Cavalier ser ut att köra inkorsningsprojekt!

Bukefalos 30 år!

Jag tycker det är lite kul att spekulera i vilken ras som skulle vara intressant ur inkorsningsperspektiv för ens "egen ras" ändå. Jag ser väldigt många för shiban, men frågan är då om många spetraser är för genetiskt lika? Utanför spetsarna vet jag inte, men då tänker jag typ basenji, podenco eller någon annan typ av urhund.

Jack russeln har såvitt jag vet inga problem med inavel, och inmönstringen i Sverige upphörde typ 2007 eller nåt så det vore lätt att öppna upp igen. De är fortfarande i mångt och mycket en "typ av hund" och om det blir en russel som valp igen är chansen stor att det blir en oreggad gårdshund får jag erkänna.

Kan verkligen ingenting om avel men Working Kelpie kanske skulle fungera till BC.

Man kan ju spekulera hej vilt i vilka raser som passar för inkorsning, men i slutändan är det ju DNA och generna som avgör. Det måste vara en ras som inte har något större släktskap rent genetiskt med den ras man vill förbättra, och sedan inte bära på samma sjukdomar eller utseendemässiga avvikelser. Det var ju därför som alla andra spanielraser gick bort direkt när man letade matchande raser till cavalieren.

När det kommer till Boxer så är väl Rottis ett skitdåligt val med tanke på att rottisen fått allt bredare skalle och intryckt nos? Jag kan tänka mig att de har en hel del släktskap rent genetiskt också.

Man kan ju spekulera hej vilt i vilka raser som passar för inkorsning, men i slutändan är det ju DNA och generna som avgör. Det måste vara en ras som inte har något större släktskap rent genetiskt med den ras man vill förbättra, och sedan inte bära på samma sjukdomar eller utseendemässiga avvikelser. Det var ju därför som alla andra spanielraser gick bort direkt när man letade matchande raser till cavalieren.

När det kommer till Boxer så är väl Rottis ett skitdåligt val med tanke på att rottisen fått allt bredare skalle och intryckt nos? Jag kan tänka mig att de har en hel del släktskap rent genetiskt också.
Jag håller med. Man behöver titta på friska raser som inte har så mycket gemensamt med raserna man försöker förbättra. Då får vi bra genetisk variation. Att ta det som är mest likt är nog inte mest gynnsamt i längden.

Jag tänker likadant. En hund som står långt bort genetiskt men liknande temperament lär ju vara det mest gynnsamma. Samt att det inte förekommer samma sjukdomar..

Jag tänker likadant. En hund som står långt bort genetiskt men liknande temperament lär ju vara det mest gynnsamma. Samt att det inte förekommer samma sjukdomar..
Jag vet inte om temperamentet är så himla avgörande ändå, du korsar ju sen tillbaka så efter 4-5 generationer överväger ju det ursprungliga temperamentet.
Kollar man på cavalieren så har ju ingen av inkorsningsraserna egentligen samma temperament. Möjligtvis Lhasa apson.

Sen vet jag inte om hur mycket man ska kolla på individnivå.. Min förra corgi var som en brukshund på korta ben och hade antagligen trivts utmärkt med ett heltidsjobb åtta timmar om dagen. Nuvarande border collien kallar vi skämtsamt för "labradoren" på grund av förkärleken till apportering och vatten. Hade han inte haft vallegenskaperna så hade han lika gärna kunnat vara labrador med tanke på hur han är till sättet.

Dock är det ju tveksamt hur det nedärvs på individnivå.. Men "otypiska" hundar inom rasen kanske skulle kunna vara aktuella som inkorsnings material. Det ju tex helt ointressant med rätt exteriör för utkorsning vilket innebär att trevliga, bra hundar som inte är aktuella för vidare avel i sin ras skulle kunna vara lämpliga utkorsningshundar.

Spånar...

Jag vet inte om temperamentet är så himla avgörande ändå, du korsar ju sen tillbaka så efter 4-5 generationer överväger ju det ursprungliga temperamentet.
Kollar man på cavalieren så har ju ingen av inkorsningsraserna egentligen samma temperament. Möjligtvis Lhasa apson.

Sant men jag tänker mer att det inte kanske ska gå direkt emot rasens grundmentalitet. Samtidigt kanske man vill få t.ex. stabilare nerver, mindre reserverade hundar och då är det ju aktuellt att kolla på det som kan bidra.

Kan verkligen ingenting om avel men Working Kelpie kanske skulle fungera till BC.
De är tyvärr belastade med samma problem. Det har ju korsats in stående fågelhundar tidigare, tror det är lämpligare. Deras arbete ligger ju förvånansvärt nära vad gäller instinkt också.

BC kommer långt bara med sin öppna stambok (internationellt). Sverige verkar dock gilla att ha en liten ö med stängd stambok och begränsat avelssamarbete med resten av världens arbetande hundar 🙄

Vilka stående har korsats in? Skulle jag tänka något att korsa in i bc så är det nog pointer.

De är tyvärr belastade med samma problem. Det har ju korsats in stående fågelhundar tidigare, tror det är lämpligare. Deras arbete ligger ju förvånansvärt nära vad gäller instinkt också.

BC kommer långt bara med sin öppna stambok (internationellt). Sverige verkar dock gilla att ha en liten ö med stängd stambok och begränsat avelssamarbete med resten av världens arbetande hundar 🙄

Typiskt! Spännande att stående fågelhundar kan fungera!

Ja rottweiler är den brukshund som ligger närmast boxer och exteriört är det mycket som bara skulle spä på överdrifter. Storlek, massa, skallbred. Att boxern inte skulle fortsätta att vara brakycefal oavsett hur vi går tillväga för att förbättra rasen finns ju inte på kartan, brakycefali i sig är ingen sjukdom, men vi vill ju absolut ha en längre nos och slank skalle har alltid varit önskvärt. Två tegelstenar, så ska ett boxerhuvud se ut.

Bifogade filer

• 12-researchersm.webp
    12-researchersm.webp
    240,2 KB · Visningar: 1 387
De har ju både uppsökande och eye i sig, och förigheten i kombination med självständigt arbete.

Jag tror man ofta lurar sig själv till att tänka att det är enklare med något som ser ut eller jobbar likadant, medan det kan vara till stor nytta att våga titta utanför det och istället leta efter rätt grundegenskaper och "inte allvarligt krockande" andra egenskaper.

Nu är ju situationen för katter helt annorlunda, men min ras som är bland de minst pälsade "naturliga" raserna med kort, kort päls helt utan underull kan tex bidra till bättre pälskvalitet i vissa semilånghårsraser. Inte något folk skulle gissa vid första anblick, men om man tänker på vilka egenskaper som är önskvärda och vilka som är lätta att avla tillbaka på ett fåtal generationer så blir det väldigt logiskt.

Jag tror man ofta lurar sig själv till att tänka att det är enklare med något som ser ut eller jobbar likadant, medan det kan vara till stor nytta att våga titta utanför det och istället leta efter rätt grundegenskaper och "inte allvarligt krockande" andra egenskaper.

Nu är ju situationen för katter helt annorlunda, men min ras som är bland de minst pälsade "naturliga" raserna med kort, kort päls helt utan underull kan tex bidra till bättre pälskvalitet i vissa semilånghårsraser. Inte något folk skulle gissa vid första anblick, men om man tänker på vilka egenskaper som är önskvärda och vilka som är lätta att avla tillbaka på ett fåtal generationer så blir det väldigt logiskt.
Jag tänker likadant. Plus att inte varenda individ i rasen ska korsas med ny ras utan det är bara ett fåtal och sedan avlar man tillbaka igen. Således borde även lite avvikande mentalitet mot rasstandard (så länge det inte är negativ mentalitet dvs rädd eller liknande) inte spela någon större roll mer än i kanske generation X och 2.

Finnarna har en märklig lista, där man enbart tagit hänsyn till hälsa, vilket jag inte är helt förtjust i. Jag gillar alltså tanken, men tycker raserna man valt är märkliga. Tror risken är för sämre mentalitet samt mjukare hundar.
Visa bifogad fil 177973
Tycker ändå dobermann/plott låter lite intressant så länge det är från storviltslinjer, även om jag inte hade velat ha den själv.

Tänker spontant faktiskt att linjer av flera jaktraser som jagar björn skulle kunna ha en del överlappande egenskaper med Dobermann även om syftet är helt annorlunda, de behöver ju också sådant som mod och självsäkerhet, dådkraft, samt mental stabilitet i allmänhet.

Och den här är kanske lite väl liten samt ingen aning om hur hälsoläget är men tysk jaktterrier/dobermann låter annars som en härligt jobbig kombination. 😅 Det hade nog inte blivit så mycket mjukare och mindre intensitet åtminstone.

Tycker ändå dobermann/plott låter lite intressant så länge det är från storviltslinjer, även om jag inte hade velat ha den själv.

Tänker spontant faktiskt att linjer av flera jaktraser som jagar björn skulle kunna ha en del överlappande egenskaper med Dobermann även om syftet är helt annorlunda, de behöver ju också sådant som mod och självsäkerhet, dådkraft, samt mental stabilitet i allmänhet.

Och den här är kanske lite väl liten samt ingen aning om hur hälsoläget är men tysk jaktterrier/dobermann låter annars som en härligt jobbig kombination. 😅 Det hade nog inte blivit så mycket mjukare och mindre intensitet åtminstone.
Minns jag fel eller är inte just tysk jaktterrier en av raserna som finns i dobermann från början?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka