Canon vs Nikon

Rialavargen

Trådstartare
Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka:

Befintligt kamerahus: typ den billigaste varianten av Canons EOS. Till det ett billigt teleskopobjektiv och ett objektiv som följde med kamerahuset vid köpet. Det jag fotar är sport, ibland på längre håll ibland på lite närmre håll.

Inköp:
  1. En av de kamerahus jag har kikat på har wifi-adapter vilket enligt flera ”fungerar sådär”. Eftersom jag kör över runt 300 bilder åt gången till mobilen, så är det viktigt att wifi funktionen fungerar klanderfritt. Jag får högt blodtryck av it som inte fungerar… De kamerahus som har inbyggd wifi adapter fungerar klanderfritt har jag hört. Fördelen med detta val är att det är samma sensor så jag kan använda befintliga objektiv.
  2. Det andra kamerahuset jag har kikat på har wifi inbyggt, men fullformat på sensorn. Vilket betyder att jag inte kan återanvända mitt teleobjektiv till denna kamera. Jag kan fortsätta att använda min billiga Canonkamera och de två objektiven jag har till den på middagar/släktträffar etc.
  3. Ett tredje alternativ är att gå över till Nikon. Jag har aldrig använt Nikon och är lite nyfiken på deras kameror. Är alternativt två ett bra alternativ så kan ju även alternativ 3 vara att föredra.
  4. Hur tänker ni kring att köpa begagnade objektiv?
 
Jag har inga problem med att köpa begagnat, det är mitt förstahandsval i alla lägen, även för fotoprylar. Jag äger en hel del och bara några få småsaker (nån adapter, nån specialkabel, en ryggsäck) är köpta nya. Alla hus och objektiv är köpta begagnade.

Ifråga om Canon vs Nikon - inga preferenser. Jag använder Canon men jag ser få eller inga övergripande skillnader mellan fabrikaten, men förstås stora mellan modeller hos varje fabrikat.

Wifi från kameran har jag knappt någon erfarenhet av, men skulle precis som du förstås vilja att det fungerar riktigt bra om jag skulle vilja använda ett sådant arbetsflöde.

Cropsensor duger för mig, jag värderar "brännviddsförlängningen" högre än fördelarna med fullformat.
 
Jag köper en till hästen begagnat, så jag är också begagnat. Det som oroar mig är att kamera och objektiv är känsliga saker. Det är ju mycket finmotorik i det. Tänk om tidigare ägare har tappat objektivet :nailbiting:. Men det hoppas jag att jag upptäcker på de 6 månaders garanti som företaget ger för det objektiv jag har kikat på.
 
Jag tycker också att det känns läskigt att köpa begagnat! Trots att jag vet att många gör det och är väldigt nöjda.

Mitt ljusstarka tele köpte jag dock begagnat via fotoaffär, då tänker jag mig att det inte bör vara några större fel. Priset på under 4000 kr för ett objektiv där den modernaste varianten kostar 28 000 var en starkt bidragande faktor.. :angel:
 
Jag köper en till hästen begagnat, så jag är också begagnat. Det som oroar mig är att kamera och objektiv är känsliga saker. Det är ju mycket finmotorik i det. Tänk om tidigare ägare har tappat objektivet :nailbiting:. Men det hoppas jag att jag upptäcker på de 6 månaders garanti som företaget ger för det objektiv jag har kikat på.
Kära nån hur skrev jag egentligen...???
 
Så länge du håller dig till Canon och Nikon så har du gott om valmöjligheter vad gäller begagnat och generellt utbud av tillbehör. Om du har någon i din närhet som också fotar kan det vara smart att välja samma märke som denne, både för hjälp och för att kunna dela grejer. Jag och svärmor köper alla objektiv tillsammans, det blir ju väldigt mycket billigare!

Begagnat är hur bra som helst, det var flera år sedan jag köpte något som inte var begagnat när det gäller fotogrejer. Det finns en del butiker och internetshoppar som köper in och säljer vidare begagnade grejer då har du garanti på sakerna. Köper du från privatperson kan du ju hålla dig till närområdet så du kan titta och testa det först innan du betalar.
 
Jag har köpt objektiv begagnat och sålt utan problem.

När det gäller Canon vs Nikon tycker jag egentligen inte att det är så värst stor skillnad på dom. Har man haft det ena märket tidigare är det ofta smidigare att fortsätta med samma för att kunna återanvända objektiv, samt känner till de olika funktionerna i kameran vart man hittar dom osv.
 
Jag tänker att fullformat är DYRT. Objektiv till fullformat likaså. Jag uppgraderade själv från min gamla instegskamera i somras, då blev det en ny med cropsensor. Dels för att jag verkligen gillar några av de objektiv jag redan har, dels för att jag hellre lägger eventuella extra pengar på att komplettera den befintliga uppsättningen med ljusstarkt tele och några fasta extremt ljusstarka gluggar. Framöver planerar jag bara att köpa fullformatskompatibla objektiv, då nästa kamera (många år i framtiden) troligen blir fullformat.

Men visst, har du pengarna till det och inga nuvarande objektiv som känns viktiga att kunna fortsätta använda är fullformat ingen dålig idé.
 
@Unafraid @Snubbelfot @Ullmerkott @Flixon @TheRedLightning
Jag är amatör. Har precis börjat lämna gröna knappen. Hur tycker ni att jag skall tänka kring fullformat? Ska jag strunta i det och hålla mig till nuvarande sensorformat och objektiv.
Jag håller med @Ullmerkott , fullformat är dyrt och det finns många roligare saker att lägga pengarna på. Typ objektiv :D särskilt för oss glada amatörer ser jag inte riktigt poängen med fullformat, om man inte har onödigt mycket pengar att strö omkring sig.
 
Jag håller på att köpa kamera och det jag blivit rekommenderad av fotoaffärer och duktigare folk är att vänta ett tag till fler spegellösa kameror kommer som tydligen är det nya. Det är det som är nytt nu, risken att köpa en annan av den "gamla" varianten är att det senare blir svårt att hitta objektiv till dom om man inte köper en adapter till. Så jag försöker hålla mig från att köpa ny kamera ett litet tag till tills dom nya modellerna kommer ut. Sen tycker jag ju att fullformat är helt klart roligast, men o andra sidan beror det på hur fotointresserad man egentligen är också. Och wifi, iallafall på min kamera fungerar det problemfritt, otroligt kul att kunna ladda upp bilder direkt utan att behöva någon dator. Jag hade inte klarat mig utan den bekvämligheten nu tror jag.

Begagnade objektiv hade jag nog aldrig vågat köpa faktiskt, det är alldeles för stor risk dom fått sina stötar som påverkar tråkigt.
 
@Unafraid @Snubbelfot @Ullmerkott @Flixon @TheRedLightning
Jag är amatör. Har precis börjat lämna gröna knappen. Hur tycker ni att jag skall tänka kring fullformat? Ska jag strunta i det och hålla mig till nuvarande sensorformat och objektiv.
Jag ser inte att fullformat som sådant är dyrare än crop. Det finns dyrare hus, men de husen finns begagnade också. Och det finns dyra hus med cropsensor. Objektiven är desamma, de objektiv du kommer att vilja använda på sikt åtminstone.
 
Jag tror nog jag skulle använda min systemkamera oftare om den hade wifi... Någon här som vet om det finns någon vettig adapter? :D
 
Ang wifi så ska det finnas någon slags adapter, men den funkar inte till alla modeller (tex inte min D90). Jag hittade istället ett minneskort med wifi, funkar faktiskt jättebra! Och det är så smidigt, jag redigerar mest i telefon eller på surfplatta så att hålla på och greja med dator och sen platta hade varit himla bökigt.
 
@Unafraid @Snubbelfot @Ullmerkott @Flixon @TheRedLightning
Jag är amatör. Har precis börjat lämna gröna knappen. Hur tycker ni att jag skall tänka kring fullformat? Ska jag strunta i det och hålla mig till nuvarande sensorformat och objektiv.
Jag säger som amatörfotograf kan man strunta i fullformat. Bilderna blir densamma ändå. Det enda som skiljer är att ett 50mm objektiv är 50mm på en fullformatshus med på ett annat kamera hus kan samma objektiv motsvara ett 80mm objektiv på fullformatskameran istället.
Så nej det har ingen betydelse, jag har själv ingen fullformatskamera. Så länge motivet jag vill fota får plats i sökaren är jag nöjd.
 
Jag har två Canonkameror, en 70D med cropsensor och en 6D med fullformatsensor. Hade längtat massor efter en fullformatare men kan säga att jag märker i princip ingen skillnad alls förutom brännvidden. Gillar min 6D tillsammans med mitt 70-200 objektiv då brännviddsomfånget blir trevligare, men det hade jag ju lika gärna kunnat uppnå genom att köpa ett annat objektiv (saknar ett bra objektiv i normal-omfånget).

I övrigt så är 70D en bättre kamera än 6D - mycket bättre autofokus, fler fokuspunkter och fler korslagda sådana, vilket gör enorm skillnad för hur bra man upplever kameran vara. Dessutom har den andra trevliga funktioner som underlättar livet, exempelvis touchskärm som är toppen för att välja fokuspunkt i live view-läge, plus vikbar skärm som jag visserligen sällan använder. Dessutom är brännviddsförlängningen bra i vissa fall. Nyare versioner av 6D har förbättrats både vad gäller autofokus och touchskärm, så förmodligen skulle jag vara mer nöjd med en nyare version. Men det finns inget "magiskt" med fullformat, så jag skulle förmodligen hellre välja en lite bättre cropkamera om jag behövde välja. Bra objektiv är viktigare!

Är du nöjd med Canon så köp en ny tycker jag. Använder en Nikon på jobbet och vi har aldrig riktigt blivit vänner. Men varje gång jag köper en ny Canon-kamera så känner jag mig hemma direkt - livet blir så mycket enklare då!

Jag har köpt begagnat objektiv en gång för länge sen och det var inga problem. Mina dyraste objektiv har jag dock köpt via en bekant i USA och då fick jag dem för halva priset. Nu för tiden köper jag all kamerautrustning i mitt företag så begagnat är sällan ett alternativ om man vill kunna dra av momsen. Men med tanke på hur mycket bättre objektiv man kan ha råd med om man väljer begagnat så skulle jag absolut hellre välja ett begagnat av hög kvalitet (kolla Cyberphotos recensioner!) än ett nytt skräpobjektiv.
 
Glömde skriva att både 70D och 6D har wifi-funktion och jag använder den då och då på båda kamerorna. Aldrig haft något problem med det utan det funkar smidigt och bra. Det enda jag stör mig på är att det inte går att spara ner RAW-filer till telefonen utan det blir ganska lågupplösta JPG-filer av det som förstås inte går att redigera på samma sätt. Därför för jag oftast över på vanligt sätt till datorn. Men det funkar när man är i farten och vill ha ut enstaka bilder snabbt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Ska köpa en systemkamera (som ni kanske förstått) och velar väldigt mellan 1200D eller D3200. Det är just nu erbjudande så det är bara...
Svar
1
· Visningar
993
IT & mobiler Ja vad säger ni ? Har blivit erbjuden att köpa en Canon 20D och en 30D. Enda jag tycker är att det är väl ganska gamla modeller ...
Svar
10
· Visningar
1 266
Senast: Irenes
·
IT & mobiler Jag funderar starkt att byta till Nikon från Konica Minolta, min 7D är bra, visst, men jag är lite less att ha ett märke som avviker...
2
Svar
37
· Visningar
2 205
Senast: Mammadutt
·
IT & mobiler Ja då kommer här ytterligare en kamera-tråd. Jag har länge varit intresserad av att köpa en systemare och nu är det äntligen dags...
Svar
18
· Visningar
1 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp