Bullet journal

Idag landade en skogsgrön Leuchtturm A5 tillsammans med ett litet pennkit hos mig :bump:
Hann inte sätta igång ikväll men har gjort ett utkast på vilka sidor jag ska ha med och pinterestat layouter :D

Jag är inte superpysslig men ser fram emot att ha något som ger lite mer än jobbkakendern att blicka tillbaka i för jag är hemskt dålig på att... ja, minnas.
 
Men lyfter man blicken bortom Filofax så finns det massor med systemkalendrar och de flesta sexringssystemen är kompatibla med varandra, så man kan ta pärmen från ett märke men själva kalendern (eller vad man nu vill ha) från en annan.

Använder du Filofax egen kalender eller annat märke? Jag letar efter en ny kalenderinsats till min A5 men googlar nog snett för jag får bara upp original eller printables. Kan inte skriva ut själv och har tröttnat på originalen :p
 
Använder du Filofax egen kalender eller annat märke? Jag letar efter en ny kalenderinsats till min A5 men googlar nog snett för jag får bara upp original eller printables. Kan inte skriva ut själv och har tröttnat på originalen :p

Jag har den här:

23331-76-9722118.jpg


Tips: om du söker på inserts på tex Etsy så lägg till ”printed” så får du upp de som skriver ut och skickar till dig. :)
 
Jag drog igång det hela i samband med trådstarten och höll igång resten av förra året. Det passar mig så himla bra. Jag skriver ju upp saker precis överallt annars och glömmer det i olika block, på lappar och liknande så jag var verkligen i behov av att ha allt samlat på ett ställe.

Jag är riktigt nöjd och köpte därför en ny bok nu till 2018.

Ambitionen varierar. Ibland kommer jag in i ett pysselflow och då kan jag rita, färglägga och dona hur mycket som helst. Andra gånger blir det väldigt basic och enbart för att hålla reda på det jag måste hålla reda på. Superskönt med ett sätt som kan anpassas löpande efter mina behov.

Jag har dels en årsöversikt för att jag behöver se hur veckor och liknande ligger i framtiden, men också för att kunna skriva in sådan som händer långt fram. Vidare gällande tidsplanering gör jag en månadsöversikt när det börjar dra mot ny månad, där skriver jag in saker som är planerade för månaden såsom läkarbesök, föreläsningar och annat. Slutligen brukar jag på lördag/söndag göra ett uppslag för nästkommande vecka och där blir det mer detaljerat samt övrigt som behöver göras under veckan.

Det som inte handlar om tidsplanering fylls på efterhand. Till varje månad kopplas även en månadsbudget som jag gör uppföljning på. Sen finns det lite annat smått och gott jag skriver upp som planeringar, listor, utmaningar och vad det nu kan vara som är kul att hålla koll på.
 
Nu så! Efter mycket klurande fram och tillbaka har jag kommit fram till:

  • Bullet journal är alldeles för mycket plotter och fix än kalender för mig. Går därför bort.
  • Filofaxen som @Tassetass tipsade om är urfin och det verkar sjukt praktiskt att kunna variera precis som man vill (så smidigt med insetsen!). Orkar dock inte engagera mig att välja och printa och fixa. Noll ork.
  • Istället fick det bli en almanacka som har en bra kalender men som också har en tom fin linjerad sida i varje uppslag där jag kan spalta upp mina att göra-listor, veckomålsavstämningar etc.


leuchtturm1917_2018_18month_week_planner_nb_medium_emerald.jpg


En sån köpte jag fast med soft cover :). Jag kommer vilja knåpa ihop den perfekta filofaxen i framtiden, men det får bli när jag känner mig mer inspirerad och pepp än vad jag gör nu.

Finns det någon översiktsplan i den kalendern? Typ månads-översikt eller årsöversikt? :) Den verkar passa mig med då jag vill kunna skriva veckolistor och mål osv. Skulle dock gärna ha någon slags enkel översikt över månad/år så jag snabbt kan kolla om ngt ligger inplanerat på vissa datum.
 
Finns det någon översiktsplan i den kalendern? Typ månads-översikt eller årsöversikt? :) Den verkar passa mig med då jag vill kunna skriva veckolistor och mål osv. Skulle dock gärna ha någon slags enkel översikt över månad/år så jag snabbt kan kolla om ngt ligger inplanerat på vissa datum.
Ja, den har bra översikt! Års- och månadsöversikt samt nåt de kallar project plan som också är en månadsöversikt. Det ligger i början av almanackan.

Jag älskar min, fyller precis den funktion jag behöver! :heart

Hojta om du vill se bilder förresten!
 
Ja, den har bra översikt! Års- och månadsöversikt samt nåt de kallar project plan som också är en månadsöversikt. Det ligger i början av almanackan.

Jag älskar min, fyller precis den funktion jag behöver! :heart

Hojta om du vill se bilder förresten!

Låter strålande! Tror jag beställer en genast! :) Tack!

Har insett att jag inte kommer kunna hålla reda på alla arbetspass, möten och examensprojektgrejer i huvudet. Det fungerar att bara ha jobb/projekt/skola men inte att jonglera allihop på varann utan plan eller struktur. :D
 
Lite grann, men det gör inte så mycket tycker jag. Det beror ju på pennan också förstås :)
Okej! Efter vad har hört på andra ställen på nätet verkar vissa väldigt missnöjda.

Jag började för 2 veckor sedan i en anteckningsbok jag hittade hemma och har redan fått ihop 40 sidor, så måste nog snart ha en ny :o
 
Jag störde mig på just det, så jag köpte en anteckningsbok med prickar från Personlig Almanacka = mycket tjockare papper. :up:
Hittade en på youtube som rekommenderade muji, som finns på ålens, men bara i vissa städer. :meh: eller man kunde beställa direkt från märket, men jag betalar inte 30 pund i frakt för en bok som kostar 60kronor. Så den anteckningsboken från personlig almanacka känns som ett mycket bättre alternativ :up:
 
Okej! Efter vad har hört på andra ställen på nätet verkar vissa väldigt missnöjda.

Jag började för 2 veckor sedan i en anteckningsbok jag hittade hemma och har redan fått ihop 40 sidor, så måste nog snart ha en ny :o

Ja, kanske. Det är den klart mest populära varianten i alla fall såg jag i svenska bujo-gruppen på Facebook. Men jag tror att Rhodia har tjockare papper!
 
Okej! Efter vad har hört på andra ställen på nätet verkar vissa väldigt missnöjda.

Jag började för 2 veckor sedan i en anteckningsbok jag hittade hemma och har redan fått ihop 40 sidor, så måste nog snart ha en ny :o

Min första tanke: herregud människa, 40 sidor! :eek:

Min andra tanke: undrar hur många sidor jag använt upp. :confused:

Min tredje tanke: Herregud! Hur kan jag vara på sida 44?! :arghh: :o

Såååå roligt med BJ! :laugh:
 
Hittade en på youtube som rekommenderade muji, som finns på ålens, men bara i vissa städer. :meh: eller man kunde beställa direkt från märket, men jag betalar inte 30 pund i frakt för en bok som kostar 60kronor. Så den anteckningsboken från personlig almanacka känns som ett mycket bättre alternativ :up:

Det dök just upp ett anteckningsboktest i FB-gruppen jag pratade om, kanske kan vara till nytta :) Personlig Almanacka är av förklarliga skäl inte med, men ändå ;)

 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 281
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag läser numera vad som skrivs om mig i journalanteckningar på 1177. Jag måste säga att det är skrämmande så mycket fel som antecknas...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 924
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 483
Senast: Avalbane
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
823
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp