Bukefalos 28 år!

Bygga lösdrift

Narcissa

Trådstartare
Vi ska låta uppföra en lösdrift på ca 50 kvm. Det ska gå avelsston och föl där. Vi är totalt ohändiga så vi måste ha en byggfirma som bygger upp den. Vilket material har ni i er lösdrift? Gjutet golv eller hur löser ni det? Jag har tänkt ha lösdriften på en del där det är ganska bra dränerat.
Vilka mått skulle ni haft? 5x10?
 
Vi ska låta uppföra en lösdrift på ca 50 kvm. Det ska gå avelsston och föl där. Vi är totalt ohändiga så vi måste ha en byggfirma som bygger upp den. Vilket material har ni i er lösdrift? Gjutet golv eller hur löser ni det? Jag har tänkt ha lösdriften på en del där det är ganska bra dränerat.
Vilka mått skulle ni haft? 5x10?
Hur många hästar ska du ha där?

Jag har makadambotten på mina ligghallar, inte helt optimalt, men jag kan ändå inte mocka med traktor. Bygger jag nytt hade jag nog valt att gjuta och sen rejäl halmbädd på det. Sen är båda byggda med trästomme + lockpanel med plåttak.
 
Tack! Ca 4 hästar ska gå där. Max. Jag vill helst inte gjuta grunden. :)
4 vuxna?

Vi har sand som naturlig botten i våra, så jag har lagt makadam där de går mest (vi har vattnet i ligghallen). Så alltså blandat sand/makadam. På vissa delar av sanden strör vi inte, hästarna uppskattar att ligga där. Men så kissar de också gärna i halmen, så det är lätt att det blir kläggigt om man inte har dränerande underlag.
 
Jag har lockpanel och papptak. Jag har ett tjockt lager med stenmjöl i botten och en tjock halmbädd på de. Det funkar bra, hästarna gillar att ligga där inne, men man får mocka och strö iaf varann dag.
Mitt problem är mest att det blir upptrampat runt om, så i sommar ska lägga dränering runt om och göra en ordentlig hårdjord yta.
 
Jag har gjutet golv, torvbädden som mockas på ytan varje dag. Höhäck i ytterkant, men under tak, så de kan stå torrt och äta.
De ligger gärna inne i vindskyddet, men står lika gärna ute och vilar.
Hård grusyta utanför är guld värt. Lätt att mocka och hålla hyfsat rent.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 352
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 269
Senast: Twirro
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Amk
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp