Byte till sommardäck

Jag har inte bytt än, men planerar att byta på fredag. Pratade med pappa igår och han hade över 2 dm snö kvar (mellansverige, ute i skogen) så han lär inte byta på ett tag.

Vi fick 30 cm snö bara för några dagar sen, nu är det mesta dock borta.

Jag använder inte bilen mycket, men har några veterinärbesök jag ska på framöver 6 mil bort, så jag har väntat med att byta i år för vill inte riskera att inte komma iväg på morgonen, annars så brukar jag alltid byta före den 15/4. Har annars promenadavstånd till både jobb och affär så bilen får mest stå normalt sett.
 
Det har varit så oklart väder denna månad så har inte velat byta tidigare men ska ta tag i det veckan som kommer. Boka en tid för byte måste köpa nya sommardäck också 💸💸
 
Spontant känns datumen märkliga, att det är ok att ha dubb redan från 1 okt medan krav på vinterdäck vid vinterväglag är från 1 dec medan på våren har man bara två veckor på sig att antingen köra olagligt om det kommer oväntat med snö om man byter i tid eller olagligt för att man har dubbdäck om man byter sent. Sannolikheten för snö/halka, generellt, i större delen av landet känns ju större i april än okt.

Hoppas hitta någon som har tid att byta mina krångeldäck i veckan men just pga den tighta tiden har ju alla verkstäder häcken full på våren.
 
Jag har kvar vinterdäck, förvisso odubbade men hade tänkt likadant ändå. Jag tittar på vädret april ut. Precis som du, är jag ute på vägarna tidigt och här i Stockholmsområdet ska det ligga runt 0-an flera nätter framöver. Så min får gå med vinterdäck ett tag till. Som det ser ut nu, blir det byte om 1-2 v tidigast.
Jag rör mig ju nästan exakt där du befinner dig och jag bytte redan för knappt 4 veckor sedan eftersom jag till skillnad från dig INTE kör tidiga morgnar. :)
 
Visst att man får ha dubbdäck när det är vinterväglag nu, men bara just när det faktiskt är vinterväglag. Du får inte köra med dubbdäck på dagen när det är 15 grader varmt för att det kan vara minusgrader på nätterna.

Jag bytte i torsdags. Kändes rätt att vänta extra länge iår iom snön som kom, men nu lär det inte vara någon fara.
Nej det stämmer inte. Du får ha dubbdäck om det befaras bli vinterväglag.
 
Har inte bytt än och lär vänta lite, körde på en isig grusväg senast idag och parkerade på en parkering som jag nog inte ens hade kommit ifrån med sommardäck.
 
Bytte för ca två veckor sedan. Men jag åker nästan aldrig bil tidigt på morgonen. Förr åkte man i god tid men lite saktare om man hade sommardäck på vintern. Dock är det väl inget att rekommendera.
 
Nej det stämmer inte. Du får ha dubbdäck om det befaras bli vinterväglag.
Nja?
I slutändan är det polisen som avgör om det är vinterväglag eller ej och då handlar det om här och nu, dvs vid den plats och tidpunkt kontrollen görs.
Det är ju inte meningen att man ska köra med dubbdäck hela våren liksom.
 
Kör dubbfritt men ska försöka få på sommardäcken i veckan som kommer. Dags nu men ville vänta tills efter den här helgen pga av att vi haft instabilt väder ända fram till i Fredags. Jag ville inte riskera att inte kunna ta mig till stallet osv pga av att jag har djuren själv denna helg. Har hänt en gång tidigare att det kommit 3 dm snö på påsk 😂
 
Så de senaste två veckornas väder har bara varit en ond dröm för oss i Mellansverige?
Topic är om man får ha vinterdäck på bilen efter 15/4 pga ev morgonfrost. Inte om man får ha vinterdäck på bilen före det, vilket ju är en ickefråga..

Förutspås nån form av snöstorm där du bor i dagsläget?
 
Så de senaste två veckornas väder har bara varit en ond dröm för oss i Mellansverige?
Tänkte för en vecka sen när det kom 3 dm snö att synd om dem som reda bytt till sommardäck. Och på fb fick jag upp ett minne om den 14 april för ett antal år sedan att då hade det snöat ordentligt i Stockholm.

Som @Kirre påpekade så är det ju lite märkligt att man har så gott om tid på hösten att byta, men på våren förväntas man i princip byta dagen efter ett stort snöfall. Blir tajt för verkstäderna.
 
Nja?
I slutändan är det polisen som avgör om det är vinterväglag eller ej och då handlar det om här och nu, dvs vid den plats och tidpunkt kontrollen görs.
Det är ju inte meningen att man ska köra med dubbdäck hela våren liksom.
Både ja och nej. Klipper citat från artikel i GP.

"– Sedan kan det vara att du bor här i Göteborg, vi stannar dig på torsdag och på fredag ska du åka till Sälen. Det är en giltig anledning att ha dubbdäck, säger Anders Schääf."
https://www.gp.se/nyheter/dags-att-byta-däck-så-vanligt-är-det-att-få-böter-1.69325054
 
Både ja och nej. Klipper citat från artikel i GP.

"– Sedan kan det vara att du bor här i Göteborg, vi stannar dig på torsdag och på fredag ska du åka till Sälen. Det är en giltig anledning att ha dubbdäck, säger Anders Schääf."
https://www.gp.se/nyheter/dags-att-byta-däck-så-vanligt-är-det-att-få-böter-1.69325054
Ja så är det säkert. Men jag syftade mer på att köra runt med dubbdäck för att det kanske blir minusgrader på natten och alltså kanske kommer vara halt nästa morgon när jag ska till jobbet.

Just nu är det ju dessutom väldigt torrt ute. Även om det blir minusgrader på nätterna nu så finns det liksom ingeting som kan frysa till is.
 
I den info som jag hittat (källa: polisen och transportstyrelsen) definieras vinterväglag som snö/is på vägbanan. Det blev det härom veckan här (norr om Uppsala) när snön vräkte ner..nu ligger det snö kvar på sina ställen men vägbanorna har varit fria ett tag igen. Frost på morgnarna men den försvinner när solen värmer, alltså under morgonen. Vi bytte däck igår. Räknar med att det kan vara frost när vi åker till jobbet ett tag till, eftersom vi åker tidigt på morgonen, så då lär vi ta det lugnare helt enkelt.
 
Det är ju egentligen en icke-fråga för polisen kommer knappast vara ute och kontrollera däcken för folk. Att det ens bestämts fasta datum är märkligt, och ännu märkligare att samma datum gäller för hela landet, men det finns gott om dumma lagar och polisen prioriterar nog viktigare saker.
 
Jag behåller "alltid" vinterdäcken till månadsskiftet i april/maj. Ska även boka tid för jobbets bilar då. Jag kör ofta över stora delar av länet tidiga morgnar/sena kvällar och vill inte riskera något. Jag har inte hört talas om någon "här uppe" som fått böter för att de har vinterdäck någon vecka extra. Vi får ibland ganska mycket snö i slutet av april.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 349
Senast: Tora
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 000
Senast: mars
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 499
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp