Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

  • V

    Röster: 73 18,4%
  • S

    Röster: 119 30,0%
  • MP

    Röster: 54 13,6%
  • C

    Röster: 57 14,4%
  • L

    Röster: 15 3,8%
  • KD

    Röster: 7 1,8%
  • M

    Röster: 44 11,1%
  • SD

    Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså. Jag vill verkligen inte ha en S + M regering men jag tycker att det är rimligt att man inte stänger den dörren från S sida.
Det blir ju svårt att skälla på att de blå väljer att regera med fascister om man inte ger något annat alternativ.
Det blå blocket har målat in sig i ett hörn, men sträcker S ut en hand och man slår bort den har man verkligen inte något att skylla på längre. Då tycker man uppenbarligen att SD är ett rätt najs parti ändå.
S har redan sträckt ut den handen både innan valet och igår.
 
Konstig oro, men så här tänker jag just nu:

Hur mycket jag ogillar/är rädd för SD:s uppfattningar i grunden, och i en långa rad av sakfrågor, så tycker jag att det vore väldigt synd, om de inte är med i regeringen.

Varför, jo, om de är med i regeringen så måste de försöka fixa till allt det där de har lovat och påstått, det kallas för att ta ansvar.
Endera så funkar det faktiskt inte att ens försöka, t.ex. för att grundlagen sätter käppar i hjulet, eller så blir resultatet inte det SD och deras anhängare förväntat sig.

När SD "inte kan leverera", därför att de enkla lösningarna på komplexa problem inte fungerar i verkligheten, så behöver de börja förklara sig för sina väljare, eller möjligtvis göra en statskupp.

Och gör de inte statskuppen, så bör deras inflytande brytas bäst av att de misslyckas.
 
Och nu hävdar Nyans valfusk. Partiledaren funderar dessutom på att retroaktivt skriva sig i en kommun där det ser ut som att partiet kommer in i kommunfullmäktige. Han är uppenbarligen så okunnig om folkbokföringslagen att han inte vet att skatteverket är en myndighet som själv fattar beslut och både kan neka någon folkbokföring om det är uppenbart att personen inte bor på adressen, och tvångsbokföra någon på en adress mot personens vilja:banghead:

https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/nyans-havdar-valfusk-visar-inga-belagg/
 
Och nu hävdar Nyans valfusk. Partiledaren funderar dessutom på att retroaktivt skriva sig i en kommun där det ser ut som att partiet kommer in i kommunfullmäktige. Han är uppenbarligen så okunnig om folkbokföringslagen att han inte vet att skatteverket är en myndighet som själv fattar beslut och både kan neka någon folkbokföring om det är uppenbart att personen inte bor på adressen, och tvångsbokföra någon på en adress mot personens vilja:banghead:

https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/nyans-havdar-valfusk-visar-inga-belagg/
Är man så okunnig om lagar och regler i Sverige, kanske man ska plugga på innan man försöker driva ett parti.
 
Och nu hävdar Nyans valfusk. Partiledaren funderar dessutom på att retroaktivt skriva sig i en kommun där det ser ut som att partiet kommer in i kommunfullmäktige. Han är uppenbarligen så okunnig om folkbokföringslagen att han inte vet att skatteverket är en myndighet som själv fattar beslut och både kan neka någon folkbokföring om det är uppenbart att personen inte bor på adressen, och tvångsbokföra någon på en adress mot personens vilja:banghead:

https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/nyans-havdar-valfusk-visar-inga-belagg/
Om man nu tänker bryta mot nån lag är det ganska osmart berätta det i förväg. Han hade säkert kunnat skriva sig där om han inte sagt något om det.
 
Är man så okunnig om lagar och regler i Sverige, kanske man ska plugga på innan man försöker driva ett parti.
Exakt min åsikt!

Men flera företrädare för partiet verkar inte ha tagit reda på hur saker och ting fungerar innan de uttalar sig. Har hört flera säga att socialtjänsten ska granskas för att de omhändertar barn enligt LVU på lösa grunder. Man har alltså helt missat att det är domstolen som beslutar, efter att socialtjänsten ansökt. Domstolen kan avslå socialtjänstens ansökan. Så om någon ska granskas så måste det bli domstolarna.
 
Och nu hävdar Nyans valfusk. Partiledaren funderar dessutom på att retroaktivt skriva sig i en kommun där det ser ut som att partiet kommer in i kommunfullmäktige. Han är uppenbarligen så okunnig om folkbokföringslagen att han inte vet att skatteverket är en myndighet som själv fattar beslut och både kan neka någon folkbokföring om det är uppenbart att personen inte bor på adressen, och tvångsbokföra någon på en adress mot personens vilja:banghead:

https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/nyans-havdar-valfusk-visar-inga-belagg/
Åh vad förbannad jag blir. Det här är inte USA.
 
Konstig oro, men så här tänker jag just nu:

Hur mycket jag ogillar/är rädd för SD:s uppfattningar i grunden, och i en långa rad av sakfrågor, så tycker jag att det vore väldigt synd, om de inte är med i regeringen.

Varför, jo, om de är med i regeringen så måste de försöka fixa till allt det där de har lovat och påstått, det kallas för att ta ansvar.
Endera så funkar det faktiskt inte att ens försöka, t.ex. för att grundlagen sätter käppar i hjulet, eller så blir resultatet inte det SD och deras anhängare förväntat sig.

När SD "inte kan leverera", därför att de enkla lösningarna på komplexa problem inte fungerar i verkligheten, så behöver de börja förklara sig för sina väljare, eller möjligtvis göra en statskupp.

Och gör de inte statskuppen, så bör deras inflytande brytas bäst av att de misslyckas.

Jag håller helt med dig och känner likadant. Det vore ett drömläge för SD att vara samarbetspartner till Regeringen men inte en del av Regeringen. Då kan man både visa mot sina väljare att man får vara med att bestämma OCH vara opposition och kritisera och därmed vinna väljare. Bättre om de är en del av Regeringen och får ta ansvar och stå till svars för sin politik. jag tror att det hade varit en väckarklocka för en del av deras väljare faktiskt.
 
Alltså. Jag vill verkligen inte ha en S + M regering men jag tycker att det är rimligt att man inte stänger den dörren från S sida.
Det blir ju svårt att skälla på att de blå väljer att regera med fascister om man inte ger något annat alternativ.
Det blå blocket har målat in sig i ett hörn, men sträcker S ut en hand och man slår bort den har man verkligen inte något att skylla på längre. Då tycker man uppenbarligen att SD är ett rätt najs parti ändå.
Ja alltså en S+M regering, med lite C och MP, hade ju varit en dröm under omständigheterna. Dessvärre känner jag mig skeptisk till att M skulle ha vett nog att gå på det hållet, men en liten gnutta hopp finns!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 477
Senast: Sirap
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 338
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 935
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 864
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp