Bygga drömstall

Sv: Bygga drömstall

För att spara in på utrymmen kan spolspilta och hovis-spilta vara samma utrymme.
Även foderkammare och sadelkammare kan ligga i gemensamt utrymme.

Som jag skrev innan kan inte spolspilta och hovslagarplats vara samma ställe, då den förra behöver lutande golv och den senare helt plant golv. Dessutom tror jag inte hovslagaren vill jobba i ett utrymme där det sticker ut kranar att göra sig illa på. :(
 
Sv: Bygga drömstall

Oh så intressant Buck! Har du möjligen planritningen på den där också?

Det enda som känns negativt är att jag i sådana fall måste ha ganska stor yta både framför och bakom stallet, annars kommer man inte in med hästen på bägge sidorna. Men rolig idé. :D
 
Sv: Bygga drömstall

Roligt att jag inte är ensam om att vilja lyxa till vardagsskötseln. ;) Jag bor ju i Ångermanland, så jag ser verkligen fram emot att hämta in en djupfryst häst, ställa på skötselplatsen och pyssla om i plusgrader. :D
 
Sv: Bygga drömstall

Skissat lite själv, det känns som det blir väldigt mycket stallgång. :crazy:

1375709_170869589780389_863484467_n.jpg


Boxar på 7 kvm som kan ändras till 14 kvm.
 
Sv: Bygga drömstall

3695281a-13a2-4cea-a52c-e1b5e2675dcc.jpg
[/URL][/IMG]

Om du har två boxar på kortsidan "spar du in" lite av ytan som annars skulle varit stallgång.
På min ritning tänker jag att hovis och skötsel sker på stallgången, samt kombinerad foder/sadelkammare.
Foder/sadelkammaren blev 7,5 kvm och det borde väl räcka? Jag hade förut en foderkammare på 1,5 kvm och det fungerade bra men man får se över förvaringen så den inte bara blir på golvet.

Det blev kanske för stora boxar för dig? Men jag tycker inte att själva stallytan drar iväg så mycket ändå om man tänker i kvadrat. Jag brukar föredra att hästarna får större boxar än minimimåttet.

Mitt bygge blev väldigt snabbt och enkelt ritat. Själva ligghallen/uteboxarna blir 4x10m med mått så det går att stänga av/in på olika sätt. Sen blir det som en altan utanför ingångarna.
Sen har jag ett annat ställe som skötselplats/hovslagarbesök :)
 
Sv: Bygga drömstall

Usch, det är alldeles för kul att sitta och skissa på alternativ :)

Har precis målat upp en byggnad på 56,25 kvm (7,5x7,5m)
Två boxar på 7,5 kvm
En stor box på 7,5x2,5 = 18,75 kvm som kan delas på två.
Spolspilta , stallgång och foder/sadelkammare på 5 kvm.

Kan nog lägga in det också som bild om du vill men hinner inte nu.
 
Sv: Bygga drömstall

2 boxar och 2 spiltor är ingen dum idé, tycker jag. Du får ha spiltor för tillfällig förvaring, så eftersom du har lösdrift är det inget problem. Det är jättebra för unghästar att vänja sig vid att stå uppbundna i spilta någon natt då och då, det har man glädje av på många sätt senare.

Jag har förresten spolspilta och hovslagarplats som samma, och det är inga problem.
 
Sv: Bygga drömstall

Äsch, ser att jag lagt upp fel bild, utan måtten. :( Gick lite för fort.

Boxarna är 7 kvm, stallgången 2,5 m bred, spolspiltan 7,5 kvm, skötselplatsen 7,5 kvm, foderkammaren 6 kvm och sadelkammaren 12 kvm.

Totalt 86,4 kvm. Känns onödigt stort.

Jag gillar ritningen med boxarna längs kortsidan, men jag föredrar mer utrymme till sadelkammaren framför boxarna. Klurar vidare...
 
Sv: Bygga drömstall

Jag har börjat skissa på något liknande, men med sadelkammaren längs kortsidan istället. Nackdelen är att dörren till boxen blev så kort. :(
 
Sv: Bygga drömstall

Jag som också har lösdrift har 3 boxar (3 hästar för tillfället) som vi har oströdda och används till hovisovj när vi gör vid hästarna. Sen har jag ordnat ett utrymme där vi spolar och en rymlig sadelkammare där vi även har lite kraftfoder i en mussäker stor låda.

Vad jag vill ha sagt är att du kan spara ganska mycket plats genom att kombinera skötselplats och box. Tex genom väldigt bred dörr eller skjutdörrar som går över en annan vägg och kan stå öppna när utrymmet inte används som box.

En box strör man ändå snabbt och skulle du behöva en skötselplats även om det är strött i boxarna så har du ju stallgången.
 
Sv: Bygga drömstall

Du kan inte bredda stallgången och lägga sadelkammare och spolspilta i varsin ände av stallgången? Då blir det ju en kortare stallgång framför de två mittersta boxarna som går att använda som skötselplats.

Tänkte om du skulle ha uteboxdörrar, och kunde skippat innedörrar i de två yttersta boxarna... Om de ändå inte används så ofta:)
 
Sv: Bygga drömstall

Hur stor yta har du max att bygga på? Och hur vill du ha formen på stallet? Dvs fyrkantigt/rektangulärt/runt/L format osv.
 
Sv: Bygga drömstall

jag har förresten spolspilta och hovslagarplats som samma, och det är inga problem.

Jag har spolspilta, skötselplats, hovslagar plats och stallgång i ett. Svag lutning på golvet och har inte haft ngn hästägare dom klagat på det ^_^
 
Sv: Bygga drömstall

Intressant ritning. :) Men är den skalenlig? Får inte riktigt ihop det utan några exakta mått. Foderkammaren ser lite stor ut dock, tror inte jag behöver så mycket utrymme. ;)

Just nu använder jag en snickarbod till foderkammare och jag skulle uppskatta att det är ungefär 2,5x2 meter. Går förstås inte att lagra några större mängder kraftfoder, men 4-5 säckar räcker gott och väl att ha i lager.

jag kladdade bara lite på ett papper så nä :P inte skalenlig alls :D

går ju alltid att göra foderkammare och sånt mindre och då kanske ha ett hörn som är "tomt" med tak över och ha höbalar (om det är inplastade) i det hörnet så har man allt samlat på samma ställe =)
 
Sv: Bygga drömstall

Vad räknas som tillfällig förvaring? Någon natt i månaden till exempel? För just unghästar tror jag också spilta är nyttigt, speciellt om de i normalfallet är ute dygnet runt. :)
 
Sv: Bygga drömstall

Du kan inte bredda stallgången och lägga sadelkammare och spolspilta i varsin ände av stallgången? Då blir det ju en kortare stallgång framför de två mittersta boxarna som går att använda som skötselplats.

Oj, här hänger inte min hjärna med. :nailbiting: Kan du rita (behöver inte vara skalenligt) så jag kanske förstår hur du menar?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: MiniLi
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 763
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp