Cancer hos häst, Erfarenheter.

Diabetikern

Trådstartare
Min häst har fått cancer.

Kom snabbt och nu sitter jag och väntar på sista beskedet från vetrinären med hur prover mm ser ut.

Alla lymfkörtlar har svullnat upp rejält men allmän tillståndet är bra. dvs ingen feber, ingen smärta äter och dricker som hon ska.

Red henne i tisdags och då vart hon så pigg att hon la av en bock under ridningen, på onsdagen när jag tog in henne från hagen så hade detta kommit.

In till klinik i torsdags och tja helt enkelt konstaterat att det är kört.

Det är inte i något akut skede att jag måste ta bort henne inom de närmsta dagarna förhoppningen är att så länge hon mår "bra" får gå kvar som lite sällskapshäst. Frågan är hur länge man vågar chansa.

Hoppas kunna bolla lite med veterinären men under tiden så skriver jag här för att se om någon suttit i samma sits?

Hur gick det? Hur mådde hästen?

49110929_10156159037431819_6822295171598647296_n.jpg
 
Vad ledsamt, jag har ”bara” haft skimmel med melanom, det tog till slut hans liv då det satt så att det till slut hindrade honom från att kissa. Han blev 25 år gammal, hade tumörerna i minst 10 år men de gick aldrig till lymfsystemet, förloppet går väl betydligt fortare då :sorry::heart
 
Jag har haft en brun häst som fick cancer. På henne satt det först i mankammen och jag trodde i början att det var reaktioner på insektsbett. Hade också en teori om att det var nackbandsmask innan det blev klart att det var cancer. Från början spred det sig väldigt långsamt men på slutet fort, ca 7 månader från första kollen till hon togs bort, men då hade hon haft "insektsbetten" ett tag innan första kollen. Stoet var dräktigt, och hade föl vid sidan, men hon fick svårt med andningen när hon fick tumörer i luftstrupen.
 
Min häst har fått cancer.

Kom snabbt och nu sitter jag och väntar på sista beskedet från vetrinären med hur prover mm ser ut.

Alla lymfkörtlar har svullnat upp rejält men allmän tillståndet är bra. dvs ingen feber, ingen smärta äter och dricker som hon ska.

Red henne i tisdags och då vart hon så pigg att hon la av en bock under ridningen, på onsdagen när jag tog in henne från hagen så hade detta kommit.

In till klinik i torsdags och tja helt enkelt konstaterat att det är kört.

Det är inte i något akut skede att jag måste ta bort henne inom de närmsta dagarna förhoppningen är att så länge hon mår "bra" får gå kvar som lite sällskapshäst. Frågan är hur länge man vågar chansa.

Hoppas kunna bolla lite med veterinären men under tiden så skriver jag här för att se om någon suttit i samma sits?

Hur gick det? Hur mådde hästen?

49110929_10156159037431819_6822295171598647296_n.jpg
Har ingen erfarenhet av hästar med cancer (annat än skimlar med skimmelknölar) och de andra djur (hund och katt) blir ju inte riktigt samma sak. Vill bara beklaga det tråkiga för dig.
Häst, hund, katt - vi älskar dem alla. Där är de ju lika. Jag hade utgått från magkänslan. Känns det rätt? Lider djuret? Är det rimligt?
 
Ok "nya" besked precis pratat med veterinär.

Prover visar på virus eller tumör och virus är i stort sett uteslutet. In på klinik den 19 januari hos expert och kolla ödemet eventuellt biopsi.

Om allmäntillståndet ändras ska jag höra av mig.

Proverna var de mesta normala lite förhöjt på Lymfocyter (stavning? ) och vita blodkroppar. Celler verkar normala

Vetrinärerna misstänker alla cancer men nu är det upp till mig hur mycket vi ska göra och framtiden är oviss. Kände ändå att det finns en liten smula hopp och att hon kan gå kvar hos mig sommaren ut iallafall.

Kommer uppdatera här när jag vet mer.

4 stora hårda knölar under käken.

Lilla vän.
269655896_647529533100641_5783964367459060620_n.jpg
 
Beklagar att din häst har fått cancer. :(

Har bara haft skimmelcancer där vi försökte operera bort knölarna. Fick då lära mig att dels så är det modertumören som måste bort om det inte ska uppstå en massa nya knölar och att om tex bruna hästar får cancer är det mer aggressivt och ofta ett snabbare förlopp.
Finns det ngn möjlighet att operera din häst?
Så länge hon är hon pigg och glad, äter dricker och kan utföra sina behov så kan hon säkert finnas kvar hos dig 💖
 
Jag hade en valack som jag såg vad som liknade blomkål på snoppen när han skaftade ut. Tog ut distriktare som sa cancer och rekommenderade avlivning.
Tog då kontakt med Ultuna (som behandlade honom för annat) och åkte dit.
Först togs drygt en dm av snoppen bort men cancern var tillbaka efter en dryg månad. Då blev det rejäl operation där hela paketet opererades bort.

Han hämtade sig helt efter detta och vi fick flera underbara år innan han togs bort pga annan sjukdom. :heart
 
Beklagar så mycket 😔

Vet veterinärarna vad det är för cancer (cancer är ju inte EN sjukdom och olika cancerformer har olika prognos och malignitetsgrad)?
 
Hinner inte väna till den 19.

Hon börjar äta dåligt och ödemen blir värre. Flera knölar på sidan av halsen och hon har nu svårt att äta ordentligt. Hon får i sig mat javisst men oändligt långsamt och hon är hängig.

Ingen feber och resten är igång som det ska men jag väntar nu på att kliniken ska öppna så jag kan prata med veterinären.
 
Idag vid 16:00 ska hon få vandra vidare :cry:

Alternativ 1 var att åka in ta biopsi på en av knölarna och starta en kortisonkur. Chanserna för att de skulle ge någonting var små. Det är sista steget

Alternativ 2 avliva

Jag vågar inte chansa. Tänk om hon blir ännu sämre och får ont.

Helvetes jävla skit!
 
Idag vid 16:00 ska hon få vandra vidare :cry:

Alternativ 1 var att åka in ta biopsi på en av knölarna och starta en kortisonkur. Chanserna för att de skulle ge någonting var små. Det är sista steget

Alternativ 2 avliva

Jag vågar inte chansa. Tänk om hon blir ännu sämre och får ont.

Helvetes jävla skit!

Så sorgligt! Men det är det bästa du kan göra för din vän.
 

Liknande trådar

Hästvård Förra torsdagen kom min valack in från hagen med ett extremt svullet och varmt skap, feber runt 38.5 (normaltemp runt 37.5). Veterinär...
Svar
14
· Visningar
12 060
Senast: Soffan74
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 850
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 417
Senast: Legolaz
·
Hästvård Har lite bekymmer med min häst och känner mig nu helt handfallen och vet inte vad ja ska göra.. Ja vilken resa detta ha varit...
Svar
1
· Visningar
1 044
Senast: qnockout07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp