Bygga stall

Nominous

Trådstartare
Nu börjar det närma sig att vi ska ta tag i planerna att bygga mitt stall :bump::bump: Svärfar ska hjälpa till med bygglovet då det är han som äger gården idag som vi ska köpa lös. Och förprövningen ska vara inne till 6 juni om vi ska förpröva innan semestern.

Så nu sitter jag och planerar vad jag ska ha för utrymme och hur stort stallet ska bli. Min fundering blir då ska man köpa en byggsats eller bygga allt själv från grunden??

Varken jag eller sambo är byggkunniga. Sambon jobbar i en frima som håller på med markentrepnad så alla maskiner för grunden ordnar sig. Så det enda som jag är fundersam är ju stallbyggnaden. Svärfar har ju byggt en del, men inte stora byggnader. Visst känner vi folk som är händiga så det löser sig säkert bra om vi väljer att bygga från grunden.

Men hur har ni gjort? Har ni byggt själva eller har ni köpt byggsatser och bara slagit upp stallet?? Är det ens lönsamt att köpa byggsats?

Om ni köpt byggsats - har ni köpt bara skalet och sen satt upp egna boxar och innerväggar eller har ni köpt komplett med allt invändigt??

Vad har kalaset gått på utan plattan och grunden lagd?:) Vet inte hur jag ska göra.. Men det känns ju svårt att bygga själv när man inte är så jättehändig. Men det kanske inte är så svårt om man får hjälp av nån som kan hyffsat bra??
 
Sv: Bygga stall

Vi byggde i lösvirke och även alla boxar och galler har vi gjort själva. Jag tycker färdiga boxar är lite klena.
Ni behöver någon som är kunnig så ni får upp stommen och gärna ytterskalet sedan kan ni säkert göra resten själva. Håller sambon på med markjobb så har han säkert kontakter. Jag kommer inte ihåg vad totalkostnaden blev bara vad markarbetena kostade och du har tur du som har det inom familjen.
 
Sv: Bygga stall

Vi köpte byggsats i trä (Löv****er) som vi lejde folk för att sätta upp. Dörrar, fönster, ventilation, isolering och innerväggar satte vi upp själva. Boxinredningen köpte vi men byggde ihop själva. Vatten och el var det behöriga hantverkare som installerade förstås. Tre boxar, uppvärmd sadelkammare och en liten foderkammare blev det. Stallet är 9*7 meter och gick på ca 175.000 inklusive allt (förutom grunden). Jag är supernöjd med stallet :) Ska väl tillägga att stallet är 10 år gammalt nu, så man får nog lägga till några tiotusenlappar kanske och att hantverkarna jobbade vitt.
 
Sv: Bygga stall

Vi byggde i lösvirke och även alla boxar och galler har vi gjort själva. Jag tycker färdiga boxar är lite klena.
Ni behöver någon som är kunnig så ni får upp stommen och gärna ytterskalet sedan kan ni säkert göra resten själva. Håller sambon på med markjobb så har han säkert kontakter. Jag kommer inte ihåg vad totalkostnaden blev bara vad markarbetena kostade och du har tur du som har det inom familjen.

De boxarna som jag har kollat ut är riktigt rejäla så de kommer nog duga alldeles ypperligt.
Jag känner inte att jag har tillräcklig kunskap för att bygga av lösvirke. :( Så det blir nog byggsats ändå tror jag.

Vi köpte byggsats i trä (Löv****er) som vi lejde folk för att sätta upp. Dörrar, fönster, ventilation, isolering och innerväggar satte vi upp själva. Boxinredningen köpte vi men byggde ihop själva. Vatten och el var det behöriga hantverkare som installerade förstås. Tre boxar, uppvärmd sadelkammare och en liten foderkammare blev det. Stallet är 9*7 meter och gick på ca 175.000 inklusive allt (förutom grunden). Jag är supernöjd med stallet :) Ska väl tillägga att stallet är 10 år gammalt nu, så man får nog lägga till några tiotusenlappar kanske och att hantverkarna jobbade vitt.

Jag har tittat på Lövånger jag med och har talat med dem idag om en offert och jag är riktigt nöjd med bemötandet. Tror det kommer bli skitbra med dem!! Och inte så dyrt att man vill gråta! Härligt at du är nöjd med ditt stall. Tror det kommer bli bra.
 

Liknande trådar

Hemmet Min mor är snart klar med sitt hus - efter 5 år och mycket om och men, och trots detta krångel så är jag sugen på att bygga en stuga på...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: Ms_Antrop
·
Anläggning Har planer på att bygga nytt stall inom ett par år. Funderar på hur det funkar med modul/ byggsats-stall. Verkar väldigt smidigt att...
Svar
15
· Visningar
3 798
Senast: escade
·
Anläggning Jag behöver hjälp att tänka! Vi flyttade till en liten hästgård i början av året. Det befintliga stallet är litet(!!) och gammalt...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
25 080
Senast: Buck
·
Anläggning Hej, Jag och min sambo har nyligen köpt en mindre gård på landet. Här finns möjlighet till egen häst men inget stall. Det finns en...
2
Svar
34
· Visningar
5 981
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp