Bukefalos 28 år!

@Nera
Som alla kloka bukisar sagt innan, gå till gyn och kolla.

Jag har själv väldigt sköra slemhinnor och får lätt sprickor i huden som kan blöda lite och jag är frisk som en nötkärna. Blir det någon skillnad om ni tar det lite lugnare och/eller använder någon form av glidmedel? (du behöver inte svara, lite intim fråga..)

Men, ring gyn och kolla. Cellprov är inget otäck, det känns knappt. Och framför allt, använd dig inte av Dr Google för då kan man få för sig att man har allt från Ebola till HIV. Beprövad vetenskap lugnar själen!
 
@Nera
Som alla kloka bukisar sagt innan, gå till gyn och kolla.

Jag har själv väldigt sköra slemhinnor och får lätt sprickor i huden som kan blöda lite och jag är frisk som en nötkärna. Blir det någon skillnad om ni tar det lite lugnare och/eller använder någon form av glidmedel? (du behöver inte svara, lite intim fråga..)

Men, ring gyn och kolla. Cellprov är inget otäck, det känns knappt. Och framför allt, använd dig inte av Dr Google för då kan man få för sig att man har allt från Ebola till HIV. Beprövad vetenskap lugnar själen!

Jag chef inte riktigt, har liksom inte riktigt tänkt på det. Innan suckade jag mest och tänkte jävla minipiller! De gav mej även mellanblödningar och så så dum som jag är skyllde jag ju även detta på dem :(
Mellanblödningarna har försvunnit sånär som på ev en liten i äghlossningsdagarna... Men ja inte vid sex... Åhh ångest att jag ignorerat detta i alltså flera år!
 
@Nera
Fast nu är det ju lite onödigt att ha ångest i onödan. Kolla först vad det kan vara. Nervös kommer du vara även efter provet med.
Men det kommer gå bra! Men du måste ringa
 
Får jag fråga varför du är så hård, och idiotförklarar dig själv?
Det finns INGENTING du kan ändra av det som varit, så att sitta och tänka i termer från "jag är så jävla dum i huvudet" och uppåt, som du uttryckt i tråden hjälper dig inte det minsta.
Var snäll mot dig själv, pyssla om dig lite extra, ring gyn där du bor (har de inte öppet varje dag har de kanske en telefonsvarare du kan prata in på?) Det viktigaste är att du ringer så fort som möjligt.
ÄR det något fel så kommer det inte ändras åt något håll de här dagarna som du kanske behöver vänta på tid.
Och det finns heller inget du kan göra åt just det (förutom att SLUTA googla!) Så ta det lugnt, andas, ta hand om dig, gör saker som får dig att tänka på annat, var snäll mot dig själv och tänk inte på vad "du borde ha gjort" utan fokusera på det du ska göra NU. Ok? :)
 
Fått tag på tanten på mottagningen nu... Berättade min story och hon mumlade lite och grymtade om att jag inte tagit prov tidigare... Hon lät inte så positiv och sa att om du gått såhär länge kan det ju blivit livmoderhalscancer... :(
Fick en tid nästa vecka då jag väntar min mens i dagarna och det inte gick att ta provet då... Jaa hon gjorde ju mej inte lugnare i alla fall. Frågade om risken var stor (relativt ung, endast en parter och han har inte heller haft någon annan), hon kontrade med att man ska ju börja testa sig vid 23!
 
Fått tag på tanten på mottagningen nu... Berättade min story och hon mumlade lite och grymtade om att jag inte tagit prov tidigare... Hon lät inte så positiv och sa att om du gått såhär länge kan det ju blivit livmoderhalscancer... :(
Fick en tid nästa vecka då jag väntar min mens i dagarna och det inte gick att ta provet då... Jaa hon gjorde ju mej inte lugnare i alla fall. Frågade om risken var stor (relativt ung, endast en parter och han har inte heller haft någon annan), hon kontrade med att man ska ju börja testa sig vid 23!

INGEN kan diagnosticera cancer per telefon! Så puckat av henne att jaga upp dig :mad: Du går ju och tar provet nu för att se vad det kan vara. Vad man gjort och inte gjort tidigare är som det är.

Tyvärr har jag träffat på för många BM med ett j-la dåligt bemötande, gynläkare har varit mycket bättre. Senaste BM ska jag dock försöka få komma till igen nästa gång, hon var toppen :up:

Ta det lugnt tills det är dags för provtagningen och glöm inte att andas! *stor kram*
 
Men vad är det för fel på människan du pratade med??? Det hade varit mycket mer omtänksamt att säga typ: "Ja, det kan vara cancer, men det behöver inte alls vara det, det finns många fler orsaker till varför det kan bli såhär. Det viktigaste är att du har ringt nu och att du får ta provet så snart som möjligt, så slipper du gå omkring och vara orolig längre."

Skuldbelägg dig inte för att du inte har ringt innan, det viktigaste är att du kommer iväg och får det gjort nu. Sen vet du och skulle det vara cancer får du helt enkelt ta det därifrån. Men det finns ju som sagt flera andra orsaker till att man blöder lite och det måste inte alls vara cancer.
 
Tyvärr har jag träffat på för många BM med ett j-la dåligt bemötande, gynläkare har varit mycket bättre. Senaste BM ska jag dock försöka få komma till igen nästa gång, hon var toppen :up:

Jag tror att det ingår i deras utbildning att lära sig låta väldigt förebrående. Ungefär som att de som läser på apotekslinjen får lära sig att röra sig väldigt långsamt.
 
@Nera
Bra att du ringde!!! Men det var då tusan också att du skulle åka på Häxan Surtant i telefon nu när du repat mod att ringa! Man får helt enkelt inte säga som hon gjorde!!
Du ska se att det här går bra. Var nu lugn (lätt för mig att säga...) och googla inte mer. Stor kram!
 
Jag tror att det ingår i deras utbildning att lära sig låta väldigt förebrående. Ungefär som att de som läser på apotekslinjen får lära sig att röra sig väldigt långsamt.
Du gjorde min dag!!!
Har just hävt ur mig en rejäl dos irritation i min ensamhet över absolut
korkade och otrevliga barnmorskor -så jag har bytt, till en som verkar bättre. ( kan konstatera att när man som jag dessutom har ett gäng ungar och ganska goda kunskaper inom vård och graviditeter så hamnar man inte i facket nojjig utan i facket hon kliver mig på tårna) Men kontentan är den samma vad gäller bemötandet (bara att det skiljer från att avfärda oro till att det är jobbigt med en som inte har några frågor och tycker mycket av infon de rapar upp är irrelevant).
Och jaaa jag är helt säker på att de verkligen lär sig röra sig långsamt på apotekarutbildningen. Min mamma rör sig aldrig så slött privat som hon gjorde på jobbet haha.
 
Fått tag på tanten på mottagningen nu... Berättade min story och hon mumlade lite och grymtade om att jag inte tagit prov tidigare... Hon lät inte så positiv och sa att om du gått såhär länge kan det ju blivit livmoderhalscancer... :(
Fick en tid nästa vecka då jag väntar min mens i dagarna och det inte gick att ta provet då... Jaa hon gjorde ju mej inte lugnare i alla fall. Frågade om risken var stor (relativt ung, endast en parter och han har inte heller haft någon annan), hon kontrade med att man ska ju börja testa sig vid 23!

I mitt län gjordes första kontrollen vid kanske... 25? Så det varierar! :) Där var tanten bara dum.:meh:
 
Jag kände med att hon kaaanske kunde vara lite mer lugnande och inte fullt så opedagogisk...
Speciellt när jag i mitt nervösa tillstånd verkligen började samtalet med ty "Hej, jag ringer för att jag är livrädd för att jag har livmoderhalscancer" varpå jag nästan tappar det helt och börjar gråta..
Tyvärr är jag inte så bra på det där med att sluta googla och verkligen ALLT stämmer ju in på skiten. Spärra datorn kanske skulle vara bra...
 
@Nera Nu har jag googlat lite:o. Tydligen tar det typ 10-15 år innan en cellförändring eventuellt blir något värre. Även bruk av p-piller och dylikt kan ge liknande symptom. Har du kollat 1177?
 
Fått tag på tanten på mottagningen nu... Berättade min story och hon mumlade lite och grymtade om att jag inte tagit prov tidigare... Hon lät inte så positiv och sa att om du gått såhär länge kan det ju blivit livmoderhalscancer... :(
Fick en tid nästa vecka då jag väntar min mens i dagarna och det inte gick att ta provet då... Jaa hon gjorde ju mej inte lugnare i alla fall. Frågade om risken var stor (relativt ung, endast en parter och han har inte heller haft någon annan), hon kontrade med att man ska ju börja testa sig vid 23!

Om det är 100 % säkert att varken du eller han varit med någon annan så är risken för att ha fått cellförändringar i 20-årsåldern extremt låg, då dessa oftast uppstår ur infektion med onkogena (cancerinducerande) subtyper av HPV-virus. Trots detta är det superviktigt att gå på sina kontroller!
 
@Nera: För att försöka lugna dig lite mer: Jag har två riskfaktorer för livmoderhalscancer (det är därför jag tar cellprov varje år ist för var tredje, på läkares order) och har aldrig haft förändringar. Dvs ingen cancer och jag är 41 år gammal.
 
Jag har inte träffat på någon dryg BM alls.

Ännu.

Om man bortser från"det är normalt" som svar på allt.
Jag har inte heller träffat någon riktigt dryg - eller så är mitt minne selektivt?

Däremot har jag en höggravid invandrarelev som får - bokstavligen - timslånga föreläsningar om allt från amningens betydelse, smärtlindring etc etc etc. Maken vägrar numera att närvara vid barnmorskebesöken för han står inte ut.
När hon påpekar att hon har barn sedan förut säger barnmorskan bara att eftersom det är hennes första barn i Sverige räknas det som hennes första.



min kära elev är från Liverpool....
 
@tanten: Jag är tyvärr inte förvånad. När jag knaprade p-piller försökte jag alltid få dem via min läkare för att undvika BM. Av nio BM i två olika landsting har två varit ok, resten mer eller mindre rabiata idioter.

När jag ens andades första gången att jag ville blir steriliserad så hon ut som om jag försökt slå ihjäl ett barn. Kuratorn jag fick prata med för steriliseringen var ungefär lika obejktiv och professionell som den BM :meh: Det är ju jättekonstigt när man är nästan 40, har svår kronisk sjukdom och äter teratogena mediciner att man vill göra en sterilisering :banghead: Pga mitt jobb, förseningar på kliniken och helt ärligt det bemötandet har det inte blivit av ännu.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 361
Senast: Sol
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 927
Senast: cirkus
·
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 355
Senast: Abova
·
T
Övr. Hund Det var droppen! :mad: Var ute och gick på en härlig promenad för ett tag sen med hunden. Vi gick längs en plogad väg på en åker och...
Svar
7
· Visningar
928
Senast: skrocken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp