Bukefalos 28 år!

bukig häst

V

veg_lasagne

Tycker min pålle är lite bukig, inte tjock för man kan känna revbenen utan att de syns, men han ser som sagt lite bukig ut. Han får 9kg ensilage (tyvärr oanalyserat) 2kg havre och 1 kg hestekrafft.. Han rids ca 5-6 ggr i veckan, och går i hage hela dagarna. Ska jag minska på stöfodret eller rida mer? Jag vet att det är dumt att inte ha ensilaget analyserat, men jag har tyvärr ingen möjlighet till det i detta stall, hoppas på att kunna flytta så snart som möjligt..
 
Vad väger hästen? Hur blött tycker du silaget verkar?

Du skulle kunna prova att byta ut 1 kg ensilage mot lucernhack. Du ger ju rätt mkt krafftfoder också, så där skulle du ju kunna byta ut 1 kg mot ett proteinrikar krafftfoder.

Varför kan du inte analysera? Man får räkna med att man får fixa sånt själv. När tror du att du kan flytta till nytt stall?
 
hästen är ett halvblod, så kan hanske väger runt 500-550, hon är inte så stor.
Anledningen att vi inte kan analysera är att bonden vi hyr stallet av skördar ensilaget från flera olika fält vid olika tillfällen. Sedan har han ställt alla balar huller om buller, så det är ganska svårt att veta vilka man ska ta prov på, det är ca 200 balar... sen är det väl bara en fjärdedel av det han har som vi kommer använda, resten ska säljas. Ensilaget är torrt och ganska ljust till färgen. Är det pga bristen av protein som de blir bukiga? Vilket krafftofoder innehåller mer protein? är hestekrafft bra, eller ska jag börja med korn eller krafft istället?
 
Ni kan inte få de balarna ni ska ha utplockade då? Så öppnar ni bara några på måfå och tar prover. Ni kan frysa in proverna i väntan på att ni får fler, eftersom det ju tar ett litet tag att använda upp en bal.

Hestekrafft vet jag inte vad det har för värden. Men 1 kg havre skulle du kunna byta mot t.ex. 1 kg av nya krafft groov- eller ännu bättre- hippo alfa.

Har han lite svårt med musklerna, tunn över ryggen? Det låter som proteinbrist, men det är ju svårt att veta.. Ger du selen och e vitamin så han får i sig så det räcker? Kanske hestekrafft redan innehåller det han behöver?
 
han är ganska musklad, även om överlinjen hade kunnat vart bättre :smirk: Det där med att frysa in proverna låter ju bra, trodde man var tvungen att öppna flera balar, även om man inte skulle hinna använda upp dem innan de blir dåliga.. Hestekrafften ska innehålla både vitaminer och mineraler, men även det behovet är kanske olika från häst till häst, jag ger inga fler tillskottsmineraler förutom shy feeder..
 
Hestekraft har jag för mig innehåller 11 MJ och 123g smrp/kg foder. (Är lite osäker på enheten där...)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 312
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 559
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 308
Senast: Karamello30
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 838
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp