Bukefalos 28 år!

C-upsats inom Miljöpolitik - men om vad?

seahawk

Trådstartare
Jag ska skriva c-uppsats nu i höst, men vet inte vad jag ska skria om!! Har funderat på massor av ämnen, men det har bara slutat med att de inte går att genomföra… :meh:

Deadline för val av ämne är nu nära och den stressen hjälper mig ju inte direkt när jag måste hitta ett nytt ämne.

Så, inom miljöpolitik har någon ett bra förslag till område eller uppsatsämne?! :)
 
Om du inte redan gjort det kan du gå in på miljödepartementets hemsida och kolla vad som diskuteras. Annars kolla på Naturvårdsverket eller Kemikalieinspektionen. Om du berättar lite vad du är intresserad av kanske jag kan ge nåt tips. Jag jobbar själv med kemikaliefrågor. På det området är det mycket runt endokrina effekter och risker med nanopartiklar just nu.
 
Tack för tipsen @akleja ! Fanns en hel del intressant läsning där!
Jag är bl.a. intresserad av jordbruk/odling och miljögifter/utsläpp. Jag har haft en tanke om att skriva om bekämpningsmedel inom jordbruket, men har kört fast lite där...
 
Jag ska skriva c-uppsats nu i höst, men vet inte vad jag ska skria om!! Har funderat på massor av ämnen, men det har bara slutat med att de inte går att genomföra… :meh:

Deadline för val av ämne är nu nära och den stressen hjälper mig ju inte direkt när jag måste hitta ett nytt ämne.

Så, inom miljöpolitik har någon ett bra förslag till område eller uppsatsämne?! :)


Du kan ju ta upp diskusjonen om växthuseffekten är människoskapad eller inte. Det finns ju mängder av bevis för att dagens klimat är mycket kallare än vad det tex var på Vikingatiden, då Grönland faktiskt var grönt och det odlades vindruvor på Newfoundland (därav nmnen Grönland och Vinland).

Bevisat är ju även att vikingabosättningarna på Grönland utrotades på mindre än 2 år pga inlandsisens plötsliga framfart mot havet, och att dessa bosättningar nu så smått börjar se dagens ljus efter 1000 år under isen då inlandsisen nu så smått drar sig tillbaka.
 
Tack för tipsen @akleja ! Fanns en hel del intressant läsning där!
Jag är bl.a. intresserad av jordbruk/odling och miljögifter/utsläpp. Jag har haft en tanke om att skriva om bekämpningsmedel inom jordbruket, men har kört fast lite där...
En sak jag tycker är intressant är hur man förädlat växter så att de blivit beroende av vissa bekämpningsmedel. De tom säljs tillsammans (utsäde + pesticid). Samma företag äger växtförädlingen som kemikalieproduktionen.

En annan intressant (eller snarare skrämmande) sak är bekämpningsmedelsanvändning i fattiga länder. Det finns en grupp forskare som undersökt skador av bekämpningsmedel på befolkningen i Costa Rica under flera år och jag tror att de projekten har lett till ganska mycket bättre förhållanden där. Nåt sånt kanske?
 
En sak jag tycker är intressant är hur man förädlat växter så att de blivit beroende av vissa bekämpningsmedel. De tom säljs tillsammans (utsäde + pesticid). Samma företag äger växtförädlingen som kemikalieproduktionen.

En annan intressant (eller snarare skrämmande) sak är bekämpningsmedelsanvändning i fattiga länder. Det finns en grupp forskare som undersökt skador av bekämpningsmedel på befolkningen i Costa Rica under flera år och jag tror att de projekten har lett till ganska mycket bättre förhållanden där. Nåt sånt kanske?

Ja, det är verkligen fascinerande med utvecklingen av förädling av grödor och hur bönder i fattigare länder blir helt beroende av de stora företagen när de väl börjat använda företagens grödor.

Att skriva om användningen av bekämpningsmedel i fattiga länder hade varit perfekt! Tex inom tobaksodlingen är villkoren för odlarna helt sjuka och det hade jag gärna velat skriva om! Dock så hade jag väl behövt åka dit och göra studien på plats, vilket inte är möjligt i och med att jag ska skriva i höst...
 
Eller leta upp en bra institution med kontakter och bygg på skype-intervjuer..... Kanske SIDA kan vara något? De har en del miljöprojekt på gång i fattiga länder. Naturvårdsverket med faktiskt. Om jag förstår rätt är det en samhällsvetenskaplig uppsats, inte en naturvetenskaplig?
 
Ja, det är värt att undersöka! Det stämmer att det är en samhällsveteskaplig uppsats :)
 
Hur företag (vanliga företag eller lantbrukare) påverkas av olika incitament från politiken rörande miljöåtgärder? Dvs bidrag, kunskapshjälp osv. Vilken nytta?

Vill minnas att några i min klass gjorde någon slags undersökning om hur EU-politiken förändrats över tid och påverkat. Går ju att spetsa ner till vad som helst rörande specifikt område inom miljöpolitiken.
 
Miljöpolitik är inte mitt ämne, så har inga konkreta förslag på ämnen, men efter att ha skrivit fyra uppsatser i tre olika ämnen kan jag ge ett tips: tänk smalt! Det är väldigt lätt hänt att man väljer ett alldeles för stort ämne. Jag tror på att ta utgångspunkt i lokal miljöpolitik, t.ex. en kommuns arbete mot miljömål. Frågor på nationell och global nivå kanske känns mer intressant, men det är nog svårt att få ihop i en C-uppsats, i så fall måste du tänka extremt smalt.
 
Efter 3 år på utbildningen har du kanske en aning om vad du tyckt varit roligare/mindre roligare iaf? :) Gå efter det!
 
Tack så mycket för alla råd och tankar!

Nu har jag kommit fram till mitt ämne! (undersöka vad skillnaden i länders ”miljöprestation” beror på). Jag har även fått en handledare, så det känns som att jag ska ro detta i hamn :)
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 334
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
34 018
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 664
Senast: Badger
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
26 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp