Ritning två boxar i befintlig ladugård

Ja, men är inte det en risk att ha hästar i samma box ? Om jag hade haft hage precis utanför som i en slags lösdrift hade jag gjort på det viset, men vinterhagen ligger på andra sidan gårdsplanen och de andra hagarna ligger bortanför vår gräsmatta
Beror på hur bra kompisar de är och hur länge de står inne.

Hur stor behöver skötselplatsen vara? Såhär kan man göra om det räcker med 2 m bredd i skötselplatsen. Det blir lite trång gång bort till stora boxen men det kan kanske funka?

litet-stall.png
 
1,2 m är alldeles för smal stallgång. Man rekommenderar fritt mått/öppningsmått på 1,2 m för dörrar där hästar bara ska passera igenom en kort sträcka.
Även kortaste sidan behöver tas hänsyn till, så man inte glömmer det.
Beror på hur bra kompisar de är och hur länge de står inne.

Hur stor behöver skötselplatsen vara? Såhär kan man göra om det räcker med 2 m bredd i skötselplatsen. Det blir lite trång gång bort till stora boxen men det kan kanske funka?

Visa bifogad fil 124750
 
1,2 m är alldeles för smal stallgång. Man rekommenderar fritt mått/öppningsmått på 1,2 m för dörrar där hästar bara ska passera igenom en kort sträcka.
Även kortaste sidan behöver tas hänsyn till, så man inte glömmer det.
Då får man kanske minska den lilla boxen till 2,10•3,50 🤔 Blir skötselplats i gången istället på 1,90
 
Du skulle ju kunna ha en box på varje kortsida ala 2,2x4m och då få en relativt stor skötselplats (2,6x4m) emellan 😃
 
Ja det hade varit jättebra, men utanför ena långsidan har sambon byggt tak ock vägg för traktorerna och skogsmaskinen och på den andra långsidan ligger vedboden och den ligger också på en annan nivå än golvet i ”stalldelen” vi har dubbeldörrar på kortsidan och på andra kortsidan är ju resten av lagården
Om man nu ska fixa stallet så är det kanske bättre att tänka så det blir bra långsiktigt? Se över om det går att ordna annan plats för traktorerna?
Känns kortsiktigt att bygga stallet sämre än nödvändigt bara för att maskinerna huserar utanför nu😊
 
Om man nu ska fixa stallet så är det kanske bättre att tänka så det blir bra långsiktigt? Se över om det går att ordna annan plats för traktorerna?
Känns kortsiktigt att bygga stallet sämre än nödvändigt bara för att maskinerna huserar utanför nu😊
Ja, men jag och sambon har redan diskuterat detta och jag tyckte vi kunde ha boxar där, men han vill ha sina traktorer där han har byggt till de
Vi kommer aldrig ha mer än två hästar maxstorlek dponny Det är 100% säkert
 
Ja, men jag och sambon har redan diskuterat detta och jag tyckte vi kunde ha boxar där, men han vill ha sina traktorer där han har byggt till de
Vi kommer aldrig ha mer än två hästar maxstorlek dponny Det är 100% säkert
Tänkte mest så det blir en planlösning nu känner dig nöjd med långsiktigt, verkar ju lite krångligt att få till både boxstorlekar och vettig bredd på gång 😊
Minikraven på box är ju mindre än vad de flesta vill ha till sina hästar..
 
Jag hade nog också gjort en stor gruppbox om ingången inte kan vara på långsidan. Ev med möjlighet att dela av. Det är ju godkänt att ha "ätspiltor" som är smalare än 2,2, om man tänker att man delar av boxen/binder upp ponnyerna precis vid fodring om de får olika givor/kan bråka när de äter. När det inte är mat inblandat brukar det inte bli bråk.

Alt har vi i vårat stall tillfälligt haft att man måste gå igenom en box för att komma till nästa, lite bökigt men funkar, vet dock inte om det finns några konkreta bestämmelser om det, det är ju inte optimalt vid eventuell brand t.ex.
 
Senast ändrad:
Stallet är tyvärr för litet för att få till bra lösningar. Det enda alternativ jag hade övervägt är en så stor gruppbox som möjligt (den blir ju ändå inte mer än ca 4,5x4) och skötplats eller två boxar på halva ytan var.
 
Stallet är tyvärr för litet för att få till bra lösningar. Det enda alternativ jag hade övervägt är en så stor gruppbox som möjligt (den blir ju ändå inte mer än ca 4,5x4) och skötplats eller två boxar på halva ytan var.
Medveten om detta, därför jag ville ha tips så det blir så bra som möjligt utifrån de kassa förutsättningarna 🙂
 
Mitt tips är att bygga en ordentlig ligghall i hagen och skötselplats + en mindre box för en häst inne. Alternativt en gruppbox där man kan binda upp hästarna vid utfodring och skötsel. Föreskrifternas mått är minimimått och absolut inte optimala mått. Därför är det dumt att försöka trycka in boxar som har 2,2 m som kortaste sida.

Skippa tanken på skötselplats är mitt råd. Det är för lite utrymme för det. Sopa undan strö och ordna med en bra strålkastare åt hovslagaren (dammtålig) vid behov.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 853
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 520
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, det utlovas storm var jag bor. Har 2 hästar hemma. Häst A är helt ok med att stå på box, häst B hatar det enligt ägaren( har B på...
Svar
11
· Visningar
1 348
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 021
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp