Bygga drömstall

Habina

Trådstartare
När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat...

Men jag har lite grubblerier kring planlösning och vet att det finns många här som kan tänka mer "utanför boxen (haha)" än vad jag kan. :)

Först lite bakgrundsinformation. Jag har i dagsläget fyra fjordhästar, varav två är årsföl. Planen är att de två skall sparas och visas som tvååringar för eventuellt godkännande och sedan säljas. Under tiden kommer mitt sto vara uppstallad på annat håll, men valacken försöka hålla ordning på ungspolingarna. ;)

Alla hästarna går i normala fall i lösdrift med ligghall (30 kvm). Jag har en äldre ladugård med ett par boxar i, den ena används som förvaring av häst i väntan på till exempel hovslagare, medan den andra boxen blivit hovslagarplats/skötselplats med diverse hängare och uppbindning för hästen. Sedan finns det ytterligare ett stort utrymme där jag binder upp någon häst när det finns behov för att ha flera inne.

Men redan efter knappt två månader på gården har jag insett att det skulle vara skönt att ha en box till respektive häst. Här börjar min kluvenhet. Jag har fått tillsagt (från pappa som är byggingenör) att plattan skall vara så liten som möjligt, så jag vill ju inte göra en onödigt stor byggnad.

Men... Två boxar eller fyra boxar? Egentligen skall jag ju bara ha två hästar (så småningom två avelsston) men för stunden är de fyra. Visst skulle man kunna stoppa in åringarna i en gemensam box, men det fungerar ju inte när de är äldre. Sedan kan man ju inte garantera att de framtida fölen efter de två stona blir sålda som åringar, utan de kan ju också bli kvar något/några år...

En tanke är att ha fyra boxar i minimistorlek, 7 kvm, som går att göras om till två boxar på 14 kvm när det är fölningsdags. Det här stallet skall ju vara kvar i minst fyrtio år, så jag vill ju få till det bra...

Jag vill ha engelska boxdörrar och alla fyra boxarna på rad efter varandra. På motsatta sida skall det sedan finnas spolspilta, skötselplats/hovslagarplats, foderkammare och sadelkammare. Kanske även en separat tvättstuga/torkrum, men så var det ju det där med liten platta... :banghead:

Kanske kan stallgången användas som skötselplats/hovslagarplats? Som jag förstod min hovslagare var det viktigaste ljuset och att ytan är plan, förutom givetvis att det är tillräckligt med utrymme. Eller sparas det kanske mer platta på att inte ha stallgång öht, utan hästarnas boxar vägg i vägg med de andra utrymmena?

Känner att jag har kört fast lite och skulle behöva input från klokt folk. Vad säger ni här inne?
 
Sv: Bygga drömstall

Jag säger såhär, ska man ändå göra det från början så kan man lika gärna göra det ordentligt! Så slipper man alla "tänk om vi gjort sådär eller såhär" efteråt! :)

Varför måste du ha liten platta? Pga ekonomin? Bestämmer din pappa över ditt stall? :)


Varför inte göra 4 normalstora boxar ala 12 kvm så har du? :) + Spol&Hovslagarspilta, foderkammare, sadelkammare (med vatten så att man kan spola av skydd och putsa!) och så ett torkrum (måste vara fantastiskt bra!)
(Hade du fått plats hade jag gjort 2 permanenta fölboxar också eftersom att du vill hålla på med avel)

:)
 
Sv: Bygga drömstall

Självklart är det en ekonomisk fråga. Plattan är dyr, så ju mindre desto bättre. Samtidigt är det ju som du säger, bättre att göra det ordentligt från början. Men jag ser ingen nytta med ett stall med fyra boxar á 12 kvm som står tomt förutom cirka 10 dagar per år.

Därför vill jag inte kosta på det mer än nödvändigt. Det som är mest akut är sadelkammare, foderkammare och spolspiltan.

Får man fortfarande bygga spiltor? Kanske två spiltor mellan två fölboxar istället...
 
Sv: Bygga drömstall

Tror inte att du får bygga spiltor, bara använda som som redan finns :)

Okej, men varför inte bygga två fölboxar då? :) Så har du två rejäla platser för mamma och fölis med en gång istället för att behöva dela upp inför fölning :)

Jag tänkte mer på att du skrev att du ville ha fler ston sen, och därav 4 rejäla platser redan från början! :)


Förstår att det blir dyrt men samtidigt, ska du ha stallet i 40 år kanske det är värt det istället för att behöva bygga om IGEN om 10 år när du kommer på att du faktiskt har möjlighet och vill ha 5 ston i avel! ;):D
 
Sv: Bygga drömstall

Om du i framtiden skulle bli tvungen att sälja, så är stallet bra mycket mer värt om det går att ställa in stora hästar i boxarna!
så bygg inte minimimått för dina fjordponnys ;)

Dessutom behöver de större boxar när de ska föla och stå med små fölisar. så bygg för all del 12kvm boxar. Också bättre med lite plats om man ställer två åringar i en box, de grisar ner mycket mer än 1 stor. spol/hovslagarspila/plats för veterinär är VÄLDIGT uppskattat av veterinärer och hovslagare. + att det är skönt att kunna spola av hästarna bekvämt.

Vad gör du om du får två föl, ett sto och en hingst? de kan inte dela box som 1åringar.
 
Sv: Bygga drömstall

Går det att bygga en vinkel på din gamla ladugård? Då hade allt och lite till fått plats även med en liten platta :)
 
Sv: Bygga drömstall

Jag har en ligghall som det ryms fem fjordhästar i, så några fem avelsston kan det inte bli. Utan två ston + deras avkommor som inte blivit sålda än, det är vad som behöver rymmas.

Men återigen, jag vill inte bygga ett stall för dyra pengar som inte används någonting, då känns det onödigt att ha fyra fölboxar á 12 kvm, när jag kanske någon gång kommer behöva en eller två fölboxar á 8,5 kvm. Egentligen skall ju inte fölboxarna användas till att föla i, utan endast som tillfällig förvaring för sto+föl i väntan på hovslagare.

Då tycker jag det låter bättre med fyra boxar á 7 kvm, som går att göra om till två boxar á 14 kvm, för då stona har föl vid sidan kommer jag inte ha behov av fyra boxar.
 
Sv: Bygga drömstall

Om du läser lite noggrannare ser du att jag funderar på fyra boxar, skulle jag få ett stoföl och ett hingstföl skulle det sistnämna få åka iväg efter avvänjning om det är så att han inte är såld.

Min "gård" består egentligen av ett hus med stor tomt, så det är inte attraktivt att sälja om 40 år, då det inte finns någon mark. Jag arrenderar mark men det är inget som går att lova någon framtida köpare. Jag lägger inte ut tusentals extra kronor för ett stall jag, som nämnt tidigare, kommer använda ungefär tio dagar/år.

Man kan inte ha spolspilta och hovslagarplats på samma ställe, eftersom den förra behöver luta och den senare ha ett helt plant golv.
 
Sv: Bygga drömstall

Okej, så måtten för fölbox är 12kvm för ponny?

Jag menade alltså 2 fölboxar (som stona fölar i och är med fölen i) och så två normalstora boxar till dina åringar! (Alla hästar blir ju inte sålda med en gång menar jag)

Menade inte 4 stora fölboxar!

Men har du en lösdrift till unghästarna så kan du ju gott nöja dig med två boxar (alla 14 kvm eller så) och så en sadelkammare, foderkammare och två skötspiltor (en för vatten & en för hovis)
 
Sv: Bygga drömstall

En bra tanke! Tyvärr lånar jag bara ladugården nu, i väntan på mitt stall, så den ligger inte ens på samma mark. :( Annars hade ju en bra lösning varit att riva hela ladugården och bygga upp på nytt (för lågt i tak), men det är nog inte ägaren intresserad av. ;)
 
Sv: Bygga drömstall

Nä, måtten för vanliga boxar är 7 kvm och fölbox 8,5 kvm. Vilket jag tycker känns lite, men nu är ju boxarna inte tänkta att användas mer än som uppstallning i väntan på hovslagare.

Alla mina hästar går på lösdrift, så det gäller inte bara unghästarna. :)
 
Sv: Bygga drömstall

Ja ha ja :) Men då räcker det ju med två boxar ala 12 kvm egentligen då? Tycker att man skall låta ston föla lite privat ;)

Hur stor sadelkammare vill du ha? Har du mycket saker? :D

Har man ensilagebalar så behöver ju inte foderkammaren vara speciellt stor egentligen, har man bra förvaring så krävs ju kanske en 6kvm till alla fodertunnor osv? :)


Gud vad jag älskar att planera! :o:p
 
Sv: Bygga drömstall

Mja, jag skulle nog gärna vilja ha fyra boxar ändå. Tänker mig scenariet med två ston och deras ettåriga avkommor som ännu inte är sålda och så skall hovslagaren komma. Då vill jag ju gärna kunna ställa in alla hästarna kvällen innan så de är torra om benen på morgonen och då skulle jag behöva fyra boxar. Alternativt två boxar och två spiltor, men de får man nog inte bygga längre.

Sadelkammaren blir ju den yta som blir över när spolspilta, skötselplats/hovslagarplats och foderkammare är placerade. Ju större desto bättre, helst skulle jag vilja ha fyra garderober med skjutdörr, en köksö för putsning av läder, stort medicinskåp och givetvis plats för alla sadlar och seldon... Drömmen skulle vara att även ha en mysig hörna där jag kunde anteckna dagens träningspass. :D
 
Sv: Bygga drömstall

Min svärfars ena stall var av engelsk modell -ingen stallgång, boxarna på rad och med en yta direkt efter för foder o skötsel (travhästar så det fanns plats att sela) . Enl. honom är det billigare att bygga längre o smalare än "fyrkantigt" :)
 
Sv: Bygga drömstall

Hm... Intressant... Det är ju en ganska lång yta jag har till mitt förfogande, så det skulle kanske gå att göra så. Fördelen är att man slipper sopa stallgång. ;)

Sedan skulle jag vilja ha någon slags förvaring av transport + vagn, med hårdgjord yta och tak som stack ut över. Kanske går det att få plats med en skötselplats där också, så man kan stå och njuta av solen när det är fint väder. :D

Ingen som har tråkigt i helgen och vill rita skisser? Jag kommer behöva lite rolig läsning när jag försöker styra upp allt i huset. :nailbiting:
 
Sv: Bygga drömstall

Jag tycker du först och främst ska utnyttja utrymmet du har, till foder och sadelkammare.
Sen lägga 2-4 uteboxar just utanför i valfri storlek
 
Sv: Bygga drömstall

Jag förstår inte hur du menar. Jag har inget utrymme, det är därför jag behöver bygga nytt. :)
 
Sv: Bygga drömstall

Så billigt som möjligt. Men något tak finns inte, såvida inte stallet kostar svindlande summor förstås.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 534
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 178
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: MiniLi
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 763
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp