Bygga drömstall

Sv: Bygga drömstall

Då får jag prova att rita din skalenligt sedan. ;)

Höet förvaras i ett skjul i ligghallen, så det behöver jag inte ha i stallet. :)
 
Sv: Bygga drömstall

Kul tråd! Här ligger ett stallbygge dock en bit fram i tiden, men klurar gör jag! Mitt problem är dock detta med strl på boxar. Jag har idag shettisar, men inser ju att bygga boxar som rymmer stor häst är bäst. Men det känns så onödigt! Suck...
 
Sv: Bygga drömstall

Du kan inte göra som jag då och ha boxar som går att göra större vid behov? Sedan kanske du behöver andra dörrar som är lägre till shettisarna, så de får bytas om du skaffar större häst. :)
 
Sv: Bygga drömstall

En tanke som slog mig... Jag måste också bygga garage till bilen, är det någon som använder sitt garage som hovslagarplats? Borde ju fungera om man kör ut den stackars bilen och sedan är noga att sopa efter sig. Eller blir det för stor yta? Garaget blir cirka 25 kvm. :D
 
Sv: Bygga drömstall

Där jag bodde förut använde jag garage till skoning.. Bra upplyst och bra golv, det gick jättebra.

Garaget var på 50 kvm, stod en bil på ena sidan och resten av garaget var till hästen.

Man får hästsäkra såklart, ta bort farliga saker och så man annars var det inga problem.
 
Sv: Bygga drömstall



ritade lite till,
med en uppbindning såhär så har du åtminstone nära till sadelkammaren ^_^. och varmvatten till spolning kan tas direkt därifrån så man slipper att det fryser. man kan ha någon typ av port om hovslagaren ska stå där(carport som går upp i taket typ :p).
 
Senast ändrad:
Sv: Bygga drömstall

gör du 2 boxar på 5*3 t ex så kan du dela av dem i vars 2 mindre boxar, dvs så man enkelt kan ta bort shettis mellanväggen och få en stor box. eller så har du dem i gruppbox, min lilla b ponny och shettis delade box i nästan 12 år, fick sära på dem ibland när den ena skulle ha massvis av hö och den andra inget dock.
 
Sv: Bygga drömstall

Häftig! Jag måste ut i helgen och mäta om stallet ryms, men det var en väldigt rolig ritning.

Jag skissade lite själv också och då blev det så här. Men skötselplatsen skall bytas ut mot mer sadelkammare eller en foderkammare med diskbänk.

1383495_171632489704099_1454461550_n.jpg


Kan man ha boxarna på grusbädd? O_o
 
Sv: Bygga drömstall

Givetvis kan du ha det, då går ju kisset ner i marken = kanon! :)
Ett tips är ju att ha stallpellets eller liknande, då blir det torrt och isolerat också! :)
 
Sv: Bygga drömstall

Givetvis kan du ha det, då går ju kisset ner i marken = kanon! :)
Ett tips är ju att ha stallpellets eller liknande, då blir det torrt och isolerat också! :)

Det är inte så säkert att det är bra, det säger förprövningen. Kisset kan ju då störa grundvatten.
 
Sv: Bygga drömstall

Håller med, är bättre att t ex lägga en lätt lutning på betong golvet mot bakre väggen och där ha en ränna ut mot gödselhögen. Enkelt att högtryckstvätta boxarna då också ^_^
 
Sv: Bygga drömstall

Smart idé! Just att det är lättstädat är en bra bonus, även om jag hoppas att jag knappt behöver använda stallet. ;)
 
Sv: Bygga drömstall

Vad du är duktig på att rita upp.

Jag funderar över mitt stallbyggande. Om jag inte använder mig av våran gamla ladugård som är på 60X14m, har jag i princip inga begränsningar förutom kostnaden.

Men hur planera det smartaste stallet? Känns nästan svårare att tänka helt fritt än att rätta sig efter yttermått etc.
Vill iaf ha 3 16kvm boxar, spol/hovslagarspilta som inte är i stallgången, sadelkammare och torkrum, foderutrymme. Glömt något?

Kommer nog inte ha en gödselplatta utan tippa direkt i en traktorskopan...
 
Sv: Bygga drömstall

Nu har jag bara gjort en väldigt snabb skiss som inte alls är skalenlig för fem öre men så här ser iaf stallet jag håller till i ut. Kanske hjälper det med några idéer iaf :) Ena skötselplatsen hade tex enkelt gått att göra om till spolspilta! Det gråa utanför boxarna ska symbolisera att där också är gjutet. Spolplattan på bilden är utomhus så den använder vi bara på sommaren :)

iB5ubhA.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: MiniLi
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 763
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp