Bukefalos 28 år!

Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag tror INTE att den ökade hältan beror på smärtis, utan att den fortsatte att få gå i hagen!
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Vilken ökade hälta?


Det har aldrig varit tal om ngn "ökad hälta", 4 dagar efter att hon började få Finadyne låg hon i boxen på morgonen och var "halvdöd" och hade väldigt väldigt ont (piggnade dock till rätt snabbt). Pang bom. Hon hade då gått som vanligt i hage ca två veckor innan finadynet utan minsta lilla skillnad i smärta förutom det att hon mådde BÄTTRE av att vara ute och röra på sig.

Det där "pang bom" kom också i samband med att magen rasade.

Efter att finadynet togs bort - samma häst som innan vi började ge henne finadynet. Dvs ingen förändring, ingen ökad hälta, ingenting. Borsett från den ordentliga svackan som både jag och vet. ansåg berodde på att hon inte klarade av det smärtstillande. SPECIELLT som hon blev BÄTTRE när det togs bort, mot när hon låg i boxen och inte ville gå upp.

Inte sagt att det är bra som det är nu heller, men jag är rätt övertygad om att om hon nu fått fång pga hagvistelsen, så borde den här "svackan" inte ha kommit i så uppenbart samband med smärtis, hon borde inte ha blivit "bättre" utan smärtis och så borde hon ha reagerat tidigare tycker jag.


Tycker isf att det är troligare med felverkning + utslagen mage (smärtis) + normal utevistelse (fel underlag, överbelastning) = fång.


Och ÄR det fång, lär hon ju bli lite bättre relativt snabbt av att stå i sjukhagen med sanden. Det är i alla fall min erfarenhet av fång på den här ponnyn (inte sagt att det funkar nu som det gjorde förut men man kan ju hoppas). Om det inte är fång, då vet jag inte vad man ska göra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Menade att den hade så ont att den låg ner.
finadyne är ju både sämre för magen o i verkan för fång eller ömhet i fötterna.

Hur märkte du att magen "pajade"?
Det där att den blev bättre av utevistelse- just då- har coari förklarat.
Ber om ursäkt om jag har läst dåligt- hänger inte med i svängarna:angel:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Ja, jag var ju ordentligt skeptisk till att ge ngn form av smärtstillande från början då jag visste att hon var känslig.

Egentligen är det ju det "enda" vet. här kan göra förutom att skriva remiss i sådana här fall, att skriva ut smärtis alltså.


Hon blev dålig i magen, rinnigt och löst bajs. Och det är INTE vanligt hos henne, inte ens vid inbetning har hon tendenser till löst bajs eller diarré. Magljudet var dock normalt hela tiden, tempen likaså.

Ja, jag glömde det (som coari förklarat alltså). Ursäktar mig med. :D


Nu står hon alltså i sjukhagen och har inte rymt än i alla fall. Planerar att ha henne där på dagarna och så tjockt lager spån inne om nätterna tills jag ser ngn förändring eller ngt annat avgörande hänt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Kom gärna med kommentarer ang. bilderna, många av er har säkert sett fler hovar än mig. :D

Jag är ju absolut ingen expert, så jag kan tyvärr inte säga mer av att ha sett bilderna än det innan - att jag även med ledning av bilderna tycker att det ser ut att finnas både tillräckligt med vägg att spika i samt sula att försiktigt ta ner. Men om det är så eller inte går ju (väl?) inte att säga förrän man sett hästen.

Kan du tvinga ut din ord hovis på något vis så han iaf TITTAR på det?
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jo, jag tror nog jag skulle kunna TVINGA ut honom (han är inte den pratglada, utåtriktade typen.. :p ) men jag har inte fått tag på honom idag (tänkte ringa idag). Han tränar mkt travhästar så han är rätt upptagen.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Det är ju i princip hans ansvar- hota honom!:devil:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Ja, det tycker jag också. Det var jätteförvånande att han inte ens bemödade sig att vilja komma hit och TITTA när vi ringde första gången - det var ju han som skickade hit den andra snubben. :crazy: Vilket i sig är förvånande det med då de (som vet. uttryckte det) spelar i helt olika divisioner.

Men pressa för mkt vill jag inte, det är som sagt ont om ens dugliga hovslagare här - vill inte bli av med den jag har. Det lär blir mer "det vore hemskt trevligt om du kunde komma hit och titta för vi börjar bli riktigt oroliga".

Det är ju också ett problem här, det är brist på hovslagare och de hovisar som finns vet om det och utnyttjar det. :devil:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Hästen har både långa utflutna tår och för höga trakter. Ingen bra fångverkning alls av vad man kan se på bilderna. Sulan och hovväggarna var lite svårbedömda på bilderna men det borde inte vara några problem att plasta på en sko. Speciellt inte en tåöppen sko. Många kroniska fånghästar kan gå dåligt bara av att hoven är verkad i obalans. Det kan räcka med för höga trakter för att de ska börja gå sämre.

Jag skulle tro att hästen blir bättre av en för en fånghäst bra verkning och avlastning av sulan.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Nu var det ju vid verkningen inte tal om ngn fångverkning heller, så du kan inte utgå ifrån "fångverkning" när du tittar på bilderna utan du måste utgå ifrån "vanlig verkning".

Men håller med dig om både tårna och trakterna. Jag vet inte alls varför han verkade som han gjorde.

Men vem ska limma på skon? :crazy: Min ord. hovis vill varken plasta eller limma eftersom han nu anser att det inte är ngn idé.. Det enda jag nog skulle kunna få honom att göra är att verka. Hans variant av fångverkning verkar vara att ta kortare tå, helt enkelt.

Ja, det tror jag med. Hon har väldigt känsliga hovar, specilt med underlaget här som t.ex. alla grudvägar som består av åländsk granit - mkt hårt.


Och såvitt jag vet har ponnyn inte kronisk fång. Jag har inte haft några fångproblem alls med henne sen sommaren 2006 men så har jag också varit väldigt försiktig med henne.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Som den ser ut i fossingarna skulle en fångverkning vara bra oavsett om det är fång eller inte
Helt klart har den ju fångutséende.

Hur länge har den varit konvex i främre hovvägggen?
Det där är inget som uppkommer över en natt.

Ngt måste du göra.
Skulle lägga liggunderlag under hoven o sen gipsa.
När du inte har ngn som kan hjälpa dig, skulle JAG raspa på tån- bara framför hovbenspetsen. Så att den belastar tåsidorna istället.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag menade inte att ponnyn inte skulle behöva fångverkas, utan att hovisen som verkade inte verkade ngn fångverkning då han verkade henne - inte såvitt jag vet i alla fall.

Så har hon sett ut sedan fången 2006. Det var riktigt ordentligt då, som du ser på rtg bilderna. Jag har ju inte tillgång till bättre hovvård än den ord. hovis jag har.. Så hans "fångverkning" har fått duga i brist på bättre.

Ja, något måste någon göra. Jag vill inte experimentera själv då jag är så okunnig kring lösningar på sådant att det precis lika gärna kan gå ännu mer åt pipan.


Hur menar du med att raspa tån så att hon belastar sidorna? Som du ser på bilderna är tån väldigt uppverkad på ett rundat sätt (jag är inte så bra på att förklara) så vad kan se står hon mer på sidorna än tån om man inte räknar med sulan då.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Skulle fråga coari elle ngn annan hovis om riktiga råd:bow:

Den blev m a o inte verkad rätt, så att nya hovväggen växte rätt.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Fast om man tittar på bilderna tycka jag att hovvägen är rak till några cm ovanför marken (alltså före tådelen precis). Där ser det ut som det slutar med en "bulle" uppåt så jag har fått berättat för mig att det är den "friska" hoven som vuxit rakt.

Men så är jag inte kunnig i ämnet heller. Och kan egentligen inte alls uttala mig om min ord. hovslagares fångverkning. Det enda jag kan säga om honom är att han av vad jag sett är en av de bättre på ön men inte har ngn riktig hovslagarutbildning.

Ursch. Det här är verkligen påfrestande. Speciellt som jag åker i övermorgon. Vem ska hålla koll sen? :crazy:

Väntar med spänning på coari. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Fast om man tittar på bilderna tycka jag att hovvägen är rak till några cm ovanför marken (alltså före tådelen precis). Där ser det ut som det slutar med en "bulle" uppåt så jag har fått berättat för mig att det är den "friska" hoven som vuxit rakt.

Jag har följt din tråd från början men är definitivt inte expert på hovar. Det verkar inte vara ngn kul situation att hamna i.
Jag förstår att det kan vara svårt att se på bilderna speciellt om man inte är så bra på detta. Men att en ny hov växer fram kan jag inte se. Möjligen att man kan ana det på den näst sista bilden. På min häst syntes det tydligt att en "ny" hov kom. Vinkelskillnaden var ganska tydlig (svårt att förklara). Men som sagt du får ta min kommentar för vad den är.
Hoppas att det ordnar sig med din lilla häst.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Ja, jag har aldrig haft ngn annan fånghäst och alltså inga andra fånghovar att titta på heller.

Det är svårt att förklara men hennes hovar blev så att det är som en kant mellan där (vad jag fått förklarat för mig av hovis) den nya hoven växer ut och den gamla hoven sas. Eller kant och kant, men när man drar med fingret längs främre hovväggen så känner man tydligt nivåskillnaden, det som tydligen ska vara "den friska" hoven ligger lägre och rakare än den sjuka hoven som är bulligare.


Fast det kan å andra sidan lika gärna vara så att hovis inte vet vad han pratar om och den "raka utväxten" av hoven uppkom i samband med hovbensrotationen + sänkningen och sedan aldrig fått "gå tillbaka" med hjälp av rätt verkning. Och att då den bulligare, högre hovdelen är den friska hoven.

Jag har ingen aning ärligt talat. :crazy:
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Jag har för mig att jag har läst att det ska bli just så att en ny hov växer ut. Men jag minns inte var jag har läst det. Jag förstår hur du menar med kanten. Antingen ser inte jag den på bilderna eller så är den inte lika tydlig som det var på min häst.
Men jag är inte den som ska svara dig.
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!



Jag väljer dessa bilder för dom behandlar själva grundfrågan som vi bör hålla oss till.

Jag hade förväntat mig en katastrof så jag blev glatt överraskad.:)

Att det går att få på skor på dessa hovar kan inte vara några problem då det finns vägghorn både på tåsidodelar,sidodelar och stöd i traktdelarna. Var har vägghornet i tådelen tagit vägen:confused:

Grundproblemet och varför denna lilla vän har ont i tassarna beror på att allt vägghorn i tådelen är "avfasat" (läs bortraspat) och raspningen är så våltsamt "tvärställd" att trots uppvisande av ngt lång tådel (ca tre-fyra mm upp i luften ovanför sulan i tådelen) så belastas hoven endast av sulan i själva tådelen. Detta är inte fysioligiskt korrekt med en primär belastning på själva sulkroppen i tådelen, främst inte på en häst som tidigare haft fång och enligt röntgenbilderna uppvisar ngt tunn sula över hovbens spetsen.

Här har man tydligt missat den sk "mustang rollen" , tack å lov så har man inte raspat bort vägghornet i sidodelarna.

Personligen hade jag verkat dessa hovar tvärtom. Backat (raspat tillbaka tån) tån till ca 3mm framför vita linjen och låtit bärranden ligga strax ovanför sulan i tådelen. Verkat ner bärranden mer i sidodelarna,traktdelarna och symetriskt bearbetat det yttre vägghornet med kort rund tå för fri överrullning,och symetriskt lika brett vägghorn i tåsidodel,sidodel och traktdel så hoven blir symetrisk. Vinklarna vill jag inte komentera då det lätt kan uppfattas felaktigt på bilder men lite "klassiskt" låga utsidor och lite "vingligt" ser det dock ut som.

Det här kan absolut inte vara några problem att lösa. Jag har tre förslag.

1. Går det att skära ur sulan "lite" i tådelen så den belastar hovväggen primärt i stället för secundärt utan att den blir tunn och öm i sulans tådel så är det den enklaste och bästa lösningen.

2. Går det inte för att sulan blir tunn så skär man ut sulan så mkt som möjligt och skyddar den med att sko hästen. Poängen här är då oxå att man "lyfter upp hela sulan" ca 8 mm från underlaget och den primära belastningen tas i stället upp av skon över bärranden.

3. kan man inte skära ur sulan i tådelen så mkt att en plan sko inte orsakar sultryck i tådelen så skor man den helt enkelt med sk "öppen tå" för att undvika sultryck från skon i tådelen.

Jag har svårt att se problemet på att denna häst tio steg efter vidagen lämplig åtgärd kommer vända öronen rakt fram, visa glimten i ögonen och dra iväg som ett litet "poppcorn" i hagen.

Åtgärd måste dock vidtas utifrån den hovvård som utförts då sultryck i tådelen även styper dom blodkärl som passerar under själva hovbens spetsen och löper vidare upp genom hoven i tådelen med hämmande cirkulation som följd. Därför går denna häst mkt sämmre ut på morgonen än in på kvällen.

Bara min personliga tanke, vidare diskutioner ang. fång har inte med tråden att göra för det hör inte hit och är heller inte ett problem för dagen för då hade hoven uppvisat en helt annan typ av klassiskt vägghorn. Röntgen bilderna visar oxå upp en minimal rotation som är försumbar, det man som yrkeskunnig bör kommentera är sulans tjocklek över hovbens spetsen vilket tydligen alla som här diskuterar fång verkar ha missat.
 
Senast ändrad:
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Skippa allt i medicinvägg och kör jättemjuk spånbädd, mjuka hagunderlag.
Jag fick ett tips om ett tillskott som gör att hovarna växer riktigt snabbt. Jag kan försöka ta reda på det om du vill?
 
Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!

Tack för utförligt svar!
Låter väldigt logiskt och stämmer in på allt som det ser ut nu.
Känns väldigt hoppfullt att du inte ser bilder som en katastrof! Jag bygger ju "katastrofen" på hur ont hästen har i första hand, eftersom jag inte är mer än hjälpligt hovkunnig.


Ja, något av alternativen måste ju göras. Men frågan är väl vem som ska göra det då. :crazy: Min ord. hovis visar sig vara i sverige och köra trav - lär inte komma hem förräns mitten av nästa vecka eller runt då. Jag vet ingen annan såhär på rak arm jag kan ringa ut såhär på stört, förutom en kanske.. Fast han skor nog inte längre. Äh, jag ska höra mig för.

Men hur bråttom är det? Med tanke på att det kan vara knivigt att hitta ngn som 1. har möjlighet att komma hit och 2. har kunskapen.


Är det vi tidigar diskuterat som "mellanlösning" eller "tills vidare" fortfarande lämpligt? Djup sandhage ute (har lyckats få henne att vandra lite även där med hjälp av avsågade kvistar osv, roligt att släpa omkring :p) och djup, mjuk spånbädd inne? Bootsen har jag struntat i sen hon började gå i sandhagen imorse, då jag tyckte de var "onödiga" när det inte längre fanns ngt att skydda hoven från utan bara mjuk sand.

Ang. fång och röntgenbilderna så är det lustigt att du säger att rotationen är minimal, när jag var på Täby ATG klinik då så sa de att rotationen var kraftig, i alla fall på fram. :confused: Och ang tjockleken har jag inte skrivit ngt om det utifrån rtg-bilderna helt enkelt för att jag inte är kunnig nog att bedöma dem (vad som är tunt och ej). Tyvärr.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
777
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 059
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: zelma123
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 241
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp