Justja, i Örebro är ingångslön för medicinsk sekreterare runt 21 så det är ju ganska lågt. Men kolla upp andra yrkesutbildningar, finns massa skoj!

Du kommer över det.
Tveksamt. Exempelvis gav jag min hund sprutor 2 gånger om dagen i 4 år och det var obehagligt varje gång. Jag vet inte om det är värt att byta till ett jobb man redan från början känner obehag inför.

Funderar på om du kan utöka ditt sociala liv istället för att byta jobb. Finns det ett bibliotek inom rimligt pendlingsavstånd? Om du har bärbar dator kanske du kan sitta där och arbeta några timmar i veckan? Lite miljöombyte och sociala kontakter men ändå en lugn miljö. Eller så kanske de har en bokcirkel du kan gå med i? Många bibliotek har ju språkcafeer för de som behöver träna sig att prata svenska också om du kan tänka dig att hänga med på det och vara lite lärare. Kanske inte alls din grej men du skulle garanterat lära känna människor!
Jag har tänkt på det men inte lyckats komma underfund med hur jag ska göra. Jag har tänkt att vara mer delaktig i t.ex. trädgårdsföreningen och kanske även naturskyddsföreningens aktiviteter för att träffa folk, men då kommer nästa fråga: NÄR ska jag ha tid med det? Jag har redan ett fullt schema som jag måste radera i för att orka med. Exempelvis kommer jag att dra ner på ridningen för att hinna med min trädgård. Jag tycker det är svårt att hitta kontaktytor där jag träffar folk, när det inte är en del av min vardag. Varje extra grej som tillkommer måste jag värdera, har jag tid (kan jag prioritera det) och har jag ork? För även om jag vill så räcker inte alltid tiden och orken.

Visst kan jag sitta på bibliotek och jobba men det är knepigt när jag får kundsamtal. Det går ju inte att prata på ett bibliotek utan att andra hör precis exakt allt plus att pratet stör andra som sitter där.

Tror också du ska behålla nuvarande jobb. Det är nog svårt att hitta något som uppfyller alla dina krav, med de förutsättningar du nämner.
Kan du åka in och arbeta på kontoret någon eller några dagar i veckan för att få lite omväxling? Och sen fortsätta köra resten hemifrån.

Tveksamt. Exempelvis gav jag min hund sprutor 2 gånger om dagen i 4 år och det var obehagligt varje gång. Jag vet inte om det är värt att byta till ett jobb man redan från början känner obehag inför.

Jag har tänkt på det men inte lyckats komma underfund med hur jag ska göra. Jag har tänkt att vara mer delaktig i t.ex. trädgårdsföreningen och kanske även naturskyddsföreningens aktiviteter för att träffa folk, men då kommer nästa fråga: NÄR ska jag ha tid med det? Jag har redan ett fullt schema som jag måste radera i för att orka med. Exempelvis kommer jag att dra ner på ridningen för att hinna med min trädgård. Jag tycker det är svårt att hitta kontaktytor där jag träffar folk, när det inte är en del av min vardag. Varje extra grej som tillkommer måste jag värdera, har jag tid (kan jag prioritera det) och har jag ork? För även om jag vill så räcker inte alltid tiden och orken.

Visst kan jag sitta på bibliotek och jobba men det är knepigt när jag får kundsamtal. Det går ju inte att prata på ett bibliotek utan att andra hör precis exakt allt plus att pratet stör andra som sitter där.
Jag tror inte heller vårdadministratör passar dig, det är nog för stressigt så som du beskrivit att du fungerar.

Hinner du med någon kvällskurs med begränsat antal timmar? Jag fick nån sensusbroschyr innehållande bland annat matlagningskurs för singlar, hade det kunnat vara något? Vet inte din relationsstatus men tänker att det är ett ställe där många anmält sig just med anledningen att träffa nytt folk.

Några grannar/närboende du kan bjuda in på fika då och då? Skapa någon form av nätverk i bygden med grillning/aktivitet nån gång per årstid?

Min pappas by ordnar cykelfest, det verkar faktiskt riktigt kul! Man får uppdrag att laga förrätt, varmrätt eller efterrätt, sedan får man olika adresser att cykla till och känner alltså inte de personerna. Är det ingen fullträff är det inte hela världen eftersom man sedan cyklar vidare till nästa. Min pappa med fru har hittat flera nya vänner på det sättet.

Tror också du ska behålla nuvarande jobb. Det är nog svårt att hitta något som uppfyller alla dina krav, med de förutsättningar du nämner.
Kan du åka in och arbeta på kontoret någon eller några dagar i veckan för att få lite omväxling? Och sen fortsätta köra resten hemifrån.
Jag har 23 mil till huvudkontoret. Det tar mig nästan 3 timmar att åka dit. Och lika mycket hem. Det innebär att de gånger jag åker till huvudkontoret, åker jag direkt efter jobbet på kvällen och sover på kontoret (eller hos @Tranan om han är hemma och inte barnen är där). Det innebär att då jag reser dit, har jag nästan ingen fritid alls under minst 2 dygn plus att jag är ganska trött efter att både ha jobbat heltid och kört bil i flera timmar. Så när jag kommer hem måste jag vila och får ingenting gjort. Så att resa oftare känns inte som någon bra alternativ.

Har du provat KBT för att lära känna dig själv?
Vissa saker är måsten, andra är mer vill göra tex. Det gäller att lära sig hitta jämvikt.
Jag mår fortfarande dåligt (psykiskt) mina dåliga dagar (oftast första dagen efter två dagars jobb), men har sakta börjat lära mig acceptera hur jag fungerar.

Det finns ju test på nätet för vilka jobb man kan tänkas passa för, har du gjort nåt sånt?

Jag tror inte heller vårdadministratör passar dig, det är nog för stressigt så som du beskrivit att du fungerar.

Hinner du med någon kvällskurs med begränsat antal timmar? Jag fick nån sensusbroschyr innehållande bland annat matlagningskurs för singlar, hade det kunnat vara något? Vet inte din relationsstatus men tänker att det är ett ställe där många anmält sig just med anledningen att träffa nytt folk.

Några grannar/närboende du kan bjuda in på fika då och då? Skapa någon form av nätverk i bygden med grillning/aktivitet nån gång per årstid?

Min pappas by ordnar cykelfest, det verkar faktiskt riktigt kul! Man får uppdrag att laga förrätt, varmrätt eller efterrätt, sedan får man olika adresser att cykla till och känner alltså inte de personerna. Är det ingen fullträff är det inte hela världen eftersom man sedan cyklar vidare till nästa. Min pappa med fru har hittat flera nya vänner på det sättet.
Jag kan väl önska att jag av naturen vore lite mer social, men är tyvärr inte riktigt det. Jag pratar gärna med grannarna när jag träffar dem, men har lite svårt att ta initiativ till annat. Orken brister också tyvärr.

Någon kvällskurs vore säkert kul, dock är väl kurser riktade för singlar inget för mig. Jag söker ingen ny partner då jag redan har en relation med @Tranan . Jag önskar bara att träffa lite folk rent allmänt. Frågan är bara vad jag ska prioritera bort för att gå på kurs. Jag skulle ju vilja träna karate också men hinner inte. Och ridningen måste jag dra ner på eller sluta med. Jag har nog lite svårt att peta in extra saker i vardagen och skulle nog helst se att jag mina kontaktytorna skapades i samklang med resten av mitt liv.

Jag har 23 mil till huvudkontoret. Det tar mig nästan 3 timmar att åka dit. Och lika mycket hem. Det innebär att de gånger jag åker till huvudkontoret, åker jag direkt efter jobbet på kvällen och sover på kontoret (eller hos @Tranan om han är hemma och inte barnen är där). Det innebär att då jag reser dit, har jag nästan ingen fritid alls under minst 2 dygn plus att jag är ganska trött efter att både ha jobbat heltid och kört bil i flera timmar. Så när jag kommer hem måste jag vila och får ingenting gjort. Så att resa oftare känns inte som någon bra alternativ.
Just detta har vi diskuterat förr.

Det är inte rimligt (avtalsenligt!) att du reser på din fritid. Du behöver baka in restiden i din arbetstid. Åka hem så att du är hemma vid 17 när du slutar jobba. Alternativt kompenserar restiden med ledigt nästa dag.

Jag tror att du behöver titta över ditt liv och dina aktiviteter ordentligt?

Jag har i perioder haft väldigt begränsad ork. Har tvingats att skära ner massor. Jag brukar uttrycka det som att jag "ges ut i mindre upplaga"
Dvs att jag är som vanligt men kortare stunder än förr.

Du rider flera gånger i veckan. Det låter för mig - som ändå är skapligt frisk - som ett STORT åtagande. Hur ska du hinna med ditt övriga liv när det går åt så väldigt många timmar till hästeriet?
Antingen sänka dina krav rejält eller rida mindre?

Sedan är det ju onekligen så att de flesta av oss behöver bränsle för att göra något. Dvs vi behöver input för att kunna skapa output. Något som fyller på energi och lust och ork. Din påfyllning just nu känns minimal? Eller snarare att du behöver mer än du får in?

Jag tror också att du inte kan hitta ett annat mer perfekt jobb för dina krav men att du måste göra förändringar eller få hjälp så att ditt hela liv hamnar mer på plus. Det är inte jobbet som är bekymret utan ditt liv i övrigt.

Om du mådde strålande skulle de där 8 timmarnas arbete vara en piece of cake och du skulle ha energi till massor av saker. Nu är livet OCH jobbet tungt.

Det är inte rimligt (avtalsenligt!) att du reser på din fritid. Du behöver baka in restiden i din arbetstid. Åka hem så att du är hemma vid 17 när du slutar jobba. Alternativt kompenserar restiden med ledigt nästa dag..

Det där varierar ju otroligt mycket. Jag har under snart femton års tid haft jobb där HK legat långt bort (4 timmar med bil, mindre med tåg) och ibland ges restidsersättning ibland kompenseras man med ledig tid för att åka tid. Ibland inte alls... utan man förväntas jobba där ibland helt enkelt. Att vara hemma kl 17 är helt utopiskt dessutom. Ska jag jobba en dag i Sthlm så åker jag hemifrån runt 5.30 och kommer hem ca 20.30 (med tåg that is). Skulle jag vara borta 8-17 blir det inte mycket jobba liksom...

Det är inte rimligt (avtalsenligt!) att du reser på din fritid. Du behöver baka in restiden i din arbetstid. Åka hem så att du är hemma vid 17 när du slutar jobba. Alternativt kompenserar restiden med ledigt nästa dag.

Jag har i perioder haft väldigt begränsad ork. Har tvingats att skära ner massor. Jag brukar uttrycka det som att jag "ges ut i mindre upplaga"

Du rider flera gånger i veckan. Det låter för mig - som ändå är skapligt frisk - som ett STORT åtagande. Hur ska du hinna med ditt övriga liv när det går åt så väldigt många timmar till hästeriet?

Sedan är det ju onekligen så att de flesta av oss behöver bränsle för att göra något. Dvs vi behöver input för att kunna skapa output. Något som fyller på energi och lust och ork. Din påfyllning just nu känns minimal? Eller snarare att du behöver mer än du får in?

Jag tror också att du inte kan hitta ett annat mer perfekt jobb för dina krav men att du måste göra förändringar eller få hjälp så att ditt hela liv hamnar mer på plus. Det är inte jobbet som är bekymret utan ditt liv i övrigt.

Om du mådde strålande skulle de där 8 timmarnas arbete vara en piece of cake och du skulle ha energi till massor av saker. Nu är livet OCH jobbet tungt.
Vad är det för avtal som bryr sig om var man bor i förhållande till jobbet? Man har ju själv valt sitt jobb/arbetsplats.

Ah okej, då förstår jag!

Har du provat KBT för att lära känna dig själv?
Vissa saker är måsten, andra är mer vill göra tex. Det gäller att lära sig hitta jämvikt.
Jag mår fortfarande dåligt (psykiskt) mina dåliga dagar (oftast första dagen efter två dagars jobb), men har sakta börjat lära mig acceptera hur jag fungerar.

Det finns ju test på nätet för vilka jobb man kan tänkas passa för, har du gjort nåt sånt?
Nej, det har jag inte gjort. Varken KBT eller annat.

Jag har väldigt få måsten men otroligt många saker jag vill göra.

Jag snackade med facket igår angående restiden. Det finns inget kollektivavtal på jobbet. I mitt anställningsavtal står inte heller var min arbetsplats är. Alltså finns det inget jag kan kräva. Jag kan bara ifrågasätta det, vilket jag inte har orkat göra. Jag har ibland ifrågasatt annat men orkar inte riktigt ta diskussionerna. Dessutom så har jag inget påtryckningsmedel eftersom det är svårt för mig att byta jobb.

Jag rider 3 gånger i veckan och tänker dra ner. Jag tog upp det med medryttarhästens ägare för några dagar sedan. Under växtsäsongen går det inte att rida mer än 1-2 gånger i veckan max. Men i november är växtsäsongen slut.

Det finns väl inget som fyller på med energi mer än tillfälligt. Det finns saker jag gillar att göra, men som inte påverkar i det stora hela.

Vad är det för avtal som bryr sig om var man bor i förhållande till jobbet? Man har ju själv valt sitt jobb/arbetsplats.
Jag har mitt kontor hemma och det är det som är min arbetsplats. När jag reser till huvudkontoret så är det en nätt resa på nästan 3 timmar enkel väg, vilket då inte är min vanliga arbetsplats. De gånger jag åker till huvudkontoret går det minst 2½ dygn nästan helt utan fritid.

Innan jag jobbade hemifrån hade jag 30 minuter till jobbet. Att resa längre tid än så dagligen skulle jag inte orka och väljer därmed bort sådana jobb.

På ett jobb har man vanligtvis en stationeringsort.
När man jobbar på annan plats räknas restiden in i arbetstiden och man får ersättning för omkostnaderna -resa, ev. logi.

Det ska inte jämföras med restid till sitt vanliga jobb. Den sköter man själv. Utanför arbetstid.

TS bor på en ort där hon har sin ordinarie arbetsplats. Vissa dagar ska hon jobba utanför sin stationeringsplats. Resa till den andra orten bör arbetsgivaren stå för, och resan ska ingå i de där 40 timmarna i veckan.

Som när jag lånas ut till andra kontor. Min arbetsdag börjar kl 8. Då är jag på min ordinarie ort och startar resan till det andra kontoret. Och jag ska vara tillbaka på min ordinarie arbetsort kl 17. Resr mab längre bort blir det fler parametrar. Men grunden bör vara att jobbet på den andra orten inte innebär övertid.

Vilka jobb har INTE det på det viset?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hjälp
  • Vab eller inte
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka