringen.se/48fcea/co...issa-samhallsnyttiga-funktioner-sou-20222.pdf

Innehåller även goda förslag som skärpt syn på brott mot andra personkategorier i samhällsviktig funktion, bland annat lärare, räddningstjänst och sjukvårdspersonal.

Hur som helst, med risk för att spoila slutet så sågar utredningen framförda idéer om ändringar i tjänstefelsbestämmelsen och motiverar det dessutom mycket väl. Jag var med i möten med både myndighetens representant och utredaren + sekreteraren och det råder en bred enighet om att ringa tjänstefelsbrott och fel av oaktsamhet under hopplösa arbetsförhållanden ska i princip inte hanteras i domstol. Bland annat skulle det innebära risk för att hellre mörka och försöka dölja den typen av fel vilket vore djupt olyckligt. Så jag tror inte du eller någon behöver oroas över att de argumenten kan köras över i första taget.
 
Det hade de ju långt innan, vi har ju trots allt ett ouppklarat statsministermord i det här landet.
Ja, jag försöker googla fram fakta men det är inte enkelt då google bara vill ge sökresultat från nya händelser. 2010 hade i alla fall Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin livvakter, och SD skulle få av Säpo om de kom in i riksdagen vid valet som var då. Och vid den tidpunkten hade det tydligen varit både hot och attacker mot Jimmie Åkesson redan.

https://www.expressen.se/nyheter/akesson-kan-ge-fler-jobb-pa-sapo/

Men jag funderar på om mindre kontroversiella politiker hade det på den tiden? Typ Alf Svensson och Maud Olofsson.
 
Ja, jag försöker googla fram fakta men det är inte enkelt då google bara vill ge sökresultat från nya händelser. 2010 hade i alla fall Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin livvakter, och SD skulle få av Säpo om de kom in i riksdagen vid valet som var då. Och vid den tidpunkten hade det tydligen varit både hot och attacker mot Jimmie Åkesson redan.

https://www.expressen.se/nyheter/akesson-kan-ge-fler-jobb-pa-sapo/

Men jag funderar på om mindre kontroversiella politiker hade det på den tiden? Typ Alf Svensson och Maud Olofsson.
Definitivt, jag har som sagt varit politiskt aktiv under många år och mött många politiker i olika sammanhang. Många har haft olika typer av livvakter och personskydd. Efter mordet på Anna Lindh blev förstås oron för överfall ännu större. Och jag skulle inte vilja kalla Maud Olofsson och Alf Svensson för mindre kontroversiella, det beror på betraktarens åsikter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 443
Senast: Sirap
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 714
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 578
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp