Bygga drömstall

Sv: Bygga drömstall

Jaha, då är jag med. :) Den är inte min, utan han som äger den är snäll och lånar ut den till mig då han inte använder den. Men det är tyvärr bara en tillfällig lösning som förhoppningsvis fungerar ända tills jag har ett eget stall.
 
Sv: Bygga drömstall

Jag tycker absolut att du ska bygga 4 mindre boxar som enkelt kan göras om till 2 större. Jag har byggt tre boxar med uteboxdörrar samt vanliga dörrar in mot stallgången. Väggarna mellan boxarna är lösa plank som går att ta bort och istället få storbox eller lösdrift. Så himla skönt att kunna välja:up:

Hovslagaren står i stallgången och spolspilta gjorde jag ingen. Men har uppbindningsplats precis på utsidan med kall och varmvatten. Onödigt dyrt att bygga ett utrymme som inte används så ofta samt att jag ville slippa fukten inne i stallet.
 
Sv: Bygga drömstall

Jag är också i byggartagen :)

Hos oss blir det uteboxar där man kan ta bort väggarna och använda byggnaden som ligghall om man vill.

Så användningsområdet kan jag välja mellan:
2 boxar/fölningsboxar á 20 kvm
4 boxar á 10 kvm
1 ligghall 40 kvm
1 sjukbox 10 kvm och en ligghall 30 kvm
2 boxar, en skötselplats, en sadelkammare
etc...
Möjligheterna är många, och så vill jag ha det , jag vill inte vara låst till ett och samma koncept.

Tanken är dock att den nu i vinter kommer användas för ligghall med möjlighet att stänga in hästarna i varsin box om det blir skitväder.

Som någon annan skrev så är det bra att tänka till lite extra. Om du har tänkt bo kvar på gården kanske du inte ens har intresset kvar för fjordingar om 20,30,40 år. Det kanske inte känns så NU, men så om tio år råkar du ramla över en häst på 1,60 som behöver en fullstor box.
Bättre att ta i lite mer från början än att ångra sig om något år :)

Sen kan det också vara skönt att veta att man klarar sig med det man har, t.ex om du inte får låna ladan mer så gör det inte så mycket eftersom du då kan ha dina djur i ditt (egna) stall.
 
Sv: Bygga drömstall

Så billigt som möjligt. Men något tak finns inte, såvida inte stallet kostar svindlande summor förstås.

100 tusen? 200 tusen?

Vad vill du ha i ditt drömstall?
Vi har bygg mitt står klart sedan 2 år.
Jag ville ha en ordentlig spolspilta, sadelkammare, torkrum med tvättmaskin, foder utrymme och boxar.

Vi har gjort allt själva (utom gjutningen - men vän på betongstationen fixade kanonpris), vänner och föräldrar. Stallet har tre boxar på ena sidan stallgången och 4 på den andra. 9 m brett och 21,5 m långt.

Hade själv ston med föl så det är 4 fölboxar på 3 x 4.5 m alla med en extra utgång utåt med dubbeldörr. Fungerar utmärkt som konvalecensbox med boxhage utanför dörren och de kan gå ut och in som de vill.

3 st boxar 3x3 m (i minsta laget men fungerar ju för unghästarna och ponnyn)

Vi slutade på nästan 400 000 kr och då har vi verkligen prioriterat, funderat och sparat. Har visserligen lantbruksplywood i nedre halvan av alla boxar samt spolspiltan, men i längden lönar det sig tror jag.

Gjuten platta och isolering. 6 av boxarna är ett Myrbystall som stod hos en bekant i närheten som jag köpte och monterade ner. 4 av dom boxarna byggdes ut 1,5 (dörr ut och vägg in). Detta isolerades på utsidan. Alla dörrar är byggda hemma (dörrar är svindyrt).

Min poäng är att det kostar mycket mer än man tror... även om man gör allt själva! Om du bara ska nyttja stallet några dagar/år är ju frågan om det värt det?

20130911_171550_5231d2bfe087c313d723f6b7.jpg
 
Sv: Bygga drömstall

4 boxar på rad. 2 med måtten 3*3 så man även kan ha större häst där och 2 med måtten 3*4 som föl box
sen en liten gång där bara människor ska gå.
och sen då på andra sidan stallet en spilta för hovskötsel och annat och den ska ligga vägg i vägg med sadelkammaren och sen kommer foderkammaren och sen på hörnet ligger spolspiltan.
Så har man nära och bra till allt för man når allt via mittgången som inte är så stor då men man kan gå där själv =)
1392667_10151633562441315_836878413_n.jpg
 
Sv: Bygga drömstall

kl

Det är ju så beroende på hur stort TS kan tänka sig bygga. Snabbritade lite och på 81 kvm (9x9m) ryms fyra niokvm boxar, spolspilta 8 kvm, foderkammare 8 kvm, sadelkammare 8 kvm.

Ska det vara mindre så kan det fungera med 7x8,5 = ca 60 kvm, också fyra 9 kvm boxar men med mindre andra utrymmen.
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga drömstall

För att spara in på utrymmen kan spolspilta och hovis-spilta vara samma utrymme.
Även foderkammare och sadelkammare kan ligga i gemensamt utrymme.
 
Sv: Bygga drömstall

Kan sitta och fantasimåla stallbyggnader hur länge som helst!

Mitt sista förslag på minimalistiskt men med OK boxar är
7x8,5 stort = 60 kvm
2 boxar på 10,625 kvm vardera
Stallgång på 2,5x4,5
två boxar på 9 kvm
samt spol 4,5 kvm, hovis i stallgång
foder/sadel 4,5 kvm

Med risk för att spol och sadel/foder blir för små !
Jag hade nog tagit bort spolspiltan och gjort stallgången lite bredare isf :P
 
Sv: Bygga drömstall

Kl, eller så skippar man stallgången och dörrarna utåt och sen foder/sadel/uppbindning på baksidan också med dörrarna utåt.

Sen ett vind skydd/ plank mitt emot väggen med förråden, så det blir lite mer snö fritt och skyddat där tänker jag.
 
Sv: Bygga drömstall

Fast stallgång är rätt trevligt att ha tycker jag :)

Så det går att göra i ordning hästen under tak och slippa vind och kyla.
Samt att hovslagaren får någonstans att vara vid skoning.
 
Sv: Bygga drömstall

ja men det tar ju upp mycket plats och har man ont om plats att bygga på så blir det ett mindre stall + billigare ^_^ att sen ha en skötselspilta med bra ljus + en port som man kan dra för så kan hovslagaren stå där ju.
 
Sv: Bygga drömstall


ngt sånt här menar jag, plattan är på 7*12 ungefär, boxarna är 3*4.
sadelkammare, foderkammare och en uppbindningsplats där man kan stänga om sig.
 
Sv: Bygga drömstall

Jag står lite i samma sits som dig. Har 3 hästar , 1 stor, 1 b-ponny och sedan 1 minishettis. Vi har våra grabbar på lösdrift och så ska det förbli, de senaste 7 åren har jag tagit in dem i bilgaraget vid borstning, sadling osv. I garaget finns det inga ställen att binda upp dem på utan de har lärt sig stå lös. När det är snöstorm yr snön in i hela garaget så varje pinal är täckt av snö. Kan ju tala om att jagär rätt less på att stå där och frysa hela långa vintern (bor i Jämtland).

Halleluja, till sommaren kommer det äntligen bli dags för stallbygge, detta har jag väntat på i snart 20 år!!! Mina hästar kommer att fortsätta gå på lösdrift (har 55 kvm stor ligghall) men jag tänker ändå bygga ett väl fungerande stall med 4 stora boxar, spolspilta, sadelkammare och ett förvaringsutrymme. Detta för att jag inte vet hur det kommer att bli i framtiden, vi lär ju inte ha ponnyerna i all evighet utan det lär bli 1-2 stora hästar till framöver och jag vill kunna ta in dem alla vid behov. Det kan ju bli så att dottern tappar hästintresset och slutar men det kan likså bli så att hon fortsätter träna och kanske har 2 egna fullstora hästar.

Jag har funderar på att bygga 2 boxar inne i stallet och sedan bygga till uteboxar i mån av behov men den idén skippade jag. Det enda jag vet just nu är att iaf jag kommer att ha kvar mitt intresse och jag vill bygga "ordentligt" på en gång för att inte ångra mig sedan. Jag lär väl gråta när jag står där och ska hosta upp pengarna men så fort det är gjort så ska jag njuta, varje dag i resten av mitt liv av mitt fina stall:p.

Själv har jag stått i detta kalla garaget i -30 för att borsta hästar i 7 år så nu är det min tur att få det bekvämt för det är jag värd!!!:D
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga drömstall

*KL*

Gud va kul med nytt stall! Vi kommer också bygga nytt inom några år men än så länge funkar det lilla vi har till mina två islandshästar :)

Kommer då bara bygga två boxar så jag inte kan få för mig att ta hem fler hästar :angel: Men kommer bygga så det passar även en stor häst ifall vi skulle sälja någon gång eller jag skulle få för mig att byta ras (vilket troligen aldrig kommer hända :p)

Så två fullstora boxar, spolspilta/skötselplats, stallgång, sadelkammare och foderkammare och loft att förvara hö är väl det jag vill ha :) Anslutande ligghall blir det nog också så jag kan välja att ha på lösdrift om jag vill.
 
Sv: Bygga drömstall

Det låter inte så dumt! Måste nog rita upp hur stort det blir med stallgång alternativt utan stallgång men med skötselplats. :)

Spolspiltan använder jag varje dag vår, sommar och höst. Det är den jag saknar allra mest nu när jag har egen gård. Min valack svettas väldigt lätt och han älskar att bli avspolad när han är svettig. Sedan är det så skönt att spola av de leriga benen istället för att behöva stå med handduk, hink och svamp. :(

Fukt behöver jag inte bry mig så mycket om, i och med att hästarna inte skall stå där permanent.
 
Sv: Bygga drömstall

Om du har tänkt bo kvar på gården kanske du inte ens har intresset kvar för fjordingar om 20,30,40 år. Det kanske inte känns så NU, men så om tio år råkar du ramla över en häst på 1,60 som behöver en fullstor box.

Haha, jag har älskat fjordhästar i tjugo år, så det skall mycket till innan den passionen försvinner. ;)

Däremot är det ju skönt att kunna vara flexibel, så om jag mot förmodan skulle bli förtjust i ett halvblod, så kan jag ta bort en mellanvägg och ha större box de stunder hästen är inne i väntan på hovslagare.

Ditt stall lät riktigt spännande! Har du någon ritning? :)
 
Sv: Bygga drömstall

100 tusen? 200 tusen?

Vad vill du ha i ditt drömstall?Om du bara ska nyttja stallet några dagar/år är ju frågan om det värt det?

Under 100' tror jag inte det går att komma, ligghall + staket kostade mer än det och då finns det varken vatten eller el indraget. Om vi säger så här, jag betalar ju hellre 100' mer och får ett stall jag verkligen vill ha, än står där om 20 år och ångrar att jag var "dumsnål". Men självklart vill jag inte lägga mer pengar än jag absolut måste.

Som jag skrev i första inlägget är det viktigaste själva skötseldelen, då jag redan har en bra fungerande lösdrift. Dvs en uppvärmd sadelkammare, en mindre foderkammare med någon typ av diskbänk, en spolspilta med varmt och kallt vatten.

Sedan kan jag självklart klara mig utan skötselplats, men hovslagaren vill ju ha någonstans att vara och även veterinären när den kommer. Där kan man ju fundera på om skötselplats blir smartare än att ha stallgång.

Kanske skulle det vara billigare att ha skötseldelen på gjuten platta och boxarna som uteboxar på grusbädd?

Själva skötseldelen kommer jag ju använda till varje häst minst en gång om dagen, det är ju boxarna som inte kommer att användas mer än kanske 10 gånger/år. Därför känns det onödigt att göra boxarna större än minimikravet eller kosta på dem något extra.
 
Sv: Bygga drömstall

Intressant ritning. :) Men är den skalenlig? Får inte riktigt ihop det utan några exakta mått. Foderkammaren ser lite stor ut dock, tror inte jag behöver så mycket utrymme. ;)

Just nu använder jag en snickarbod till foderkammare och jag skulle uppskatta att det är ungefär 2,5x2 meter. Går förstås inte att lagra några större mängder kraftfoder, men 4-5 säckar räcker gott och väl att ha i lager.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: MiniLi
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 767
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp