Bukefalos 28 år!

bygga ridbana..

Sv: bygga ridbana..

det här med markduk har dom tydligen ändrat sig om, min bana var ny ifjor och då sa dom absolute INTE markduk eftersom paddex då inte kan reagera med leran som det ska. så det låter himla konstigt att dom plötsligt börjat rekommendera det nu? :crazy:

och man Ska ta bort matjorden. annars kommer det upp gräs och skit. men man behöver inte gräva så djupt, bara det översta laget som ska bort.

min bana är 20x60 och jag har diken på alla sidor. ingen övrig dränering. funkar finfint, även om det regnar jättemkt så är allt vatten borta inom några timmar.
 
Sv: bygga ridbana..

så du har alltså ingen markduk, men det funkar bra ändå?
konstigt att dem ändrat sig :confused:
hur ser dina diken ut?
 
Sv: bygga ridbana..

Vi anlade också en Paddexridbana förra året, och vi har inte markduk.

Immer
 
Sv: bygga ridbana..

det här med markduk har dom tydligen ändrat sig om, min bana var ny ifjor och då sa dom absolute INTE markduk eftersom paddex då inte kan reagera med leran som det ska. så det låter himla konstigt att dom plötsligt börjat rekommendera det nu? :crazy:

och man Ska ta bort matjorden. annars kommer det upp gräs och skit. men man behöver inte gräva så djupt, bara det översta laget som ska bort.

min bana är 20x60 och jag har diken på alla sidor. ingen övrig dränering. funkar finfint, även om det regnar jättemkt så är allt vatten borta inom några timmar.

Kan bara hålla med, det var dom rekomendationer företaget gav (Förutom att dom sa till mig att inte ta bort matjorden... dom verkar ha svårt att bestämma sig på den där firman!).Tar man bort grässvålen kommer det inte upp något gräs. Min ridbana är två år.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bygga ridbana..

Jag har en TOPPEN bra ridbana, rejält testad i värsta möjliga väder, klarade sommarens och höstens ihållande regn galant. Privat hobby-ridbana, medium-budget modell. På prima Österbottnisk lera och med snö och tjäle om vintrarna. Häromkring är det två andra banor som är byggda enligt samma modell och dom har funkat fin-fint i många år nu.

Min bana är 24 x 40 m, ville ha lite bredare för att inte slita hur mycket som helst på våra oskolade hästar :) Grundorden vid ridbaneanläggande är DRÄNERING, DRÄNERING och DRÄNERING. Man kan inte få för mycket av det.

Jag har rejäla diken kring 3 sidor av plan, ena kortsidan, den som är högst upp, är utan dike. Under medellinjen är det ett täckdike med dräneringsrör och dräneringsrörsgrus. Så det är alltså 12 meter mellan dikena. Två till täckdiken under plan hade nog inte heller gjort något... Så det hade varit 6 meter mellan. Men det är ju en kostnadsfråga.

Efter att ha pratat med en par olika lokala entreprenörer samt varit på studiebesök till befintliga fungerande!!! banor bestämde jag mig för att inte ta bort översta lagret med matjord. Däremot väntades till torraste tiden på sommaren innan plan anlades samt att översta lagret kördes ner rejält med grävmaskin sista varvet och med traktor en par omgångar innan under våren och försommaren. Så översta lagret var totalt plant och rejält ihopkört och torrt när gruset började fyllas på.

På denna botten lades 5 bil och släp (dvs 10 lass)med grus av storlek 0-65 mm. Detta planades ut och kördes ner rejält med grävmaskin med bälten. Såg ut som ett slätt dansgolv när detta lager var lagt. Ovanpå detta lades sen 4 bil och släp (dvs 8 lass) med grus i storlek 0-8 mm. Lades ut noggrant och försiktigt för att inte förstöra lagret med grus under, inga lastbilar fick alltså komma och köra tokigt på det här. Detta lager jämnades sen till ordentligt och noga med traktor och schaktblad och sist med en specialgjort sladd som vi lägger efter bilen.

Och så vill man ju ha belysning också för att plan skall funka bra om höstarna! Så telefonstolpar lades diagonalt på varsin långsida och kabel grävdes i tidigt skede ner tvärs över plan. Och vanliga gatubelysningslampor lades till hösten i stolparna.

Markduk valde jag bort av två skäl. 1) Den var lika dyr som ett helt lager med grus och 2) jag vill inte få upp den med tjälen sen.

Vi har två stora hästar och en ponny. Vi använder ridplan bara till ridning, inte som hage. Hobbyhästar.

Jag sköter plan väl; all skit mockas bort (förstör fort dräneringen annars) och plan sladdas regelbundet.

Vanliga fel man gör: lägger för mycket och för mjukt översta lager... Det är lättare att lägga till än att ta bort! Man sparar för mycket på dräneringen... Har någon någonsin hört någon klaga på att de haft för mycket dränering kring sin ridbana? :-) Och så för små planer, det är inte roligt i längden att sitta och nöta på 15-18 m breda och 30 m långa banor.

Min plan är en medium-budget plan. Den FUNKAR och vi kan rida ordentligt även i regnperioder. Den är anlagd på äkta sjöbotten och ån går brevid.

Så mitt tips! Far runt i grannskapet och titta på folks banor och se vad som funkat för dom med liknande mark och förutsättningar som dig! Fråga vad de haft för material och hur mycket och lägg ihop av de banor du ser det som du gillar och hoppa över deras misstag.

Egen ridbana är det bästa!! Vi använder den mycket mer än vad vi trodde vi skulle. Och den har varit värt alla pengarna som grävdes ner!!
 
Sv: bygga ridbana..

Och då blir jag förstås nyfiken på hur mycket pengar som grävdes ner...?
 
Sv: bygga ridbana..

Och då blir jag förstås nyfiken på hur mycket pengar som grävdes ner...?

*kollar i excelarket där det bokfördes*
Grus, dräneringsrör och "dräneringsrörsgrus": ca 18 000 kr
Belysningsstoplar: ca 750 kr, sen utöver det lampor och kabel och el-montörens arbete
Staket: 1600 kr
 
Sv: bygga ridbana..

så du har alltså ingen markduk, men det funkar bra ändå?
konstigt att dem ändrat sig :confused:
Jag har nyss varit i kontakt med paddex, ingen markduk sa de till mig. Min kompis anlade en paddexbana för 3-4 år sen och hon hade inte heller duk.
 
Sv: bygga ridbana..

Grus, dräneringsrör och "dräneringsrörsgrus": ca 18 000 kr

Lät mycket intressant. Hur fick du tag i så billigt grus? Vet du mängderna?
Har själv kollat upp att anlägga egen bana eller köra med paddex och av en grusleverantör har jag fått pris på att bara "bärlagret" skulle kosta 13000 inkl moms och frakt.
 
Sv: bygga ridbana..

grus av storlek 0-65 mm. grus i storlek 0-8 mm.
Såg nu att ni inte hade bärlager. ;)
Försvinner inte gruset ner i leran när du kör så "smått"? Har själv lermark och blev ännu mer nyfiken på ditt sätt. Vi har nämligen alla maskiner själva och skulle nog kunna komma lindrigt undan i pris om ditt sätt funkar...
 
Sv: bygga ridbana..

*kl*

Skriver för att hålla mig lite uppdaterad...

Kan också tillägga om banan på min mammas gård. 20 x 40 m. Diken på 3 av sidorna, inga dräneringsrör etc. Vid källossning blir den blöt någon vecka. Annars fungerar den bra största delen av året. Dock inte mitt i vintern. Vet inte exakt vad det är för grus och lager, dock att det är lite väl mkt grus överst. Fungerar fint, men som någon skrev tidigare, det är lättare att lägga till än att ta bort. Vi borde nog lagt översta lagret lite tunnare...

Kom undan med ca 20', detta då vi gjorde byte av tjänster och kände de som gjorde delar av jobbet.
 
Sv: bygga ridbana..

jag räknar med en buget på 20' på min blivande ridbana 20*40 fast du gör vi allt själva och har maskiner att låna.
 
Sv: bygga ridbana..

Såg nu att ni inte hade bärlager. ;)
Försvinner inte gruset ner i leran när du kör så "smått"? Har själv lermark och blev ännu mer nyfiken på ditt sätt. Vi har nämligen alla maskiner själva och skulle nog kunna komma lindrigt undan i pris om ditt sätt funkar...

Det understa lagret, 0-65, är jättestora stenar, skulle inte leda en häst över det och att rida på är inte att tänka på. Det lagret är som bärlager och dränerar mycket bra ner vattnet. Det kördes ner slätt "som ett dansgolv" innan "ridlagret" lades på, 0-8 mm. Hittills, fyra år senare med tjäle och riktiga vintrar, har inget försvunnit ner. MEN detta är en hobbyridbana och vi har bara tre hästar!! Och ingen av oss tävlingstränar så slitaget är heller inte att jämföra med slitaget på en ridbana vid en klubbverksamhet!

Leran under var gräsbevuxen med rötter som håller ihop det lagret. Jordlagret kördes också ner rejält så ytan inte var det minsta porös innan gruset började läggas på. Och så var det torrt när allt lades på, väntade till mitten av sommaren. Annars hade det nog försvunnit oändligt mycket :D
 
Sv: bygga ridbana..

Lät mycket intressant. Hur fick du tag i så billigt grus? Vet du mängderna?
Har själv kollat upp att anlägga egen bana eller köra med paddex och av en grusleverantör har jag fått pris på att bara "bärlagret" skulle kosta 13000 inkl moms och frakt.

Gruset köptes från de lokala krossarna, frakten blev inte så dyr, bor rätt nära, därav det rimliga priset. Och så var det 4 år sen. Totalt kom det hem 9 stycken bil med släp, 5 ggr bil med släp (10 lass) av bärlagret och 4 ggr bil med släp (8 lass) av ridlagret. Hade räknat med att följande år, efter första vintern, fylla på med två lass ridlager (1 till bil med släp) när det hela "satt" sig men ännu har det inte behövts fyllas på något.
 
Sv: bygga ridbana..

Vi la heller inte i någon markduk. Har sett hur de kommer upp till ytan efter några år...
 
Sv: bygga ridbana..

*kl*
Verkar bo i fel ände av landet när de gäller att köpa grus/sand - vi behöver göra om vår paddock på ca 22x52 o då skulle de gå på ca 40.000:- bara för sanden/gruset o transporten (bor nära)..
 
Sv: bygga ridbana..

Jag har också byggt en ridbana på lite leraktig jord och nu har den fungerat några år. Vi tog bort ett lager gräs och matjord och hela marken lutar jämnt mot två diken. Jag lade markduk och sedan stenmjöl och sand blandat. Vi har tjäle och har inte haft några problem med att duken kommer uppåt. Fördelen med duk är att inget material far ner i backen och försvinner. Jag är jättenöjd med banan, det är bara just när snön smält bort som den inte är ridbar ett par veckor, vintertid rider jag på snön förståss och den plogas också. Gissar att ridbanan gick på ca 30 000, plus staket. Men vi gjorde inget dyrt staket utan använde stolpar som vi impregnerade själva och två "tvärslå-bräder". Allt är laserat i brunt med träimpregnering. Vi är jättenöjda, vår är ca 22x42 och helst skulle jag vilja ha den längre men vi prioriterade att göra den ordentligt och sen ev bygga ut den än att strunta i markduken och göra den större och senare ev få göra om... ???
 
Sv: bygga ridbana..

vad för stenmjöls storlek har ni?
och vad för sand?
hur mycket stenmjöl och hur mycket sand la ni? l ni mer av det ena eller det andra?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 503
Senast: warg
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 671
Senast: Monifa
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 568
Senast: Reville
·
Anläggning Hej! Till våren ska vi bygga en paddock. Den kommer vara extremt genomtänkt och noggrant gjord men billig. Vi har uteslutit en hel del...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 174
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp