Cavailier King Charles

S

Salome

Vi funderar på att skaffa hund i framtiden. Vi har ladrig haft hund, så jag söker en ras som är en bra nybörjarhund, snäll och lättlärd. Den ska inte ha för stark jakinstinkt och vara en renodlad sällskapshund, som gillar att vara med i stallet och följa med på jogingturer, men inte kräver att jaga eller hålla på med bruksträning. Hunden ska gå att ta med till stallet och följa med på ridturer. Vi har två katter som är våra små barn. Det är viktigt att de kan accepetera en ny familjemedlem. Tror ni att cavalier king charles spaniel kan vara hunden vi söker? Jag är jättenyfiken på rasen, vet inte mycket förutom hur den ser ut och att den är klassificerad under "sällskapshundar"
 
Jag tycker det låter som ett bra val.
Vår första hund var en Cavalier och det valet har nog ingen i familjen ångrat, skulle dock inte vilja ha en ny...
De är väldig goa hundar och han var ganska lättlärd. Han var inte av den veka typen, skulle inte klara av en alltför vek hund. Han var med oss i stallet, på skidturer, joggingrundor och sånt tills han fick hjärtfel och inte orkade längre :cry:.
Tyvärr är det väldigt vanligt med hjärtfel inom rasen så var noga om ni ska köpa en.
Lycka till
Digge
 
Det där med hjärtfel har jag faktiskt hört talas om, har hört om en uppfödare i Falun som har mycket få hjärtfel. Varför skulle di inte vilja ha en ny Cavalier?
Exakt vad menar man med vek hund, är det samma sak som feg?!? Tror du en Cavalier är snäll eller kaxig mot familjens katter?
 
Vi har haft en cavalier för länge sedan. Jag tycker att det låter som en lämplig ras för er. Det finns dock cavalierer som har jaktinstinkt, men jag vet inte hur vanligt det är (vår hade det inte). GLAD är ett bra ord att beskriva en cavalier med, men det finns de som är fega. De cavalierer jag känner är lugna, så katterna är nog inget problem (om de är snälla förstås ;))
 
Vår katt var vår hunds bästa kompis, så det borde inte vara några problem om man vänjer den från början. Biggles förstod sig nog bättre på katter än hundar...

Varför jag inte skulle vilja ha en ny? Jag har helt enkelt omvärderat min syn på hund. Nu har vi en beagle som vi har till drivande jakt och en Golden är på väg för att ha som apportör. Jag vill helre ha en "användbar" hund nu och lägger gärna mycket tid på träning och sånt, inte bara sällskap.

Det finns nog de som kan definiera vek bättre än jag... För mig är en alltför vek hund svår att jobba med då den "tar åt sig" aldeles för mycket, men det beror ju mycket på hur man själv är som person.

/Digge
 
Nu är ju våra katter inte alls hundvana men man får väl hoppas att det går...Jag förstår i så fall varför du bytt ras. Jag är absolut inte intresserad av jakt så för mig verkar en hundtyp som en Cavalier passa bra, vill bara ha sällskap, promenader, mys o lek! En vek hund är alltså känslig för mycket tillsägelser? Det verkar kunna passa mig, jag är rätt "mesig" och mjuk som person, speciellt mot mina djur!
 
Cavalierer är helt underbara små hundar! Vi hade en kille som hette Lukas och var den vänligaste varelse man kunde tänka sig! Han fick dock hjärtfel som väldigt många andra men med mediciner höll han sig frisk och blev elva år gammal. Han var rätt korkad men världens snällaste hund! Om jag ser cavalierer på långt håll så kan jag se att det är en cavalier på sättet den rör sig, en cavalier viftar faktiskt nästan alltid på svansen! Han var vår första hund och jag kan bara säga att bättre första-hund kan man inte ha! Lycka till! /Sofi
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 838
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 282
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 466
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 639
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp