Bur eller sele till hunden i bilen?

En stor Dubbelbur som tar upp hela bakluckan (fick köpa en takbox till packningen), Men har allsafe-sele som nödlösning om vi åker med andra. Jag anser det bättre att hunden sitter fast i den och riskerar att stryka med framför att vi andra dör av en kringflygande hund.
 
Stor dubbel bur i kombin. Men kan vika upp golvet (matta och på så vis dela upp buren. en för jycken/arna och en för varorna när vi åker och handlar eller bagage när vi reser. Syndar dock allt som oftast i pick-uppen där hunden alltför ofta åker med i framsätet obältad.
 
Bur eller i hela bagaget med starkt lastgaller, vid jakt när vi ska förflytta oss i någon annans bil så får han sitta/ligga på golvet vid framsätet. Det handlar oftast bara om korta förflyttningar eller om vi har kommit ut långt ifrån vår egen bil så någon skjutsar tillbaka oss. Nu är han relativt stor men han trivs bäst i buren, ligger han med hela bagaget så känns det som om han glider runt lite även om han själv ligger still. Dagtaxen trivs bäst i sin mindre bur när vi åker någonstans, i huliganens bur blir det lite samma effekt som för huliganen i hela bagaget.
 
Har både bur och sele. Dock används buren till 90% tycker hunden åker bättre där. Liten hund Bostonterrier

Basenjisarna åker så sällan med så de har bälte just för att buren är för stor och ingen bra plats i bilen. Enklare med bälte.

Har Artfex hundbur och är jättenöjd
 
Oftast bur, men syndar och har flera i samma. Och dessutom inte en krocktestad bur. Åker vi långt så är det ofta två hundar per bur, okrocktestade, ordentligt förankrade. Hemmaåkande händer att alla fyra åker i flygburen om vi ska den korta sträckan till svärmors stuga, annars blir det någon i extra bur och någon i bälte. Hundarna trivs i vilket som (utom valpen, hon har inte lärt sig åka bil än :) ).

Rent säkerhetsmässigt skulle jag vilja ha en krocktestad bur med separata avdelningar åt dem. Definitivt säkrast. @Mirre Din sambo svamlar eller tänker sig att hunden ska åka i en för stor bur.
 
Jag har bur.
Vi åker mycket bil och han spenderar en del tid i buren när jag är på träning och tävling med hästen.

Hos hundvakten har han en allsafe ifall han behöver åka med dem, händer ytterst sällan.
 
Vi kör en dubbelbur från artfex. Ena hunden är lättstressad och han blir mycket lugnare av att sitta i bur, separerad från andra hunden, jämfört med åka i baksätet eller lös i bagagelucka med lastgaller.

Den andra hunden skiter i vilket, men han har rätt dålig kroppskontroll och kan behöva buren för att inte ramla runt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 060
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 872
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 179
Senast: LECH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp