Bygga sadelkammare, men hur stor?

nexxa

Trådstartare
Jag har gott om plats och nästan 'obegränsat' med utrymme för att bygga sadelkammare, dock är jag velig på hur stor den ska vara. Jag har alltid haft små sadelkammare då vi varit 10 hästar ( med massa utrustning) på enbart 4 kvm, ingen höjdare eftersom man om man kämpade kunde ta 1 steg in :crazy:
För tillfället står 4 boxar färdiga, ordnar vi med mer bete så kan det tänkas bli 6 boxar till. I sadelkammaren vill jag att varje häst ska ha ett skåp med all utrustning förutm träns o sadel som det finns krokar till för varje häst vid en annan vägg. Men hur stora skåp gör man? Låt säga att det är 4 meter i höjd, ska man sätta två skåp på varann?
Gärna tips och ideér på smarta lösningar
:bow:

Sv: Bygga sadelkammare, men hur stor?

tänk vanlig ikea garderob om du har plats- dom går det in massor i och är lätta möblera (hyllplan,trådbackar,stänger mm)

Jag säger bara Antonious hyllsystem, skitsmart. Vår sadelkammare är ca 10 m2 (3x3,5). Grejor till 4 hästar, kruxet är täckena men sen vi fixade en avfuktare som vi kör på nätterna när det varit blött så funkar det rätt bra. Vi har inte foder i sadelkammaren och på bilderna finns inte diskbänken/täckeshängarna som är ¨på den 4e väggen. Vi har också fler krokar (skolkrokar) och extra sadelhängare uppsatta idag jämfört med korten. Om man inte är fler än 4 ägare behöver man ju inte skåp direkt eftersom det är lättare att samsas och komma överens hur ytorna skall utnyttjas.

HPIM1179.jpg

HPIM1181.jpg

Vart säljs Antonius garderobs'system' ikea?
Jag har tänkt att ha täcke separat i eget rum med tork,tvättmaskin och förvaring av täcke, foder för sig och sadelkammare för sig :)

våran är på 22 kvadrat. Lite litet tycker jag då ena väggen går åt till mina träns. Vi har en diskbänk, 2 gaderober , ett torkskåp, micro, kyl och tvättmaskin. Sedan så är det all utrustning och kraftfodret med. Skulle gärna vilja ha en större. Vem vet kanske till sommaren...;)

Men hur stora skåp gör man? Låt säga att det är 4 meter i höjd, ska man sätta två skåp på varann?
Gärna tips och ideér på smarta lösningar
:bow:

Du menar garderob ända upp till 4 meters höjd. Hur ska man då ta sig dit upp, stege? Jag har säkert missat något. ;)

Vår sadelkammare tycker jag är ganska lagom tilltagen till 4 hästar. Den är ungefär 3x4m men golvytan är inte så stor iom "fårtunneln", som stallägarn istället utnyttjade till något bardisk liknande. Har visat bilder tidigare men här kommer de igen. ursäkta röran, nyinflyttat och inte riktigt iordning än på bilderna.

5246467.jpg

5246471.jpg

5246484.jpg

Varje "fack" är 60cm djupt och 1m brett, 2,4m i takhöjd ca.
Det räcker om man inte har en massa täcken och grejor att få plats med, viket jag börjar få :o Hade det varit mitt stall så hade jag gjort facken större.
Kravet var att sadelkammaren skulle vara barnvänlig för ägarens döttrar (nu 5 resp. 8 år) därav de låga höjderna på tränshängare o dyl.

Hola,
Jag skulle bygga två sadelkammare, en större och en mindre. Är ni många i stallet finns det plats i båda. Är ni färre så kan du stänga av värmen i den ena och bara värma upp den som används.

(Eller om du har mycket grejjer så har du den ena för eget bruk och den andra för inhysningar.)

En Ikeagarderob, 60x60cm brukar de flesta kunna nöja sig med. Lägg till en vägg med sadelhängare där man tilldelas en plats.
Det kan vara trevligt med ett litet fikabord och nägra stolar i sadelkammaren som gärna kan ha ett litet fönster.
Ta gärna till lite extra än att bygga för trångt.

Utöver detta skulle jag göra ett utrymme, som går att stänga till, för foder. De flesta har en eller ett par säckar, någon fodertunna eller två. Hyllor för burkar och hinkar. (Kanske kraftfoder kommer att ingå då krävs ju inte fullt så mycket plats).

Vidare ett utrymme för skottkärra, grepar, sopborstar mm. Där är det lämpligt att även ha en rejäl diskho (gärna en diskbänk) och rinnande vatten där man kan sanera utrustning, hinkar etc. Se till att att det är tillräckligt rymligt för att smacka in en tvättmaskin om du tar dig råd med det längre fram, gärna ochså plats för att hänga blöta täcken, benskydd etc på tork (sånt vill du inte ha i sadelkammaren i onödan)

mvh Eva

:rofl: Då får jag nog special beställa ;)
Jag menar att det finns ett extra tak i byggnaden som är 4 m upp till sen går det upp till 'nocken' dvs, snyggast att man bygger i höjd med det lägsta taket? ;)

Jätte trevligt, skåpen ser praktiska ut, men jag vill nog ha så man kan stänga igen dem i fall man har några röriga inackorderingar ;)

Visst är det praktiskt! Det hade varit snyggare med dörrar att stänga om, gärna så att man kunde låsa också. Det borde gå att fixa ganska enkelt men det går åt betydligt mer skivor och de är inte billiga precis tyvär :crazy:

Liknande trådar

Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 880
Senast: Johannna1
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård... 2
Svar
24
· Visningar
3 812
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 037
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 403
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka