Byta ut fungerande foder med bättre?

K

Krax

Min hund äter för tillfället ett dyrt foder från Royal Canin och han fungerar bra på det och äter med god aptit. Dock är det riktigt dåligt innehåll i det då både ris och majs ligger före kött (köttmjöl) i innehållsförteckningen. Jag vill egentligen ge ett köttbaserat foder (Han får det här för att det var det han åt när jag köpte honom) och då känns det larvigt att ge ett foder som är snordyrt (ca 280 kr för 3 kg, finns inte större förpackningar) och har det här innehållet.

Är det dumt att byta bort ett foder som hunden fungerar bra på bara för att man inte tycker innehållet verkar bra?
Vilket är det absolut bästa köttbaserade fodret enligt er (ej färskfoder)? Priset spelar ingen roll, mycket dyrare än det här kan det inte gärna bli :p
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Som ovan skriver: färskfoder är det som är närmast hundens ursprung.

Men förutom Standardt som är bra, finns även Orijen. Dyrt men bra!
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Jag har aldrig köpt färskfoder, men gissar att jag ofta skulle glömma att ta fram ur frysen. Dessutom är det väl förpackat i stora korvar? Min hund väger knappt 3 kg och ska därför inte ha några större mängder, antar att det är svårt att dela en "korv"?

Standardt säljs inte i djuraffärerna jag brukar gå till, men Orijen ska jag titta lite mer på.
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Foderbilen.se finns ju :).

Standardt är ju inte heller köttbaserat men har ett väldigt bra innehåll!
Nutro Choice är ett annat alternativ som jag tycker är bra. Vet inte hur alla deras sorter är men Adult Lamb & Rice tycker jag har bättre innehåll än många andra foder. Det är lite ämnen i det fodret också som jag är tveksam på men å andra sidan så finns det inget foder som där inte är något som jag kan tycka är lite knepigt i ;).
Orijen är något jag helst inte skulle ge.
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Brit Care (kanske vanliga Brit också) innehåller mkt kött och min hund är väldigt fin på det.
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Foderbilen.se hade jag aldrig hört talas om förut. Tyvärr blir ju frakten rätt dyr (om man inte tar alternativet där de ställer utanför dörren, men då kanske grannens katter river sönder säcken).

Varför gillar du inte Orijen? Är det p g a fisken?
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Nutro choice kollade jag upp, skulle inte kalla det för köttbaserat tyvärr då de skrivit isär riset i tre poster.

Brit Care har jag aldrig hört talas om, men vid en snabb koll verkade det helt okej. Fanns för små raser också.
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Jag har själv aldrig beställt därifrån så jag vet inte hur de paketerar säcken och så.

Nja, inte så mycket för fisken. Det är mer för all potatis, frukt, grönsaker, bär och andra konstiga grejer som de stoppar i.
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Jäkla djungel det där.

En bekant till mig jobbar på jordbruksverket bla med kontroll av importerat hundfoder. Efter att ha besökt div producenter så äter hennes hundar, så även min, Magnussons Meat and buiscit.

Starkt rekommenderat av henne pga av en tillverkningsprocess som bibehåller all näring (bakning). Samt att själv anläggning höll god hyigenisk standard, något som tydligen inte alla har.

Jag beställer på nätet och hämtar samtidigt som jag handlar på ICA
 
Senast ändrad:
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Min uppfödare rekommenderade Pro Plan som tydligen skall vara mycket bättre foder än Rc.


Någon som har erfarenhet av det fodret???
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Brit care verkar innehållsmässigt vara väldigt bra! Och fodergivan var låg.. Definitivt ett foder som jag ska ta reda på mer om! Tack för tipset, även om det var riktat till TS :angel:
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Jag tycker inte 19kr i frakt från foderbilen är så dyrt. ;)
Säcken kommer i en kartong och ställs utanför dörren.

Vad gäller färskfoder behöver man inte välja ett med korvar. Det finns i burgare också.
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Som ovan skriver: färskfoder är det som är närmast hundens ursprung.

Men förutom Standardt som är bra, finns även Orijen. Dyrt men bra!

Bytte till Orijen när de slutade sälja Nutro där jag bor.

Men ena hunden blev tokdålig o kunde inte behålla den maten, hon gillade att äta den men som sagt...
Om jag inte mins fel är det väl en del ägg o lax i det fodret, hon kanske är överkänslig, inget jag har märkt tidigare men men.

Nu äter de Royal Canin och båda mår bra och är fina i hull o hår igen:)
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Jag tycker inte 19kr i frakt från foderbilen är så dyrt. ;)
Säcken kommer i en kartong och ställs utanför dörren.

Vad gäller färskfoder behöver man inte välja ett med korvar. Det finns i burgare också.

Nej, men det är frågan om man vågar ta det alternativet. Vi bor på landet och har inte brevlådan bredvid huset så jag skulle nog oroa mig för att leveransen kom till fel hus eller något :o Man får väl i så fall testa att köpa något billigt först och se om det kommer fram :idea:

Vilka färskfoder säljs som burgare?
Måste man ge tuggben så gott som varje dag när man ger färskfoder?
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Det finns en meddelanderuta man kan fylla i då man beställer. Där skulle du ju kunna skriva något i stil med att du vill ha levererat fram till dörren ("blått hus tv. om brevlådan") typ.

Jag har inte stenkoll på färskfoder med burgare, Bravo och Fodax kanske?
Jag har tre hundar så här köps Priimas 1 kilos korvar.:)
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Vill du inte ge färskfoder så rekommenderar jag Magnussons meat & bisquit. Få ingredienser och högt köttinnehåll. Magnussons original är dock inte alls lika bra.

Om du kan tänka dig färskfoder så finns Klass även i fyrkantiga block och inte enbart i korvar. Varje block väger 10 kg och är uppdelade i rutor om 1 kg. Går ganska enkelt att dela i mindre också.

Själv ger jag just nu Robur lamm och ris. Helt okej köttinnehåll, svensktillverkat (hur smart är det att frakta hundmat över halva jordklotet) och fritt från kyckling (pga vidrig kycklinghantering).
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Jag har aldrig köpt färskfoder, men gissar att jag ofta skulle glömma att ta fram ur frysen. Dessutom är det väl förpackat i stora korvar? Min hund väger knappt 3 kg och ska därför inte ha några större mängder, antar att det är svårt att dela en "korv"?

Standardt säljs inte i djuraffärerna jag brukar gå till, men Orijen ska jag titta lite mer på.

jag ger klass till mina två (3 resp 5 kg). Om man enbart ger klass som mat är rekommandationen ungefär en halv korv om dagen, (till 4kgs hund har jag för mig, mina får en fjärdedel+1dl torrfoder) och det klarar sig två dagar i kylen, alltså inga problem. Om man ändå vill dela en korv så fick jag tips från min uppfödare att plocka fram yxan :D då såg jag framför mig en scen ur "far jag kan inte få upp min kokosnöt", och det var så hon hade försökt också till en början, men sedan insett att det var enklare att vända eggen på yxan uppåt, fram med klasskorven och banka till en gång med en hammare. Voila: två klasskorvsbitar :D Så allt går, om man inte är alltför rädd om fingrarna :D
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Vill man inte ge Orijen så finns Acana som jag tycker verkar vara väldigt bra. Mycket högt köttinnehåll (55% tror jag det var) och skillnaden mot Orijen är att det innehåller lite spannmål i form av havre och brunt ris (i den andra varianten är det inte ris heller). Kostar 469 kr för 13,5 kg.
 
Sv: Byta ut fungerande foder med bättre?

Angående Magnusson meat&Bisquit, tyckte min kräsna hund väldigt mycket om! Luktade gott ur påsen gjorde det också! Tyvärr började hennes ögon rinna mycket i samband med det fodret ( försvann lika fort efter jag satte in henne på ett annat foder.) och pälsen blev matt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 557
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 446
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
921
Senast: Nevermind
·
F
Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 151
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp