Byta ponny? Ge det tid? Hjälp mig tänka...

Svamlan

Trådstartare
Åååhhh vad jag är sur på mig själv just nu. Jag skulle ha litat på min magkänsla...Vår c-ponny vi haft ca en månad nu funkar inte riktigt med dotra. Vi letade eg b-ponny men detta blev en kompromiss och rent strl-mässigt så går det ju bra. Men. Ponnyn, som gått på ridskola hela sitt liv praktiskt taget, ej varit i hage alls nästan, är nog lite för upphetsad av sitt nya liv....känner att dottern inte riktigt rår på henne. Hon försöker sticka ute, blir oerhört stark både vid uteridning och vid hoppning på ridbanan. Tror detta skulle vara en superponny för en lite äldre och duktigare tjej att ha som lite projekt, men hon passar inte som första ponny åt oss. Dottern säger att det inte känns riktigt kul att åka och rida för man vet aldrig hur det ska sluta...

Så. Vad göra? Jag blir tokig på detta ponnyletande...Ska jag ge det lite mer tid eller försöka sälja ponnyn så fort det går? Och hur lätt är det att bli av med en lite krävande ponny tro...Tacksam för lite input av alla de slag...

Sv: Byta ponny? Ge det tid? Hjälp mig tänka...

Ja, det är så svårt att hitta rätt ponny.
Vi har letat i över fyra år nu och letar fortfarande.
Antingen är de för pigga och drar eller så är de åt det slöare hållet.
Svårt det där.
Nu har vi en som är toppen på gång, men när jag tycker att det är toppen så brukar det skita sig innan ponnyn kommer, men vi håller tummarna och hoppas. I så fall kommer hon om en månad. Vi håller alla tummar vi har.

Ett tips till dig är att kanske ta in en medryttare som är lite äldre och mer erfaren än dottern och har mer skinn på näsan?
Går ponnyn att köra?

En månad är en väldigt kort tid, och som det låter på dig har hästen gått på ridskolan väldigt länge, vilket kan vara en anledning till att hon inte riktigt har anpassat sig till den nya miljön än. Min ponny är likadan, en riktig "heting" när han kommer till nya stall men blir sedan nästan slö. Jag tror du måste vänta ett litet tag till och se om hon anpassar sig.

Jag tror att din dotter kan lära sig väldigt mycket av den här ponnyn. En läromästare är inte alltid det rätta tycker JAG. Hon kommer att lära sig att vara orädd för pigga hästar och vara beredd om det händer något, och det tycker jag är en mycket bättre egenskap!

På en månad hinner din dotter heller inte bli ledare över hästen, det tar sin tid. När hon sedan är en stabil ledare borde inte eran häst sticka som du förklarar. Träna NH-övningar är mitt tips! Träna den mycket vid hand, och om ponnyn är på snudd till het kan ni ju longera den ett tag innan så att den blir av med lite engeri.

Mvh Rebecca

Är ponnyn bra för örigt så skulle jag ge dem mer tid. Jag tog själv en ridskolehäst en gång som skulle vara en riktgigt slö och trygg promenadhäst. När hon kom hem till oss blev det en riktig "raket" av henne första tiden. Det är en sådan stor omställning de går igenom från ridskola till privat. För det första miljön, sedan ridningen (har antagligen gått flera timmar om dagen innan) och nya människor.
Jag tror personligen omställningen är svårare för en ridskolehäst.

Om man gillar medryttare eller inte är ju en smaksak. Men det kankse vor bra att få hjälp med att rida den mer nu i början och någon som är äldre och säkrare som törs rida igenom den ordentligt så kanske den lugnar sig.

Ge den du tid, det tar ofta lite tid för dom att "landa" på ett nytt ställe, och be ngn äldre mer rutinerad tjej sitta upp en eller två ggr vecka så att ponnyn inte tar över för mkt.

Den blir nog snart sig själv igen. Ta bort allt kraft foder, det gör alltid jag på en nyinflyttad häst, sen kan man börja ge det igen när hästen kommit mer till ro.

Tack för svar. Ja vi ska väl avvakta ett tag så får vi se.

Jag hade också avvaktat om jag var i er sits, det tar ju som sagt tid för hästen att vänja sig vid sitt nya liv:)

Sen kanske du känner ngn lite mer äldre och mer rutinerad som kan "rasta" av hästen lite ibland också?

Säger som flera redan sagt, det är en stor omställning för en häst att bli privatägd när den arbetat på ridskola! Ridskolehästar, vare sig det är ponnyer eller stora hästar är de som blir de mest inrutade hästar jag någonsin sett! Så fort deras dagliga rutiner rubbas så märker man att hästen reagerar. Bara en sådan skitsak som att stå själv en stund i stallet när alla andra hästar går ut i hagen är ju något som många ridskolehästar reagerar direkt på! Långt ifrån alla "river stallet", men det finns ju de som gör det också! Att jämföra med privathästen som rids olika tider på dagen och brukar nöja sig med att gnägga (om ens det) ett par gånger när den får stå kvar inne.

Så om dottern inte upplever obehag av att rida ponnyn och blir rädd så skulle jag ge den minst en månad till. Det för att kanske inte göra misstaget att sälja en ponny som kan bli den perfekta pållen till dottern!

Någon föreslog om du kunde hitta någon duktig medhjälpare som rider ponnyn ibland. Det tycker jag också är en bra idé.

Kan inte du rida ponnyn åt dottern ett tag då? eller som tidigare talare longera henne innan ridning eller tex köra löshoppning en stund det brukar jag göra med mitt energiknippe till häst och sen rida när han lugnat ner sig lite. Och en månad är ingen tid 1 år då har du gett hästen tid och om ett par månader ska du se en förändring att det kommer bli bättre hon ska ju lära känna dig och dottern och som tidigare talare sa hon har ju antagligen gått ett par timmar om dagen innan och jag antar att hon går betydligt mindre nu så är det ju inte så konstigt att hon har väldigt mkt spring i benen...

På ridskolan får hästarna/ponnierna mycket motion. De går ofta flera lektioner per dag. När de sen hamnar i privata händer blir ofta ridningen mycket, mycket mindre. Det tror jag är ett av skälen till att f.d. "lugna" ridskolehästar kan "förvandlas" till raketer när de säljs som privathästar.

Många hästar som anländer till ridskolan är "heta" från början, men slocknar en smula med tiden.

Tänk på att se över foderstaten, minska/ta bort kraftfodergivan och ge ponnyn ordentligt med motion. Ta kanske hjälp av en medryttare. Ge ponnyn tid att aklimatisera sig/landa. Den har kanske inte varit utanför ridskolans väggar tidigare och då är det också en stor omställning för den. Lycka till! :)

Hej alla ni kloka!
Ska försöka hitta någon som kan rida henne lite mer ordentligt en el ett par ggr/veckan. Har suttit på henne själv vid ett par tillfällen och det fungerar ju viktmässigt, men jag är lite för lång för att det ska funka som vettig ridning lite mer regelbundet. Däremot tömkör jag henne gärna för det tycker jag är otroligt roligt och bra för hästen, som även hon verkar trivas med det.

Sen är väl problemet inte att hon är pigg eg, utan att hon blir så stark att dottern inte kan få stopp på henne. Hon är känslig i munnen men sätter huvudet i ett läge där dottern inte rår på henne. Försöker nu med lite andra bett vid uteridning och det har fungerat ok. Jag har själv inte känt av starkheten eftersom jag rider hästen i form och då är hon fin i munnen.

Nu kommer jag att låta lite småtaskig, men försök att ta det på rätt sätt.

Jag tror att dottern behöver lära sig rida bättre. Ponnyn i sig verkar inte extremt komplicerad. Lite stark löser man med rätt ridning. Har ni möjlighet så skaffa en duktig tränare som kan hjälpa henne med ridningen. Gör inget som "utmanar" för mycket, strunta i hoppning förutom enkla övningar tills dottern känner att hon har koll. Rid ut du istället för dottern under en period. Personligen skulle jag ALDRIG lösa ett problem med en stark häst genom att betsla upp, det ger i min värld aldrig någon långsiktig effekt. Snarare tvärt om.

Sen tror jag som flera andra skrivit att det är en bra idé att se över foderstat och kanske att rasta av den innan ridning.
R

Hej. Någon av de ponnier vi köpt har varit svåra i början och testat osv. När jag var i din situation pratade jag med en äldre tjej (kortväxt) som fick rida ponnyn regelbundet och när det var klubbtävling så fick ponnyn starta 2ggr först med den större tjejen och sen med min lilla tjej. Efter ca 1 - 2 månader var problemet borta. Problemet kommer inte att gå över av sig själv om din flicka blir rädd och inte vågar osv. Det känner ponnyn direkt och vill ta över. (generalisering).

Jag tar inte illa upp, klart dottern behöver bli en bättre ryttare...vore konstigt om man som 10-åring (el 30-åring!) inte behövde det;). Vi har god tillgång till tränare etc så på det viset kan det nog lösa sig så småningom. När det gäller bett så håller jag med om att man inte löser problemet långsiktigt...men jag - och många andra föräldrar- anser att det faktiskt måste lösas kortsiktigt ibland för att det ska fungera. Och att det är bättre att rida med en bra hand på ett skarpare bett än att hamna i dragkamp som blir till onda cirklar med hårda händer och okänslig häst. Tycker då jag och de jag rådfrågar:).

Tack för input!

På ridskolan får hästarna/ponnierna mycket motion. De går ofta flera lektioner per dag. När de sen hamnar i privata händer blir ofta ridningen mycket, mycket mindre. Det tror jag är ett av skälen till att f.d. "lugna" ridskolehästar kan "förvandlas" till raketer när de säljs som privathästar.

Det här tror jag kan förklara en hel del ! :) Lycka till och tack för en intressant tråd ! :bump:

Men alltså, ursäkta mig om jag nu låter en aningen bitchig men det är ju faktiskt inte en jacka i fel färg ni köpt:crazy: utan ett LEVANDE djur... I min värld så är inte djur slit och släng vara, ej heller något man bara handlar å vandlar med...:crazy: Jag menar... om jag köper ett par för små skor..ja, då går jag till butiken och byter eller får ett tillgodokvitto... :cool: enkelt och smärtfritt... men riktigt så funkar det ju inte med ett djur... man kan inte byta bara kors och tvärs för att den är si eller så... har man väl införskaffat sig ett djur måste man ju ge sig dän på att lösa problem som uppstår... samma med ungar... herregud... dom får man ju se till å deala med 24/7... i MINST 18 år..hur jävliga dom än må vara...

Man måste på något vis vara säker på att det blir rätt på 1 gång... annars kan man lika gärna vara utan...:crazy: Jag blir så trött på människor som köper djur huxflux och sen inser att det inte blev som dom tänkte...jag menar...köper man en GD så måste man ju förstå att det blir en STOR hund.. då kan man ju inte slänga ut den på blocket vid 9 månader med motiveringen "Ingen problemhund... blev bara för stor"... samma gäller hästar... man ska veta vad man söker och därefter göra sitt val... man kan inte räkna med att "jaja, funkar det inte får jag väl byta":eek:

MEN... detta är ju min alldeles högst PERSONLIGA åsikt...:laugh:

Men det går ju aldrig att vara helt säker förrän man haft hästen ett tag. Många känner då jag som köpt häst och sedan bytt relativt snart dels för att det inte varit "rätt" och dels för att man utvecklas och hästen kanske inte räcker till för det man vill göra. Detta gäller väl särskilt under ponnytiden då ryttarna utvecklas snabbt OCH växer. Fine, om jag bodde på landet på en gård så visst kunde jag ha lite olika hästar för nöjes skull och låta dem finnas kvar hela livet, men nu bor jag i storstad, att ha häst kostar multum och då vill man betala alla dessa pengar för något som känns rätt.

Sen håller jag absolut med dig om att man inte ska köpa djur till hö och vänster och sen göra sig av med dem utan anledning... Jag tycker däremot inte att man kan jämföra ett ev hästproblem med att ha och uppfostra barn. Jag tycker heller inte att ett hästköp är detsamma som ett hundköp. Men det får stå för mig.

så det är bättre att TS behåller ponnyn som då kanske snart skrämmer livet ur dottern och blir allmänt farlig o får stå i en hage resten av livet än att säljas vidare och komma till någon som kan ta rätt på den?!?!

TS köpte sig en lugn o stabil ridskoleponny, trodde hon, sen har ponnyn reagerat helt annorlunda. Sådant kan man inte VETA innan!

Tycker det är starkt av TS att erkänna att ponnyn kanske inte blev rätt och värnar om både ponny o dotterns bästa.

Svarar både TS och dig..=)

Jag är fullt medveten om att det i vissa lägen kan behöva säljas å bytas... men som i just detta fallet rör det sig om nått man haft endast 1 månad... ALLT löser sig inte på en gång... och att då direkt slänga in handduken, sälja och köpa nytt är som att signalera att det bara handlar om en förbrukningsartikel... bor man i stan och det är svindyrt med pålle, ja, då kanske man helt enkelt MÅSTE vara NOGA och verkligen känna att det kommer stämma.... Man måste framför allt vara 100 på det man söker...

Jag skulle aldrig köpa en häst till min 11-åring som jag inte visste att det skulle funka med... Att kliva åt sidan lite grann och analysera vad det är man söker till vilken förmåga och till vilket pris är avgörande för ett lyckat köp...

Det tog nästan 2 år för min numera 15-åring att få sig en yngre förmåga, med mer maskin och tuffare skalle... Jag ville både vara säker på att intresset och förmågan till att både hantera och rida ett sånt djur fanns... Nu VET jag det..därför blev det en häst till på gården... och jag visste även vad vi sökte, så då blev det lättare till utvalet me'....

För MIG är det viktigt att lära barnen ANSVAR... med andra ord...att inte gapa efter större bit än du kan tugga... köper man ett djur tar man på sig ansvaret för dess välbefinnande under massor av år... och där det finns liv där kommer det problem... som då helt enkelt är till för att lösas...

Egentligen är det väl inte just TS jag stör mig på, utan det är hela detta slit och slängetiken som börjar tära för mig... TS gör förmodligen rätt mot både dotter och häst genom att sälja och köpa in nytt... men överlag, så tycker jag att det finns en viss nonchalans mot just detta med hästar... och hundar... man köper, säljer,avlivar för att genast köpa nytt igen...och så snurrar det på.... DET gör mig sur....:(

Ni gör som ni känner fungerar för er !

Jag tror ändå att försök att inte "utmana" utan låt dottern lära sig rida på henne där dottern känner sig trygg och ta sedan ett litet steg i taget, flickan är bara 10 år - så förhoppningsvis kommer hon ha massor av år på denna ponnyn.

Låt henne tex rida ut och du går med (du kommer att få multum med motion :-)) låt henne trava jättekorta bitar med kontroll och sedan avsaktningar, låt henne skritta i skog och mark, styra omkring i skogen runt träd och klättra, låt henne känna sig trygg.

I hoppningen så låt henne rida på bommar - OFTA, skritta över bommar och träna följsamhet, sedan kanske öka kravet till trav. Strunta i det som dottern har svårt att kontrollera, ta ett steg fram och två steg tillbaka om det behövs.

Sen rider du (eller annan duktigare person) de rena utbildningsgrejerna. Och den tuffare avrastningen.

Jag tror att det allra allra viktigaste är att dottern känner sig trygg och att hon har koll. Blir hon rädd eller om hon får för stora krav på sig (även om det är KUL att hoppa eller vara ute på litet tuffare uteritter - så har så mycket tid på sig för det senare) - så kommer hon tillslut inte att vilja rida alls och blir ledsen och får ångest över att hon HAR en häst, men inte fixar det.

Sen tror jag som de flesta andra att ponnyn behöver tid till att vänja sig vid sitt nya liv - ge inte upp nu - vänta tills ivår innan ni säljer, har det gått så lång tid och ingenting funkar så är det verkligen befogat att sälja.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 053
Senast: Juli0a
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 546
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025