Bukefalos 28 år!

Byta ut bältesstol efter krock?

trazel

Trådstartare
Igår blev jag påkörd med barnens bilstolar i bilen, dock utan barn i (tack och lov). Den bakåtvända bilstolen (Britax Hi-way) ska givetvis bytas ut eftersom den satt fastspänd vid krocken. Vad jag kunnat läsa mig till är den stora risken att banden och fästena tagit skada. Jag googlar och googlar, men lyckas inte hitta något om hur man ska köra med en bälteskudde. Den var ju med i bilen, men inte fastspänd eftersom det inte satt något barn i den. Det finns inga synliga skador på den, men hur stor är risken att den tagit skada ändå?

Jag vill ju inte chansa, så det lutar väl åt att jag kommer försöka få försäkringsbolaget att byta ut den också men frågan är väl om jag ska köpa en ny och sedan hoppas på att få ersättning av försäkringsbolaget eller om jag är alltför hönsig..?
 
Kontakta ditt försäkringsbolag. De bör ha underlag för hur stor risken är att bäteskudden har skadats. Jag personligen skulle bytt oavsett. Om man tappar en hjälm så skadas den mer än om man ramlar av med hjälmen på huvudet eftersom de är gjorda så att skikten som ska skydda huvudet ska gå sönder för att ge optimalt skydd. Kanske är det liknande med bilbarnsstolar?

Jag ropar på @MaRomer som om jag inte minns fel har bra koll på det här med bilbarnsstolar.

Hoppas att det gick bra med dig!
 
Kontakta ditt försäkringsbolag. De bör ha underlag för hur stor risken är att bäteskudden har skadats. Jag personligen skulle bytt oavsett. Om man tappar en hjälm så skadas den mer än om man ramlar av med hjälmen på huvudet eftersom de är gjorda så att skikten som ska skydda huvudet ska gå sönder för att ge optimalt skydd. Kanske är det liknande med bilbarnsstolar?

Jag ropar på @MaRomer som om jag inte minns fel har bra koll på det här med bilbarnsstolar.

Hoppas att det gick bra med dig!

Precis, det är så jag tänker också. Jag pratade ju med försäkringsbolaget om bilen, den kommer antagligen bli skrot enligt verkstaden. Så det skulle ju vara konstigt om de skulle tycka att det var okej med stolarna... Aja, jag får ringa dem igen! Det var inte ens min bil, men det är samma försäkringsbolag för allt både ägaren (mamma) har och jag har på alla försäkringar, så det borde de ju kunna lösa i alla fall oavsett vilken försäkring det nu ska gå på...
 
Precis, det är så jag tänker också. Jag pratade ju med försäkringsbolaget om bilen, den kommer antagligen bli skrot enligt verkstaden. Så det skulle ju vara konstigt om de skulle tycka att det var okej med stolarna... Aja, jag får ringa dem igen! Det var inte ens min bil, men det är samma försäkringsbolag för allt både ägaren (mamma) har och jag har på alla försäkringar, så det borde de ju kunna lösa i alla fall oavsett vilken försäkring det nu ska gå på...

Om det blev så illa att bilen blir skrot så tycker jag att det vore mycket märkligt om inte bälteskudden skulle bytas ut även enligt försäkringsbolaget. Det är ju omöjligt att säga hur mycket våld den blivit utsatt för i smällen och hur demolerad den blivit inuti.

Om det är samma fb så kan det om du har tur bara bli en självrisk. Så har iallafall jag det. Om det skulle bli inbrott i bilen, saker stjäls och bilen skadas så betalar jag bara en självrisk. Har man inte samma fb på bilförsäkringen och hemförsäkringen blir det två då det man förvarar inuti bilen normalt sett går på hemförsäkringen. Frågan är dock om det blir så i ditt fall då bilen ägs av din mamma. Det kan bli så att bilbarnsstolarna går på din hemförsäkring och då blir det dubbel självrisk ändå.
 
Är bilen skrot skulle jag byta ut stolen oavsett vad försäkringen säger.
Hoppas allt gick bra med dig.

(sen en liten parantes, även om inget barn sitter i stolen ska den spännas fast i bältet för att den inte ska flyga runt vid en krock och ev. träffa ngn)
 
Är bilen skrot skulle jag byta ut stolen oavsett vad försäkringen säger.
Hoppas allt gick bra med dig.

(sen en liten parantes, även om inget barn sitter i stolen ska den spännas fast i bältet för att den inte ska flyga runt vid en krock och ev. träffa ngn)

Jag har aldrig tänkt på det, men när du skriver det så låter det ju väldigt logiskt! Det ska jag absolut börja med så fort jag får in en ny bältesstol i bilen. Så, jag beställer nog en ny stol, precis lika som den tidigare och så hoppas jag helt enkelt att försäkringsbolaget tar kostnaden. :)

@DarkInNight , jag känner lite långt ner i ryggen. Annars är det ingen fara. Pratade med 1177 ganska snabbt efter krocken som sa att det ur försäkringssynpunkt räckte med samtal till dem, men jag skulle ta kontakt med VC om det blev värre. :)
 
Jag hade nog bytt ut bältesstolen oavsett men att bilen blir skrot behöver inte betyda att det har varit så stor påfrestning inne i bilen. Bilarna är byggda just för att det är bilen som ska ta stryk istället för de som befinner sig i bilen, makens kusin krockade i krypfart, (dold kurva) men bilens ram blev ändå skev så att försäkringsbolaget dömde ut bilen.
 
Jag hade nog bytt ut bältesstolen oavsett men att bilen blir skrot behöver inte betyda att det har varit så stor påfrestning inne i bilen. Bilarna är byggda just för att det är bilen som ska ta stryk istället för de som befinner sig i bilen, makens kusin krockade i krypfart, (dold kurva) men bilens ram blev ändå skev så att försäkringsbolaget dömde ut bilen.

Samma hände en bekant till mig, smällen tog i en balk så hela bilen blev ramsned och slaktades eller jaja skrotades.
 
Är bilen skrot skulle jag byta ut stolen oavsett vad försäkringen säger.
Hoppas allt gick bra med dig.

(sen en liten parantes, även om inget barn sitter i stolen ska den spännas fast i bältet för att den inte ska flyga runt vid en krock och ev. träffa ngn)
Hoppla det hade man ju inte tänkt på :o
 
Jag hade nog bytt ut bältesstolen oavsett men att bilen blir skrot behöver inte betyda att det har varit så stor påfrestning inne i bilen. Bilarna är byggda just för att det är bilen som ska ta stryk istället för de som befinner sig i bilen, makens kusin krockade i krypfart, (dold kurva) men bilens ram blev ändå skev så att försäkringsbolaget dömde ut bilen.

Precis, det är inget synligt inne i bilen mer än att bakluckan (saab 9:5 - kombi) är halvt intryckt. Det var dock en smäll som gjorde att justeringspanelen av förarsätet har lossnat, vilket gjorde att både bärgare och verkstadsgubbe trodde att det tagit i någon balk så hela bilen skulle behöva riktas - något som inte försäkringsbolagen brukar göra på bilar som är 10 år gamla..
 
(sen en liten parantes, även om inget barn sitter i stolen ska den spännas fast i bältet för att den inte ska flyga runt vid en krock och ev. träffa ngn)

Glömt inte att även fästa era kupevärmare, dom flyger fort vid en krock eller avåkning!

Vis av egen erfarenhet då jag klarade huvudet med några millimeter när vi slog runt för över 20 år sedan............
 
Glömt inte att även fästa era kupevärmare, dom flyger fort vid en krock eller avåkning!

Vis av egen erfarenhet då jag klarade huvudet med några millimeter när vi slog runt för över 20 år sedan............

Oj, läskigt! Kupévärmaren stod där den alltid stått i bilen, men det här blev ju ingen sån kraft runt i bilen. Det här var ju "bara" en påkörning bakifrån, men det är ju ingen garanti för att inget annat kommer hända i framtiden...
 
Nu hittade jag hit!


Samtliga stolar ska bytas ut i den krock ni varit med om. Vid kontakt med F-bolaget skall ni uppge att det satt två stolar i. Spelar ingen roll om de låg i bagaget eller om de satt monterade. Alla ska bytas ut.

Tack så mycket för ditt svar! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 412
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 654
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 810
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Jag tänkte försöka få tag på en ny bilbarnstol när jag är på semester i Sverige i sommar. Dock ska vi flyga upp , så vi kan inte testa...
2
Svar
31
· Visningar
1 975
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp