Cavalier ser ut att köra inkorsningsprojekt!

50E433C0-5092-4B3C-9239-BC24E8894092.jpeg

”Vanlig” dalmatiner (svartprickig)
 
Det krävs att någon håller i de fyra generationer eller så som krävs innan avkomman är tillbaka i huvudstamboken. Djuravel idag är ofta en småskalig, hobbyverksamhet - lite svårare då att sitta med generationer som inte kan ställas ut och som kanske inte arbetar på "rätt" sätt. Men desto mer kudus åt dem som försöker
 
Det krävs att någon håller i de fyra generationer eller så som krävs innan avkomman är tillbaka i huvudstamboken. Djuravel idag är ofta en småskalig, hobbyverksamhet - lite svårare då att sitta med generationer som inte kan ställas ut och som kanske inte arbetar på "rätt" sätt. Men desto mer kudus åt dem som försöker

Det kanske är lättare med en sällskapsras än med en brukshund/vallhund/jakthund?
 
Clumber spaniel har ju gjort en lyckad inkorsning som förbättrat rasens hälsa, om nu cavalier går vägen så blir det svårt för andra rasklubbar att hålla emot när hälsan behöver förbättras och den genetiska mångfalden är snäv.

Dock så är ett av de större problemen att ta tag i att inte premiera extrema individer på utställning. Jag har inget emot utställning och har själv ställt ut men jag tycker att folk får gärna pyssla med det men det bör ju absolut inte ses som nån avelsmerit eller merit öht då det är en "skönhetstävling". Hundar som absolut inte ska gå i avel kan ju gå bra på utställning då det bara utseende som bedöms.
 
Clumber spaniel har ju gjort en lyckad inkorsning som förbättrat rasens hälsa, om nu cavalier går vägen så blir det svårt för andra rasklubbar att hålla emot när hälsan behöver förbättras och den genetiska mångfalden är snäv.

Dock så är ett av de större problemen att ta tag i att inte premiera extrema individer på utställning. Jag har inget emot utställning och har själv ställt ut men jag tycker att folk får gärna pyssla med det men det bör ju absolut inte ses som nån avelsmerit eller merit öht då det är en "skönhetstävling". Hundar som absolut inte ska gå i avel kan ju gå bra på utställning då det bara utseende som bedöms.
Jag håller med, tycker utställning kan låta kul men det borde vara följt av ett funktionalitetstest/ hållbarhetstest eller liknande också.
Kan i viss mån tycka att om det är en kuddprydnad man vill ha så är det inte hund man ska köpa.
 
Det kanske är lättare med en sällskapsras än med en brukshund/vallhund/jakthund?

Det känns ju onekligen så. Skulle själv ha noll intresse av att ha en hund jag inte kan ställa ut och tävla bruks med. Visst, om jag kunde ha en eller två "extra" utöver de aktiva, men det är ju också betydligt svårare med en större och aktivare ras. För småhundar finns det ju många uppfödare som har kanske 10 hundar hemma. Då kan man ha några som är "projekt".
 
Dock så är ett av de större problemen att ta tag i att inte premiera extrema individer på utställning. Jag har inget emot utställning och har själv ställt ut men jag tycker att folk får gärna pyssla med det men det bör ju absolut inte ses som nån avelsmerit eller merit öht då det är en "skönhetstävling". Hundar som absolut inte ska gå i avel kan ju gå bra på utställning då det bara utseende som bedöms.

Fast en korrekt kvalitetsbedömning innebär ju att hunden mäts mot rasstandarden. Och det tycker jag är högst intressant ur avelssynpunkt. Själva konkurrensen är ju en annan sak.
 
Det krävs att någon håller i de fyra generationer eller så som krävs innan avkomman är tillbaka i huvudstamboken. Djuravel idag är ofta en småskalig, hobbyverksamhet - lite svårare då att sitta med generationer som inte kan ställas ut och som kanske inte arbetar på "rätt" sätt. Men desto mer kudus åt dem som försöker

Det är därför uppfödare måste samarbeta. Så att inte enstaka får bära hela lasset. Vill man tackel av vinsten får man vara med och satsa.
 
Det känns ju onekligen så. Skulle själv ha noll intresse av att ha en hund jag inte kan ställa ut och tävla bruks med. Visst, om jag kunde ha en eller två "extra" utöver de aktiva, men det är ju också betydligt svårare med en större och aktivare ras. För småhundar finns det ju många uppfödare som har kanske 10 hundar hemma. Då kan man ha några som är "projekt".

SKK kanske bör bevilja dispens i de fall utparningarna sker hos arbetande raser. Behovet av utvärdering behövs ju även fast man inte kan vänta sig perfektion på en gång. Om viljan finns kan man lösa detta.
 
Det känns ju onekligen så. Skulle själv ha noll intresse av att ha en hund jag inte kan ställa ut och tävla bruks med. Visst, om jag kunde ha en eller två "extra" utöver de aktiva, men det är ju också betydligt svårare med en större och aktivare ras. För småhundar finns det ju många uppfödare som har kanske 10 hundar hemma. Då kan man ha några som är "projekt".
Är det ett utkorsningsprojekt lär du ju åtminstone få tävla och ev ställa med. Hur ska man annars kunna utvärdera?
 
Är det ett utkorsningsprojekt lär du ju åtminstone få tävla och ev ställa med. Hur ska man annars kunna utvärdera?
Men det är mycket möjligt att första och andra generationen i ett utkorsningsprojekt inte alls överensstämmer med målbilden - det rör sig inte om en slutprodukt utan om något som med tiden ska bli bra.

Ändring: Risken med att tävla och ställa ut/bedöma avkomman är att aveln blir för kortsiktig
 
Men det är mycket möjligt att första och andra generationen i ett utkorsningsprojekt inte alls överensstämmer med målbilden - det rör sig inte om en slutprodukt utan om något som med tiden ska bli bra.

Ändring: Risken med att tävla och ställa ut/bedöma avkomman är att aveln blir för kortsiktig
Nej självklart inte, men man vill ju avla vidare på de som mest överensstämmer med målet. Det är ju sällan så att alla i kullen blir bra nog att avla på och då måste man utvärdera.
 
Den här hunden blev årets Pinschertik i Finland 2009 och 2010. Hennes mormors far är en schnauzer. Även om detta kanske är "fusk" med tanke på att pinscher och schnauzer ursprungligen är samma ras, så kan det alltså gå snabbt att "få tillbaka" utseendet.
1678437087099.png
 
Den här hunden blev årets Pinschertik i Finland 2009 och 2010. Hennes mormors far är en schnauzer. Även om detta kanske är "fusk" med tanke på att pinscher och schnauzer ursprungligen är samma ras, så kan det alltså gå snabbt att "få tillbaka" utseendet.
Visa bifogad fil 114144
Ja, utseendet är ju oftast det minsta problemet - typ går generellt fort att avla tillbaka. Det enda långvariga "bekymret" är ju att man kan dras med fel färger/pälslag som ligger recessivt ett tag.
 
Är det fyra generationer som är grundkravet innan man får mönstra in? Hittade en sida med bilder som visade generationerna i Bruce Cattanachs "bobtail boxer" projekt, kan ju vara intressant att se: http://www.nightrider.com/bu/1998 issues/oct_bu_98/bobtail.htm

Typ verkar gå fort (förutom att huvudet ställde till en del problem, som väntat) men hur det är med arbetsegenskaper och temperament är ju en helt annan sak.
 
Är det fyra generationer som är grundkravet innan man får mönstra in? Hittade en sida med bilder som visade generationerna i Bruce Cattanachs "bobtail boxer" projekt, kan ju vara intressant att se: http://www.nightrider.com/bu/1998 issues/oct_bu_98/bobtail.htm

Typ verkar gå fort (förutom att huvudet ställde till en del problem, som väntat) men hur det är med arbetsegenskaper och temperament är ju en helt annan sak.

Vet inte om det finns något grundkrav? På clumber har tredje generationens hund mönstrats. in
 
När jag läser det som skrivs om projektet låter det som om alla avkommorna kommer att tas in i stamboken efter rätt antal generationer utan vidare kontroller. Tycker det verkar lite märkligt, men förmodar att det kommer att komma mycket mera krav för att välja ut vilka hundar i varje generation som ska gå vidare i aveln.

Jag har träffat en av hundarna i första generationen av clumberprojektet och för mina ovana ögon (som tidigare som hastigast träffat exakt en renrasig) såg han ut som en clumber, men det gjorde han knappast för någon som kan rasen. Just den hunden gick inte vidare i avel och där krävdes det krävdes inmönstring innan de senare generationerna togs in i stamboken.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 892
Senast: hundtant
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 534
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 661
Senast: Takire
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp