Ritning två boxar i befintlig ladugård

Då är det nog svårt att få till om inte hästarna klarar av att gå i en större box tillsammans och ni inte kan bygga något annat utanför den befintliga byggnaden och det inte gick med dörrar direkt ut tyvärr
Så kan man ju såklart se det, men jag vill komma på den bästa lösningen utifrån de dåliga förutsättningarna och jag vill gärna ha två boxar till dponny för säkerhets skull, men funkar det inte så gör det inte det
För att förtydliga då jag nog varit otydlig.
Har haft häst inackorderad, men då hästen fick tas bort akut pga sjukdom finns inga hästar i dagsläget, men letar efter ny och drömmen har ju ändå alltid varit att ha hästar hemma och då behövs två. En ridhäst plus sällskapshäst som inte behöver vara ridbar men ska vara snäll att pyssla och promenera med och den kan vara av mindre modell. Tanken i framtiden är lösdrift, men då behövs ändå sjukbox och skötplats och vi kan inte göra allt samtidigt.
Tid och pengar som alla säkert förstår.
Stora hagar finns möjlighet till och en skogshage och vi slår eget hö.
Så under en period så kommer det inte bli ultimat, men de hästar jag haft har gått ut tidigt på morgonen och in sent på kvällen och det är väldigt mycket bättre än i många andra stall där hästarna endast för gå ute i en liten rasthage några timmar på en hel dag för att sedan stå på box resten. När jag var yngre jobbade jag i ett av Sveriges mest kända stall och vissa hästar fick inte ens gå ut. Vi hade tvååringar som stod på box hela dagen och så skulle de longeras för att de skulle få röra lite på sig , det var förenat med livsfara både för människa och häst. Då spelar det kanske ingen roll om hästen har en box på 10 kvadrat istället för jordbruksverkets minimått en kort period 🤔
 
Det betyder inte att det är tillåtet.

Vet du någon som fått prövat och inte fått det godkänt? Eller står det i några föreskrifter att det inte är tillåtet?

Jag skulle hellre gå igenom en box med gott om plats än en trång gång för att komma förbi utanför boxen. Plus att man inte behöver "stjäla" boxyta för att göra en gång. Om man nu ska välja det "minst dåliga" alternativet. Gruppbox förstår jag att man kanske inte vill begränsa sig till om det är två hypotetiska hästar man ska bygga till och man inte vet hur bra de funkar ihop.
 
Vet du någon som fått prövat och inte fått det godkänt? Eller står det i några föreskrifter att det inte är tillåtet?

Jag skulle hellre gå igenom en box med gott om plats än en trång gång för att komma förbi utanför boxen. Plus att man inte behöver "stjäla" boxyta för att göra en gång. Om man nu ska välja det "minst dåliga" alternativet. Gruppbox förstår jag att man kanske inte vill begränsa sig till om det är två hypotetiska hästar man ska bygga till och man inte vet hur bra de funkar ihop.
Jag vet folk som försökt men sedan ändrat sig. Känner inte till någon som dragit det så långt som till förbud och överklagande.

Det handlar ffa om brandskydd och möjligheten till säkra passager generellt.
Att alltid behöva flytta häst 1 för att nå häst 2 är inget jag ser som en smidig lösning heller.

Hade hellre valt en mindre sällskapsponny alla dagar. De äter mindre och skiter mindre och kostar generellt mindre också :)
 
Om det gäller framtida scenariohästar hade jag sett till att begränsa sällskapsponnyns höjd till aponny.
Då kan du ha en liten box på ca 1,7x4 till den och den större ponnyn får en box på ca 2,2x4.
Stallgång/skötselplats blir då ca 3x4 m.
 
Jag vet folk som försökt men sedan ändrat sig. Känner inte till någon som dragit det så långt som till förbud och överklagande.

Det handlar ffa om brandskydd och möjligheten till säkra passager generellt.
Att alltid behöva flytta häst 1 för att nå häst 2 är inget jag ser som en smidig lösning heller.

Hade hellre valt en mindre sällskapsponny alla dagar. De äter mindre och skiter mindre och kostar generellt mindre också :)

Man kan ju gå igenom boxen fast den andra hästen är kvar också. Vi har haft så tillfälligt, men eftersom det bara var 3 hästar i stallet totalt så gjordes det aldrig någon riktig prövning på det... Men då hade vi iof öppningarna i hörnet så blev ju inte så lång bit genom boxen.

1691180318958.png
 
Man kan ju gå igenom boxen fast den andra hästen är kvar också. Vi har haft så tillfälligt, men eftersom det bara var 3 hästar i stallet totalt så gjordes det aldrig någon riktig prövning på det... Men då hade vi iof öppningarna i hörnet så blev ju inte så lång bit genom boxen.

Visa bifogad fil 125104
Öppning i hörnet med skjutdörr kan ju funka med din ritning.
Med slagdörrar blir det alldeles för trångt. Ska man gå igenom boxen med häst i kräver det också att de är så goda vänner att gruppbox egentligen hade varit ett alternativ..
 
Vet du någon som fått prövat och inte fått det godkänt? Eller står det i några föreskrifter att det inte är tillåtet?

Jag skulle hellre gå igenom en box med gott om plats än en trång gång för att komma förbi utanför boxen. Plus att man inte behöver "stjäla" boxyta för att göra en gång. Om man nu ska välja det "minst dåliga" alternativet. Gruppbox förstår jag att man kanske inte vill begränsa sig till om det är två hypotetiska hästar man ska bygga till och man inte vet hur bra de funkar ihop.
Ja, jag vet flera som inte fått det godkänt. Det har med utrymningsmöjligheten att göra. Alltså vid brand t ex.
 
Ja den är på kortsidan, en stor hög dubbeldörr

Det låter ganska likt mitt. Jag har en D-ponny och en shettis på lösdrift, byggde boxar i skötselstallet för att kunna ta in vid busväder.

Löste det såhär, jag har liiite andra mått än 7x4m men såhär skulle min lösning se ut med dina mått.

Jag har alltså en rätt smal stallgång men den är mycket kort. Gummimatta i boxarna och sopar undan spånet när hovar ska fixas. Har inget behov av separat skötselspilta till bara mina två, har uppställningsplats ute också.
 

Bifogade filer

  • IMG20230812142418.jpg
    IMG20230812142418.jpg
    261,3 KB · Visningar: 79

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 851
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 520
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, det utlovas storm var jag bor. Har 2 hästar hemma. Häst A är helt ok med att stå på box, häst B hatar det enligt ägaren( har B på...
Svar
11
· Visningar
1 348
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 019
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp